Lekstroom in Ford Focus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:22
Ik heb een Ford Focus uit 2006. Als ik de auto een week laat staan (vakantie o.i.d.) is altijd de accu leeg. Hij is al een keer naar de garage geweest, die hebben niks kunnen vinden en hebben de accu verwisseld. Probleem is echter niet verholpen.

Ik ben gaan meten en heb per zekering de opgenomen stroom gemeten. Nu blijken er drie groepen iets van 100mA op te nemen:
- Voeding instrumentengroep, centrale zekeringkast
- Voeding audiomodules
- Accusaver, interieurverlichting (interieurverlichting was uitgeschakeld)

Op de Radio zijn een Carkit en een Parrot (handsfree set) aangesloten.

Probleem is dat er een soort van slaapstand in de instrumentatieverlichting en de radio zit. Als de auto een uur is afgesloten geweest, dooft de instrumentatieverlichting (kilometerteller) en de radio (display). Zodra ik de zekering trek om te meten springt hij weer uit zijn slaapstand. Moeilijk te meten dus.

De Parrot springt meteen uit bij het verbreken van het contact.

Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Hoe kun je een betrouwbare meting uitvoeren?
Wat is een accusaver, werkt die wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-05 14:03
Kun je je meetinstrument niet een uur laten zitten zodat hij weer op slaapstand springt?

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09-2024
Misschien is dit een oplossing?

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=853861

let wel op":

'Het aansluiten op de sigaren aansteker in de auto is niet bij elke auto mogelijk omdat de sigaren aansteker wordt verbroken als de sleutel niet in het contaktslot zit,
ik heb het paneeltje op de hoedenplank gelegd en aangesloten op de plus van de kofferbak verlichting dit is namenlijk een constante plus direct van de accu hierdoor werkt het paneeltje uitstekend."

[ Voor 70% gewijzigd door zero_cool89 op 30-05-2010 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 12:42

Sebazzz

3dp

Dat is geen oplossing, slechts een workaround. Een lekstroom hoort er gewoon niet te zijn en hoort opgelost te worden.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24306

Ik vind 300ma nog helemaal niet zoveel stroom, er staat in de moderne auto nogal wat electronica op standby.
Wat is de capaciteit van de akku?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:09

Part

Helemaal niets.....

Anoniem: 24306 schreef op zondag 30 mei 2010 @ 11:25:
Ik vind 300ma nog helemaal niet zoveel stroom, er staat in de moderne auto nogal wat electronica op standby.
300ma betekent dat een 48Ah accu in 160 uur leeg is.
Dat is dan binnen 7 dagen totaal leeg en na +/- 5 dagen kun je hem al niet meer starten. In de winter zou je hem na 2 of 3 dagen al niet meer kunnen starten.

Het lampje in het dashboard kastje wil wel eens aan blijven doordat de klep iets krom trekt en de schakelaar niet meer kan indrukken.
Lampje in de kofferbak kan het ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:15
MisterX1992 schreef op zondag 30 mei 2010 @ 10:51:
Kun je je meetinstrument niet een uur laten zitten zodat hij weer op slaapstand springt?
Alleen een beetje lastig als je per zekering wilt meten, dan heb je een hoop meters nodig. ;)

Ik zou de meter even direct tussen de accu en een accukabel zetten en dan inderdaad even een uur laten zitten, dan heb je iig het totaalgebruik "in slaap". Dan kun je altijd nog zekeringen gaan trekken en kijken wanneer het verbruik merkbaar reduceert. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 24306 schreef op zondag 30 mei 2010 @ 11:25:
Ik vind 300 mA inderdaad (zie eerdere reactie) buitengewoon hoog, inderdaad na 160 uur een finaal lege accu. Ik heb ooit mijn auto twee weken op Schiphol gestald, en hij startte bij terugkomst zoals het hoort vlekkeloos. Met al die electronica die je noemt is er zeker een lekstroom, maar die is veel geringer.

Wel heb ik een aardige ondervinding waar me dit enigszins aan doet denken.
Ik had voor mijn werk een mobiele telefoon met een vakkundig ingebouwde handsfree-installatie in de auto, compleet met een extra antenneversterker. Werkte vlekkeloos tot, nu komt het, mijn auto een keer in de garage was voor een probleempje. Daar ontdekte de computer dat die antenne-booster i.v.m. mogelijke startblokkering verkeerd zat aangesloten. Hij moest eigenlijk achter die handsfree worden gezet zodanig dat hij pas werd ingeschakeld als de telefoon in de houder zat. Maar de monteur zette hem toen direct via een aparte zekering op de accu.
Daarna was het mis, na een paar dagen niet gebruiken stond ik met een te zwakke accu om te kunnen starten. Gelukkig was ik meteen zo helder dat ik het verband legde en het werd opgelost.
Zoiets doet dit me aan denken, iets wat eigenlijk pas mag worden ingeschakeld als de auto is gestart, maar abusievelijk buiten het contact om is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:08

Aapje

Opel-beun
160 uur is nu wel berekend met een accu van 48AH die je normaal alleen terug vind in een Suzuki alto he...

In een Ford Focus vindje meer een 95AH accu.

Max 2 weken stil staan is vaak normaal voor een auto... Lees de handleiding maar

[ Voor 23% gewijzigd door Aapje op 30-05-2010 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
Aapje schreef op zondag 30 mei 2010 @ 12:41:
160 uur is nu wel berekend met een accu van 48AH die je normaal alleen terug vind in een Suzuki alto he...

In een Ford Focus vindje meer een 95AH accu.

Max 2 weken stil staan is vaak normaal voor een auto... Lees de handleiding maar
Nee hoor, in benzineauto's zitten vaak accu's van rond de 48Ah...
In een Focus 1.8 uit 2006 zit normaal een accu van 44Ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Precies, en wat langer dan twee weken ook, niet vaak, maar gewoon altijd. M.a.w. ook voor die Suzuki met 95 Ah is een lekstroom van 300 mA abnormaal hoog. Alleen in showrooms van garages staan auto's wel eens voor heel lange tijd stil waardoor men op lege accu's stuit als ze niet worden losgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:08

Aapje

Opel-beun
Jimster schreef op zondag 30 mei 2010 @ 12:53:
[...]

Nee hoor, in benzineauto's zitten vaak accu's van rond de 48Ah...
In een Focus 1.8 uit 2006 zit normaal een accu van 44Ah.
Niet in de klasse's waar de Focus in valt. Zitten dingen in zoals elektrische ruitverwarming e.d. kosten stroom, dus accu is groter uitgevoerd.

Maar je moet niet meer dan 20mAh kwijt raken. 300mA is idd veel, maar is niet geheel ongewoon.

Wil eigenlijk wel weten of de topic-starter een eigen radio erin gezet heeft.. of zit de originele nog erin.

Maargoe, garage --> uitlezen kijken of er defecten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
De capaciteit van de accu is 55Ah. Het is een benzine model. Diesels hebben een grotere capaciteit.

De radio is de originele radio, de carkit met handsfreeset (Parrot) is er door een inbouwbedrijf ingezet.

Ik was nog vergeten te vermelden dat er een Tomtom inbouwkit aanwezig is.

Ik heb ondertussen de radio er even uitgehaald, je wilt niet weten hoeveel kabeltjes hierachter zitten...

[ Voor 59% gewijzigd door aard01 op 30-05-2010 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
Aapje schreef op zondag 30 mei 2010 @ 13:06:
[...]

Niet in de klasse's waar de Focus in valt. Zitten dingen in zoals elektrische ruitverwarming e.d. kosten stroom, dus accu is groter uitgevoerd.
Heb vooronderzoek gedaan? Als je een benzine Focus hebt, is je accu vrijwel nooit groter dan 60Ah. Bij vrijwel alle middenklassers. En zeker niet richting de 90Ah. Dat is alleen bij diesels zo.
aard01 schreef op zondag 30 mei 2010 @ 13:09:

Ik heb ondertussen de radio er even uitgehaald, je wilt niet weten hoeveel kabeltjes hierachter zitten...
Gaat je radio wel uit als je je contact uitzet?

[ Voor 27% gewijzigd door Jimster op 30-05-2010 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
aard01 schreef op zondag 30 mei 2010 @ 13:09:
De capaciteit van de accu is 55Ah. Het is een benzine model. Diesels hebben een grotere capaciteit.

De radio is de originele radio, de carkit met handsfreeset (Parrot) is er door een inbouwbedrijf ingezet.

.......
Is dat de boosdoener niet? Die van mij zit op de sigarettenaansteker en die zit achter het contact.
Nogmaals, discussie over de accucapaciteit is totaal niet relevant. Een accu, gewoon of extra zwaar, loopt gewoon niet leeg in zo'n korte tijd en ook niet in een paar weken. Er moet dus een sluipverbruiker op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
Kun je die tomtom afkoppelen?

Ik heb op de zaak in 1 vd auto's hetzelfde probleem. Langere tijd stilstaan + kou = lege accu. Accu zelf is nog in topstaat. De oorzaak bleek de Tomtom te zijn.
De sigarettenplug had constant 12V en daar zat de tomtom in.
Volgens de dealer verbruikt een TomTom zelf niet zoveel, maar doordat de electronica een verbruiker zag op de sig.plug schakelde ie allerlei extra electronica in, waardoor het verbruik een stuk hoger was dan de tomtom zelf (en dus de accu leegtrok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dark.druicca
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-06 04:53
Ooit met het zelfde probleem gezeten,
bij mij was het de autoradio, die verkeerd aangesloten was,
bij het vernieuwen van de radio was het nodig om een andere stekker op de kabels te plaatsen.
daarna ging me uurwerklicht op me dashboard wel uit bij afsluiten contact.

Ik zou de voedingskabels van de parrot en de tomtom uittrekken, dan het lekstroom meten.
Als het probleem niet weg is, kan je deze al uitsluiten.

Is het probleem weg, 1 van beide inschakelen tot je weet welke.
Eventueel het inbouwbedrijf aanspreken als de parrot zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Een vriend van mij heeft ooit eens een Opel Astra station tweedehands gekocht bij een garage. Toen hij hem op kwam halen hadden ze de auto 'alvast even voor hem warm gereden'. Foute boel dus. Elke ochtend was de accu leeg. Na een hoop gezeik heeft de garage de accu vervangen. Probleem bleef.
Toen we zelf op onderzoek uitgingen bleek dat de brandstofpomp ooit direct op de accu was aangesloten (ook niet afgezekerd) |:(
Na de brandstofpomp weer op de normale manier aangesloten te hebben was er geen probleem meer. Behalve dan dat 3 weken later zijn brandstofpomp kapot ging, maar dat was niet heel verwonderlijk :P
Met andere woorden, goed zoeken naar de stille verbruiker. Een auto moet echt wel een week stil kunnen staan en daarna nog gewoon starten.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
Bedankt voor jullie tips, ik ga aan de hand hiervan wat onderzoek doen.
Pagina: 1