Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb een vraagje over geheimhoudingplicht.
Ik ben woz taxateur en het heel veel taxatierapporten op de laptop staan van mijn vriendin.
Nu is het zo dat ik haar kort geleden heb gevraagd het huis te verlaten met haar kinderen dus is ze nogal erg boos.
Nu heeft ze dus die gegevens op haar laptop staan.
Ik heb geheimhoudingsplicht en zou graag willen weten wat er zou kunnen gebeuren als ze die gegevens naar mijn baas of nog erger naar andere instanties zou mailen wat dat voor een gevolgen voor mij zou kunnen hebben of hoef ik hier niet bang voor te zijn.

Graag jullie mening hierover,
ben nogal bang voor de consequenties.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Dan moet je de geheimhoudingsverklaring met jouw krabbel even zoeken, daar staat vast iets over boetes en dergelijke vermeld.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:58

aex351

I am the one

Ja, jij bent verantwoordelijk voor de informatie. De voorwaarden en consequenties staan vast vermeld in het geheimhoudingscontract. Het zal waarschijnlijk wel een boete zijn van enkele duizenden euro's of erger zijn. Laatst ook nog een geheimhoudingscontract gezien en daar was het boetebedrag 10.000 euro.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:40

Robtimus

me Robtimus no like you

Jij bent eindverantwoordelijk voor die bestanden. Dat jij ze op een computer hebt gezet die niet van jou is was jouw keuze; als de data dan door de eigenaar gevonden en (erger) verspreid wordt valt derhalve onder jouw verantwoordelijkheid. Als er in jouw contract een boeteclausule is opgenomen dan zal die boete terecht kunnen worden opgelegd. Het zou waarschijnlijk een andere zaak zijn als je het op je eigen computer had gezet en deze werd gehackt / gestolen.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-11 08:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dan zou iedere WOZ-taxateur met een gezamenlijke computer thuis voor het werk potentieel (door een scheiding) in de problemen kunnen komen? Lijkt me nogal sterk en eerder een flauwe streek van vrouwlief, indien ze het zou proberen.

Je moet gewoon de gegevens van die computer halen (geef haar aan dat je dat wettelijk verplicht bent ivm gegevens van je klanten en dat zij in de problemen komt als ze weigert, indien ze moeilijk zou doen). Volgens mij is dat heel goed bespreekbaar :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 15:33:
Ik heb een vraagje over geheimhoudingplicht.
Ik ben woz taxateur en het heel veel taxatierapporten op de laptop staan van mijn vriendin.
Nu is het zo dat ik haar kort geleden heb gevraagd het huis te verlaten met haar kinderen dus is ze nogal erg boos.
Nu heeft ze dus die gegevens op haar laptop staan.
Ik heb geheimhoudingsplicht en zou graag willen weten wat er zou kunnen gebeuren als ze die gegevens naar mijn baas of nog erger naar andere instanties zou mailen wat dat voor een gevolgen voor mij zou kunnen hebben of hoef ik hier niet bang voor te zijn.

Graag jullie mening hierover,
ben nogal bang voor de consequenties.
Vraag 1 aan je is waarom je zo slordig met dergelijke vertrouwelijke werkgegevens omgaat, dat ze op een privelaptop van iemand anders staan? Nooit nagedacht over privacy en verplichtingen?

Leer voortaan encryptie te gebruiken (bijvoorbeeld Truecrypt), zodat de gegevens beveiligd op die laptop staan, en niets waard zijn zonder kennis van een sterk wachtwoord. Maar als je je niet verdiept in gegevensbescherming zou ik je sterk afraden met vertrouwelijke gegevens om te gaan.

Qua boetes en straffen, dat kun je nakijken. Je kunt je ex inlichten dat dit vertrouwelijke gegevens zijn, dan weet ze dat ze ze niet openbaar kan maken zonder aanklacht. Maar ook daar zal meespelen dat jij wel erg slordig bent geweest. IANAL.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• aex351

aex351

I am the one

Michael Knight schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 15:46:
Dan zou iedere WOZ-taxateur met een gezamenlijke computer thuis voor het werk potentieel (door een scheiding) in de problemen kunnen komen?
Ja, je moet de bestanden dan niet op een gezamelijke computer bewaren. Lijkt me logisch, aangezien dan andere de bestanden kunnen inkijken. Het idee achter geheimhouding is dat niemand de informatie mag zien anders dan de bevoegde. Kortom, de situatie mag naar mijn inzicht geen aanleiding zijn voor contractbreuk.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

aex351 schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 15:52:
Ja, je moet de bestanden dan niet op een gezamelijke computer bewaren.
Mwoh, het kan wel mits afdoende beveiligd (encryptie).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Ik ben werkzaam in de medische sector en heb ook voor mijn studies vertrouwelijke gegevens (als in patiëntengegevens) nodig. Voordat ik deze mocht bezitten diende ik een "verklaring omtrent gedrag" te overleggen + een geheimhoudingsverklaring. Deze gegevens (de patiëntengegevens) mag ik absoluut niet op mijn privé laptop plaatsen tenzij ik ze heb geanonimiseerd en heb opgedeeld in twee gedeelten. Het eerste gedeelte staat op een beveiligde omgeving op mijn werk PC en het tweede gedeelte bevat slechts uitslagen en een nummer dat correspondeert met een patiënt, dit laatste gedeelte heb ik dan wel op mijn laptop staan. Doel hiervan is de uitslagen en patiënten niet zijn te koppelen aan elkaar. Ik vraag mij daarom af waarom jij dit met jouw werk wel mag? Vooral als je te maken hebt met zeer vertrouwelijke gegevens als WOZ documenten.

Verder zou ik toch proberen om even een gesprek op te starten met je (ex)-vriendin en haar vriendelijk te verzoeken de bestanden te a) verwijderen b) naar jou te sturen en dan te verwijderen. Al ben je hiermee afhankelijk van de manier waarop jullie uit elkaar zijn gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het op haar laptop gezet omdat ik toen niet het goeie programma op de computer had staan.
En toen heb ik het bij haar computer erop gezet.
het gaat om heel veel bestanden. En ze is erg boos op me en ben bang dat ze wraak wil nemen op me.
Wat als ze het aan mijn baas gaat vertellen?

In mijn contract staat dat er dan beeindiging van het contract KAN plaatsvinden.
Daarbij met een schadevergoeding!! Maar ja dat zal wel niet zoveel zijn toch?
Ben bang dat als zoiets uitkomt dat het taxatiebureau geen opdrachten meer zal krijgen ivm vertrouwensband omdat het bureau wordt ingehuurd door gemeentes.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Als de TS zijn vriendin informeert dat het zijn data is en dat ze die dient te verwijderen dan kan hij haar neem ik aan wel aansprakelijk stellen voor de geleden schade mocht ze de informatie toch expres publiekelijk maken. (ben geen advocaat, maar dit lijkt me gewoon logisch).

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
Op zich hoeft TS zijn contractuele geheimhoudingsplicht niet geschonden te hebben. Het lijkt er eerder op dat hij in de uitoefening van zijn functie fouten heeft gemaakt met betrekking tot de zorgvuldige verwerking van bedrijfsinformatie. Dat laatste is een gangbaar risico waarvoor typisch de gevolgen primair voor rekening van de werkgever komen en waarvoor werkgevers niet zomaar boetes etc aan een werknemer op kunnen leggen. In hoeverre dit consequenties voor de werknemer heeft zal afhangen van de vastgestelde regels en ook de gangbare praktijk binnen het bedrijf. Je kunt hierbij denken of het bedrijf de juist hulpmiddelen ter beschikking stelt en in brede zin een goed en consistent beleid voert op dit punt.

Vanuit het perspectief van arbeidsrecht lijkt mij de beste actie om zelf de werkgever in te lichten. Dat voldoet aan goed werknemerschap, legt de verantwoordelijkheid terug bij de werkgever, en neemt het afpersrisico weg.

edit:
deze reactie is van voor de aanvullende informatie @ 16.06

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 29-05-2010 16:17 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:08:
Ik had het op haar laptop gezet omdat ik toen niet het goeie programma op de computer had staan.
En toen heb ik het bij haar computer erop gezet.
het gaat om heel veel bestanden. En ze is erg boos op me en ben bang dat ze wraak wil nemen op me.
Wat als ze het aan mijn baas gaat vertellen?

In mijn contract staat dat er dan beeindiging van het contract KAN plaatsvinden.
Daarbij met een schadevergoeding!! Maar ja dat zal wel niet zoveel zijn toch?
Ben bang dat als zoiets uitkomt dat het taxatiebureau geen opdrachten meer zal krijgen ivm vertrouwensband omdat het bureau wordt ingehuurd door gemeentes.
Je hebt verschillende mogelijkheden. Ga eens met een rechtsadviseur praten, ga eens met je ex praten, en ga eens met je baas praten.
Rukapul schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:12:
Het lijkt er eerder op dat hij in de uitoefening van zijn functie fouten heeft gemaakt met betrekking tot de zorgvuldige verwerking van bedrijfsinformatie. Dat laatste is een gangbaar risico waarvoor typisch de gevolgen primair voor rekening van de werkgever komen en waarvoor werkgevers niet zomaar boetes etc aan een werknemer op kunnen leggen. In hoeverre dit consequenties voor de werknemer heeft zal afhangen van de vastgestelde regels en ook de gangbare praktijk binnen het bedrijf. Je kunt hierbij denken of het bedrijf de juist hulpmiddelen ter beschikking stelt en in brede zin een goed beleid voert op dit punt.
Toch geeft het wel een zorgelijk gebrek aan inzicht in hoe om te gaan met vertrouwelijke data aan de zijde van de werknemer. Ik zou als werkgever voortaan weinig vertrouwen hebben in een werknemer die dergelijke fouten maakt :) .

[ Voor 35% gewijzigd door gambieter op 29-05-2010 16:16 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Rukapul schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:12:
Je kunt hierbij denken of het bedrijf de juist hulpmiddelen ter beschikking stelt en in brede zin een goed beleid voert op dit punt.
Precies, je zou toch verwachten dat een werkgever voor wie geheimhouding van data belangrijk is (waarom is dat eigenlijk zo bij de WOZ-waarde?) bijvoorbeeld een laptop met vingerafdruklezer levert en zorgt dat de benodigde software is geïnstalleerd zodat TS z'n werk kan uitvoeren...

Maar als het om software gaat die wel op de laptop van TS z'n vriendin staat en niet op zijn laptop/pc dan gaat het óf om iets eenvoudigs wat hij zelf had kunnen regelen (Office, PDF-lezer) óf ze werkt bij de concurrent :P

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 29-05-2010 16:16 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CodeCaster schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:15:
Precies, je zou toch verwachten dat een werkgever voor wie geheimhouding van data belangrijk is (waarom is dat eigenlijk zo bij de WOZ-waarde?) bijvoorbeeld een laptop met vingerafdruklezer levert en zorgt dat de benodigde software is geïnstalleerd zodat TS z'n werk kan uitvoeren...
Wie zegt dat de werknemer de data mee naar huis mocht nemen?
Maar als het om software gaat die wel op de laptop van TS z'n vriendin staat en niet op zijn laptop/pc dan gaat het óf om iets eenvoudigs wat hij zelf had kunnen regelen (Office, PDF-lezer) óf ze werkt bij de concurrent :P
Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen toch perse met hun eigen programma willen werken ipv het alternatief dat de werkgever aanbied ;) . Ook kun je je dan nog bedenken dat je de bestanden niet op de computer laat staan, maar dat je ze weer verwijderd of alleen op een extern medium werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 29-05-2010 16:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben bang dat ze niet met me wilt praten aangezien dit de tweede keer is dat ik haar de deur wijs met haar kids binnen 3 maanden.
Ze is zeer boos op me.
Ze weet ook van een bedrijf de omzet die ik een keer getaxateerd heb.
Pfff ik krijg het er maar warm van.
En dat taxatiebureau waar ik het over heb daar bezit ik een klein aandeel in, 12%.
Ik volg op het moment een studie die het bedrijf bekostigd voor mij.
Als ik hierdoor mijn werk verlies dan zal ik misschien wel veel komen terug aant betalen.
Weet niet wat ik hiermee moet doen. En ben bang dat ze me hierdoor flink kan naaien.

• aex351

aex351

I am the one

MrAngry schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:12:
Als de TS zijn vriendin informeert dat het zijn data is en dat ze die dient te verwijderen dan kan hij haar neem ik aan wel aansprakelijk stellen voor de geleden schade mocht ze de informatie toch expres publiekelijk maken. (ben geen advocaat, maar dit lijkt me gewoon logisch).
Nee, want hij had die bestanden niet op haar computer mogen plaatsen in verband met de geheimhoudingsplicht. Ik begrijp ook wel dat hij de laptop van zijn vriendin gebruikte, maar het toont wel aan hoe onzorgvuldig hij met de bestanden en daarmee ook de geheimhoudingsplicht is omgegaan. De vriendin (en wie nog meer) kon immers ten alle tijde bij de bestanden.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:24:
Weet niet wat ik hiermee moet doen. En ben bang dat ze me hierdoor flink kan naaien.
Dat heb je toch echt zelf (al) gedaan. Je moet niet zo nonchalant omgaan met een contract.

[ Voor 15% gewijzigd door aex351 op 29-05-2010 16:29 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:24:
Ben bang dat ze niet met me wilt praten aangezien dit de tweede keer is dat ik haar de deur wijs met haar kids binnen 3 maanden.
Ze is zeer boos op me.
Ze weet ook van een bedrijf de omzet die ik een keer getaxateerd heb.
Pfff ik krijg het er maar warm van.
En dat taxatiebureau waar ik het over heb daar bezit ik een klein aandeel in, 12%.
Ik volg op het moment een studie die het bedrijf bekostigd voor mij.
Als ik hierdoor mijn werk verlies dan zal ik misschien wel veel komen terug aant betalen.
Overleg het vast met je baas zou een goede stap zijn lijkt mij. Niet? Daarnaast, kan je ex er zomaar bij zonder wachtwoord oid in te voeren?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan thuis op mijn laptop inloggen op het netwerk van het werk.
Ik heb mijn bevindingen bij haar op de laptop gezet, heel stom achteraf.
Het gaat hier niet alleen om de woz waarde maar er staan alle gegevens in
die je nodig hebt om een taxatierapport op te stellen.

Hoe heb ik zo stom kunnen zijn!!

• Rukapul
gambieter schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:13:
Toch geeft het wel een zorgelijk gebrek aan inzicht in hoe om te gaan met vertrouwelijke data aan de zijde van de werknemer. Ik zou als werkgever voortaan weinig vertrouwen hebben in een werknemer die dergelijke fouten maakt :) .
De gemiddelde werknemer is niet toegericht op het inschatten van risico's en het maken van dit soort afwegingen.

Tevens is het laatste argument dat je hierboven aanhaalt vaak niet meer dan incidentenpolitiek zou men op basis van een enkel voorval een werknemer ontslaan. Zou men namelijk een breed onderzoek uitvoeren dan zal men waarschijnlijk erachter komen dat een groot deel van het personeel niet op optimale wijze invulling geeft aan het papieren beleid (vanuit het oogpunt van de informatiebeveiligingsexpert).

Natuurlijk zijn er ook omgevingen waar men wel een goed beleid heeft en er bovendien op toeziet dat dit in de praktijk ook ondersteund en gechecked wordt. Het voorbeeld hierboven van medisch klinisch onderzoek is er een van waar men een hoog niveau beleid (tot de persoon herleidbare medische informatie moet geheim blijven) heeft uitgewerkt tot concrete richtlijnen (pseudonimiseren en de pseudonimiteitstabel veilig opslaan) en bovendien personeel er regelmatig aan herinnert. (En zelfs dan zal er nog genoeg op aan te merken zijn.)

Hoe beter het beleid vanuit de werkgever, hoe meer de werknemer erop aangesproken kan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb het niet beveiligd met een wachtwoord.

Hoop niet dat ik hierdoor mijn werk zal verliezen en misschien een boete kom aant betalen.
Iemand ervaring met de gevolgen hiervan?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Tip voor de volgende keer: ENCRYPTIE! Gewoon een encrypted partitie, die pas mount als jij inlogt met je (moeilijke) laptop. Als je je laptop kwijtraakt heb je namelijk precies hetzelfde probleem.

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Geen manier meer om die gegevens terug te krijgen of te vernietigen?
Beseft je vriendin dat die gegevens zo belangrijk zijn voor jou?

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik mijn lesje wel geleerd heb.
Ben alleen bang alles kwijt te raken nu en of er nog wel een volgende keer zou komen bij mijn huidige werk.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou je ook niet meer te woord staan, en de laptop aan de hoogste bieder verkopen denk ik. Je vrienden met 3 kinderen de straat op trappen, voor de 2de keer in 3 maanden tijd.

Daarnaast heb je het zelf dus totaal verkeerd aangepakt om data die je geheim moet houden op een systeem van een ander te zetten. Dus als er een 3de keer komt, eerst de data veilig stellen, en dan pas een moeder met d'r koters dakloos maken (hoe asociaal het ook mag zijn).

Waarom heb je overigens geen eigen laptop waar je je werk op doet, gezien de gevoelige informatie.

De schuld ligt hier toch echt bij jezelf, en denk wel dat je je best zorgen mag maken. Als jij je baan verliest, heb je nog iets als WW achter de hand. Je ex is met d'r koters dus nu dakloos.

Ik geef d'r wat dat betreft wel groot gelijk als ze stappen zou zetten om jou ook een hak te zetten. Ik zou dat denk ik ook wel doen in zo'n situatie. Misschien kan je het wel terug kopen voor een halve ton, zodat ze een dak boven d'r hoofd heeft.

Ik vraag me trouwens ook af waarom jij niet de juiste middelen hebt om je werk te kunnen doen. Waar is jouw laptop?

Ey!! Macarena \o/

• Rukapul
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:32:
Hoop niet dat ik hierdoor mijn werk zal verliezen en misschien een boete kom aant betalen.
Iemand ervaring met de gevolgen hiervan?
Als je je zo zorgen maakt dan moet je maar langs een advocaat, jurist, bureau voor rechtshulp, etc. Die kunnen je inlichten over de gevolgen en best te ondernemen stappen.

offtopic:
titel iets verduidelijkt

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 29-05-2010 16:38 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rukapul schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:32:
De gemiddelde werknemer is niet toegericht op het inschatten van risico's en het maken van dit soort afwegingen.
Ben ik in dit geval niet met je eens. This ain't rocket science; als het om vertrouwelijke gegevens gaat waar je een geheimshoudingsverklaring voor tekent, dan moet ook een gemiddelde werknemer weten dat je dit niet op de laptop van iemand anders zet.
Tevens is het laatste argument dat je hierboven aanhaalt vaak niet meer dan incidentenpolitiek zou men op basis van een enkel voorval een werknemer ontslaan.
Ik heb het niet over ontslag, maar wel over een stevig robbertje functionerings/beoordelingsgesprek waarbij de werknemer vertrouwen terug zal moeten winnen.
Hoe beter het beleid vanuit de werkgever, hoe meer de werknemer erop aangesproken kan worden.
Eensch. Maar het doel moet niet zijn om de werknemer bij fouten aan te kunnen spreken, maar om fouten te voorkomen. Dwz training vooraf, maar je mag ook van werknemers iets verwachten, en bij deze casus vind ik het te makkelijk om de werknemer te ontzien, want het is en blijft een blunder die TS mag worden aangerekend.
RaZ schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:35:
Ik zou je ook niet meer te woord staan, en de laptop aan de hoogste bieder verkopen denk ik. Je vrienden met 3 kinderen de straat op trappen, voor de 2de keer in 3 maanden tijd.
Veel te kort door de bocht; je weet de omstandigheden niet en kunt er niet over oordelen.

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 29-05-2010 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ze wel weet dat het belangrijke informatie voor mij is.
Waar zij eigenlijk geen zak aan heeft alleen om mij kapot te maken op het moment.
Ik was op mijn eigen laptop ingelogd op het bedrijfsnetwerk en heb haar laptop ernaast gezet zodat ik mijn
bevindingen meteen in excel kon zetten. Excel deed het om mijn computer op dat moment niet. En was wel makkelijk om het zo te doen.

En ze zal inderdaad niet tot reden vatbaar zijn om die gegevens te deleten ben ik bang.

• Rukapul
@gambieter: begrijp me niet verkeerd. Uiteraard is een stevig gesprek op z'n plaats en TS heeft zeker wel wat uit te leggen.

Mijn hele punt is dat de rampspoed die TS vreest met ontslag enzo wel een hele drastische maatregel is en meestal alleen stand houdt wanneer de werkgever ook zijn kant goed voor elkaar heeft.

Neem bijvoorbeeld de geheimhoudingsverklaring: het maakt een enorm verschil of dat een eenmalig iets is bij het tekenen van de arbeidsovereenkomst of dat men het bij wijze van spreken bij elke export van data ziet of dat in de wekelijkse nieuwsbrief erop gewezen wordt. Niet "Iets zetten op de laptop van iemand anders" is typisch een uitwerking die jij en ik maken, terwijl veel mensen niet inzien dat een prive laptop minder goed beheerd wordt dan eentje van de ICT afdeling van de werkgever. Daarnaast is "een ander" niet zwart/wit en zal een echtgenoot regelmatig enig inzicht (kunnen) hebben in bepaalde werkzaken. Uiteraard is dit concrete geval af te vangen met een eenvoudige regel dat data alleen verwerkt mag worden op apparatuur van de werkgever en dat anderen buiten de werknemer deze niet mogen gebruiken.

Verwijderd

RaZ schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:35:
Emotie en ratio gaan absoluut niet samen. Ik mag hopen dat de ex van TS dit ook begrijpt en dat het doorverkopen van vertrouwelijke gegevens haar wellicht tot juridische stappen van het bedrijf waarvoor TS werkt kan leiden.

Wat ik mij vooral afvraag is hoe de situatie zou zijn als je laptop zou zijn gestolen tijdens een inbraak. In wezen geldt nu ongeveer het zelfde. Iemand van wie je niet wilt dat die aan je gegevens zit, heeft er nu ongelimiteerd toegang tot. Staat hier niet iets in met je werkgever? Het lijkt mij sterk dat als mijn PC wordt gestolen tijdens een inbraak, ik mijn baan zou verliezen. (Al heb ik alles gelukkig wel goed beveiligd)

Toch zou ik zeker even met je ex gaan praten.

Verwijderd

Topicstarter
De bedrijfsinformatie gaat over 3 gemeentes waaronder woonhuizen en bedrijven, ik schat zo'n 10.000 objecten. Gemeentes huren ons in om taxaties te verrichten en ben er beetje bang voor dat gemeentes daar niet blij mee zullen zijn en ons bureau dan niet meer vertrouwen en ons opdrachten zal verstrekken. Daarbij weet ze ook nog eens de omzet van een bedrijf. Ze kan daarmee naar de concurrent gaan en vertellen wat de omzet is van het concurrerende bedrijf.

Maar het zal inderdaad misschien allemaal wel meevallen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rukapul schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:48:
@gambieter: begrijp me niet verkeerd. Uiteraard is een stevig gesprek op z'n plaats en TS heeft zeker wel wat uit te leggen.
OK :)
Mijn hele punt is dat de rampspoed die TS vreest met ontslag enzo wel een hele drastische maatregel is en meestal alleen stand houdt wanneer de werkgever ook zijn kant goed voor elkaar heeft.
Zekers, en is een beetje vergelijkbaar met p*rn e.d. op werkcomputers. Dat is ook niet zomaar ontslagwaardig. Wel zal het de kansen van de TS binnen het bedrijf niet vergroten, plus hij zal vertrouwen terug moeten winnen. Ik zou zelf inderdaad met de werkgever gaan praten, ter schadebeperking.

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel haar laptop! Dus van gestolen is toch geen sprake?

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig.
Ik mijn contract staat wel schending van geheimhouding kan leiden tot ontslag en boete.
Maar daar hoef ik niet bang voor te zijn.

Weet namelijk zeker dat ze dit niet zomaar zou deleten na wat ik haar heb aangedaan en haar kids.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:53:
De bedrijfsinformatie gaat over 3 gemeentes waaronder woonhuizen en bedrijven, ik schat zo'n 10.000 objecten. Gemeentes huren ons in om taxaties te verrichten en ben er beetje bang voor dat gemeentes daar niet blij mee zullen zijn en ons bureau dan niet meer vertrouwen en ons opdrachten zal verstrekken. Daarbij weet ze ook nog eens de omzet van een bedrijf. Ze kan daarmee naar de concurrent gaan en vertellen wat de omzet is van het concurrerende bedrijf.

Maar het zal inderdaad misschien allemaal wel meevallen.
Ik heb gewerkt in diverse bedrijven en weet ook van die bedrijven de omzetcijfers, dat wilt helemaal niks zeggen. Waarschijnlijk is het bedrijf waarvoor jij werkt (gezien de grootte) een bedrijf dat een jaarverslag uitgeeft, hierin staan ook alle cijfers. Dus kwa omzet en spionage zou je je geen zorgen hoeven te maken.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:56:
Het is wel haar laptop! Dus van gestolen is toch geen sprake?
Wat ik bedoelde, (als je op mijn hypothese doelde) is wat er verandert zou zijn aan de situatie als deze laptop zou zijn gestolen. Zou je dan ook worden ontslagen?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:58:
Gelukkig.
Ik mijn contract staat wel schending van geheimhouding kan leiden tot ontslag en boete.
Maar daar hoef ik niet bang voor te zijn.
Ho ho, dat kun je niet op basis van dit topic zeggen. Ga met een advocaat/rechtsadviseur praten!

Verder: zelfs al is er uiteindelijk geen schade, heb je er wat van geleerd? Want of de werkgever nu wel of niet procedures in orde heeft, je hebt een hele grote blunder begaan. Je bent heel erg onprofessioneel geweest, en dit moet wel een "wake-up call" zijn voor je om je in de omgang met vertrouwelijke data te verdiepen.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op de reacties op mij post:

Tuurlijk weet ik niet het hele verhaal, maar kan me wel voorstellen dat een kat in het nauw rare sprongen maakt, been there, done that. En achteraf was dat ook niet zo handig, maar dat kwam ook pas later.

Dat niet niet in dat z'n ex rare dingen (die misschien niet zo handig zijn, maar door emoties niet zijn doordacht) doet. Zelfde eigenlijk als: Ik zet vertrouwelijke info op de laptop van een ander.. Ook niet echt een doordachte actie. Mensen doen nu eenmaal niet altijd eerst denken, dan doen.

De TS kent z'n ex natuurlijk, en zal vast wel weten hoe zij is en hoe ze met dingen omgaat. Zeker als ze te horen krijgt: Pack you things and kids, and leave...

Dingen over dat ex wellicht niet wettelijk handeld, of wat dan ook, is puur emotie-loos. En aangezien er is verteld dat ze boos is, wat een emotie is, ze dus vast niet stil staat bij enige consequenties.

Ik ga er vanuit dat de TS het beste kan inschatten hoe z'n ex met de informatie omgaat, en daarop kan bepalen wat hij het beste kan doen. En dan komen we denk ik zelf op het open kaart spelen, schade beperking.

Ik denk dat de werkgever het fijner vindt als de TS meldt van wat er zich heeft voorgevallen, waar men op kan antisiperen, ipv een aanbod van de ex waarbij een laptop met gevoelige data wordt aangeboden.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Oh nee heb haar net aan de telefoon gesproken en zegt dat ze hiermee naar de gemeentes zal gaan en vertellen wat ze heeft!
Ze zegt dat ze zich zo verraden voelt dat ik het ook maar moet voelen hoe het is om alles kwijt te raken.
Ze is van plan hier werk van te maken.

En over de omzet, het is niet de omzet van ons bedrijf maar van een ander bedrijf.
Het gaat hier om een tankstation.

Hoe gemeen is dat zeg, oog om oog tand om tand. Fijn dat vrouwen zo moeten reageren.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 17:37:
Oh nee heb haar net aan de telefoon gesproken en zegt dat ze hiermee naar de gemeentes zal gaan en vertellen wat ze heeft!
Ze zegt dat ze zich zo verraden voelt dat ik het ook maar moet voelen hoe het is om alles kwijt te raken.

En over de omzet, het is niet de omzet van ons bedrijf maar van een ander bedrijf.
Het gaat hier om een tankstation.
Ga dus z.s.m. met je werkgever praten, leg het probleem uit, geef ook toe dat je geblunderd hebt, maar dat er nu eerst naar een oplossing moet worden gezocht. Ook niet meer wachten en met een rechtsadviseur gaan praten.
Hoe gemeen is dat zeg, oog om oog tand om tand. Fijn dat vrouwen zo moeten reageren.
Probeer nu eerst eens rationeel te blijven, dus niet emotioneel zoals hierboven. Het is helemaal niet relevant wiens schuld het is.

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 29-05-2010 17:41 ]

Verwijderd

Zijn het vervangbare gegevens? M.a.w.: ben je ook van haar afhankelijk voor het behoud van de gegevens, of gaat het slechts om het verspreidingsvraagstuk?

Als je ex die gegevens gaat verspreiden, wetende dat jj een geheimhoudingsplicht hebt, kwalificeert dat m.i. als een onrechtmatige daad; mocht je werkgever een boete op jou verhalen, dan kan jij op jouw beurt haar weer aansprakelijk stellen voor de geleden schade.

Ik sluit mij overigens aan bij de posters die aanraden contact met de werkgever op te nemen. Dit is natuurlijk een nare situatie, en het plaatsen van gegevens op de laptop van je vriendin is niet verstandig, maar dit is op zijn minst een ongelukkige samenloop van omstandigheden; daar zal een redelijke werkgever ook oog voor hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2010 17:48 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De geheimhoudingsplicht zou echter toch al geschonden zijn (al is het natuurlijk wel in mindere mate) omdat de TS zijn ex al toegang heeft gegeven (of niet heeft voorkomen dat zij makkelijk toegang kon verkrijgen).

• pven
  • Niet online

[...]

Wat heb je haar aan gedaan? Uit alles blijkt dat ze pisnijdig is op je en dat ze je op geen enkele manier gaat helpen. Wat al is gemeld: praat zsm met je werkgever (ik persoonlijk zou mijn baas hiervoor in het weekend lastig vallen), leg het verhaal uit en hoop er het beste van. Je bent aan de goden overgeleverd en het enige wat je echt kunt doen is de juiste mensen snel informeren en er het beste van hopen.

Die laatste zin van je is overigens best grappig. Het is overduidelijk dat je haar (in de breedste zin van het woord, vat hat aub niet verkeerd op) iets aan hebt gedaan maar nu wordt zij 'gemeen' genoemd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die gegevens zelf ook.
Het gaat hier om de verspreiding van de gegevens.
Opdrachtgevers zullen ons bedrijf niet meer vertrouwen en ons misschien dan geen opdrachten meer geven.
Ik bezit 12% van dit bedrijf.
Denk niet dat de andere aandeelhouders van het bedrijf blij zullen zijn hiermee.

Ze zegt dat zij alles kwijt is dat ik dan ook maar alles kwijt moet raken.

• pven
  • Niet online
Dat laatste heb je net ook al gemeld. Misschien toch eens proberen om je baas te bellen, ook al is het zaterdagavond? Aangezien je 12% bezit heb je ook wat in te brengen in het bedrijf. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb haar 3 maanden geleden het huis uitgezet met haar kids.
Toen is het weer goedgekomen en nu het ik haar er weer uitgezet.
Ik zie de relatie niet meer zitten maar nu wordt het wel erg wraakzuchtig.
Ze zegt dat ik haar en haar kids heel erg pijn heb gedaan en dat zij nu op zoek moet naar huis en werk aangezien ze voor mij verhuisd is van provincie en niet haar familie/vrienden om hoek heeft wonen.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:49
@pven: Oke, hij heeft haar misschien iets aangedaan, maar daar kan je iemands baan toch buiten houden?

@ TS: Verdoe je tijd niet met het rondneuzen hier, bel je baas, leg de situatie uit en praat met je baas z.s.m. met een rechts consulent!

K to the KillaZ

• pven
  • Niet online
KillaZ schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:02:
@pven: Oke, hij heeft haar misschien iets aangedaan, maar daar kan je iemands baan toch buiten houden?
Ik kan me voorstellen dat iemand (vooral een vrouw ;)) pisnijdig is en een ander hoe-dan-ook terug wilt pakken, het liefst zo hard mogelijk. Dat is hier duidelijk het geval. Ik weet niet wanneer de vrouw en haar kids het huis uit zijn gegooid, maar als dat een paar dagen geleden was en ze is nu nog steeds zo pisnijdig dan heeft het voor TS geen zin om nog tijd aan haar te besteden.

Daarbij: zij maakt zich zorgen om haar kids en haar toekomst en hij maakt zich (in haar ogen!) alleen maar zorgen om de gevolgen voor zijn werk, blijkbaar raakt (in haar ogen!) de rest hem niet.

[ Voor 14% gewijzigd door pven op 29-05-2010 18:06 ]

• Rukapul
heb haar net aan de telefoon gesproken
Of dit was niet zo'n handige actie of je bent een troll, waarbij ik maar van het eerste uitga.

Als ik dit zo allemaal lees dan moet je voorlopig zelf even niets meer doen en z.s.m. een vertrouwenspersoon (vriend, familie) of expert (jurist) in de hand nemen die te nemen acties adviseert en toetst en bij voorkeur ook de communicatie voor zijn rekening neemt.

De reacties hierboven geven namelijk blijk van emoties en escalerende communicatie wat beide eenvoudig te voorkomen zou zijn geweest.

In dit geval was eenvoudig te voorzien dat het beter was een (onafhankelijke) derde de ex te laten benaderen met het verzoek tot wissen van de data. Het eerste wat mij te binnen schiet is (het advocatenkantoor van) de werkgever, maar wellicht dat er andere opties waren geweest en misschien nog wel zijn. Zolang de ex het idee heeft dat het belang van de data samenhangt met het belang van TS dan zal zij in staat van boosheid nooit genegen zijn mee te werken.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn baas krijg ik niet te pakken helaas.

Denk dat ze zo doet omdat ik gezegd heb tegen haar dat ze kansloos is en dat ik alles goed geregeld heb in mijn leven qua werk. Misschien daarom? En het feit dat ik haar met kids op straat gooi heeft er ook mee te maken ben ik bang.

Misschien is zij wel medeplichtig aangezien zij het verspreid.

Verwijderd

Sorry dat ik het vraag maar hoelang heb je de laptop van je ex gebruikt?
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:53:
De bedrijfsinformatie gaat over 3 gemeentes waaronder woonhuizen en bedrijven, ik schat zo'n 10.000 objecten.
Jezus man, 10.000 objecten 8)7
Dat klop je niet in een middagje in.

Ik sluit me aan bij de anderen, pak nu je telefoon en breng je chef, manager, weet ik veel wie op de hoogte. Wacht nou niet tot maandag. Dat kan net het verschil maken met ongeloveloos op je kloten krijgen en ontslag krijgen.
Voor mij persoonlijk, zou het lekken van 10.000 objecten,bij mij ontslag op staande voet betekenen.

• pven
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:09:
Misschien is zij wel medeplichtig aangezien zij het verspreid.
Denk je dat ze zich daar enige zorgen om kan maken? Voor haar gevoel is ze blijkbaar alles toch al kwijt.

Verder met Rukapul. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Heb haar inderdaad een paar dagen geleden op straat gegooid.
Hoe stom van mij zeg.
Maar ik ga er maar vanuit dat mijn werkgever het me niet al te kwalijk zou nemen.

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:44:
Excel deed het om mijn computer op dat moment niet. En was wel makkelijk om het zo te doen.
Mosterd na de maaltijd: www.openoffice.org
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:01:
Ze zegt dat ik haar en haar kids heel erg pijn heb gedaan en dat zij nu op zoek moet naar huis en werk aangezien ze voor mij verhuisd is van provincie en niet haar familie/vrienden om hoek heeft wonen.
Geef d'r een voorstel wat ze niet kan weigeren? 2000 euro voor een uurtje met haar laptop bijvoorbeeld, met de garantie dat ze geen backups maakt? Heeft zij enige genoegdoening voor verhuiskosten, en heeft ze d'r zin dat jij ook wat kwijt bent.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:12:
Heb haar inderdaad een paar dagen geleden op straat gegooid.
Dat is ook zacht gezegd niet aardig, maar wellicht was het op dat moment simpelweg de beste optie.
Maar ik ga er maar vanuit dat mijn werkgever het me niet al te kwalijk zou nemen.
Ik niet...

[ Voor 36% gewijzigd door RemcoDelft op 29-05-2010 18:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Neem aan dat als zij medeplichtig is dat ze het dan niet zal doen.
Dan zal ze zelf een sanctie krijgen!

Maar ja als ze het anoniem gaat verzenden ben ik wel de ***

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:12:
Nou, zou ik niet vanuit gaan. Noch je voorgaande acties, noch je huidige acties tonen op enigerwijze aan dat je door hebt dat je geblunderd hebt, of dat je je echt inzet voor om de schade te beperken. Sterker nog, je acties vergroten eerder de schade.

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:14:
Neem aan dat als zij medeplichtig is dat ze het dan niet zal doen.
Als zij als klokkenluider aan de opdrachtgever duidelijk maakt hoe er met gegevens wordt omgesprongen, hoeft ze echt geen sancties te verwachten.

Verwijderd

Topicstarter
maar ja hoe weet je zeker dat ze geen back ups heeft?
Ze heeft gezegd dat ze al veel kopieen heeft.

Ach ja misschien bluft ze maar, vrouwen pfff.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks dat zal ik dan maar doen hoe moelijk het is.
Wilde gewoon weten of mensen weten hoe en wat er kan gebeuren.
Dus ja ik ben bang dat ik echt in de shit zit.

Ik ga mijn baas mailen

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor een taxateur vind ik je taalgebruik wel akelig beneden peil. Misschien dat je beter bent met getallen maar een taxateur die ik inhuur voor een taxatie zal ook een mooi rapportje moeten kunnen schrijven.

Los van dit feit en als het inderdaad waarheid is: Je had haar pas op straat moeten gooien NADAT je je eigen zaakjes goed op orde had. Als dit al langer speelt dan had je daar ruim op tijd mee kunnen beginnen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Rukapul
Een flink aantal reacties is verwijderd. Discussies of iets al dan niet een troll is hoort niet in een topic thuis. Als je zelf denkt dat iets een troll is dan kan er een TR geplaatst worden in combinatie met het stoppen van het voeren.

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 29-05-2010 18:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een vriend van hem en zit hier naast hem op de bank.
Hij heeft zijn baas gebeld en voicemail ingesproken en hem gemaild.

Dankje voor alle geplaatste reacties.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
*knip flame*

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 29-05-2010 19:21 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:07
geheimhoudingsplicht is toch iets anders dan dat de bestanden "classified" zijn, of vertrouwelijk.

its geheim houden is iets niet openbaar maken of aan anderen vertellen, lijkt me. dat heeft de TS nog steeds niet gedaan. hij heeft echter wel onhandig gewerkt door de bestanden op een pc te zetten waar hij geen controle ( meer) over kan hebben. de gegevens zouden nu openbaar gemaakt kunnen worden, wat dan een kwalijke zaak zou zijn ivm vetrouwelijkheid, omgang met privacygevoelige gegevens.

de status van de wozwaarde oid is volgens mij niet direct "prive" maar als er in een taxatie precies alle ins en outs beschreven staan van een pand, zou je dat wel als vertrouwelijke info kunnen zien.

een chadevergoeding kan dan denk ik alleen maar als er schade ontstaat en dat kan bijvoorbeeld schade aan de goeie naam van het bedrijf zijn, maar dat is dan afhankelijk van of en hoe de vriendin de gegevens bekend maakt en aan wie.

er zou in zo'n geval toch ook van haar kant een aantal regels overtreden zijn, omdat jij met haar goedvinden gegevens op haar pc hebt gezet, die dus voor jou prive gegevens zijn, en ze weet vast ook wel dat de gegevens voor je werk ook als zodanig aangemerkt kunnen worden, en dus zou ze die gegevens ook niet uit dat oogpunt openbaar mogen maken.

maar goed.
hoe ga je hier dan nu verder mee om. als de vriendin er geen verstand van heeft, is het mogelijk dat ze het niet opmerkt. maar dan blijft het een tikkende tijdbom. je zult dus toch moeten proberen om onder wat voor voorwaarden of misschien "voorwendselen" die bestanden van haar pc te verwijderen.

Verwijderd

*knip* dit voegt niets toe. zie ook de eerdere modbreaks

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 29-05-2010 19:23 ]

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-11 10:23
Bijna niemand is zonder zonden, veel mensen hebben data van hun werkgever thuis. Het gaat om digitale gegevens; je kan het in overleg van de laptop (laten) halen, maar je hebt nooit de garantie dat er geen kopie is gemaakt.

Mijn reactie zou zijn om het open en eerlijk te melden bij de werkgever, het gaat hier om een potentieel ernstig imago probleem voor het bewuste bedrijf. Als gemeente cq klant zou ik hier absoluut niet blij mee zijn, als particulier zou ik erg boos zijn als mijn gegevens bij mijn gemeente zo op straat blijken te liggen. Hoe suf de reden ook is...

Mema

• Rukapul
dicht wegens aantoonbare troll
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.