Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC's gaan kapot

Pagina: 1
Acties:

• Delichon
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Afgelopen dagen hebben er bij mij enkele PC's er de brui aan gegeven. het is hier steeds de voeding die kapot gegaan is.

de eerste PC had 1,5 jaar geleden ook al een kapotte voeding, het is een tagan 900w volgens de verkoper de meest betrouwdare voeding die er is. ik heb hierbij te horen gekregen dat het komt doordat we er geen overspanningbeveiligin tussen hebben zitten. maar in dit geval ging hij kapot op het moment dat we hem hadden uitgeschakeld na de 1e keer te hebben opgestart dus zou het ook een fabricage fout kunnen zijn. maar toch nadat hij gerepareerd is heb ik er een overspanningbeveiliging ertussen gezet.

nu begon die zelfde voeding 3 dagen geleden te roken en lawaai te maken. Heb hem weer terug gebracht naar de winkel om hem weer te vervangen. nu moet ik voor mijn werk altijd een computer bij de hand hebben dus heb tijdelijk er een andere (iets oudere) computer er neer gezet. alleen ging deze gisteren ook kapot. zelfde probleem, een voeding die niet meer werkt. nu dacht ik dat het misschien door de overspanningsbeveiliging zou komen dus heb hem er tussenuit gehaald en er een 3e pc neergezet.
om er vervolgens vanochtend achter te komen dat bij deze de voeding ook opgeblazen is.
het enige wat er nog verder tussenzit is een UNI stekker doos (ook met extra overspannings beveiliging en een master-slave)

weet iemand misschien wat het probleem is?
als het stopcontact een te hoog voltage zou geven is het raar dat het scherm het nog wel doet.
heb alle apparaten die in de zelfde stroomgroep zitten nagekeken maar zelfs dan is het nog geen eens 25% van wat 1 stopcontact maximaal mag trekken, laat staan dat ze op 5 stopcontacten verdeeld zitten.

Na het doorbranden zijn de stoppen ook nog niet doorgeslagen. ook doen alle andere aparaten het ook nog zonder problemen. waar zou het probleem aan kunnen liggen? of wordt het tijd om er een electricien bij te betrekken.

de stopcontacten in de desbetreffende kamer zijn helaas niet geaard omdat het een vrij oud huis is. maar dat is het toch raar dat alleen bij deze groep de computers ermee ophouden. heb ergens anders in het huis de 2e en 3e computer staan, ook zonder aarding en die hebben het altijd goed gedaan.
ook de andere apparaten die ook aarding "zouden moeten hebben" doen het nog steeds goed.

andere apparaten die bij dezelfde group zijn aangesloten zijn:
een 26"TFT scherm
een elektronische piano
een mengpaneel (met fantoomvoeding)
2x 100w monitoren
oplader van mobiel
internet via lichtnet adapter
een wekker en enkele lampen

hoop dat het op te lossen is, want 3 voedingen is een duur grapje, gelukkig valt er nog 1 onder de garantie

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-11 09:03
weetje zeker dat er ergens in die pc geen kortsluiting zit, door een beschadiging enz.

• Delichon
het zijn 3 totaal verschillende pc's. Ben er vrij zeker van dat het niet aan de pc's ligt

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Ongeaarde stopcontacten gebruiken is vragen om problemen. Voor een schemerlamp is dat allemaal leuk en aardig maar met moderne apparaten is dat absoluut af te raden. Tijd om eens een electricien op te trommelen als je het niet zelf kan.

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Delichon schreef op zondag 30 mei 2010 @ 13:56:
het enige wat er nog verder tussenzit is een UNI stekker doos (ook met extra overspannings beveiliging en een master-slave)
Aangezien de stekkerdoos de enige constante is zou ik die eens nakijken/vervangen.....

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

• Delichon
Frentik schreef op zondag 30 mei 2010 @ 19:31:
[...]
Aangezien de stekkerdoos de enige constante is zou ik die eens nakijken/vervangen.....
Dit heb ik nu dus gedaan, blijkt dus dat de ingebouwde overspannings beveiliging het enige was dat er voor zorgde dat de apparatuur nog enige tijd werkende hield. Heb er een stekkerdoos ingezet de eerste adapter die ik er aan sloot blies zichzelf op, gelukkig had ik mn telefoon nog niet op het andere eind gezet.
Toch maar even een electricien bellen. Wel raar dat de stoppen er niet bij doorslaan

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb een soort van zelfde situatie gehad, 4 computers op mijn kamer (~8 jaar terug) en de 1 na de andere voeding ging kapot ik deed nog geen jaar met een voeding en geen ruk merken, Tagan/CM/en nog 1.
En niet alleen bij mijn computers ook die van mij moeder en zusje. Ik heb er toen een UPS tussen gezet bij mijn computers en ineens deden mijn computers het 3-4 jaar zonder problemen. Ik had een APC 1100 oid, gebruik deze nu nog en het lijkt de levensduur enorm te verlengen.

Ik heb er zelfs nog 1 bijgekocht om zo mijn huidige computers in leven te houden, 2 computers zijn nog P4 2.8ghz en doen het nogsteeds.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je een UPS nodig hebt om je computers levende te houden, dan is er toch iets mis met de elektriciteitsvoorziening in je huis hoor...
Pagina: 1