[PHP] Boek gezocht met PDO erin

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik heb al een paar topics hier geopend en ben iedere keer super goed geholpen, zoals ik van GOT gewend ben. Helaas (voor mij) kreeg ik wel steeds te horen dat mysql_* gaat verdwijnen en dat ik PDO moet leren. Na wat speur werk ben ik er zelfs achter gekomen dat mysql_query in PHP 6 waarschijnlijk helemaal niet meer werkt... Bij de tip om PDO te leren kreeg ik een aantal keer ook de tip om een boek aan te schaffen, aangezien mijn PHP 4 boek dus veroudert is. Nu zijn helaas alle PHP 5 boeken ook al 3-6 jaar oud en zit er, voor zo ver ik heb kunnen vinden, nergens PDO in. Er zijn ook al wel PHP 6 boeken, alleen is PHP 6 nog niet officieel gelanceerd en weet ik dus niet in hoeverre dit goede boeken zijn en of hier niet te veel code in staat die pas vanaf PHP 6 werkt en waar ik nu dus nog niks aan heb.

Is er hier iemand die mij een boek kan aanraden waarmee ik PHP 5.3 (PDO) kan leren?

Ik ben namelijk bang dat als ik een PHP 5 boek koop van 65 euro dat ze dan daar alsnog met mysql_* in werken, en dan schiet ik er dus niks mee op. Of dit soort topics op GOT horen/mogen weet ik niet, maar op mijn vraag welk boek ik zou moeten aanschaffen in mijn andere topics kreeg ik geen antwoord. Vandaar even een nieuw topic, die denk ik ook voor andere programmeurs van pas kan komen. Een boek met PDO vinden is namelijk knap lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokx
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:23

kokx

WIN

Boeken zijn vaak heel leuk, maar papier verouderd wel erg snel vergeleken met de digitale online documentatie. Om jezelf technologieën aan te leren waar je totaal nog niet mee bekend bent, zijn boeken erg handig, maar om de laatste mogelijkheden hiervan te gebruiken, moet je toch echt naar de eigen documentatie gaan kijken.

Zelf raad ik aan om gewoon eens naar de PDO documentatie op php.net te gaan kijken (http://php.net/pdo). De basisfuncties komen redelijk overeen met de mysql_* functies. Grote kans dat je er dus ook wel uit komt zonder echt een boek nodig te hebben.

Ik heb mezelf ook PHP aangeleerd met een boek, maar voor alles wat met PHP5 (en later) te maken heeft, heb ik gewoon de documentatie zelf gebruikt, en dat ging ook hartstikke goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51
MySQL gaat er wellicht uit, maar de mysqli functies blijven gewoon bestaan hoor :) PDO is leuk, maar zeker op dit moment kun je zelfs nog meer met mysqli (overzicht).

Ergo, als je graag PDO wilt leren gebruiken, vooral doen, maar noodzakelijk is het niet.

offtopic:
Al is PDO ook niet zo enorm complex trouwens, maar dat terzijde :+

[ Voor 12% gewijzigd door FragFrog op 30-05-2010 17:11 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Ik weet dat ze over zendframework gaan, maar PDO kwam wel aan de orde : http://www.comcol.nl/detail/67494.htm en voor de rest is het ook een prima boek als je wat meer over ZF en OO in PHP wil leren :)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JOfferijns
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-05 13:08
Zelf vond ik deze uitleg erg handig om het te leren:
http://www.phptuts.nl/view/27/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:41
kwaakvaak_v2: dat boek is gewoon een printout van de ZF reference guide; http://framework.zend.com/manual/en/ << daar staat ie gratis en up2date (alleen niet op papier).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
@kokx: Ik vind papier veel fijner lezen dan mijn scherm, ook omdat ik er dan dingen bij kan schrijven, omcircelen of high-lighten. Daarom ben ik op zoek naar een boek. Misschien is het dus een idee om die hele PDO uitleg op php.net maar eens uit te printen dan.

@FragFrog: Ik heb ergens gelezen dat je met PDO en mysqli hetzelfde kon, behalve dat je bij PDO wel namen aan je statements kon geven en bij mysqli niet. Ofzoiets 8)7 Ik ben het weer vergeten wat het nou precies was, maar er was wel een reden om PDO te kiezen. Ook lees ik bijna overal dat PDO toch wel de toekomst heeft en mysqli een beetje een brug is voor mysql in PHP 6.
Wordt mysqli trouwens wel vanaf 5.0 ondersteunt en staat die dus wel in de boeken?

@kwaakvaak_v2: Thanks voor de tip! Zoals freakingme al aangaf is hij wel ook up-to-date en gratis te downloaden via de Zend site. Maar net als hierboven moet ik dan maar eens die hele documentatie gaan uitprinten en dan het PDO deel op zoeken. Ik ben wel ook op zoek naar een framework, en Zend kom ik toch bijna overal wel tegen. Wikipedia en php.net hebben het vaker over Zend dan over andere frameworks.

@JOfferijns: De phptuts site ben ik ook tegen gekomen, en die ziet er erg goed en duidelijk uit. Aangezien er in de eerste 5 reacties nog geen boek is verschenen over PHP 5.3 (en PDO) denk ik dat ik inderdaad digitaal aan de slag moet en dan is phptuts.NL wel erg fijn ja.

@freakingme: Zoals hierboven aangegeven zal ik die maar eens gaan doornemen en uitprinten. Is er ook een pdf versie van?

Ik wacht nog even op wat meer reacties, misschien kent toch iemand een boek. Als ze er simpelweg niet zijn dan ga ik digitaal leren en print ik gewoon alles uit wat ik vind. Tot nu toe alvast bedankt iedereen!

[ Voor 3% gewijzigd door WingsOfFury op 30-05-2010 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:41
WingsOfFury schreef op zondag 30 mei 2010 @ 20:56:
@freakingme: Zoals hierboven aangegeven zal ik die maar eens gaan doornemen en uitprinten. Is er ook een pdf versie van?
http://www.zend.com/community/downloads
* Programmer's reference guide
* package: cross platform
* download
(en dan inloggen/reggen, dat dan weer wel...)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Pagina: 1