Laptop op Sony 40EX402 niet beeldvullend en onscherp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
Ik heb sinds enkele dagen een Sony 40EX402 1080p TV. Nu heb ik mijn laptop (HP DM3) aangesloten via HDMI. Ik heb de uitgaaande resolutie op 1920*1080 gezet.

Resultaat: beeld te klein en onscherp. Er zijn dikke zwarte randen om het beeld.

De videokaart van de HP DM3 is een Intel 4500 MHD.

Nu heb ik gelezen dat ik overscan moet uit zetten of 1:1 pixel mapping aan moet zetten op de TV. Ik kan deze opties helaas niet vinden op de TV.

Wat heb ik geprobeerd om het probleem op te lossen:
-gezocht op Google
-verschillende refresh rates geprobeerd 24,25 50, 59 en 60 Hz. Geen verandering.
-Powerstrip geinstalleerd maar weet niet precies wat ik daarmee moet doen
-Scaling aanpassen in Intel GMA driver maar dat geeft onscherp beeld.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je moet op zoek naar je beeldformaat instelling op je TV, Dingen als "Wide, Zoom, Auto" e.d. Dat loste bij mij het probleem op met een 46X2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Dank voor de tip. Ik heb het geprobeerd. Met Zoom krijg ik het beeld wel beeldvullend maar dan valt er een gedeelte buiten. En het is sowieso geen 1:1 pixel mapping.

De andere standen werken ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijntjuhh
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05 19:15
Ik heb dit probleem soms ook met mijn desktop, dan moet ik op een knopje op mijn beeldscherm drukken (auto/exit) (beeldscherm: ProLite E435S) Dan gaat het beeld zich scherpstellen en valt het scherm niet buiten beeld. Ik weet niet of er ook zo'n knopje op jouw tv zit.

Het is bedoening, niet bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Philflow schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:44:
Dank voor de tip. Ik heb het geprobeerd. Met Zoom krijg ik het beeld wel beeldvullend maar dan valt er een gedeelte buiten. En het is sowieso geen 1:1 pixel mapping.

De andere standen werken ook niet goed.
Probeer eens een andere ingang anders.

Ik zat met m'n eigen TV (Samsung 32" LE32A456) ook te kloten met het beeld. Ik heb m'n mediacenter ook aangesloten met HDMI, en toen kreeg ik het beeld ook niet goed. Maar toen ik een HDMI ingang pakte die voor PC's is bedoeld (met een DVI > HDMI kabel) was het beeld wel ineens goed, en scherp. Maarja mijn TV is ook geen FullHD (mijne is 1360*768).

Pak dus even een andere ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Heb nu alle 4 de HDMI ingangen geprobeerd, alle vier geven hetzelfde probleem.
martijntjuhh schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:50:
Ik heb dit probleem soms ook met mijn desktop, dan moet ik op een knopje op mijn beeldscherm drukken (auto/exit)
Ik geloof niet dat ik deze functie heb.

[ Voor 63% gewijzigd door Philflow op 29-05-2010 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Heb je nog andere resoluties die je kunt proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:31
Klinkt inderdaad als overscan. Dit moet je uitzetten op de laptop en niet op de tv. Heb je dit al gevonden?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
mastair schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 17:05:
Klinkt inderdaad als overscan. Dit moet je uitzetten op de laptop en niet op de tv. Heb je dit al gevonden?
Toch lees ik op veel plaatsen terug dat de overscan op de TV moet worden uitgezet.

De Intel GMA drivers lijken alleen een optie te geven voor underscan:

Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/Untitled2.png

Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/Untitled-2.png

[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 29-05-2010 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hmmm ik had dit probleem ook met mijn Samsung LCD TV, ik heb overscan aangeze en toen was het probleem weg. Ik zie ook geen distortions of wat dan ook in het beeld. Heb je al geprobeerd de Hz van je laptop te veranderen dat schijnt soms ook wel te helpen dat hij niet op de juiste ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
WeAreLegion schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 17:31:
Heb je al geprobeerd de Hz van je laptop te veranderen dat schijnt soms ook wel te helpen dat hij niet op de juiste ingesteld staat.
Ja 24, 25, 50, 59 en 60 Hz, allen hetzelfde resultaat.

Zou het misschien aan mijn el cheapo HDMI kabel kunnen liggen?

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 29-05-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Philflow schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 17:35:
[...]

Ja 24, 25, 50, 59 en 60 Hz, allen hetzelfde resultaat.

Zou het misschien aan mijn el cheapo HDMI kabel kunnen liggen?
hmmmm nee, dat zou het niet moeten zijn. Die dingen zijn over het algemeen qua standards wel het zelfde. Je zou het kunnen proberen door een duurdere te kopen maar denk niet dat het veel resultaat op zal leveren. Ik ken je TV verder niet maar het heeft verder geen instellingen om beeld formaat te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Jawel, zie discussie hierboven. Maar die geven nog steeds geen 1:1 pixel mapping. m.a.w. ze geven onscherp beeld.

Ik zou het wel jammer vinden want anders zal ik deze TV moeten verkopen of retourneren. Voor de rest is ie perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 29-05-2010 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Ik vond deze drivers:

http://www.intel.com/support/graphics/sb/cs-029955.htm

info op de site:

Users may be unable to use the native resolution of some displays when using Intel® chipset graphics. Resolutions such as 1920x1080, 1680x1050 and 1440x900 are not available in graphics properties. This is caused when the display EDID is not read properly when connecting to a subset of Digital Flat Panel (DFP) displays.

misschien dat het helpt. (is wel op eigen risico natuurlijk). Maar lees dat er wel veel problemen zijn met die videokaart denk niet decht dat het aan je tv ligt maar meer aan de videokaart zelf.

[ Voor 38% gewijzigd door WeAreLegion op 29-05-2010 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken. Ik zal die driver eens proberen.

Overigens herkent de video kaart gewoon de Sony HDTV als 1080p. Hij geeft netjes 1920*1080 af op de TV en hij geeft netjes 1920*1200 af op mijn 26" monitor, beide via HDMI. Ik denk dus niet dat dat het probleem is.

Ik vermoed dat de overscan functie in de Sony TV zit. Zoals je hier ook leest:
digital overscan thats needs to be turned off - 'Full pixel' mode
http://pixelmapping.wikispaces.com/Sony+TVs

Edit: die driver is niet voor geschikt voor mijn systeem. Ik gebruik reeds de laatste drivers, denk dus niet dat het daar aan ligt.

[ Voor 28% gewijzigd door Philflow op 29-05-2010 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Update: ik heb inmiddels het beeld beeldvullend gekregen.

Ik heb een schone installatie met Windows 7 64 bit gedaan en de laatste Intel drivers geinstalleerd. Ineens was er sprake van een te groot beeld, waarna in de TV voor de optie 'hoge resolutie' kon worden gekozen.

Nu is het beeld beeldvullend maar ik vind het niet geweldig scherp. Ik verwacht eigenlijk dezelfde kwaliteit als op een monitor, of is dat teveel verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Hmmmm het ligt er aan wat je onder scherp verstaat. Bedoel is het beeld wazig? of wil je gewoon meer details zien. Ik weet niet veel van die intel videokaart maar volgens mij is het niet bepaald top of the line zeg maar zelfs voor notebooks niet.

Maar goed hz'en hebben ook invloed op scherpte dus probeer dat eens aan te passen. En hoe ziet een film er uit? een 1080p film?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Ik heb nog wat meer settings verandert en nu ziet het er prima uit. HD Films zelfs zeer goed. Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Mooi! :)

Veel plezier met je TV zou ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Thanks. Voor de volledigheid zal ik het ook hier even melden: Ik was niet 100% tevreden met de kwaliteit van de zwarte letters via HDMI. Daarom ben ik vandaag naar de MM geweest om te vergelijken, hier mijn ervaring:
Philflow in "[LCD TV] Sony BRAVIA 2010 Series topic d..."
Pagina: 1