Verwijderd

Topicstarter
hello,

ik heb hier dus een dell c810
het mama-bord ligt voor mijn neus met cpu+memory
hij gaat dus aan en weer uit..
de leds gaan allemaal aan en weer uit
ik weet waar het aan ligt:
power naar de cpu
géén memory probleem want dan gaat de caps-led knipperen
ik heb helaas maar één p3-m cpu liggen de orginele 1133hmz 512 kb
ik stopte er een p4-m (past fysiek) er in om te kijken wat de leds doen
nu gaat één lampie branden
begrijpelijk natuurlijk want hij lust geen p4-m cpu..
hij reageert dus wel..
mijn vraag:
kan die orginele p3-m cpu (de 1133mhz) stuk zijn? gaan die soms zowiezo stuk?
of is het een powerfet naar de cpu probleem?
ik heb al veel geprobeerd...cpu aandrukken bios chip aandrukken
ik weet dat deze minimale opstelling een indicatie geeft wat het het mamabordje doet

thanx!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:30
Een CPU gaat eigenlijk nauwelijk kapot, tenzij
  • Je de CPU kapot hebt gemaakt met statische elektriciteit tijdens het (her)plaatsen
  • De fan kapot is gegaan en je CPU flink oververhit is geraakt zonder dat het BIOS jouw pc afsloot
  • Je flink aan het overklokken bent geweest met slechte koeling
  • De voeding een overspanning heeft gegeven, maar dat is er ook meer als alleen je CPU kapot
Gezien het feit dat het moederbord met een niet-ondersteunde CPU iets anders doet, kan je CPU inderdaad kapot zijn. Maar als je de P4 er in stopt, krijg je dan geen piepjes?

Wat piepjes betreft: bij oudere computers ontbreekt wel eens een ''piepapperaatje'', aangezien deze vak los aangesloten zat

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:26
Buiten dat ik niet had gedacht dat beide cpu's (fysiek) socket compatible zouden zijn lijkt het me niet zo'n verstandig idee om dit te proberen. Lijkt me dat je eerder je MB er kapot mee maakt dan dat je er daadwerkelijk iets mee test (zonder cpu booten lijkt me dan verstandiger).

Verwijderd

Topicstarter
thanx..

hij geeft geen piepjes (net getest met de bovenkant erop)
ik ken de geschiedenis niet van deze bak, heb hem zo (goedkoop) gekocht..wel compleet gelukkig
de oude delletjes kunnen wel wat hebben hoor..ik heb ook wel eens een c610 voorzien van
p4-m cpu, onder het mom van "de wonderen zijn de wereld nog niet uit" hij deed niks natuurlijk , maar ging weer vrolijk aan met zijn eigen p3-m cpu

zonder cpu gaat de c810 trouwens ook aan (en uit)
ik hoor wel een hele zachte hoge piep bij een "groot vierkant" power--item vlak bij de cpu (als die erin zit)
deze wordt wel warm
ik weet niet wat dat ding is , géén 8-potig fetje in ieder geval

trouwens
mischien is het chargerbordje brak onderaan bij de videokaart?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2010 23:44 ]