Toon posts:

[WIN 7 x64] RAID0 set van 3TB aanmaken?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben mijn PC opnieuw aan het installeren (Win7 x64) met een 40GB SSD ism een Gigabyte E7AUM-DS2H moederbord.

Nu heb ik er naast deze SSD nog 2x 1.5TB schijven ingezet en deze als RAID0 volume inegesteld.
Onder windows krijg ik deze partitie echter niet groter dan 2TB en de rest is ongebruikte ruimte waar ik niet mee kan.

De 2TB partitie zie ik netjes staan maar ik wil toch wel graag die overige 750MB erbij.
Iemand een idee? met de partitie tool in Win7 krijg ik het niet voor elkaar, Easus 5.8.1 geef het gehele RAID volume aan als "niet ondersteund"

Ook heeft het RAID0 volume een partitie van 100MB die ik niet heb gemaakt?

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_eQEnV2F_w9M/TAK-w-CujGI/AAAAAAAABl4/RYFvNXubhhI/s1024/hdd.JPG

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2010 21:42 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Lijkt erop dat je controller een 2TB limiet heeft, geef eens wat meer info? Onboard?, moederbord merk/model, BIOS versie, chipset drivers, controller drivers?

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-02 15:50

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Ik denk een Q9450 op een ASUS P5Q Deluxe.
http://tweakers.net/gallery/26512#tab:inventaris

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Partities/Volumes groter dan 2TB zul je als GPT moeten initialiseren om ze als 1 geheel te kunnen benaderen.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op zondag 30 mei 2010 @ 21:13:
Lijkt erop dat je controller een 2TB limiet heeft, geef eens wat meer info? Onboard?, moederbord merk/model, BIOS versie, chipset drivers, controller drivers?
Ik kreeg idd een melding in de bios, het gaat om een Gigabyte E7AUM-DS2H met een F3a bios.
Dit is dus een Nvidia 9400 chipset waarop ik de 15.45nForce drivers heb geinstalleerd en de 197.75Gforce drivers

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op zondag 30 mei 2010 @ 21:16:
Partities/Volumes groter dan 2TB zul je als GPT moeten initialiseren om ze als 1 geheel te kunnen benaderen.
Dat is nieuw voor me, hoe werkt dat?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Even Googlen?
GPT = Guid Partition Table, dus niet het klassieke MBR model.
Afhankelijk van je opties van je controller kan je dat daarin doen, of je zal ze eerst als GPT disk in Disk Management moeten configureren en daarna in je RAID set opnemen.
Maar ik denk dat je hiervoor het beste in Opslagmedia & I/O Controllers terecht kan, dus ik verhuis je topic daar ook naartoe.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
MBR is echt te oud om nog in 2010 mee aan te komen.. Het werkt zoals eerder gepost niet met partities die groter zijn dan 2TB. Windows is echt niet zo vanzelfsprekend en voor non-ict'ers als iedereen loopt te schreeuwen.. je moet gewoon toch echt nog steeds weten wat je doet :)

Anyway, ga naar diskpart en initialiseer je array met een GPT indeling. Daarna kan je naar hartelust een grote partitie maken die alle beschikbare ruimte beslaat.

Als je niet met dispart om kan gaan, en de helpdocumentatie niet duidelijk genoeg vind, dan kan je naar de site van microsoft gaan, en daar diskpart en GPT invoeren bij het zoeken op de site. Bij de resultaten komt dan ergens wel een knowledge base document naar boven met een stappenplan hoe je de boel voor elkaar kan krijgen. Succes! (heb je trouwens gedacht over de implicaties van RAID0?..)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 15:28

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

precies, 1.5 TB en dan RAID0 ... je moet er toch niet aan denken :X
Aan de verdeling van schijfruimte lijkt mij dit te worden gebruikt voor je data, je belangrijkere zaakjes. Zelfs de downloads staan nog veiliger op 1 disk.

/me er nog 2 Samsung's naast draait voor RAID5

GPT is inderdaad de enige optie, zoals hierboven al staat. En anders gewoon lekker in 2 partities opdelen. Is ook handiger te onderhouden en heb je minder last van fragmentatie. Anders kuieren je files over de hele harddisk en dan blijven ze in hun eigen partitie die je onafhankelijk van elkaar kunt defragmenteren of zelfs formateren.

@hieronder: ah, duidelijk. Nee dan boeit dat niet. Ik snap je situatie nu beter :)

[ Voor 20% gewijzigd door Alfa Novanta op 31-05-2010 14:37 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op maandag 31 mei 2010 @ 07:22:
precies, 1.5 TB en dan RAID0 ... je moet er toch niet aan denken :X
Aan de verdeling van schijfruimte lijkt mij dit te worden gebruikt voor je data, je belangrijkere zaakjes. Zelfs de downloads staan nog veiliger op 1 disk.

/me er nog 2 Samsung's naast draait voor RAID5

GPT is inderdaad de enige optie, zoals hierboven al staat. En anders gewoon lekker in 2 partities opdelen. Is ook handiger te onderhouden en heb je minder last van fragmentatie. Anders kuieren je files over de hele harddisk en dan blijven ze in hun eigen partitie die je onafhankelijk van elkaar kunt defragmenteren of zelfs formateren.
Op deze disks staat geen "belangrijke" data, enkel films e.d. data staat op mijn eigen PC en maakt een backup naar de NAS.

De PC in kwestie is mijn HTPC waarop 1 grote schijf makkelijker is in beheer dan allemaal losse partities.

Het converten naar GPT is me nu wel duidelijk, echter zit ik met 1 probleem en dat is de 100MB partitie die windows op de Raid array heeft gezet, deze is volgens mij noodzakelijk voor het opstarten en het is me een raadsel waarom deze partitie niet op de SSD staat, Windows heeft blijkbaar zelf besloten deze op de Raid array te zetten.

Valt deze partitie nog te verplaatsen of moet ik de hele PC weer opnieuw installeren?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2010 13:17 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De 100MB partitie is de system partitie die automatisch door Windows 7 wordt aangmaakt, deze is niet te verplaatsen, omdat deze partitie de bootbestanden bevat welke wee verwijzen naar de Windows 7 installatie zelf.

De Windows 7 setup heeft de RAID array aangezien as master volume en daarom deze gekozen om de system partitie op aan te maken. Dit heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de bootvolgorde in het BIOS.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Format C: dus, dan laat ik ook echt alleen de SSD erin zitten dit keer, pfffff

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 07:07:
Format C: dus, dan laat ik ook echt alleen de SSD erin zitten dit keer, pfffff
Dat heeft weinig zin als je de bootvolgorde in het BIOS niet in orde hebt, want op het moment dat je de RAID set weer toevoegd zal Windows niet starten, omdat deze op het moment als firstbootdevice wordt gezien. Het is verstandiger om eerst dit op orde te hebben.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Het draait nu zoals ik het hebben wil, weer wat geleerd en dat na al zoveel PC's te hebben gedaan :)
Pagina: 1