Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-11 22:50

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
Hallo,

Ik heb altijd in Nederland gewoond en gewerkt en nu woon ik sinds een half jaar in Belgie (wat overigens heel goed bevalt).

Ik heb 2x een baan gehad met lease-auto, nu niet. Echter ben ik nu bezig met een andere baan in Nederland zit in de 3e en laatste ronde...).

En ik was benieuwd, hoe zit dat nu met een eventuele lease-auto? Weet iemand als ik voor een Nederlands bedrijf werk, of ik dan een Belgische lease-auto kan/moet hebben, of een Nederlandse lease auto moet nemen?

Nu heb ik mijn eigen auto, en ben ik verplicht als inwoner van Belgie om met een Belgisch kenteken rond te rijden, maar hoe zit dat met eventuele lease?

bedankt

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Brons

Fail!

Wat zegt de werkgever en/of leasemaatschappij?

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
Brons schreef op zondag 30 mei 2010 @ 21:31:
Wat zegt de werkgever en/of leasemaatschappij?
nog niks... zit nog in de sollicitatieprocedure, er waren 10 kandidaten en nu in ronde 3 zijn we nog met zijn 2-en en zolang er nog niks definitiefs is, vind het niet belangrijk genoeg om bovenstaande te vragen.

Maar ik ben er wel erg benieuwd naar, dus ik vroeg of iemand hier iets vanaf weet.
Overigens is het een klein bedrijf, dus kans dat ze dit zelf ook niet direct weten..

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[google=auto lease wonen buitenland]

Daar staat het een en ander bij, maar de algemene reactie is toch dat als je in België (of Duitsland) woont, je niet blijvend een auto met een Nederlands kenteken mag rijden.
Wat wel kan is een leaseauto op Belgisch kenteken wat dan via de leasemaatschappij doorberekend wordt naar Nederland (werkgever of leasebedrijf), maar dat zijn dus constructies waar je toch even aandacht aan moet spenderen.

Signatures zijn voor boomers.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:10

_Arthur

blub

Ben je in Nederland belastingplichtig? Of betaal je je (toekomstige) inkomstenbelastingen in Belgie?

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-10 16:30
Ik zit in hetzelfde geval. (Ik ben wel Belg)

Maar ik rij dus al een 5-tal jaar rond met een NL-plaat. Nog nooit problemen mee gehad. Sommige buren denken wel nog steeds dat ik een NL'er ben :P.

Dus als er controle is, dan zal het niet veel zijn. Auto staat altijd voor de deur. Ik heb ook al een ongeluk gehad in Belgie waar er politie bijgekomen is, maar daar werd toen ook niets over gezegd. (Ik heb er ook niet achter gevraagd, iets met slapende honden...)

Ik had op het werk trouwens wel naar een Belgische auto gevraagd, maar dat zag de directie niet zitten. (Auto's worden steeds aangekocht.)

Als er ooit problemen mee komen, dan zie ik het eerder als een probleem voor mijn werkgever dan voor mezelf.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Volgens mij is de regel als volgt:

Als je de Nederlandse nationaliteit hebt, en in Nederland woont, dan mag je op Nederlandse wegen alleen in een auto met Nederlands kenteken rijden.

Het idee is dat Nederlanders anders massaal buitenlandse auto's rijden en daarmee de BPM gaan ontduiken.

Er zijn veroordelingen bekend van Nederlanders die over de grens een auto huurden, of een buitenlandse leaseauto hadden. Let wel, dit gaat alleen over Nederlanders die zijn ingeschreven op een Nederlands adres.

Dus als je een Belgisch adres hebt, zijn er geen problemen. Maar het is afwachten of de werkgever en hun leasemaatschappij er zin in hebben. Om een voorbeeld te noemen: In Nederland krijg je een bijtelling als je meer dan 500 km prive rijdt, dan wordt het bezit van een leasewagen als loon in natura gezien. In Belgie geldt die regeling niet, maar is er wel een soort bijtelling op basis van de de woon-werk afstand. Niet iedere loonadministratie zit op dat soort verschillen te wachten.

Verwijderd

ik denk dat het vooral belasting technisch een uitdaging is, voor de werkgever maakt het niet zoveel uit of het een NL of B leasemij is die hij betaald, hij koopt gewoon een dienst/product in.

voor jouw is het wel relevant wat wettelijk is toegestaan.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 12:50:
ik denk dat het vooral belasting technisch een uitdaging is, voor de werkgever maakt het niet zoveel uit of het een NL of B leasemij is die hij betaald, hij koopt gewoon een dienst/product in.

voor jouw is het wel relevant wat wettelijk is toegestaan.
ja inderdaad

ben benieuwd, eerst mijn 3e gesprek (volgende week dinsdag) afwachten en eerst eens kijken of we eruit komen met contract/arbeidsvoorwaarden. Lease auto komt wel goed. Al is het natuurlijk wel veel interessanter om een belgische lease auto te hebben (aanschafwaarde is veel lager). Want hij zal wel in mijn belasting met het nederlandse loon verrekend worden.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
even een update:

die baan is niet doorgegaan, we kwamen er qua arbeidsvoorwaarden niet uit. Ondertussen op t gemakje bij mijn huidige werkgever rond aan het kijken naar iets anders (deze week 2e ronde..)

Mbt voorgaande items:

Je bent verplicht een Belgische leasewagen te rijden, dus auto uit Belgie met Belgische nummerplaat.
Echter betaal je in Nederland belasting over de Nederlandse cataloguswaarde van die auto (ik vind het maar een vreemd verhaal, maar zie het laatste topic hier:)
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?28,3256151,3283848

Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?

Ik kan met heel wat ge-google er niet meer over vinden

• killugh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-07 14:30

killugh

lava right ahead

Vanuit eigen ervaring kan ik zeggen dat bovenstaande mij ook verteld is. Ik heb een aantal jaren als Nederlander in België gewoond, waarbij mijn werkgever de volgende constructie aangeboden heeft gekregen :

Belgische leasemaatschappij leased auto op belgisch kenteken via Nederlandse zustermaatschappij aan werkgever. Voordeel hiervan was dat mijn werkgever alle BTW kon terugvragen.

De Nederlandse cataloguswaarde dient opgegeven te worden voor bijtelling.

pain is nothing that a downpour won't erase

Pagina: 1