[Linux Mint 9] Het alignen van een SSD.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoam
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 20:11
Ik ben nogal nieuw met Linux, vandaar dat ik voor Mint 9 heb gekozen, ik heb deze al eens eerder geinstalleerd en weet nu zo ongeveer hoe de terminal werkt en hoe ik vanuit de terminal m'n programma's installeer en configuratiebestanden aan kan passen.

Echter heb ik besloten om Linux Mint op mijn SSD te installeren, Linux Mint zorgt niet voor de nodige "offset" voor de levensduur van de SSD, waar Windows Vista en Windows 7 dit wel doen, Windows XP kan dit ook niet, toch is het mij gelukt om de SSD te alignen en Windows XP te installeren, het alignen deed ik dmv de Windows 7 installatie dvd, hiermee partitioneerde ik de SSD en formatteerde hem om dan vervolgens de Windows 7 setup af te sluiten en de Windows XP installatie te starten.

Nu neem ik deze tut door;
Aligning filesystems to an SSD’s erase block size
http://thunk.org/tytso/bl(...)ds-erase-block-size/

Ten eerste begrijp ik niet in welke situatie deze commando's ingevoerd moeten worden, kan je dit doen als je in de Live CD omgeving zit? Hier wat van de terminal input/output;

Voordat ik met GParted een msdos partition table had aangemaakt.
mint@mint ~ $ sudo fdisk -H 224 -S 56 /dev/sda
Device contains neither a valid DOS partition table, nor Sun, SGI or OSF disklabel
Building a new DOS disklabel with disk identifier 0x1e5c9c15.
Changes will remain in memory only, until you decide to write them.
After that, of course, the previous content won't be recoverable.

Warning: invalid flag 0x0000 of partition table 4 will be corrected by w(rite)

WARNING: DOS-compatible mode is deprecated. It's strongly recommended to
switch off the mode (command 'c') and change display units to
sectors (command 'u')

Command (m for help): ^C

Na het aanmaken van een msdos partition table in GParted
mint@mint ~ $ sudo fdisk -H 224 -S 56 /dev/sda

WARNING: DOS-compatible mode is deprecated. It's strongly recommended to
switch off the mode (command 'c') and change display units to
sectors (command 'u').

Ik heb ergens gelezen dat je deze waarschuwing gerust kan negeren, hier ben ik nog steeds niet zeker van, ik vertrouw het niet echt :9

Bij de volgende stap gaat het helemaal mis, hier weer wat van de terminal;

Na het maken van een msdos partition table, is het tijd om een filesystem aan te maken, voordat ik dit commando invoer heb ik met GParted al partities gemaakt (1GB voor /boot en de rest voor root)

Ik ben nagegaan welke sdx mijn SSD is, dat is in dit geval dus sda, (sda1 voor /boot partitie, en sda5 voor root partitie)

mint@mint ~ $ sudo mke2fs -t ext4 -E stripe-width=32,resize=500G /dev/sda5/root
mke2fs 1.41.11 (14-Mar-2010)
Could not stat /dev/sda5/root --- No such file or directory

The device apparently does not exist; did you specify it correctly?
mint@mint ~ $ sudo mke2fs -t ext4 -E stripe-width=32,resize=500G /dev/sda/root
mke2fs 1.41.11 (14-Mar-2010)
Could not stat /dev/sda/root --- Not a directory

Ik heb ergens gelezen dat dit aan GParted ligt, en dat deze gewoon buggy is, hierop heb ik GParted verwijderd en opnieuw geinstalleerd, deze error blijft maar terugkomen en ik weet niet echt meer wat ik hiermee aanmoet.

Nu vraag ik mij het volgende af, kan ik met de Windows 7 dvd de SSD partitioneren (zonder te formatteren omdat je anders een NTFS filesystem krijgt) en dan de setup verlaten om vervolgens Linux te laten formatteren en een ext4 filesystem aan te maken? Is je SSD dan ook aligned?

Bij voorbaat dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je bedoelt met je (kapotte) linkje zeker deze blog-post? http://thunk.org/tytso/bl...an-ssds-erase-block-size/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoam
My bad, dat is correct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:06

Theimon

Snapte!?

offtopic:
1GB voor /boot is nogal over the top. 100MB is al over de top. Voor een beetje speling is 30-50MB al ruim voldoende.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Theimon schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 17:50:
offtopic:
1GB voor /boot is nogal over the top. 100MB is al over de top. Voor een beetje speling is 30-50MB al ruim voldoende.
offtopic:
Ik heb gewoon helemaal géén aparte boot-partitie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:06

Theimon

Snapte!?

Osiris schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:21:
[...]

offtopic:
Ik heb gewoon helemaal géén aparte boot-partitie :P
offtopic:
Dat kan ook uiteraard, maar in sommige situaties is het wel wenselijk. Maar zeker bij een Single OS systeem is het niet nodig om een aparte /boot te hebben :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoam
Niemand die hier wat ervaring mee heeft? :P

Ik heb nu Windows 7 en Linux Mint 9 op de SSD draaien, je zou nu denken dat dit het probleem opgelost heeft omdat Windows 7 de offset wel op 1024k zet voor een ssd, ook Vista doet dit, maar zorgt dit er ook voor dat Linux dan ook niet verder aangepast hoeft te worden?

Op Windows 7 kan ik zowiezo handmatig een trim commando geven met de Intel SSD Toolbox software. Uiteindelijk dacht ik, nou deze SSD gaat met normaal gebruik ook lang genoeg mee 8)7 Waarvoor al deze moeite, of zijn hier soms second opinions over? Wie denkt dat het echt nuttig is om Linux zodanig aan te passen zodat hij er beter mee omgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
danoam schreef op zondag 30 mei 2010 @ 20:27:
Niemand die hier wat ervaring mee heeft? :P

Ik heb nu Windows 7 en Linux Mint 9 op de SSD draaien, je zou nu denken dat dit het probleem opgelost heeft omdat Windows 7 de offset wel op 1024k zet voor een ssd, ook Vista doet dit, maar zorgt dit er ook voor dat Linux dan ook niet verder aangepast hoeft te worden?

Op Windows 7 kan ik zowiezo handmatig een trim commando geven met de Intel SSD Toolbox software. Uiteindelijk dacht ik, nou deze SSD gaat met normaal gebruik ook lang genoeg mee 8)7 Waarvoor al deze moeite, of zijn hier soms second opinions over? Wie denkt dat het echt nuttig is om Linux zodanig aan te passen zodat hij er beter mee omgaat?
TRIM is niet voor de levensduur van de ssd van toepassing, maar hoofdzakelijk voor de snelheid.
Als je het trim commando niet stuurt, zal je ssd op den duur een stuk langzamer gaan werken.
In Windows 7 heb je de intel toolkit niet nodig, Windows 7 herkend zelfs SSD's en zal vanzelf gaan trimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoam
rdfeij schreef op zondag 30 mei 2010 @ 20:39:
[...]

TRIM is niet voor de levensduur van de ssd van toepassing, maar hoofdzakelijk voor de snelheid.
Als je het trim commando niet stuurt, zal je ssd op den duur een stuk langzamer gaan werken.
In Windows 7 heb je de intel toolkit niet nodig, Windows 7 herkend zelfs SSD's en zal vanzelf gaan trimmen.
Ah zo, dank je wel voor de correctie :) En hoe zit het dan met het alignen van de SSD? Windows 7 stelt dat goed in, maar zou dit dan ook gelijk inhouden dat dit voor Linux ook goed staat? Linux staat immers niet in het begin van de partitie, daar staat Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoam
Ik heb deze tweaks toegepast http://tombuntu.com/index...-with-solid-state-drives/ en denk dat ik het hier maar bij hou, ik wil verder met het verkennen van Linux :).
Pagina: 1