Hoe HDD's in onboard RAID aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-01 01:10
Hallo allemaal,

Ik ben een leek wat RAID setup betreft. Ik heb nu 4 schijven van 1TB en deze wil ik in een RAID 5 opstelling plaatsen. Ik heb eerst eens zitten kijken naar een aparte PCI-e RAID controller aan te schaffen, maar ik ben op termijn van plan een NAS te kopen. Nu kwam ik tijdens het lezen tegen dat er bij moederborden ook onboard RAID aanwezig is. Net zoals bij mijn moederbord (hieronder gequote).
Moederbord: P5ND2 SE
NVIDIA MCP51 built-in chipset supports:
4x serial ata (3gb/s) supporting RAID 0,1,5 ....
De vraag is:
Hoe zet ik deze 4 schijven dan in RAID 5 configuratie? Waar moet ik dat doen? Computer>Schijfbeheer?

Als 1 schijf sneuvelt, dan is de data nog terug te halen. Maar wat als mijn onboard RAID controller sneuvelt? Wat zijn de ervaringen op dat gebied? Het idee is om al mijn films goed te beschermen tegen risico dat de schijven kapot gaan.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:17
Deze vraag staat, als het goed is, gewoon in de handleiding van jouw moederbord. Tenminste, in alle handleidingen van ASUS plankjes die ik in mijn handen gehad heb wel. Het configureren gebeurd meestal in het BIOS, maar soms word er een programma meegeleverd om je RAID storage via Windows te regelen.

• Alfa
Ik had de handleiding al gechecked of het kon enzo, maar had niet gedacht dat in de bios te moeten regelen. Achteraf gezien juist wel, aangezien je daar de chipset etc. aanstuurt. heb de handleiding zo juist helemaal gelezen en er staat slechts dat je RAID aan/uit kan zetten. Maar hoe gaat het verder?

Moet er al een besturingssysteem aanwezig zijn op het systeem? Moeten de andere 4 harde schijven leeg zijn, bij computer>beheer, formatteren tot 1 groot volume?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Booten vanaf dit volume gaat niet lukken, omdat het groter is dan 3TB, dus je zult sowieso een andere schijf moeten gebruiken voor je OS en van daar af moeten booten. Maar de array aanmaken doe je in de RAIDbios, daarvoor heb je dus geen OS nodig.

Als 1 HDD dood gaat dan kun je altijd je data nog terughalen, maar RAID is geen backup. Als er 2 schijven falen (door een stroompiek van je voeding), of er gaat softwarematig van alles mis, dan ben je je data kwijt. Als je RAIDcontroller of mobo stuk gaat zul je eenzelfde controller moeten vinden om daar je array aan te knopen en op die manier je data terug te halen.

• Alfa
I think I got it, ik ga maar eens beginnen met spelen. Thanks!