Verbinding met router en/of internet werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:50
Hey,

We hadden de laatste tijd wat problemen met langzaam en/of geen wireless internet, wat waarschijnlijk kwam omdat de router niet snel genoeg was.

M'n vader heeft daarom vanochtend een nieuwe router aangesloten. We kregen hem echter niet aan de praat...
Vanmiddag heb ik daarom geprobeerd de oude router nog eens aan te sluiten, en nu krijgen we die ook niet aan de praat!

Het probleem dat we lijken te hebben is als volgt. Ik heb het nu even over de oude router (die zou gewoon moeten werken, gisteren deed alles het nog prima en er is niets mee gebeurd).

Er zijn twee mogelijkheden:

1. Een PC heeft wel internet, maar kan niet op de router settings pagina komen. Voor zover ik kan zien ligt dit aan het feit dat de default gateway niet klopt. Die zou 192.168.2.1 moeten zijn (voor de oude router), maar de pc krijgt automatisch iets van 84.28.16.1 oid toegewezen. Daarmee kan hij WEL op internet, maar kom ik niet aan de router settings.

2. Ik kan dan, via de netwerk settings in windows, tijdelijk zelf een IP + default gateway instellen. Als ik dit op 192.168.2.1 zet, dan kan ik WEL weer op de router settings (omdat de default gateway nu overeenkomt met het ip van de router?), maar heb ik GEEN internet meer.
Dus eigenlijk precies het omgekeerde van optie 1....

Nu heb ik verscheidene oplossingen geprobeerd, maar niets lijkt te werken.

Één "oplossing" is om alle computers gewoon het 'foute' adres (84.28.x.x) te laten houden. Daarmee kunnen ze niet aan de router settings, maar hebben ze in ieder geval internet. Als tijdelijke oplossing werkt dit in principe wel, maar dit moet wel gefixed worden! Ik heb vaak genoeg de router opties nodig, en (misschien nog wel belangrijker ;)) als ik dit doe dan heeft mijn Xbox(360) geen internet connectie meer. Die krijgt (op automatische settings) een ip wat nog steeds 192.168.2.x is, met default gateway 192.168.2.1. De oude settings dus, die gisteren nog werkte. Maar nu komt hij daarmee niet meer op internet.

Iemand anders gaf me het advies om eens alle computers van het netwerk te halen (netwerk kabels eruit), daarna de router te resetten (niet unpluggen maar echt resetten) en het daarna met één pc eerst te proberen. Dat heb ik dus gedaan, en toen kreeg de pc wel automatisch het juiste adres (192.168.2.2, met default gateway 192.168.2.1). Ik kon echter nog steeds niet op internet. Modem + router nog een aantal keer gerestart (dmv unpluggen) maar niets werkte.

Omdat we morgen toch echt internet moeten hebben (vanwege examens oefenen...) heb ik zolang de tijdelijke oplossing maar laten staan. Ik heb dus nu onder en boven, op twee pc's, gewoon internet, maar de default gateway staat op beide fout ingesteld, en ik kan niet op de router settings komen, en ook niet met m'n xbox online.

Weet iemand wat er hier aan de hand is? Waarom krijgen de pc's een "verkeerde" default gateway mee? En als ze dan toch een keer de goeie krijgen (na alles resetten of handmatig instellen ipv automatisch), waarom werkt internet dan opeens niet meer?

Ik snap het niet meer...

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicket84
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-02 23:00
Het 84.28.x.x adres is vermoedelijk je WAN adres. Hieruit blijkt dat je router op spoofing/bridging modus staat.

Zorg dat deze op routing staat, en de DHCP functie aan staat. Op die manier zullen de pc's een intern (192.168.x.x) adres krijgen.

Sommige ISP's koppelen hun verbinding aan een MAC adres. Dit is het MAC adres van je vorige router geweest. Je zou deze kunnen overnemen. Maar aangezien jouw oude router ook niet meer werkt, zal deze wel zijn verlopen.

Je hebt in de tussen tijd 3 apparaten rechtstreeks verbonden. Waardoor er 3 MAC adressen zijn geregistreerd.

Sluit de nieuwe router, met de bovenstaande configuratie aan. En herstart het modem van je provider. Herstart vervolgens je router nog een keer.

Mogelijk dat het nu direct werkt. Anders bestaat de kans dan je 30 a 60min moet wachten.

[edit] Je gateway staat niet verkeerd, anders kon je niet op internet.....
Gebruikt de router geen alternatieve poort? 8080, 9090, of misschien SSL (https://)?

[ Voor 9% gewijzigd door nicket84 op 30-05-2010 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 11:14
--

[ Voor 100% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 30-05-2010 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat ik mis in je verhaal is specifieke informatie. Merk en Type modem, routers, en welke internetprovider je hebt. Probeer minder tekst, meer informatie te geven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:12

lier

MikroTik nerd

Aangezien het een publiek IP adres is dat ik hierboven lees, verwacht ik dat het om kabel internet gaat.

Zou je na het aansluiten van de nieuwe router het modem eens kunnen uit-en-aan zetten. Wacht wel even een klein minuutje tuusen uit en aan.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
nicket84 schreef op zondag 30 mei 2010 @ 23:03:
Het 84.28.x.x adres is vermoedelijk je WAN adres. Hieruit blijkt dat je router op spoofing/bridging modus staat.

Zorg dat deze op routing staat, en de DHCP functie aan staat. Op die manier zullen de pc's een intern (192.168.x.x) adres krijgen.

Sommige ISP's koppelen hun verbinding aan een MAC adres. Dit is het MAC adres van je vorige router geweest. Je zou deze kunnen overnemen. Maar aangezien jouw oude router ook niet meer werkt, zal deze wel zijn verlopen.

Je hebt in de tussen tijd 3 apparaten rechtstreeks verbonden. Waardoor er 3 MAC adressen zijn geregistreerd.

Sluit de nieuwe router, met de bovenstaande configuratie aan. En herstart het modem van je provider. Herstart vervolgens je router nog een keer.

Mogelijk dat het nu direct werkt. Anders bestaat de kans dan je 30 a 60min moet wachten.

[edit] Je gateway staat niet verkeerd, anders kon je niet op internet.....
Gebruikt de router geen alternatieve poort? 8080, 9090, of misschien SSL (https://)?
Ik heb de termen spoofing/bridging en routing modus nog nooit gehoord, dus dat zou best wel eens het probleem kunnen zijn. Maar voor zover ik me kan herinneren heb ik die instelling ook nergens gezien, dus ik zou zo gauw even niet weten hoe ik dat verander.. Ik zal de manual eens doornemen en wat googlen nadat ik heb opgezocht welk type we precies hebben (zie quote hierna).

De DHCP functie staat in ieder geval aan, en alle pc's (inclusief xbox) verkrijgen hun adres automatisch.

Het verhaal over MAC adressen snap ik niet echt. Bedoel je dat ik, doordat ik ondertussen (zonder dat ik het doorheb) ten minste 3 nieuwe MAC adressen heb aangemaakt, het oude MAC adres heb laten verlopen? Of gaat zoiets over tijd? Dat het met de tijd gaat kan ik me nauwelijks voorstellen. Het zou wel heel erg toevallig zijn, omdat de router het zaterdag nog prima deed, en zondag ochtend niet meer net nadat we de nieuwe hadden geprobeerd.

Ik ga zometeen eens proberen om nog eens alles los te halen, en dan met de nieuwe router alleen proberen te verbinden, zodat ook de default gateway overeenkomt met het router adres.
gambieter schreef op zondag 30 mei 2010 @ 23:14:
Wat ik mis in je verhaal is specifieke informatie. Merk en Type modem, routers, en welke internetprovider je hebt. Probeer minder tekst, meer informatie te geven.
Sorry, ik had gisteravond een beetje haast, vandaar. Ik zal zometeen even alles opzoeken en alsnog posten als het tegen die tijd nog niet verholpen is.
lier schreef op maandag 31 mei 2010 @ 10:00:
Aangezien het een publiek IP adres is dat ik hierboven lees, verwacht ik dat het om kabel internet gaat.

Zou je na het aansluiten van de nieuwe router het modem eens kunnen uit-en-aan zetten. Wacht wel even een klein minuutje tuusen uit en aan.
Kabel internet inderdaad. Aan en uit zetten van het modem heb ik al tig keer geprobeerd, zelfde verhaal met de router. Ook lange tijd gewacht tussen aan en uit zetten, maar niets leek te helpen.

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Weet je zeker dat je ISP wel in de WAN poort van je router zit ? Lijkt er meer op dat het in een van de switch poorten zit (indien die erop zitten) en daardoor je pc direct het externe ip-adres krijgt. Het is logisch dat je daarmee niet in je router komt aangezien die in een ander subnet zit.
Anders kun je nog proberen je pc een vast ip te geven in de range van je router zodat je kan inloggen en kijken of je router uberhaupt een ip-adres aan de wan kant heeft.

[ Voor 51% gewijzigd door DukeBox op 31-05-2010 19:21 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Nou, bij deze de informatie die ik heb kunnen vinden:

Oude router: Belkin Wireless G Router
Nieuwe: Sitecom Wireless Router 300N
Modem: Ubee... Verder niets :/ Pas geleden gekregen van Ziggo geloof ik.

EDIT
De nieuwe router is geloof ik de WL-341. Dat kon ik op de doos nergens vinden maar dat lijkt hem wel te zijn. Dat X2 heb ik ook op de doos zien staan.

Aangezien iemand morgen examen heeft en graag nog internet wil hebben om te oefenen kan ik op dit moment niet veel gaan proberen (bang dat ik het helemaal verkloot en we morgen helemaal geen internet meer hebben). Tenzij iemand met een suggestie komt die 100% zeker werkt zal ik dus tot morgen moeten wachten...
DukeBox schreef op maandag 31 mei 2010 @ 19:20:
Weet je zeker dat je ISP wel in de WAN poort van je router zit ? Lijkt er meer op dat het in een van de switch poorten zit (indien die erop zitten) en daardoor je pc direct het externe ip-adres krijgt. Het is logisch dat je daarmee niet in je router komt aangezien die in een ander subnet zit.
Dat zou eigenlijk best wel eens kunnen. Alle netwerk poorten zaten namelijk vol (3 pc's + xbox, en de 5e poort dus naar modem). Toen ik eraan begon had m'n vader de kabels al van oude naar nieuwe router gewisseld. Vanaf dat ik bezig ben weet ik 100% zeker dat ik de kabel die op het begin in de WAN poort zat ook niet meer verwisseld heb, maar het kan natuurlijk dat m'n vader meteen al bij de eerste verwisseling een foutje heeft gemaakt.

Als de kabel inderdaad fout zit (dus de WAN poort gaat nu naar een pc (geen idee welke), en de kabel uit het modem naar een van de pc poorten), kan dat dan verklaren wat ik zie? Kan ik dan evengoed nog op internet, met 2 pc's zelfs, elk met een andere (blijkbaar publiek) IP? Ik hoop het, want dan lijkt me dat een goeie oplossing om eens te proberen _/-\o_
DukeBox schreef op maandag 31 mei 2010 @ 19:20:
Anders kun je nog proberen je pc een vast ip te geven in de range van je router zodat je kan inloggen en kijken of je router uberhaupt een ip-adres aan de wan kant heeft.
Als ik een vast IP ingeef op mijn pc dan kom ik inderdaad weer op de router settings. De instellingen die me relevant lijken (roep maar als ik er mis) zijn als volgt. De setting die jij noemt (ip-adres aan de WAN kant) kan ik niet letterlijk vinden, maar wellicht staat hij er tussen;

Nb; dit is voor de oude router wat nu aangesloten is. De nieuwe kan ik op het moment dus niet aansluiten, maar voor zover ik kan herinneren waren de instellingen vergelijkbaar.

LAN Setup
- LAN Settings
--- IP Address = 192.168.2.1 (is dit "aan de WAN kant"?)
--- Subnet mask = 255.255.255.0
--- DHCP Server = On
--- IP pool start address = 192.168.2.2
--- IP pool end address = 192.168.2.100
--- Lease time = forever

Internet WAN
- Connection type = Dynamic
- DNS = automatic from ISP
- Wan MAC address = ... een hexadecimaal nummer, kan ik dat geven of is dat privégevoelig? :p

[ Voor 3% gewijzigd door NickThissen op 31-05-2010 20:01 ]

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Mac adres is niet privé gevoelig.. maar ook niet van belang dus dat kan wegblijven. Ik weet haast wel zeker dat de kabel niet in de WAN poort zit. (dat kan je toch wel controleren zonder de boel te verkloten ? :P)
Hoe dan ook, zover ik weet krijg je bij ziggo maar 1 extern ip-adres dus is het niet mogelijk met meer dan 1 pc op internet te gaan zonder NAT/PAT routing zoals je belkin en sitekom doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Ik zal zometeen de kabels een omgooien. Wordt een beetje trial-and-error om uit te zoeken welke kabel bij het modem hoort dan... Het is in elk geval een witte, maar alle kabels zijn wit dus dat helpt ook niet :p

Maar goed... Ik zit op dit moment boven toch echt op internet, en onder ook, met verschillend IP-adres. Hoe kan dat dan?

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Of je zit wireless via de buren of ziggo geeft meerdere pubic ip's uit.

Na het omgooien moet je wel het volgende doen:
modem uit, router uit..
modem aan, 5 min wachten... router aan.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 31-05-2010 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Dat was inderdaad het probleem (of tenminste een van de problemen)!

De nieuwe router heeft blijkbaar nog een extra LED lampje wat ik eerder niet gezien had (als ze niet branden zie je ze niet, mooi strak design maar niet erg handig blijkt wel weer!), dus ik schrok even toen er opeens een nieuw lampje bij kwam :D

Toen ik de kabel goed had kreeg ik weer mooi een 192.168.0.100 adres (192.168.0.1 is adres van nieuwe router en DHCP staat van 100 tot 200 ingesteld, dus precies goed). Ik kon echter nog steeds niet op internet.

Na herstarten van moden en router enkele keren lijkt het nu wel weer te werken :)

Zo maar meteen even de xbox proberen, en dan wireless. Als dat ook weer werkt dan ben ik weer blij :D

In ieder geval bedankt voor alle hulp, ook al was het zoiets stoms... M'n vader zei nog dat ik goed moest opletten welke kabel van het modem was, wat ik dus prima gedaan had, maar blijkbaar had hij meteen al de foute gepakt :D

EDIT
Xbox en wireless (na opnieuw instellen van security etc wat uiteraard veranderd was) werkt ook :)

Zo zie je maar weer dat het altijd iets stoms is... Weer iets geleerd: luister nooit naar je vader _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door NickThissen op 31-05-2010 20:50 ]

Mijn iRacing profiel

Pagina: 1