Namen aan computers in netwerk geven

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn linuxbak heeft als hostname (?): e89108.upc-e.chello.nl

Nu wil ik andere windowscomputers in het netwerk namen als
comp2.e89108.upc-e.chello.nl
comp3.e89108.upc-e.chello.nl
geven, die ook buiten mijn eigen netwerk moeten gelden.
Hoe moet ik dat doen? Als het kan het liefst zonder een eigen DNS-server :)
DNS-caching server staat trouwens (dacht ik) wel aan, ik heb op de windowscomputers nl. 192.168.0.1 als DNS-server.

Weet iemand hoe dit moet?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

zet in je linuxbak in /etc/hosts het lijstje neer:
192.168.0.1 server.upc.blabla
192.168.0.2 comp2.blablabla
etc...
In windows moet het bestandje c:\windows\hosts heten (zonder extentie)
Dit kan door het bestandje te openen in kladblok en op te slaan als "hosts." (inclusief de aanhalingstekens).

Het werkt perfect op die manier.

Misschien hoef je niet eens op de clients die hosts-file te zetten. Als je DNS-server goed staat ingesteld ten minste.

• banaan-X
  • Niet online
Helaas, zo werkt het dus niet. :(

Het probleem is dan dat iedereen die bijv. comp2.e89108.upc-e.chello.nl wil bereiken, e89108.upc-e.chello.nl als DNS-server moet instellen in TCP/IP eigenschappen in Windows.
En da's dus niet de bedoeling.
Oh wacht, ik ontedek net dat het zelfs dan niet werkt, het werkt alleen vanaf de linuxbak zelf...
:'(

En wat bedoel je met 'goed hebben draaien', ik heb nl. alleen /etc/rc.d/init.d/named start in een bootscript staan, en nog niets geconfigureerd verder. (nou ja, ergens staan ook wel de DNS-servers van chello in een bestandje, anders gaat het wat lastig) ;)

Wat moet ik doen :?

• banaan-X
  • Niet online
Kan het zo misschien?

Zet in
named.hosts
comp2 IN A 192.168.0.2
comp3 IN A 192.168.0.3
comp4 IN A 192.168.0.4

:?

Zoals beschreven op http://www.linuxdoc.org/LDP/nag/node89.html

• Valium

Valium

- rustig maar -

Wat jij wilt is dat iedereen over de hele wereld jouw comp2 en comp3 kan bereiken onder hun naam? Dat gaat je spekken kosten aangezien je maak 1 ip-adres hebt (je server).

Als je wilt wat ik denk dat jij wilt moet je iedere computer een "echt" ip-adres geven dat bereikbaar is van buitenaf. Vervolgens regel je een gratis naampje via www.dyndns.org ofzoiets. Dan zijn al je computers bereikbaar.
Wil je dat die computers onder bepaalde namen bereikbaar zijn (zoals comp2.e89108.upc-e.chello.nl) dan zul je ook nog eens een echt domein moeten aanvragen. Dan wordt de server een officiële domeinnaamserver voor jouw domein (e89108.upc-e.chello.nl) en kun je die andere computers bereiken onder een willekeurige naam (als ze ten minste een officieel eigen IP-adres hebben.

De opzet die je nu hebt zorgt ervoor dat je zowiezo slechts toegang hebt tot die computers als je zelf ook aan het interne netwerk hangt. Alleen dan zijn die computers bereikbaar. En dan nog alleen wanneer je:
Of 1) Die DNS-server van jou instelt
Of 2) Die hosts-file aanmaakt op de client.

Ik geloof dat ik uit jouw verhaal op kan maken dat je nog veel moet leren over netwerken en TCP/IP of dat je het eens duidelijker moet formuleren.

Wat overigens WEL mogelijk is, is het doorsturen van bepaalde poorten op de server naar jouw computers. Stel je stuurt poort 80 (www) van de server door naar comp2, dan is vanaf internet gezien comp2 voor poort 80 de server.

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op zaterdag 10 maart 2001 17:40 schreef banaan-X het volgende:
[...]En wat bedoel je met 'goed hebben draaien', ik heb nl. alleen /etc/rc.d/init.d/named start in een bootscript staan, en nog niets geconfigureerd verder. (nou ja, ergens staan ook wel de DNS-servers van chello in een bestandje, anders gaat het wat lastig) ;)
AAAAARGGGG!!! Ik lees dit dus nu net pas.
Wat jij moet doen is eens een shitload 'o' Howto's gaan lezen. Wat je nu doet is echt .#@*&%$#&% |:( (Sla jezelf eens heel hard). Die scriptjes moet je niet starten in "een bootup script" Die dien je in de juiste scriptmappen te plaatsen. Dit kan heel mooi met de runlevel-editor.

• banaan-X
  • Niet online
Oh pardon, maar kun je misschien even zeggen welke HOWTO ik moet lezen voor een "runlevel-editor". Of kun je gewoon een executable bestand in je map /etc/rc.d/init.d zetten?

Verwijderd

Ik ben het wel met Valium eens, dat je eerst maar eens heel veel moet gaan lezen. Linux is op een hele nette manier gestructureerd. Het is de bedoeling dat je dat ook een beetje zo houdt.
Een goed startpunt lijkt mij dan ook www.linuxdoc.org

Verder is het antwoord op je laatste vraag:
het is de bedoeling dat je scriptjes in init.d directory hebt staan.
Met deze scriptjes kan je services starten en stoppen. In deze scriptjes word verwezen naar uitvoerbare bestanden op je computertje

Verder heb je de runlevel directories rc0.d t/m rc6.d.

De scripts die in die directories staan worden uitgevoerd afhankelijk in welk runlevel je zit. Dus als je in runlevel2 zit dan worden de scripts die in rc2.d staan uitgevoerd.

De scripts die in die runlevel-directories staan zijn dus symlinkjes naar de init.d directory.
Je gebruikt daarin dezelfde namen als in init.d met daarvoor geplakt de letter 'K' of 'S' en een cijfer er achter (0 t/m 99)

Een K ervoor betkent dat het betreffende script niet gestart wordt. Een S betkent dat ie wel gestart wordt. De cijfers geven aan in welke volgorde ze gestart of gestopt worden.

Dus stel voor dat je een script "named" hebt staan in init.d (init.d/named)
Vervolgens wil je dat die in runlevel 2 wordt gestart. duus plaats je een symlinkje in rc2.d genaamd S50named (rc2.d/S50named)

Hiervoor zijn dus ook zogenaamde runlevel-editors als je dit niet met de hand wil doen.

Verder kan zoals Valium ook al gezegd heeft je aanvankelijke verhaal sowieso niet gerealiseerd worden. Met een IP kun je hooguit wat portmappings maken.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Op zondag 11 maart 2001 22:41 schreef nelske het volgende:
Een K ervoor betkent dat het betreffende script niet gestart wordt. Een S betkent dat ie wel gestart wordt. De cijfers geven aan in welke volgorde ze gestart of gestopt worden.
Volgens mij werkte het *net* iets anders, namelijk dat alles met een K gestopt wordt als je naar dat runlevel gaat. Het is een subtiel verschil, maar niet starten en stoppen zijn wel verschillende dingen.

• banaan-X
  • Niet online
Bedankt dat maakt het een stuk duidelijker ineens :)

Maar ik snap nog steeds niet waarom het onmogelijk is om comp2.e89108.upc-e.chello.nl gewoon naar een computer in mijn netwerk te laten verwijzen, ik heb de hostnaam e89108.upc-e.chello.nl gekregen, maar kan daar dus niet meer subdomeintjes in maken?
Maar goed, dan gebruik in inderdaad maar ipmasqadm.

(En van DNS snap ik inderdaad (nog niet) echt veel :+ )

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 22:49 schreef vink het volgende:

[..]

Volgens mij werkte het *net* iets anders, namelijk dat alles met een K gestopt wordt als je naar dat runlevel gaat. Het is een subtiel verschil, maar niet starten en stoppen zijn wel verschillende dingen.
Yep je hebt helemaal gelijk :)
Uit het laatste deel van de quote zou je ook op kunnen makken dat ik dat bedoel, maar het was niet echt handig geformuleerd.

Oh ja nog aan banaan-X:
Lijkt me vrij logisch dat dat niet kan met DNS. Immers je hebt maar een officieel IP-adres
Pagina: 1