Kan Blu-Ray een CD speler vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Ik begin helemaal opnieuw met een TV en stereo/homecinema set. Ik wil vooral een goede geluidskwaliteit in stereo, maar daarnaast wil ik ook kunnen genieten van een film op blu-ray of DVD. Ik ben er nog niet uit of ik persé een echte home cinema wil in 5.1. Het aantal speakers vindt ik erg intimiderend en de kosten van een goed 5.1 systeem (incl.speakers) met een verglijkbare geluidskwaliteit als een stereo set zijn aanzienlijk (2-3 keer zo duur).

Wat ik me afvraag is of een goede blu-ray speler, laten we zeggen <800,- een even goede CD geluidskwaliteit leverd op de 1e plaats via analoge uitgangen aan een stereo versterker, tov een goede CD speler van <400, bv een Marantz CD6003. Het is me bekend dat lang niet alle blu-ray spelers geweldige CD spelers zijn.

Alternatief is een goede stereo set kopen, met CD en daarnaast een niet al te spectaculaire blu-ray speler en deze via analoge uitgangen aansluiten op de stereo.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:40
Wil je persé een cd-speler en niet iets als een squeezebox die lossless bestanden afspeelt?

Ik zou nooit meer terug willen naar cd-tje wisselen elke keer dat je een ander album wilt horen. Zolang er een goede DAC in zit is zo'n digitale speler echt geen inferieure oplossing.

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-12 13:29
een blu-ray speler heeft een digitale aansluiting, als je een goede DAC koopt dan heb je ook heel goed geluid. Het leuke daarvan is dat je aan de DAC ook andere apparaten kunt aansluiten die je vaak gebruikt in een home-cinema, denk aan een digitale tv ontvanger, of een xbox360/ps3

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

RedGolf schreef op maandag 31 mei 2010 @ 00:09:
Het aantal speakers vindt ik erg intimiderend en de kosten van een goed 5.1 systeem (incl.speakers) met een verglijkbare geluidskwaliteit als een stereo set zijn aanzienlijk (2-3 keer zo duur).
Als je speakers een beetje leuk bij je interieur passen en je ze (zeker de achterspeakers) niet te groot uitzoekt, valt die intimidatie imho reuze mee. Voordeel van een 5.1-set kan juist zijn dat door de subwoofer ook je fronts niet per se fysiek groot hoeven te zijn.
Anderzijds kunnen de stereo-speakers die je nu evt gaat kopen later ook prima als fronts van een 5.x gebruikt worden natuurlijk.
Wat ik me afvraag is of een goede blu-ray speler, laten we zeggen <800,- een even goede CD geluidskwaliteit leverd op de 1e plaats via analoge uitgangen aan een stereo versterker, tov een goede CD speler van <400, bv een Marantz CD6003. Het is me bekend dat lang niet alle blu-ray spelers geweldige CD spelers zijn.
Als ik die keuze had zou ik liever die 400 euro extra van een losse cd-speler in betere speakers en/of versterking steken ;) Er zijn allerlei semi-praktijk voorbeelden te vinden van mensen die claimen dat er enorme verschillen zijn, maar het is vrij zeldzaam dat zo'n 'test' ook echt goed is uitgevoerd en dan doe ik zelf liever een investering in iets wat wel bewezen invloed op het geluid heeft; de speakers en evt het aantal dat je plaatst.

• RedGolf
  • Nu online
PHiXioN schreef op maandag 31 mei 2010 @ 00:42:
Wil je persé een cd-speler en niet iets als een squeezebox die lossless bestanden afspeelt?

Ik zou nooit meer terug willen naar cd-tje wisselen elke keer dat je een ander album wilt horen. Zolang er een goede DAC in zit is zo'n digitale speler echt geen inferieure oplossing.
Bij Hobo HiFi is een dergelijke oplossing als het systeem van Sonos (ik neem aan dat je dit tenminste bedoeld) wel gesuggereerd. Dit is wel een verleidelijke oplossing, maar waarom zou je je muziek niet op een USB device zetten?
ACM schreef op maandag 31 mei 2010 @ 09:52:
Als ik die keuze had zou ik liever die 400 euro extra van een losse cd-speler in betere speakers en/of versterking steken ;) Er zijn allerlei semi-praktijk voorbeelden te vinden van mensen die claimen dat er enorme verschillen zijn, maar het is vrij zeldzaam dat zo'n 'test' ook echt goed is uitgevoerd en dan doe ik zelf liever een investering in iets wat wel bewezen invloed op het geluid heeft; de speakers en evt het aantal dat je plaatst.
Je bedoeld, koop gewoon een "instap" blu-ray speler en een instap AV-receiver van een beter merk, bv Denon/Marantz en hou de weg open naar een (latere) uitbreiding naar een 5.1 systeem, lees uitbreiding van het aantal speakers?

[ Voor 36% gewijzigd door RedGolf op 31-05-2010 11:25 ]

• K0L3N
Het is inderdaad slimmer om betere speakers te kopen, en eigenlijk alle surround recievers hebben een ingebouwde DAC, waardoor het niet uitmaakt wat voor blu-ray speler je gebruikt als je daar je muziek op wilt afspelen. Maar kun je misschien vertellen wat je budget is? Ik vind het dan altijd makkelijker om suggesties te doen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:42

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@RedGolf
Als je de Bluray digitaal aansluit op een receiver met een goede DAC, dan moet je CD-speler echt wel een heel veel betere DAC hebben, wil je het verschil kunnen horen. Het is imo een fabeltje dat een Bluray geen goede cd-speler zou zijn (net zoals een DVD-speler). De lees-capaciteiten van die spelers zijn over het algemeen vele malen beter dan van een CD-speler, alleen blijft de DAC nog weleens achter. Het is hetzelfde als de vraag of een stereo-versterker beter is dan een receiver. Bij hetzelfde bedrag, dan is de stereo-versterker bijna altijd beter, maar dat is ook een oneerlijk vergelijk, aangezien een stereo-versterker simpeler is, en er dus meer geïnvesteerd kan worden in de eind-trap. Hetzelfde gaat op voor de verschillen tussen een CD-, DVD-, en blurayspeler. De eerste is simpel, heeft alleen audio-verwerking, dus daar gaat het budget heen. De DVD-speler heeft ook nog een video-board nodig, wat een deel van het budget opslokt, en de bluray is een kleine pc, waardoor er weer extra onderdelen zijn die een deel van het budget opeisen. Maar de transports (cd-loopwerken) zijn in alle 3 echt wel goed genoeg voor het nauwkeurig digitaal uitlezen van een cd.

Mijn tip, koop een goede receiver (je wilt immers 5.1 geluid) met een goede DAC en concentreer je bij de Bluray vooral op video-kwaliteit en bediening. Geluid laat je optisch naar je receiver gaan en dan doet de DAC van de Bluray er niet meer toe.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• K0L3N
of met hdmi processing naar de reciever :)

• RedGolf
  • Nu online
Qua budget (Receiver + CD/Blu-Ray+Speakers) denk ik in de orde van 2500 ~ 3000. De LCD TV laat ik even buiten beschouwing, maar dat zal een 32 of 37 inch exemplaar worden. Voor stereo zou ik waarschijnlijk uitgaan van 2 vloerstaande speakers, maar voor een 5.1 systeem is er zoveel mogelijk.

Bij een 5.1 systeem vind ik de speakers achter nog niet zon probleem, maar aan de voorzijde 2 frontspeakers, een center en een woofer, is wel een beetje veel voor bij een TV meubel.

Een Sonos device laat ik even buiten beschouwing, ik draai momenteel een (niet DLNA) servertje, waar ik eigenlijk liever een simpele NAS wil.

• K0L3N
Ik zou persoonlijk eerder een plasma tv van panasonic kopen ipv een LCD tv, met dat budget kun je overigens ook best een leuke 5.1 set kopen. Kijk ook eens op bijvoorbeeld HTforum bij de tweedehands afdeling, daar heb je ook hele mooie dingen voor een zacht prijsje.

• deepbass909

deepbass909

Klopt, ik heb voor een paar honderd (ik weet niet meer precies) 3 jaar geleden een hele leuke set van Cambridge Audio op de kop getikt. Nu begint hij gedateerd te raken (geen HDMI) en er zit een dvd-speler bij, maar het was weinig geld voor een bijzonder leuke set. Ik weet dat een Cambridge Azur 650bd blurayspeler zo'n €650 nieuw kost en dan heb je bepaald geen slechte speler. Zet er €800 bij voor een paar goede fronts (ik heb Monitor Audio RS8 speakers staan) en je hebt al een erg leuke set, dus boven gemiddeld presteerd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• RedGolf
  • Nu online
deepbass909 schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 10:01:
Klopt, ik heb voor een paar honderd (ik weet niet meer precies) 3 jaar geleden een hele leuke set van Cambridge Audio op de kop getikt. Nu begint hij gedateerd te raken (geen HDMI) en er zit een dvd-speler bij, maar het was weinig geld voor een bijzonder leuke set. Ik weet dat een Cambridge Azur 650bd blurayspeler zo'n €650 nieuw kost en dan heb je bepaald geen slechte speler. Zet er €800 bij voor een paar goede fronts (ik heb Monitor Audio RS8 speakers staan) en je hebt al een erg leuke set, dus boven gemiddeld presteerd.
Ga je dit dan tzt ook uitbreiden naar 5.1 of hou je het bij stereo?

• deepbass909

deepbass909

Het is een volwaardige 5.0 set-up (bij de RS8-speakers heb ik in mijn woonkamer absoluut geen sub meer nodig... die dingen komen zonder problemen tot 33 Hz op -3dB en een luistertest maakte duidelijk dat ze makkelijk tot 20Hz weergeven zonder vervormen).
Er staan nog 2 oude B&W DM-22's als surrounds en een merkloze speaker als center. Dit moet tzt nog wel vervangen worden voor Monitor Audio's, maar voorlopig voldoet het.

Mijn ervaring is, dat zelfs met DTS je een hele leuke home-cinema kan bouwen zonder een kapitaal uit te hoeven geven aan de surrounds. Voor de center zou ik wel wat geld reserveren (bij mij is de balans een beetje mis tussen de center en fronts). Maar je fronts zijn gewoon waanzinnig belangrijk, zeker als je muziek alleen in stereo afspeelt.

Verwijderd

Om deze vraag te beantwoorden zou ik graag weten waar je meer waarde aan hecht. Wil je de nadruk leggen op film beleving of licht de nadruk op audio weergave?

Bij het laatste zou ik gaan voor een betere cd speler ipv blu ray speler. In een goede cd speler zit namelijk een beter DAC en gaat er minder fout bij het inlezen de cd. Op het moment dat je film als prioriteit hebt, maar in audio geen consessies wilt doen dan moet je ongeveer uitgaan van 3x de prijs van een cd speler.

In de eerste paar prijsklasse van bijv. de denon en de marantz wordt er eerst in beeld chips geinversteerd en bij de duurdere modellen passen ze ook werkelijk een ander audio deel toe.

Al met al..... waar licht je prioriteit??

Wat betreft Sonos. Een geweldig systeem, maar wel bedoeld voor stereoweergave en de weergave kwaliteit valt of staat met welke kwaliteit je het ript.

Als je verder vragen hebt hoor ik ze graag.

Met vriendelijke groet,

Emile Bos
Raf beeld en geluid Hilversum

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12 15:23
Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 10:59:
Met vriendelijke groet,

Emile Bos
Raf beeld en geluid Hilversum
Groeten op Tweakers hoeft niet, spam-achtige dingen gelieve ook achterwege te laten alstublieft ;)

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

Zoals Emile al zegt; Maak eerst voor jezelf duidelijk wat je wilt. Surround, Stereo of Surround met de nadruk op stereo? Als je dat eenmaal weet kun je eens een lokale winkel in stappen. Die keuze bepaalt namelijk iedere component.
En wat betreft je vraag in de TS, of een goede blu-ray speler kan meten aan een (instap)cd speler. Ik vind van wel.
Pagina: 1