geeft grootte van schijf niet juist aan...

Pagina: 1
Acties:

• Bartez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
mijn bios geeft de juiste grootte van mijn schijf niet aan, ik heb een 46 Gb grote schijf, maar in de bios geeft hij 32GB aan, kan dit betekenen dat hij die andere 14GB niet "ziet" en hoe kan ik zoiets oplossen??

wat betekend dit btw:

IDE HDD Block Mode Sectors

HDD S.M.A.R.T. capability

wie weet het?

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

BIOS Upgrade

I play my enemies like a game of chess...

• Bartez
en als dat niet KAN?

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

je draait win2k he?

je kunt in win2k partitities aan gaan maken. Win2k kijkt NIET naar de bios dus die ziet wel de complete 45 gig :)

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:56

IQM

http://www.asus.com.tw/products/motherboard/bios_slot1.html

(Als het tenminste klopt dat je een P2B hebt...)

Er zit weinig anders op. Of je stelt je harddisk met jumpers in. (tip: ga voor die bios upgrade, ben je overal van af)

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Je hebt toch een P2b van Asus??? Daar is een upgrade voor voor hdd groter dan 32 Gb. Dus waarom de vraag "als dat niet kan"??? Als dat dan idd niet kan, dan gaat het dus gewoon niet. Lijkt me simpel.

I play my enemies like a game of chess...

• Bartez
ik krijg te zien dat hij flash memory aangeeft als UNKNOWN, dan zegt asus dat je hem niet kan updaten! mooi K*T dus, maar hoezo kan ik het instellen met mij jumpers?

ik heb 2 harddisks, zie onder, de grote is master en de kleine slave, hoe kan ik die dan zo instellen dat hij alles ziet?
ook kan ik op mijn d schijf, (grote schijf is opgedeeld in 2 partities) niks schrijven, zelfs geen zip file maken, ook kan ik een paar mappen niet zien, die ik wel via een ftp programma op de computer van mijn pa kan zien(dus op mijn ftp), hoe kan dat nou??

kan ik zoiets instellen in systeembeheer ofzo?

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Op zaterdag 10 maart 2001 16:53 schreef bvstrien het volgende:
kan ik zoiets instellen in systeembeheer ofzo?
ehh Nederlands ff wennen, tis in ider geval rechtsklikken en dan op MANAGE klikken(bij de engelse versie dan) en dan naar diskmanagement gaan, dan is het niet zo moeilijk meer.

hoe je die andere probs kan oplossen zou ik niet wete

• Bartez
kan het misschien aan de kabel liggen die van het moederboard naar de harddisk gaat, kan ik daarvoor dezelfde gebruiken als die ik op mijn 11Gb harddisk had zitten, of is dat een speciale??

ik heb nu namelijk gewoon de oude gebruikt, die er al in zat en zo mijn harddisks aan elkaar gekoppeld als master/slave, ik heb er wel een liggen met een blauwe connector, die van mijn controller afkomt, zou ik die dan moeten pakken???

wie kan me een antwoord geven?

Verwijderd

Die met de blauwe connector is een udma 66 kabel die is in alle omstandigheden beter dan je standaardkabel van je pc (ook voor de udma 33 drive) kijk maar op de maxtor site.

• Bartez
moooi, die kan ik dus wijzigen?
de blauwe moet zeker in het moederboard?

Verwijderd

Ik heb etzelfde probleem gehad. Een te oud moederbord en een nieuwe 46 Gb IBM schijf.
Als je ook een IBM hebt, kun je het programmatje van hun gebruiken waarmee je toch je hele hd kunt gebruiken. Je kunt het vinden op http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/welcome.htm onder installation. Zelf heb ik de DiskManager2000 gebruikt.
Gewoon de handleiding uitprinten en stap voor stap opvolgen.

Er wordt dan een zogenaamde Dynamic Drive Overlay in de bootsector van je harde schijf geinstalleerd. Die zorgt ervoor dat de bios denkt dat je een 32 Gb hd hebt, maar zodra de bios geweest is wordt dat vervangen wordt door de echte grootte van de hd.

Pas wel op als je daarna windows ga installeren! Boot dan NOOIT rechtstreeks vanaf een diskette of cd-rom, want dan wordt de Dynamic Drive Overlay die op de hd staat niet geladen en snapt windows er nix van en gaat de boel opnieuw partitioneren zodat je alle data verliest!
Als je windows wilt installeren nadat de DDO werkt, moet je gewoon opstarten vanaf de hd, zodra je het blauwe vakje van DDO voorbij ziet komen op de spatiebalk drukken en dan pas een bootdiskette of cd-rom gebruiken...

Het staat ook allemaal in de help van Diskmanager, maar daar was ik de eerste keer overheen gelezen zodat ik alles op mn hd kwijt ben geraakt toen ik windows weer es opnieuw installeerde.... :(

Wat IDE HDD Block Mode Sectors betekent weet ik niet precies. Maar volgens m'n moederbordboekje moet je dat gewoon op maximaal zetten in de bios voor de beste performance van je hd.

En S.M.A.R.T. staat voor Self Monitoring And Report Tracking... iets wat alle moderne hd's hebben. Je kunt vaak een programmatje downloaden (EZ-Smart bijvoorbeeld) wat dan kan zeggen aan de hand van sensors in je hd hoe het staat met de slijtage enz. Vaak kan dan een waarschuwing vantevoren worden gegeven als je hd op het punt staat om het te begeven...

• Bartez
da's mooi balen, ik heb echter een maxtor, kan het daar ook mee?

en weet je toevallig hoe ik toch op een of andere manier mijn bios kan updaten, met aflash van asus lukt het niet

Verwijderd

Das inderdaad goed balen ja... dikke duizend mp3tjes kwijt :(
Ik denk trouwes dat Maxtor ook wel een programmatje zal hebben waarmee je een soortgelijk iets kunt installeren. Moet je maar ff zoeken op hun site :)
Misschien kan het zelfs ook met Diskmanager2000... ik weet niet zeker of het alleen voor IBM hd's is of niet. Maar probeer voor de zekerheid eerst maar iets van Maxtor te vinden.

En ik weet niet een andere manier om je bios te updaten... Aflash werkt bij mij prima...
Heb je wel de nieuwste Aflash? Anders kan het misschien een oudere Aflash.exe zijn dan het moederbord, en herkent hij het moederbord dus nog niet (ook al es gehad)

Verwijderd

Heeft maxtor niet maxblast ?

Verwijderd

Ik was uit nieuwsgierigheid nog ff naar de site van maxtor gegaan, en inderdaad met MaxBlast zou het ook moeten lukken:
Breaks the Capacity Barriers of 528 MB, 2.1 GB, 4.2 GB, 8.4 & 32 GB
http://www.maxtor.com/SoftwareDownload/main/MAXBLAST.EXE

• Bartez
ja, ik heb de nieuwste versie van aflash, maar hij zegt bij flash memory: UNKNOWN, in de manual van mijn moderboard staat dat als dat er komt te staan, je hem NIET kunt updaten met aflash, of dat je je moederboard helemaal niet kan updaten.

maar is er dan geen manier om dat "slot" van je moederboard af te halen waardoor je hem wel kunt updaten??

Verwijderd

Als je een IBM 46 GB hebt moet je wel effe kijken of je die jumper goed hebt zitten, anders wordt die nl herkend als een 32 GB.
Staat op je HD en boekje.

• Bartez
ik heb een maxtor....maar ik heb er twee, dan moeten ze toch gewoon als master/slave staan? of niet?

Verwijderd

of een nieuwere aflash versie gebruiken
( www.asuscom.de of ftp.asuscom.de ),

of maxblast (Drive Overlay programma)gebruiken (werkt niet met win2000 of NT4),

of een addon controller halen, zoals bv de Promise Ultra100 PCI controller, ca fl 110,-

Zelf heb ik ook een p2b, mar die is geflasht naar 1013.007 beta-bios en herkent dus schijven groter als 32 en 64gb

toch zit de maxtor schijf die ik heb aan de extra controller, een promise ultra66 kaart voor toen fl 90, maar nu al wel uit de handel denk ik.

• Bartez
flashen is gelukt met aflash die op de originele cd van asus stond die ik bij mij aankoop kreeg, wel vaag, daar herkende hij hem wel en met de nieuwste versies niet, maar het is gelukt!

en die controller, die heb ik een van promise, maar daar heb ik hem afgehaald, omdat hij continu niet meer opstartte, heb jij daar nog geen problemen mee gehad dan?
Pagina: 1