Ik ben van plan met een Arduino een geautomatiseerd kweekkasje te maken waarbij ik o.a. warmte sensors, vocht sensors, warmte element en eventueel zelfs geautomatiseerd water geven.
Ik heb als basis een goedkope kweekbak gekocht met warmte element, echter, na een half uurtje was deze nauwelijks warm. Na de kweekbak open gemaakt te hebben bleek er een warmte matje in te zitten van 6W.
Hiermee krijg ik de temperatuur nooit hoog, en al helemaal niet tot 28 graden die sommige cactus soorten nodig heeft.
Nu wil ik met een warmte draad (weerstandsdraad) zelf de bak omwikkelen om zo veel meer warmte te genereren, en ook beter te verspreiden.
Het warmte element zal hooguit 30 a 35 watt worden.
Deze zal temperatuur gestuurd worden, dus zeker niet permanent aan.
Ik heb na wat zoeken iets gevonden. Maar ik begrijp niet helemaal hoeveel Ohm er met welke lengte word behaald.
Bij Conrad zie ik 7 weerstandsdraaden. Varierend tussen 0.08mm en 0.5mm.
Ik neem aan dat ik zo dik mogelijk draad moet gebruiken. Het word om een plastic bak gewikkeld, en een te dunne draad zou misschien te heet kunnen worden en het plastic gaan snijden.
Er zijn twee draden van 0.5mm. een 2,5 Ohm en een isachrom 60?
Isachrom 60 (10 meter) http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=421201
Hierbij staat, slagvast en hoge specifieke weerstand en zwak ferromagnetisch.
Voor o.a. snijdraad, hoogohmige weerstanden, universele verhittingsdraad, spiralen en verwarmingskabels.
Weerstand: 5.65 Oslash;@0,5 mm
Overige specs...
Specifieke elektrische weerstand 1,11 Ω mm²/m (±5 %) bij 20 °C · 1,16 Ω mm²/m (±5 %) bij 300 °C · Hoogste gebruikstemperatuur aan de lucht bij gebruik als weerstandsdraad 600 °C · Hoogst
Hoeveel Ohm weerstand heeft deze draad dan per cm/meter?
De andere 0.5mm draad is 2,5Ohm, maar ik weet niet of dat per cm of meter is bv.?
Hierbij staat niet over verhitting toepassingen, maar alleen voor vervaardiging vna weerstanden met specifieke Ohm waarden. Ook staat erbij dat de uitvoering Lak geisoleerd is.
Betekent dat dat die andere niet geisoleerd is? Moet ik wel mee uitkijken dan.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=429015
Ik heb als basis een goedkope kweekbak gekocht met warmte element, echter, na een half uurtje was deze nauwelijks warm. Na de kweekbak open gemaakt te hebben bleek er een warmte matje in te zitten van 6W.
Hiermee krijg ik de temperatuur nooit hoog, en al helemaal niet tot 28 graden die sommige cactus soorten nodig heeft.
Nu wil ik met een warmte draad (weerstandsdraad) zelf de bak omwikkelen om zo veel meer warmte te genereren, en ook beter te verspreiden.
Het warmte element zal hooguit 30 a 35 watt worden.
Deze zal temperatuur gestuurd worden, dus zeker niet permanent aan.
Ik heb na wat zoeken iets gevonden. Maar ik begrijp niet helemaal hoeveel Ohm er met welke lengte word behaald.
Bij Conrad zie ik 7 weerstandsdraaden. Varierend tussen 0.08mm en 0.5mm.
Ik neem aan dat ik zo dik mogelijk draad moet gebruiken. Het word om een plastic bak gewikkeld, en een te dunne draad zou misschien te heet kunnen worden en het plastic gaan snijden.
Er zijn twee draden van 0.5mm. een 2,5 Ohm en een isachrom 60?
Isachrom 60 (10 meter) http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=421201
Hierbij staat, slagvast en hoge specifieke weerstand en zwak ferromagnetisch.
Voor o.a. snijdraad, hoogohmige weerstanden, universele verhittingsdraad, spiralen en verwarmingskabels.
Weerstand: 5.65 Oslash;@0,5 mm
Overige specs...
Specifieke elektrische weerstand 1,11 Ω mm²/m (±5 %) bij 20 °C · 1,16 Ω mm²/m (±5 %) bij 300 °C · Hoogste gebruikstemperatuur aan de lucht bij gebruik als weerstandsdraad 600 °C · Hoogst
Hoeveel Ohm weerstand heeft deze draad dan per cm/meter?
De andere 0.5mm draad is 2,5Ohm, maar ik weet niet of dat per cm of meter is bv.?
Hierbij staat niet over verhitting toepassingen, maar alleen voor vervaardiging vna weerstanden met specifieke Ohm waarden. Ook staat erbij dat de uitvoering Lak geisoleerd is.
Betekent dat dat die andere niet geisoleerd is? Moet ik wel mee uitkijken dan.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=429015