Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGoliath
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-05-2021
Hey,,

Ik ben sinds een tijd aan het nadenken over een Macbook en vond de normale Macbook eigenlijk al prijzig genoeg, alleen weet ik niet of deze wel aan mijn eisen voldoet. Ik wil hem gaan gebruiken voor websites (waaronder ook grafische bewerking met Photoshop CS4/5. HTML, CSS en PHP doe ik met Dreamweaver CS5), opnemen/componeren van muziek (voor opnemen gebruik ik Cubase met een externe geluidskaart en voor componeren Guitar Pro 6 en Native Instruments Kontakt 4 + Cubase), bekijken van films en natuurlijk MS Office. Dus mijn vraag: voldoet de Macbook aan mijn eisen?

Heel erg bedankt in ieder geval!

P.S. Hoe zit het trouwens met de latencies van de interne geluidskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-06 15:24
Over de geluidskaart kan ik niks zeggen. Daar heb ik geen verstand van. De andere taken kun je allemaal uitvoeren. Zelfs tegelijk!

Voor extra snelheid kun je er altijd 4gb werkgeheugen in zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De "normale" Macbook is al een redelijk sterk apparaat maar als je veel met grafische programma's werkt is het misschien fijner om een wat groter scherm te hebben dus dan zou ik toch gaan voor de Pro.

[ Voor 3% gewijzigd door jmxd op 30-05-2010 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3z
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2024
Ik heb geen verstand van muziek maken en de programma's die daar bij horen. Maar met een gewone MacBook kan je prima Photoshop en Dreamweaver tegelijk open hebben. Vooral de nieuwe CS5 collectie is razendsnel door de 64 bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGoliath
Oke! Geweldig om te horen! Het zou inderdaad wel eens zo kunnen zijn dat 13.3" te klein voor mij is, want ik vind dat ik af en toe zelfs weinig ruimte heb met een 19" (1440 x 900 pixels). Dat is wel even een afweging die ik moet maken, want dan is hij wel meteen 700 euro duurder (maar natuurlijk ook veel beter)

Moet je dat extra geheugen er trouwens zelf nog bijplaatsen? Tenminste, zoiets las ik wel op een ander forum.

Hoe zit dat trouwens met die DisplayPort-adapters, moet je naast die adapter ook nog bijvoorbeeld VGA-kabel hebben om het te kunnen aansluiten? Ik denk er namelijk over om dan de DVI-adapter te kopen en daarbij evt. een dvi-vga adapter (die bij veel videokaarten zitten) te gebruiken, zodat ik niet met meerdere adapters zit. Is dat mogelijk?

Apple Care Protection Plan: Ja of Nee?

Zit er nog enig voordeel aan als je de Macbook bij een winkel koopt? (geven zij meer garanties voor dezelfde prijs?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Je kan misschien beter een extern scherm bijkopen ipv de 15" MBP.

De displayport adapter is gewoon een adapter, je moet dus nog een kabeltje naar je scherm hebben.
Je kan de originele Apple adapters kopen, of op eBay/DealExtreme vind je goedkopere namaak spullen die het even goed doen.
Een adapter dvi->vga werkt niet. Apple heeft daar goed over nagedacht (vga en dvi adapter kopen dus).

Ik weet niet hoe oud je bent, maar een studentenkorting is 6% goedkoper...

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3z
Ik zou inderdaad ook een 13" met extern scherm nemen in jouw geval, misschien vind je een Mac wel helemaal niets (wat ik me haast niet kan voorstellen). Dan zit je daar met een 15" MBP.

Extra geheugen zou ik zelf kopen en er inzetten, het geheugen uit de Apple Store is veels te duur naar meen mening.

Apple Care zou ik zelf na 9 maanden kopen in die tussen tijd kan je nog sparen en je hebt standaard toch 1 jaar garantie, in dat hele jaar kan je Apple Care registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGoliath
Nou, zo'n scherm kan ik nou niet bepaald in de trein meenemen hé;)

Dan is het waarschijnlijk het meest handig als ik een vga adapter koop, is dat goed te doen op een 52" tv?

Ik heb inderdaad studentenkorting, maar dan is het verschil nog steeds ongeveer 700,- ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3z
Daar heb je gelijk in, maar in de trein is een 13" wel mobieler. Aan de ene kant je hebt ook kans dat het je niet eens fatsoenlijk gaat lukken, computeren in de trein bedoel ik dan want ik dat glossy scherm in de trein gaat niet meewerken. Ik weet het niet zeker want heb het zelf nog nooit geprobeerd in ieder geval, maar het lijkt me.

Aan jou de keuze 13" met een groot scherm bij je werkplek. Of een 15" voor 700 meer, waardoor je nog geen 200 pixels aan elke kant meer hebt.

Als ik jou was zou ik die centjes gewoon lekker in me zak steken.

VGA maakt niks uit al is je tv 2meter diagonaal, het ligt aan de resolutie. VGA kan tot 1920x1200 als ik het goed heb, dus gewoon Full HD.

Over die studenten korting, je moet het even bij je school checken want ik zit op het GLR en daar krijg je 12% omdat wij Apple On Campus hebben. Dus ik zou dat nog eens nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Zo natuurlijk is MS office niet. iWork is goedkoper, importeert/exporteet office (97 tot 2010) bestanden en is stukken goedkoper. Gewoon van apple. Microsoft's software loopt niet lekker op Mac Os X. Het werkt wel, maar daar is ook alles mee gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
johnkeates schreef op zondag 30 mei 2010 @ 21:47:
Zo natuurlijk is MS office niet. iWork is goedkoper, importeert/exporteet office (97 tot 2010) bestanden en is stukken goedkoper. Gewoon van apple. Microsoft's software loopt niet lekker op Mac Os X. Het werkt wel, maar daar is ook alles mee gezegd.
Dat is belachelijk, Office werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:19
Ik raadt je wel aan minimaal 4GB in je MacBook te steken. 2GB is gewoon te weinig voor wat je er mee wilt gaan doen, het werkt allemaal wel met 2GB, maar 4GB gaat een stuk beter!
Twylight schreef op zondag 30 mei 2010 @ 22:01:
[...]
Dat is belachelijk, Office werkt prima.
Op mijn vaders iMac (20", early 2009) draait Office 2008 traag en sluggish. Mijn eigen iMac (27" i7) houd ik lekker schoon van Microsoft producten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
fr3z schreef op zondag 30 mei 2010 @ 21:23:
Daar heb je gelijk in, maar in de trein is een 13" wel mobieler. Aan de ene kant je hebt ook kans dat het je niet eens fatsoenlijk gaat lukken, computeren in de trein bedoel ik dan want ik dat glossy scherm in de trein gaat niet meewerken. Ik weet het niet zeker want heb het zelf nog nooit geprobeerd in ieder geval, maar het lijkt me.
Dat lukt wel hoor. Je hebt telkens twee keuzes waar je kan zitten, en één van die twee zal altijd wel in de schaduw zitten :).
Het lijkt me alleen lastiger om weldegelijk te werken op de trein, ik kijk hooguit een film...

Een 13" is lekker draagbaar, iets groter dan een A4-tje, dus past gemakkelijk in elke rugzak.
Thuis sluit ik mijn MB dan ook op een extern scherm aan, en dat vind ik de beste oplossing.
johnkeates schreef op zondag 30 mei 2010 @ 21:47:
Net als Twylight al zei, Office loopt even goed hoor.
Maar Office is uiteraard wel iets duurder. Ik heb ze beiden:
Keynote vind ik beter dan Powerpoint, maar Excel vind ik dan weer beter dan Numbers. Word en Pages zijn ongeveer gelijklopend.

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
Ik zou de macbook pro 13" nemen. Er zit standaard al 4 gb in en anders ga je met de adobe programmas toch 2 gb moeten bijsteken bij de gewone macbook. (dan komt de prijs op het zelfde ongeveer neer, maar je krijgt wel zo veel meer bij de MBP)

Daarnaast zou ik dan een externe scherm kopen die qua kleurechtheid veel beter is voor photoshoppen (geen tn paneel)

Applecare kan je voor rond de 70-80 eur op ebay op de kop tikken. En zou ik zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3z
Wat jij nou zegt klopt echt niet.

Want om te beginnen een MBP kost 1149 en een gewone 999. Voor 100 euro heb je al 4GB DDR3, dan kan je je huidige geheugen ook nog eens verkopen dus ben je sowieso al ruim 70 euro goedkoper uit.

Je krijgt zo veel meer bij een MBP, leg uit? De MacBook en MacBook Pro 13" zijn identiek aan elkaar buiten het geheugen om, dus welke MBP 13" jij dan bedoelt?

Waarom zou je een duur ISP beeldscherm gaan kopen als je websites bouwt? De kleuren komen bij de doelgroep of de gene waarvoor het gemaakt is bijna nooit zo over als dat jij ze bedoelt hebt omdat die beeldschermen anders zijn. Een TN is voor dat werk net zo goed, voor het geld wat je daar door spaart kan je ook nog een DataColer Spyder 3 kopen en je beeldscherm calibreren, zelfs dan hou je ook nog geld over.

Zelf ervaring met Applecare via Ebay, want de meerderheid wat je leest op GoT en OMT zijn allemaal fake licenties en worden na een paar maanden opgezegd of werken dan gewoon niet meer? Tegenwoordig moet je aan Apple ook je factuur of serienummer laten zien, anders werkt het ook al niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGoliath
Sorry voor mijn wat late reactie, kon even niet de tijd vinden om op het forum te lezen.
Nu ik dit zo allemaal lees, begin ik al te twijfelen of ik nou de Macbook Pro 13" of de Macbook 13" neem.
4 GB DDR3 lijkt mij inderdaad veel beter, dus die zet ik ook zeker op mijn lijstje, maar dan vraag ik me af of ik dat beter zelf kan kopen of dat ik voor Macbook Pro ga, die al van zichzelf 4 GB heeft. Als ik het zelf zou kopen is het inderdaad wel een stuk goedkoper, maar is het oude geheugen dan makkelijk te verkopen?
Wat MS Office/iWork betreft, ik vind het wel belangrijk dat mijn teksten Windows compatible zijn, iWork kan dus ook exporteren naar .docx? Zitten er nog enige tegenvallers aan iWork?
Een extern scherm laat ik de komende tijd nog even zitten, ik heb thuis sowieso mijn desktop staan, dus is het eigenlijk overbodig om dan nog een extra scherm aan te schaffen. Misschien dat ik dit beeldscherm ooit een keer ga vervangen, als ik het te klein ga vinden;)
Maar als je applecare via ebay koopt, dan heb je toch meestal niet meer de volledige 3 jaar die je normaal gesproken zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
iWork kan exporteren naar Word maar soms is de layout een beetje verpest in Word dus helemaal 100% compatible is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Wat betreft latency. Wat voor geluidskaart heb je? Dat is in dit geval belangrijker dan de MacBook. Die namelijk snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 17:59
Als je het je enigszins kan veroorloven neem dan de macbook pro. 150 euro voor die 2 gig extra mem, een firewirepoort en een unibody is imho ruimschoots de moeite. Firewire kon je zowieso wel eens nodig hebben voor je geluidskaart?

[ Voor 6% gewijzigd door Jesse op 03-06-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGoliath
Ik heb nu een Behringer UCA202 (usb geluidskaart) en daar haal ik iets van 15 ms latency mee, dat is t dus nog niet helemaal, maar daar kan ik ooit nog wel eens wat nieuws voor aanschaffen. Tot nu toe heb ik nog niet situaties meegemaakt waarbij ik problemen had met deze latency, ik speel het toch altijd in met een metronoom, en dan kan ik de opname altijd nog 15 ms terugschuiven;) Misschien dat ik ooit eens firewire nodig zal hebben, maar daar zal ik een macbook niet op kopen in ieder geval. Het is niet zo dat ik de kaart in combinatie met een midi-keyboard gebruik.
Pagina: 1