Toon posts:

Sata intstellingen rondom SSD, en gewone HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb een pc:

intel i7 920, gigabyte GA-EX58UD5, 6gb tripple geheugen, en kwa harddisks had ik eerst 2x 500gb samsung f1 spinpint, nu heb ik er 2 intel SSD 40 gb bij genomen als raid 0.

nu is mijn vraag, sinds ik de pc heb, weet ik nooit goed hoe ik van het moederbord alles het beste kan instellen, ook met het boekje er bij niet. iemand misschien die ook dit bord heeft en weet hoe ik het beste alle instellingen kan zetten voor de beste en snelste werking ?

dan verder de vraag, het moederbord heeft 2 sata controllers, 6 aansluitingen voor de ene controller, en 4 voor de andere. hoe en waar kan ik het best mijn ssd's zetten, mijn 2 samsung hdd's en mijn 2 sata dvd drives ?

ik wil de ssd's als raid 0 hebben en de 2 samsung schijven gewoon als normale harddisk

alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
niemand ?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je eigen topic kicken binnen 24 uur wordt hier niet op prijs gesteld.

daarnaast is je topicstart niet erg duidelijk.

qua instellingen van je moederbord ligt het an wat je er mee wilt doen. als je de optimized defaults laadt, dan staat het qua processor e.d. gewoon goed. wat je zelf moet doen is je geheugen volgens specificaties instellen (frequentie, voltage, timings) en je kan eventueel onboard devices die je niet gebruikt uitschakelen zodat je sneller opstart.

qua RAID. stel je bios in op raid, ga na de POST je raid menu in (staat in je boekje) en geef daarin aan dat je van de SSD's een raid array wilt maken. hierna doe je je windows dvd erin en ga je de setup opstarten, tijdens de setup van windows kun je de schijf dan partitioneren. (als je nog windows xp draait heb je voor de detectie van je RAID -array wel een Raid driver disk nodig, dit vind je op de site van gigabyte)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
oke ik heb het zelf zover voor elkaar dat ik van de 2 SSD schijven een raid 0 heb gemaakt, met windows er op (windows 7 64bit) verder heb ik mijn dvd brander en dvd speler ook gevonden, deze werken.

echter de 2 losse samsung f1 schijven kan ik wel vinden in mijn raid menu, echter niet in windows zelf.
denk dat ik hier nog ergens iets over het hoofd zie

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb je die schijven voor of na de windows install aangesloten?

kijk in schijfbeheer of ze er staat en initialiseer de schijven, maak er partities op en je kunt ze gebruiken, (let wel, data die er nog op staat gaat verloren..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

nedernakker schreef op zondag 30 mei 2010 @ 12:16:
heb je die schijven voor of na de windows install aangesloten?

kijk in schijfbeheer of ze er staat en initialiseer de schijven, maak er partities op en je kunt ze gebruiken, (let wel, data die er nog op staat gaat verloren..
Als de disken via de normale sata controller zijn aangesloten moet windows ze herkennen.. waarschijnlijk staan ze onder computer management/disk management als "not initialized/foreign disks" deze kun je gewoon importeren en dan gebruiken onder windows7.

Als je de Samsungs niet als RAID disk initialiseert, zou je ze gewoon in win moeten kunnen gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door neliz op 30-05-2010 12:26 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat over Opslagmedia & I/O Controllers, niet over Processors, Moederborden of Geheugen.

Move PMG -> OM

Inhoudelijk:
Waarom heb je twee 40GB Intel SSDs gekocht om in RAID te zetten als de 80GB, aangezien de 80GB sowieso twee keer zo snel is als de 40GB drives, en je met RAID de TRIM functionaliteit verliest, terwijl die met een 80GB drive wel gewoon blijft werken?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1