Toon posts:

Intel X25 40Gig niet herkent in bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week heb ik een nieuwe pc in onderdelen gekocht incl ssd maar helaas mijn ssd wordt niet herkent in de bios, in de bios staat geen naam (blanco) maar wel dat het een 40 gig schijf is, en daardoor is het niet mogelijk om Windows 7 te installeren.

De ssd heb ik getest in een ander systeem en daar ook Intels ssd toolbox gebruikt om de ssd te testen, daar werkt de ssd direct als harddisk en kwam deze ook goed door de test.

Ik heb de ssd al op verschillende sata poorten geprobeerd, ahci en die andere optie geprobeert (ff vergeten) en de ssd er later bij gezet nadat windows op een andere schijf stond, ook hier zie je de ssd niet.

Het moederbord heeft al de laaste bios versie eropstaan, helaas kan ik op internet niemand vinden die precies deze ssd met dat moederbord gebruikt en problemen ondervind.

Gegevens:

SSD: Intel X25-V 40Gig ssdsa2mp040g2r5

Moederbord: Foxcomm flaming blade GTI
Bios versie: P07 van 8-12-09

Ik hoop dat jullie iets weten, ik begin er al aardig gek van te worden 8)7

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-02 11:43
heb je hem in de eerste sata port gedaan? en heb je er nog andere hd aan hangen? reset je bios anders met de ssd eraan.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-02 15:00
Na de andere opties rest ook nog de optie om de BIOS te flashen + updaten indien er een nieuwe is?

"That was left handed..." - JJH

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 19:19

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 16:14:
Vorige week heb ik een nieuwe pc in onderdelen gekocht incl ssd maar helaas mijn ssd wordt niet herkent in de bios, in de bios staat geen naam (blanco) maar wel dat het een 40 gig schijf is, en daardoor is het niet mogelijk om Windows 7 te installeren.
Als je BIOS ziet dat het een 40 GB disk is (en het is een 40 GB SSD), dan wordt jij toch prima herkend? Welke foutmelding geeft Windows 7 dan bij het installeren? Het lijkt er meer op dat de drivers van je moederbord niet bij Windows 7 zitten en je die dus zult moeten downloaden etc etc.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
heb je hem in de eerste sata port gedaan? en heb je er nog andere hd aan hangen? reset je bios anders met de ssd eraan.

Zoals er staat meerdere sata poorten geprobeer, met andere hd eraan en zonder dus alleen ssd

bookmark offline Geplaatst op zondag 30 mei 2010 18:08

Na de andere opties rest ook nog de optie om de BIOS te flashen + updaten indien er een nieuwe is?

De nieuwste bios zit er al op

Als je BIOS ziet dat het een 40 GB disk is (en het is een 40 GB SSD), dan wordt jij toch prima herkend? Welke foutmelding geeft Windows 7 dan bij het installeren? Het lijkt er meer op dat de drivers van je moederbord niet bij Windows 7 zitten en je die dus zult moeten downloaden etc etc.

Nee, de bios geeft geen naam weer maar als ik naar de sata ga deze opzit dan geeft deze wel aan dat er 40gig beschikbaar is, maar geen naam (blanco) bij instal windows 7 geeft deze aan dat er geen Hd is en dus niet verder kan gaan, zover ik weet heeft dit met bios+ssd te maken en niet de windows drivers toch?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik vermoed dat je de S-ATA controller ingesteld hebt staan op ACHI of RAID, je zult dan tijdens de Windows 7 setup extra storage drivers moeten toevoegen, pas dan zal Windows de schijf ook daadwerkelijk herkennen.

Je zou de S-ATA controller ook kunnen instellen op "IDE" of een compatible mode, maar daarmee schakel je de S-ATA features als NCQ etc uit, dat lijkt mij niet verstandig. Overigens is hir genoeg over te vinden op het forum... heb je de GoT search al eens geprobeerd. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op zondag 30 mei 2010 @ 19:46:
Ik vermoed dat je de S-ATA controller ingesteld hebt staan op ACHI of RAID, je zult dan tijdens de Windows 7 setup extra storage drivers moeten toevoegen, pas dan zal Windows de schijf ook daadwerkelijk herkennen.

Je zou de S-ATA controller ook kunnen instellen op "IDE" of een compatible mode, maar daarmee schakel je de S-ATA features als NCQ etc uit, dat lijkt mij niet verstandig. Overigens is hir genoeg over te vinden op het forum... heb je de GoT search al eens geprobeerd. ;)
Hij staat op ACHI inderdaad (RAID optie is pas later na software installatie beschikbaar :/ ) welke storage drivers heb ik dan nodig van me moederbord of van de ssd?

Ik was al door de search gelopen maar niet het juiste gevonden mischien de verkeerde zoekopdracht?

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 16:43
De schijf wordt dus wel herkend in de bios maar niet door windows setup.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-02 20:33
Hier is iemand met hetzelfde probleem welke uiteindelijk is opgelost. Link

Hij/zij schrijft:
Thanks chizow, Method 2 did the trick. I've cleaned and formatted X25 using diskpart and it showed up in the installation menu. I even didn't have to disconnect my other drives. Weird thing is that I tried formatting ssd with win 7 gui formatting tool before and it did not work. I guess diskpart marks the partition as system by default or something. Anyway, now I have 2 win 7 installations and I can choose one from the boot menu. Thanks everyone for your help!

Verwijderd

vandaar dat ik altijd een s-ata naar ide en andersom heb liggen .
Er zijn gewoon moederborden die te nieuwe zijn en de drivers er niet standaart op windows xp zitten.
Nu zeg windows xp omdat deze helemaal geen raid ondersteunen.

Zet mijn s-ata naar ide er tussen dan gewoon een instal doen en de drivers van de moederbord installeren .
En later gewoon direct op de s-ata port aansluiten .

Ding kost 10euro en een hoop gezijk minder . (zeker als je net als ik met ouwe instal moet werken )

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 16:43
Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 15:14:
vandaar dat ik altijd een s-ata naar ide en andersom heb liggen .
Er zijn gewoon moederborden die te nieuwe zijn en de drivers er niet standaart op windows xp zitten.
Nu zeg windows xp omdat deze helemaal geen raid ondersteunen.

Zet mijn s-ata naar ide er tussen dan gewoon een instal doen en de drivers van de moederbord installeren .
En later gewoon direct op de s-ata port aansluiten .

Ding kost 10euro en een hoop gezijk minder . (zeker als je net als ik met ouwe instal moet werken )
Of je zet je sata gewoon op IDE in de bios. 8)7

Verwijderd

aval0ne schreef op maandag 31 mei 2010 @ 15:42:
[...]

Jip als de functie er in zit ja
Moederborden die geen uitgebreide bios hebben heb je een probleem.
Zelf mee gemaakt met een laptop waar totaal niks in kan stellen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]
Het nadeel daarvan is dat je specifieke S-ATA functies zoals NCQ, hotswaping etc uitschakeld worden. Wil je nadat je Windows geinstalleerd dit weer terug hebben, dan mag je nog meer moeite doen om de BIOS instellingen weer op ACHI te kunnen zetten. Je moet dan natuurlijk met de drivers gaan kloten, maar ook de registry aanpassen. Het is gewoon velemalen makkelijker om de driver van de Intel controller te downloaden bij de fabrikant van het moederbord of bij Intel zelf en deze tijdens de setup mee te laden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 22:35
Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 16:14:
- Zet SATA controllers in AHCI mode
- Stop SSD op SATA channel 1 (= laagste nr.)
- Check prio van harddrives, in mijn Asus Socket AM3 (AMD) BIOS moest ik expliciet de SSD bovenaan zetten. Ga naar boot settings, zet je DVD drive(s) bovenaan en check of je enter (= select) kunt geven op een harddisk in het lijstje. In het HDD lijstje, zet je SSD bovenaan.
- Check ook of in het boot devices lijstje geen zombie devices zijn (bv. optical disk die niets te maken heeft met jouw configuratie).

Windows 7 verdomde het eerst bij mij ook om te installeren.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Had ik al gedaan staat in starttopic 8)7

Verwijderd

Topicstarter
loekf2 schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:31:
[...]

- Zet SATA controllers in AHCI mode
- Stop SSD op SATA channel 1 (= laagste nr.)
- Check prio van harddrives, in mijn Asus Socket AM3 (AMD) BIOS moest ik expliciet de SSD bovenaan zetten. Ga naar boot settings, zet je DVD drive(s) bovenaan en check of je enter (= select) kunt geven op een harddisk in het lijstje. In het HDD lijstje, zet je SSD bovenaan.
- Check ook of in het boot devices lijstje geen zombie devices zijn (bv. optical disk die niets te maken heeft met jouw configuratie).

Windows 7 verdomde het eerst bij mij ook om te installeren.
Staat er nog niet tussen, de oplossing van Daan ga ik nog proberen daar heb ik het meeste vertrouwen in, anders nog een optie, ssd install met andere pc doen waar ssd het wel doet, dan halverwege wanneer de install wil gaan booten , ssd overzetten en hopen dat bios ssd pakt en install verder afmaakt.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-02 20:33
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 13:14:
[...]

Staat er nog niet tussen, de oplossing van Daan ga ik nog proberen daar heb ik het meeste vertrouwen in, anders nog een optie, ssd install met andere pc doen waar ssd het wel doet, dan halverwege wanneer de install wil gaan booten , ssd overzetten en hopen dat bios ssd pakt en install verder afmaakt.
Ik ben benieuwd!
Pagina: 1