iMac + MacBook Pro 13" of MacBook Pro 15" + externe montitor

Pagina: 1
Acties:

• infinitydouwe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Komend studiejaar ga ik aan de TU Delft studeren(Luchtvaart en Ruimtevaart techniek) en heb ik dus een laptop nodig. Ook om door te kunnen werken(oa photoshop en programmeren) in de trein als ik terug ga naar het thuisfront(Groningen).

Maar de vraag is nu welke?

Op dit moment heb ik al een 24" 2.66 ghz imac.

Ik moet dus een keuze maken tussen het volgende:

1. Imac houden en MBP 13" kopen.(maar ik ben een beetje huiverig voor de kleine resolutie)

2. Imac verkopen en MBP 15" highres + external monitor kopen(ongeveer 150-200 euro).

Als ik de imac voor ongeveer 800 euro verkoop(zou het meer kunnen? Zit ook nog 2 jaar applecare op) en een monitor van rond de 200 euro koop zijn optie 1 en 2 ongeveer even duur.

Wat zouden jullie mij adviseren? Ga ik veel snelheidsverschil merken met die i5 processor tov mijn imac?
En is de kleine resolutie van de 13" echt zo dramatisch of valt het wel mee?

Alvast bedankt

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:40

Roytoch

Nietes

Er is vrij goed te werken op 13" maar het is wel, logischerwijs, wennen als je gewend bent aan 24". Ik persoonlijk gebruik een 13" plus extern beeldscherm, en ik denk dat de volgende voordelen/nadelen er zijn:

1) data is verspreid over 2 systemen, maar wel netter qua uiterlijk
2) iets meer kabelzooi maar qua snelheid zou je erop vooruit gaan, qua totale werkruimte ook (als je geen fotograaf bent ofzo is een Samsung 2343BW een supermooi scherm om ernaast te zetten met zijn 2048x1152 resolutie). Je hebt je data centraal staan. Het ziet er alleen een stuk minder mooi uit helaas.

Welles

• urharm
  • Laatst online: 11-11-2025
Ik heb een 13" macbook pro:
-Ik vind de resolutie groot genoeg om gemakkelijk meerdere programma's naast elkaar te draaien (met bettertouchtool kun je goed windows snappen, zoals op windows 7).
-Daarnaast vind ik expose heel handig om snel van window te switchen (met de 4 vinger expose touchpad gesture).
-De 13" is echt een stuk draagbaarder en kleiner dan de 15", dus je stopt em makkelijk in een tas en draagt hem zo met je mee.
-Het geluid is slecht en blikkerig, hiervoor heb ik een koptelefoon.

Dat is wat ik ervan kan zeggen zo'n beetje.

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-01 14:57
drie schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 15:14:
Ik heb een 13" macbook pro:
-Ik vind de resolutie groot genoeg om gemakkelijk meerdere programma's naast elkaar te draaien (met bettertouchtool kun je goed windows snappen, zoals op windows 7).
-Daarnaast vind ik expose heel handig om snel van window te switchen (met de 4 vinger expose touchpad gesture).
-De 13" is echt een stuk draagbaarder en kleiner dan de 15", dus je stopt em makkelijk in een tas en draagt hem zo met je mee.
-Het geluid is slecht en blikkerig, hiervoor heb ik een koptelefoon.

Dat is wat ik ervan kan zeggen zo'n beetje.
15" is niks minder draagbaar dan de 13" imho. Mijn 15" gaat in een dikke sleeve met gemak in de standaard eastpak tas :) dus qua draagbaarheid, tja 13" is kleiner dus zal vast wat lichter zijn en past misschien in een handtas, maar beetje kerel doet het daar niet om :P

gewoon nee.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-02 14:06
Lucht en ruimtevaart - Je wilt zeker weten geen TU Delft laptop? Scheelt je een hoop gezoek naar software en verzekert je van een leen laptop op het moment dat je jouwe stuk is (gedurende je volledige studie). Dat is best fijn.

Zelf zou ik gaan voor een 13" model want eerlijk is eerlijk: de grootste meerwaarde van de 15" bestaat uit 160 vertikale en 100 horizontale lijnen. Is dat werkelijk 700 euro waard?
Het snelheids verschil tussen een i5-520m en een Core 2 Duo P8600 is zo'n acht tot tien procent op volle snelheid. Kijk eens in activiteitenweergave hoe vaak je huidige processor op 100% load staat en bedenk je dat je er alleen op dat moment voordeel van zult hebben.

Zelf merk ik dat ik tijdens normaal gebruik van mijn machine rond de acht tot twintig procent load zwerf. Dit is inclusief 3D tekenen in Autodesk Inventor. Alleen als ik een filmpje aan het renderen ben worden beide cores 100% belast en moet ik wachten. Dit is dan ook een tijdrovende handeling die ongeveer een kwartier per render in beslag neemt (deze tijd is natuurlijk afhankelijk van de lengte van het filmpje).

while (! ( succeed = try ()));

• fr3z
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2024
Zelf heb ik ook voor dit dilemma gestaan ruim een jaar geleden, toen had ik een iMac 24", ik had toen al een laptop maar die had ik later dat jaar geruild voor een 13" MBP, ook voor m'n opleiding en omdat ik hem vaak mee nam.

Sinds dat ik die MBP heb zit ik eigenlijk nog maar heel weinig achter die iMac gewoon om dat deze snel genoeg is, en net als hier boven gezegd word bestanden beheren tussen 2 computers is echt de heel vervelend.

Een maand geleden heb ik besloten om mijn iMac te koop te zetten omdat ik het zonde vond dat hij daar zo stond te vergaan, en ik eigenlijk wel een maat groter wil ook 15" maar dan wel gelijk met hi-res beeldscherm omdat ik een grafische opleiding doe en veel foto werk.

So far so good, ik heb mijn iMac vorige week verkocht en toen gelijk een 15" MBP besteld. Waarna ik nog opzoek ga naar een extern beeldscherm.

Dus uiteindelijk was het die iMac met 13" MBP het niet.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:14
Zoals al eerder gezegd is moet je jezelf afvragen of het 700 waard is om voor die 15" te gaan als. Misschien is de beste/goedkoopste optie nog wel om een 13" MBP met extern scherm te nemen?!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Geld in je zak houden en gebruiken als verhuisbudget :) Elke dag groningen-delft gaat je opbreken.

• Roytoch
  • Laatst online: 17:40

Roytoch

Nietes

sebastius schreef op zondag 30 mei 2010 @ 12:11:
Geld in je zak houden en gebruiken als verhuisbudget :) Elke dag groningen-delft gaat je opbreken.
Ik denk dat hij wel verhuist toch? Anders inderdaad verhuizen, maar wat hij bedoelt denk ik is dat als je een 13" hebt, die slinger je zo in je tas en daar overleef je een weekendje bij je ouders wel mee.

Welles

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:33

Maximus

There is no substitute

Ik zou gaan voor de 15", anders blijf je heen-en-weer gaan tussen twee systemen. Merk dat dat voor mij iig de reden is om voor 1 te gaan.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-01 07:50
Herman's Weblog: Dropbox is in ieder geval een mooie oplossing om het verschillende bestanden op verschillende systemen probleem op te lossen..

• alex028
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-03-2021
Ik heb eergisteren mijn macbookpro 15" besteld, en heb er ook een 23" extern scherm naast staan. Dit is voor mij de perfecte combinatie.

Vooral het bestanden delen tussen twee systemen lijkt me vervelend, ook al zijn er veel programma's etc voor, het blijft vaak lastiger dan alles op een systeem.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dropbox en een iPad of iets dergelijks is ook nog een goede optie. Alsof je serieus kunt photoshoppen in de trein...

• fr3z
Neo_TGP schreef op zondag 30 mei 2010 @ 16:52:
Herman's Weblog: Dropbox is in ieder geval een mooie oplossing om het verschillende bestanden op verschillende systemen probleem op te lossen..
Ja fantastisch, volgens mij ga je dat toch niet doen. Ik heb nu ook .Me maar heb heel iDisk nog nooit gebruikt buiten het hosten van een website om..

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 02:11
fr3z schreef op zondag 30 mei 2010 @ 19:51:
[...]
Ja fantastisch, volgens mij ga je dat toch niet doen. Ik heb nu ook .Me maar heb heel iDisk nog nooit gebruikt buiten het hosten van een website om..
iDisk is wel even iets anders dan Dropbox... Bij dropbox synced hij je bestanden naar de server, bij iDisk benader je bestanden vanaf de server.

Dropbox lijkt me inderdaad een goede oplossing als je niet grote hoeveelheden bestanden in sync wilt houden tussen twee computers. Enige is dat je dan nog wel alle instellingen voor programma's handmatig moet aanpassen. Ik heb een tijdje geprobeerd dit ook met Dropbox te doen, maar dan krijg je toch al snel conflicten.

• fr3z
Volgens mij kan je je map 'Public' ook laten syncen met iDisk hoor? Wat dan nog je kan gewoon bestanden plaatsen in iDisk als op bijv. een USB stick het staat allemaal in je Finder. Het staat dan in ieder geval gedeeld en gebackupped (is dat Nederlands?).

Door middel van Mobile kan je ook nog eens je voorkeuren en een hoop andere meuk zoals notities, agenda's, contacten en mail niet te vergeten, laten syncen.

Maar ik blijf er bij gewoon een 15" nemen met eventueel een extern beeldscherm.

• infinitydouwe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Dank voor de reacties allemaal.
Ik heb besloten om mn imac voorlopig even te houden en een 15" te gaan bestellen. Mocht het dan nodig zijn(geldproblemen) of dat ik het zal gebeuren dat ik mn imac niet meer gebruik verkoop ik hem gewoon als nog.
Het is dus even een grote investering, maar aangezien ik hem toch redelijk wat jaren moet gaan gebruiken kan ik beter meteen maar wat goeds kopen.
Pagina: 1