• jacobdb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-12 21:17
beste tweakers, ik wil graag van een oude pc een homeserver opzetten om bijv al mijn films op te slaan, of belangrijke documenten, zeg maar. naar welke linux distro zal ik daar voor nemen, draai zelf linux mint 9 en de server moet samenwerken, met mac en windows computers, voor de rest moet het niet al te lastig zijn om te onderhouden en optezetten en te gebruiken.

hopelijk kunnen jullie mij helpen.

jacobdb

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Elke hedendaagse distributie kan dit. Welke heb je zelf al bekeken, en heb je Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 ook gezien? :)

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:14
Ik zou debian/ubuntu aanraden omdat daar gewoon een grote userbase van is en dus makkelijk om stap voor stap guides voor te vinden zijn.

• pientertje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
als je voor het gemak gaat zou ik een (x)ubuntu desktop versie gebruiken. Anders debian, dat is zeer stabiel en veilig.

• jacobdb
zat ook eerder aan debian te denken dan ubuntu, heb ook een probleem dat ik met ubuntu niet in mijn netwerk kom en met linux mint wel, zat eerst ook te denken aan centos, maar volgens mij is dat gewoon een beetje overkill. :P EDIT: debian heeft tegenwoordig toch ook een graphical installer?/ post is een beetje ouddated. (niet dat ik niet graphical een probleem vindt:P)

[ Voor 24% gewijzigd door jacobdb op 30-05-2010 14:17 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:10
Ik zal ook Debian nemen, het verschil tussen Debian en Ubuntu op de commandline is er nauwelijks (of niet). Het grote verschil tussen Debian en Ubuntu is dat er bij Ubuntu veel meer is aangepast, vooral aan de GUI. Als je Debian neemt, denk dan aan een installatie zonder Gnome (of een andere desktop) en installeer daar ssh-server en Webmin op voor het beheer. Als je software-raid wilt draaien is het handig om MDADM erbij te installeren. En als je Debian neemt, let er dan op dat je samba (windows sharing) erbij installeerd. Samba file sharing werkt gewoon op Mint, Windows (natuurlijk) en MAC OS X

• jacobdb
samba heb ik wel is van gehoord, een DE zou wel handig zijn, maar dan pak ik denk ik gewoon een minimalistisch xfce of LXDE

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Om het makkelijk en snel te houden zou ik gewoon iets als Amahi pakken. Makkelijke webinterface erbij om het te beheren. Als je weinig tijd hebt om zoiets van de grond te krijgen en je wilt iets snel inrichten dan is dat wel erg makkelijk.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12 23:32
Amahi is inderdaad erg leuk.

ClearOS is ook een aanrader wat mij betreft.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1