Ik heb etzelfde probleem gehad. Een te oud moederbord en een nieuwe 46 Gb IBM schijf.
Als je ook een IBM hebt, kun je het programmatje van hun gebruiken waarmee je toch je hele hd kunt gebruiken. Je kunt het vinden op
http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/welcome.htm onder installation. Zelf heb ik de DiskManager2000 gebruikt.
Gewoon de handleiding uitprinten en stap voor stap opvolgen.
Er wordt dan een zogenaamde Dynamic Drive Overlay in de bootsector van je harde schijf geinstalleerd. Die zorgt ervoor dat de bios denkt dat je een 32 Gb hd hebt, maar zodra de bios geweest is wordt dat vervangen wordt door de echte grootte van de hd.
Pas wel op als je daarna windows ga installeren! Boot dan NOOIT rechtstreeks vanaf een diskette of cd-rom, want dan wordt de Dynamic Drive Overlay die op de hd staat niet geladen en snapt windows er nix van en gaat de boel opnieuw partitioneren zodat je alle data verliest!
Als je windows wilt installeren nadat de DDO werkt, moet je gewoon opstarten vanaf de hd, zodra je het blauwe vakje van DDO voorbij ziet komen op de spatiebalk drukken en dan pas een bootdiskette of cd-rom gebruiken...
Het staat ook allemaal in de help van Diskmanager, maar daar was ik de eerste keer overheen gelezen zodat ik alles op mn hd kwijt ben geraakt toen ik windows weer es opnieuw installeerde....
Wat IDE HDD Block Mode Sectors betekent weet ik niet precies. Maar volgens m'n moederbordboekje moet je dat gewoon op maximaal zetten in de bios voor de beste performance van je hd.
En S.M.A.R.T. staat voor Self Monitoring And Report Tracking... iets wat alle moderne hd's hebben. Je kunt vaak een programmatje downloaden (EZ-Smart bijvoorbeeld) wat dan kan zeggen aan de hand van sensors in je hd hoe het staat met de slijtage enz. Vaak kan dan een waarschuwing vantevoren worden gegeven als je hd op het punt staat om het te begeven...