[Showcase] Landschap Ierland 2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Na mijn eerste testcase over de ierse landschappen (Deathchant in "[Testcase] Landschap Ierland"), heb ik besloten een 2e testcase toe te wijden aan dit prachtige land.
Mijn 2-weken trip besloeg de hele zuidwest kust van Ierland, met name alle 5 de schiereilanden en heb in 13 dagen op 17km na geen 3000km gereden.

In deze vakantie heb ik voor deze testcase iets meer gekeken naar het ochtend/avondlicht. Daarnaast ben ik de trotse bezitter van een 10-22, maar ben er nu na 1 jaar wel achter dat ultra wide angle niet altijd alles is. Daarom heb ik nu ook voor de eerste keer gewerkt aan panoramafoto's, omdat deze het wijdse veel beter vastleggen en het perspectief toch dichterbij halen. Ik ben niet in het bezit van een flickrPRO-account en krijg de panorma's niet extreem groot geupload
Het typisch ierse stenen-muurtjes-groene-weiden landschap heb ik in mijn vorige testcase wat meer laten zien en heb dit hier dus wat meer uitgelaten.

Ook heb ik bij enkele foto's een HDR bewerking toegepast.

Kortom; een testcase met hoop ik, wat variatie erin :)

#1: Black Valley/Gap of Dunloe, Killarney National Park:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4060/4649136963_87bd16a0c2.jpg
Groter

#2: Conor Pass, Dingle (panorama, 6 foto's):
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4072/4649755422_8f379f0617.jpg
Iets groter

#3: Don't look down, Sheep's Head:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4065/4649135579_e25fbb6729.jpg
Groter

#4: Ring of Beara sunset, Kenmare:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4050/4649137125_accf54423d.jpg
Groter

#5: Mini-stonehenge, Ring of Beara (HDR):
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3329/4623955159_4e4569c1a0.jpg
Groter

#6: Beach, Mizenhead (panorama, 7 foto's):
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4063/4649134731_298f6b6855.jpg
Iets groter

#7: Funghi the wildlife dolphin

#8: Forestpath near Torc Waterfall, Killarney National Park:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4004/4649754554_8051ff49cf.jpg
Groter

#9: Sunset, Glengariff/Kenmare (HDR):
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4039/4649135169_97629c04a6.jpg
Groter

#10: Slea Head in the mist, Dingle

#11: Healy Pass, Ring of Beara (panorama, 6 foto's):
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4065/4649754882_e697b9dd44.jpg
Iets groter

#12: Cliffs, Mizen Head:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4018/4649134979_a1e5b858ea.jpg
Groter

Ik heb zo nog meer foto's, maar ik moest een selectie maken. Misschien maak ik een 2e testcase, who knows :)
Deze foto's zijn gemaakt met een Canon 40D, Canon 10-22/3.5-4.5 USM, Canon 17-55/2.8 IS USM.

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 01-06-2010 10:42 . Reden: Op verzoek van de moderators #7 & #10 veranderd in links ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jezus wat een mooie foto's. Kan niet anders zeggen. Ze geven een prachtige indruk van het land, en geven mij echt het 'ik wil daar ook naartoe' gevoel. Echt top.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2010 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:54
Mooie foto's. Een paar uitschieters:

#3: die hand is een hele leuke toevoeging.
#5: de foto geeft het idee dat de stenen minimaal 3meter hoog zijn.
#9: de flares geven extra sfeer in de foto
#12: mooie verhouding tussen land en water.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 11:30
Showcase wat mij betreft, als je de panorama's eruit haalt. Deze beter in een aparte serie en doen het beter in vol formaat.
#1 : Mooie compositie, nog net iets teveel tegenlicht. Een uurtje later was beter geweest.
#3 : Jammer van die hand, standpunt en hoek zijn super, mooi gevoel van diepte.
#4 : Kleuren helemaal top! Perfect.
#5 : HDR doet het goed hier, standpunt en hoek wederom goed gekozen.
#7 : Leuk, maar past hier niet (landschap)
#8 : Licht en locatie helemaal top. het paadje zorgt voor de juiste lijn.
#9 : Erg mooie kleur, HDR is niet direct zichtbaar dus goed.
#10 : Is mij te grauw, niet bijzonder.
#12 : Geweldige locatie, licht en contrast zijn te hard. Doet het beter in de morgen/avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Erg mooie serie. Van dit soort foto's van een streek krijg ik altijd zin om er ook heen te gaan. mooi!

Hierbij even per foto wat ik er van vind:

#1 - Erg mooi, waarbij je op 2 verschillende manieren de diepte in kijkt. enerzijds door het weggetje rechts, en anderzijds door de vallei links. Wat ik minder vind aan deze foto is de felle witte vlek rechtsboven in de lucht.

#2 - Hele vette panorama. Deze moet je volgens mij op giga-formaat zien. Enige minpuntje aan deze plaat vind ik het bord met die gele pijl rechts.

#3 - Diepte komt duidelijk over. Standpunt is erg origineel. Hand vind ik zonde dat die erop staat ;)

#4 - Mooie kleuren in de lucht en reflecties in het water. De oeverlijn geeft ook een fijne dieptewerking.

#5 - Toffe plaat, kleuren zijn erg lekker. Standpunt is ook mooi. Niks op aan te merken.

#6 - Deze vind ik niet helemaal lekker uit de verf komen. Komt denk ik door het kleine formaat. Je kan nu bijvoorbeeld niet goed zien wat dat witte vlak in het midden nou precies is. Ook vind ik hem onder in het midden iets te krap afgesneden (te weinig land tussen de rand en het water)

#7 - Op zich een leuke foto, maar past imo niet echt bij de serie.

#8 - Heerlijke plaat. Compositie is perfect wat mij betreft, en de foto is ook overal lekker goed belicht, behalve dan misschien dat stukje op het pad waar de felle zon op schijnt.

#9 - Mooi licht, maar de compositie vind ik hier verder niet zo spannend.

#10 - Ook hier weer een heerlijke compositie. Ook de sfeer die je hier vastgelegd hebt is prachtig. Wat ik hier jammer vind, is dat de foto onderaan niet helemaal land is (dus dat de hekjes zeg maar doorlopen tot de linkerrand van de foto.)

#11 - Ook deze vind ik niet zo lekker kijken door het kleine formaat.

#12 - Lekker ruige compo, prachtig! Eigenlijk mis ik hier wel een beetje het gouden licht, dan is het echt een topplaat.

Als je de pano's en de dolfijn eruit zou laten zou het een showcase zijn wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ten eerste natuurlijk bedankt voor het commentaar. Het kost toch even wat tijd om inhoudelijk op 12 foto's te reageren :-).
Ik reageer even op jullie allebei in 1 post. Deels delen jullie elkaars mening en deels niet.

@TukkerTweaker:
#9: Merci!! De zon stond zo extreem laag, dat de "gewone" foto te weinig detail had door de haze en het extreme tegenlicht. De HDR bewerking heeft juist die details versterkt.

#10: Ik heb dus alleen maar regen gehad tijdens mijn vorige vakantie, waar ik ontzettend van baalde. Dit keer had ik weinig regen, eigenlijk te weinig en realiseerde me dat juist de regen/mist ook een inspiratie kan zijn om foto's te maken, wat ik ook deed. Ik ben niet bang voor mijn 40D, 10-22 of 17-55 i.c.m. wat druppels, dus ik heb wel wat slecht-weer-foto's geschoten. Slea head is een van de plekken waar veel mystiek hangt. Juist de woestheid van het water, de laag hangende mist vond ik hier wat hebben. Ook het grauwige kan vaak kenmerkend zijn op de 5 schiereilanden omdat het nu extreem goed weer was wat echt niet vanzelfsprekend was.

@Marcel:
#2: die panorama duurde me ook zeker 1,5 uur om deze goed te krijgen (ik moest handmatig stitchpoints maken per foto). Het gele bord had ik eigenlijk stiekem met opzet erop gelaten om aan te geven dat door deze mooie view gewoon een weg gaat. Voor mij gaf dit een extra toevoeging aan de foto en geeft het aan dat je er ook werkelijk kunt rijden en dat het niet gewoon een "ik sta op een berg en kijk in een vallei-foto" is.

#9: Ik kan je commentaar begrijpen. De bedoeling was juist om de zon boven de bergen vast te leggen en dan de verschillende "lagen" in het landschap naar voren te trekken in het avondlicht. Ik ben van 5 mei t/m 18 mei daar geweest en de bergen en het land was nog niet zo groen als normaal. Eerder wat bruinig. Dit kwam doordat de Ieren een hele strenge winter hebben gehad en de groei van alles zeker 3 weken moest inhalen.

#10: Dankjewel, dat was ook de bedoeling. Die hekken heb ik met opzet gedaan. Waarom? Omdat ik het gevoel wilde hebben dat ik op een open-water uitkeek. Wanneer die hekken doorliepen, dan was het water "ingesloten", snap je, en dan zou ik niet dat ruwe-open-zee-gevoel hebben. In de werkelijkheid boeien die hekken totaal niet, maar een foto kan niet altijd een gevoel dat je op dat moment ervaart vastleggen en dan zul je wat moeten doen om het resultaat zo goed mogelijk te maken, toch? :-) In feite zie ik nu dat ik zelfs misschien wat meer had moeten croppen....

#11: het is duidelijk dat panorama's het beste tot hun recht komen op groot formaat. Dit is voor mij een leerpunt :)

#6: Ja het is erg jammer dat ik die panorama's niet in gigaformaat kan uploaden. Als je het grotere formaat bekijkt, kun je (vind ik) wel duidelijk zien dat die "witte vlek" toch strand is (er lopen mensen en het is omringd door water en een brugje). Het krap gekaderd ben ik volledig met je eens. Niet dat ik mezelf moet verdedigen of een excuusje moet zoeken, maar ook deze moest ik handmatig stitchen en toen viel onderaan meer weg dan ik eigenlijk wilde, maar het was nog acceptabel. Dit is ook mijn allereerste keer dat ik panorama's schiet en zal in het vervolg toch niet te ver inzoomen per foto, zodat ik wat ruimte inbouw voor post-stitch-cropping.

@beiden:
#1: Merci! Het was inderdaad de bedoeling om die weg te linken met de vallei. Het was wel al tegen de avond met mooi avondlicht. Ik zou nog zeker 1,5 uur moeten wachten voordat de zon wat meer oranje was en de "vlek" niet zo fel. Ik zal dit uiteraard meenemen bij mijn volgende vakantie.

#3: allebei vinden jullie mijn hand niks, maar wel een vette foto met veel diepte gevoel. Nou, ik steunde dus met mijn hand op een stukje rots begroeid met iets groenigs en mijn vriendin stond van de zijkant te kijken hoe dat uitzag. Het stukje rots kon zo afbreken en wilde juist met die hand het gevaar laten zien door recht naar onder te fotograferen @10mm (je ziet aan mijn hand ook dat ik druk uitoefen door te steunen). Uiteraard lukte het me niet goed en moest langer blijven proberen. Er stond wel wat wind dus ik deed het ook in mijn broek zeg maar :) Na de foto ben ik dus direct weggekropen :) .

#4: merci :-)
#5: aan het commentaar op mijn vorige testcase kon ik zien dat HDR niet altijd gewaardeerd werd. Had ik ook kunnen weten eigenlijk en ik besefte me dat de bewerkingen en contrasten hier en daar wat over de top waren. Ik heb wel veel HDR foto's geschoten, maar bewust uit de serie gelaten. Echter kon ik deze niet laten. Deze mini-hunebed is maar kniehoogte, terwijl het echt een enorm ding lijkt, maar het gras moet dat verraden. Bedankt voor het positief commentaar op de HDR. Altijd leuk om te horen dat het WEL gewaardeerd wordt :)

#7: jullie zijn het er beiden over eens dat de dolfijn niet thuishoort hier. Letterlijk gezien niet nee, omdat het een landschappen testcase is. Eigenlijk had er indrukken van ierland moeten staan ofzo. De dolfijn leeft in het wild in de Dingle bay en is voor de ieren een deel van de community. Vandaar dat ik deze toch in de case wilde zetten. AI servo, ISO400, f/5.6 op een 40D is echt sweet :)

#8: ik heb ooit eens een testcase aangemaakt Boswandeling in Epen (Deathchant in "[Testcase]Boswandeling Epen"), waarbij ik met de 17-55 probeerde fraaie bosplaatjes te maken. Deze testcase werd behoorlijk bekritiseerd omdat het geen spannende bosfoto's waren. Niet leuk om te horen natuurlijk, maar wel leerzaam en aangezien in Ierland ook genoeg bos is, wilde ik de uitdaging aangaan om een betere foto te maken. Ik moet wel zeggen dat ik de commentaren volledig snap en dat ik het wel erg moeilijk vind om een interessante bosfoto te maken. Elk soort licht doet iets met een bos waarin een bepaalde sfeer zit. Ik heb nog meer bosfoto's gemaakt maar niet in deze case gedaan. Al met al kan ik zeggen dat ik er 3 heb die ik de moeite waard vind, maar ik vond het echt moeilijk. Wel leuk om van in ieder geval 2 mensen positief commentaar te horen en te merken dat deze foto dan wel wat beter is dan die in mijn vorige testcase.
@marcel: een supercorrecte belichting op alle plaatsen in de foto is voor mij niet perse het belangrijkst. Een flare, stukje over- of onderbelichting kan juist iets toevoegen aan een foto. Mij persoonlijk stoort dat lichte stukje op het pad niet ;-)

#12: Merci! Jullie zeggen dat de plaat goed is, maar een avond/ochtendscene beter zou zijn. Ik heb hier een HDR van, waarbij de kleuren iets verzadigder zijn met veel meer detail, maar dit kan nooit een avondscene nabootsen. Het was 17:00 's middags en er stond vanalles op de planning, dus ik heb niet echt gewacht tot dan. En om nu van elke foto een avond-foto te maken......dat is ook wat weinig variatie voor een testcase he :-) uiteraard is dat geen excuus :)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Zo he jij hebt ff uitgebreid de tijd genomen om te antwoorden zeg ;)

Wat betreft de panorama's: anderhalf uur, dan heb je wel geduld zeg! Maar het is eigenlijk wel jammer dat je met flickr eigenlijk een PRO-account moet hebben om zulke resoluties kwijt te kunnen.

Over je keuze wat betreft foto #10: Als je het zo bekijkt, kan ik je eigenlijk alleen maar gelijk geven. Denk dat je wel een punt hebt dat de wilde zee dan zijn wilde uiterlijk kwijt is als hij ingelosten raakt.

Over de HDR: Als hij niet te overdreven is, of er een beetje realistisch uitziet, dan vind ik het zeker wel mooi hoor ;)

Vanavond ook maar even je andere testcase bekijken, want die had ik gemist :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
die testcase is al oud!!! :)

maar ik moet ook de tijd nemen om te antwoorden he. tis immers mijn testcase en niet een dump-je-foto-case-en-whatever het commentaar dan ook-topic :)

[ Voor 73% gewijzigd door Deathchant op 30-05-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 18-09 11:30
Deathchant schreef op zondag 30 mei 2010 @ 14:52:
#8: ik heb ooit eens een testcase aangemaakt Boswandeling in Epen (Deathchant in "[Testcase]Boswandeling Epen"), waarbij ik met de 17-55 probeerde fraaie bosplaatjes te maken. Deze testcase werd behoorlijk bekritiseerd omdat het geen spannende bosfoto's waren. Niet leuk om te horen natuurlijk, maar wel leerzaam en aangezien in Ierland ook genoeg bos is, wilde ik de uitdaging aangaan om een betere foto te maken. Ik moet wel zeggen dat ik de commentaren volledig snap en dat ik het wel erg moeilijk vind om een interessante bosfoto te maken. Elk soort licht doet iets met een bos waarin een bepaalde sfeer zit. Ik heb nog meer bosfoto's gemaakt maar niet in deze case gedaan. Al met al kan ik zeggen dat ik er 3 heb die ik de moeite waard vind, maar ik vond het echt moeilijk. Wel leuk om van in ieder geval 2 mensen positief commentaar te horen en te merken dat deze foto dan wel wat beter is dan die in mijn vorige testcase.
@marcel: een supercorrecte belichting op alle plaatsen in de foto is voor mij niet perse het belangrijkst. Een flare, stukje over- of onderbelichting kan juist iets toevoegen aan een foto. Mij persoonlijk stoort dat lichte stukje op het pad niet ;-)
HET verschil is denk ik de lijn van het pad en de mooie belichting hiervan. Dit mis ik in je testcase, daar is (vaak) geen lijn te vinden en is het licht een stuk harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSK
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 18:14

YSK

Een erg nette serie! Foto 3 en 9 vind ik eruit springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Nu wil ik naar Ierland.
Wat een pracht.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 19:16

Zuurstok

Passionately curious

nomad of mig29 zullen vast wel morgen komen, en er een [showcase] van maken :P

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:48
Ben met ^^
Showcase waardig!
Prachtige foto's!

1 Opmerking:
Op foto 9 loopt de flare (net) niet gelijk met de zon.
Waarschijnlijk vanwege het feit dat je meerdere foto's geschoten hebt en de zon dus verplaatste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:20

lordsnow

I know nothing

Jay... ik heb zelf 11 jaar in Ierland gewoond (Co. Wicklow) en 't is mooi om deze foto's te zien. Ik ben van plan om aankomende september twee weekjes op vakantie te gaan en wellicht enkele vrienden/kenissen bezoeken.

Waar is foto 5 ("Ring of Beara") gemaakt, trouwens?

Komen deze foto's trouwens uit dezelfde serie als je vorige testcase, of ben je nu bezig met je 2e vakantie? (in je vorige topic heb je 't ook over 7 dagen, en hier boven over twee weken vakantie).

Zoals in je vorige topic aangegeven door GekkePrutser, Galway is ook wel mooi om te zien. "The Burren" (Co. Clare volgens mij)... Echte woestenij, Vreemd landschap. Ontzettend mooi.

Voor de toeristen heb je daar "in de buurt" ook de Aillwee Caves, en Doolin Cave. Craggaunowen Pre-Historic Park is ook leuk om te zien. (Google maar eens voor afbeeldingen op deze namen)

En als je de afstand geen probleem vindt, dan moet je ook eens de Giant's Causeway zien, in Noord Ierland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Daywalk3r schreef op zondag 30 mei 2010 @ 23:31:
Nu wil ik naar Ierland.
Wat een pracht.
Dankjewel! Je moet sowieso naar Ierland gaan, niet alleen maar vanwege de foto's. Het land is schitterend, veel natuur ,groen, rotsen, weides, bergen, alles heb je daar. Het is niet zo ruw als Noorwegen, maar meer lieflijker. Je hebt in elke outback een public toilet, HSDPA en vol GSM bereik :) De Ieren moeten wat te auwhoeren hebben en het zijn hele vriendelijke mensen.
BobF. schreef op maandag 31 mei 2010 @ 01:37:
nomad of mig29 zullen vast wel morgen komen, en er een [showcase] van maken :P
Hehe, dat zou ik natuurlijk erg leuk vinden, maar dat moet ik aan jullie overlaten :)
Zandpad schreef op maandag 31 mei 2010 @ 01:55:
Ben met ^^
Showcase waardig!
Prachtige foto's!

1 Opmerking:
Op foto 9 loopt de flare (net) niet gelijk met de zon.
Waarschijnlijk vanwege het feit dat je meerdere foto's geschoten hebt en de zon dus verplaatste...
Dankjewel :) Het is overigens een pseudo HDR als ik me niet vergis....dus er kan geen beweging in de foto's zitten....ik zie het zelf eigenlijk ook niet, maar misschien is dat omdat ik nu achter mijn Dell D630 zit en die staat nu niet echt bekend om zijn goeie scherm :/ Daarnaast waren de sluitertijden dusdanig dat ik de kans ook klein zou achten dat er beweging zou zijn tussen 3 eventuele foto's. Ik zal er thuis even een blik op werpen.
lordsnow schreef op maandag 31 mei 2010 @ 02:37:

Waar is foto 5 ("Ring of Beara") gemaakt, trouwens?

Komen deze foto's trouwens uit dezelfde serie als je vorige testcase, of ben je nu bezig met je 2e vakantie? (in je vorige topic heb je 't ook over 7 dagen, en hier boven over twee weken vakantie).

Zoals in je vorige topic aangegeven door GekkePrutser, Galway is ook wel mooi om te zien. "The Burren" (Co. Clare volgens mij)... Echte woestenij, Vreemd landschap. Ontzettend mooi.

Voor de toeristen heb je daar "in de buurt" ook de Aillwee Caves, en Doolin Cave. Craggaunowen Pre-Historic Park is ook leuk om te zien. (Google maar eens voor afbeeldingen op deze namen)

En als je de afstand geen probleem vindt, dan moet je ook eens de Giant's Causeway zien, in Noord Ierland.
Foto 5 is gemaakt vlakbij Tuosist, bovenaan de Ring of Beara. Op het moment als je naar beneden rijdt richting Eyeries, dan kom je hierlangs. Je moet even goed kijken, er is namelijk een inham waar je de auto kunt zetten en er staat aangegeven dat je daar kunt picnicken (en die stonehenge dingetjes als tafeltjes kunt gebruiken).

Nee, ik ga geen testcase maken van dezelfde vakantie met meer dan een half jaar ertussen. Ik heb in augustus 2009 een busreis gemaakt. Toen ben ik 8 dagen daar geweest met de bus en hoofdzakelijk regen gehad. Daar ging mijn vorige testcase over. Ik heb de feedback van toen gebruikt toen ik DEZE testcase ging maken.
Ik ben nu zelf met de auto door zuidwest ierland rondgetuft, wat ik in augustus 2009 met de bus deed. NU hebben we de 5 schiereilanden gedaan, waar we in augustus 2009 slechts een klein gebied van gedaan hebben.

In augustus 2009 heb ik dus ook the Burren en Cliffs of Moher (die ook allebei gefotografeerd zijn in mijn vorige testcase) gedaan. Dat is wel tevens het mooiste gedeelte van Co. Clare en verder spreekt die county mij niet aan. Ailwee Caves is wel mooi, zeker het restaurant daarbinnen, dat helemaal uit de stenen in de grot geslagen is. Het zuidwesten (de schiereilanden) hebben VEEL mooiere scenery :)

Connemara heb ik in 2007 gezien, wederom met een bus. Ik heb nu het autorijden ontdekt wat VEEL meer vrijheid geeft en wil Connemara en Co. Donegal gaan bekijken. Misschien volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:48
Deathchant schreef op maandag 31 mei 2010 @ 10:50:
[...]

Dankjewel :) Het is overigens een pseudo HDR als ik me niet vergis....dus er kan geen beweging in de foto's zitten....ik zie het zelf eigenlijk ook niet, maar misschien is dat omdat ik nu achter mijn Dell D630 zit en die staat nu niet echt bekend om zijn goeie scherm :/ Daarnaast waren de sluitertijden dusdanig dat ik de kans ook klein zou achten dat er beweging zou zijn tussen 3 eventuele foto's. Ik zal er thuis even een blik op werpen.
Hmm, nu ik er een liniaal langs leg zie ik het ook niet meer!?
Ik zal wel scheef gekeken hebben...
Maar complimenten hoor!
Mooie platen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Zandpad, mijn dank is groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Misschien wat laat maar we hebben met zijn allen besloten dat we er een showcase van maken.

Bij deze dus, en gefeliciteerd!

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Deathchant schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 12:49:
maar ben er nu na 1 jaar wel achter dat ultra wide angle niet altijd alles is.
Amen ;)

Maar leuke foto's zeg, ook leuk om je opmerkingen te lezen.
1 vind ik heel gaaf. Probeer 'm eens te spiegelen? Vaak kijkt een lijn van links naar rechts nog net iets prettiger.
2 Panorma's zijn leuk, maar composities zijn dan wel lastig. Iets wat deze foto ook ondersteunt. 't detail zal vast fantastisch zijn maar ik vind de foto gewoon niet mooi door een wat loze compositie.
Ik denk (maar ben daar nooit geweest, dus lul ook maar wat) dat die weg die er rechts op staat best een interessante 'leading line' zou zijn. Ik zou 'm dus nog wat verder naar rechts hebben gemaakt, 1 of 2 verticale beelden extra zeg maar. Je zou de hoek aan de linkerkant er dan af kunnen laten want die eist door 't contrast (en 't feit dat 't voorgrond is) compleet de aandacht op.
3 ja gaaf, zou 't trouwens goed doen op stock sites. Geeft heel goed de duizelingwekkende hoogte aan met die hand in beeld + dat de kleuren heerlijk zijn.
4 erg mooi licht, leunt nu wel erg op de rechterkant qua compositie als je begrijpt wat ik bedoel. Is niet veel aan te doen behalve een compleet ander standpunt.
5, tja ik hou niet van hrd in dit soort foto's. Ook doet ie me verder niet zo veel. Er staat wel een gaaf ding midden in beeld en door de groothoeklens lijkt ie ook nog eens heel groot maar verder is ie niet zo spannend.
6 Lekker zonnig, misschien wat krap aan de onderkant.
8 Sfeervol, prima foto.
9 Idee is goed, diepte door die lagen. Ik denk dat de HDR hier wel een beetje in verstoort, samen met de zon vol in beeld. Diepte krijg je juist omdat de verschillende lagen steeds contrastlozer worden naarmate je verder weg gaat. (voorgrond contrastrijk, horizon bijna grijs). Nu zorgt de HDR ervoor dat dit een beetje wordt tegengegaan: bijna alles is contrastrijk. Ook de knallende lucht, zon en flare gaan dit een beetje tegen, 't is een beetje te veel allemaal nu. Ik merk zelf dat ik vaak overdonderd raak door een mooie omgeving, lucht kleuren, noem-t-maar-op en dan alles in 1 foto wil vangen. Dat werkt meestal niet, vaak is 't beter om wat eenvoudigere foto's te maken met 1 hoofdonderwerp of thema.
Heb je 'm toevallig ook met de zon achter de wolken? Ik kan me voorstellen dat dat een wat rustiger beeld geeft.
11 sfeervol. Ook hier vind ik de compositie niet extreem goed, maar met wat bijsnijden wordt dit wel beter. Bijvoorbeeld: Links net het voorste topje eraf, dat zorgt ervoor dat je automatisch aandacht richt op 't meer en de bergen daar direct omheen. Dit kan je ook uiterst rechts doen, zie je waar de bergkam weer naar beneden gaat en de lucht wat lichter wordt? Dat stukje zou ik ook afsnijden voor hetzelfde effect.
12 Gewoon heel erg mooi. Er is genoeg te zien, lekker knallende kleuren. Automatisch hangt het zwaartepunt ook op de rechterkant en is de linkerkant leeg, weinig aan te doen. Misschien zou je eens kunnen proberen om links wat van die leegte weg te snijden.

Sowieso is 't een erg leuke serie die prettig weg kijkt. Bovenstaande punten zijn dan ook geen dingen die je moet doen, maar wat dingen die ik zou toepassen omdat ik van rustige (simpele) composities houd.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik vind dat bij cases die aangemaakt worden vaker een "verhaaltje" ontbreken. Ik vind het juist interessant om een klein beetje geschiedenis van fotografie te lezen en kijken waar je op gefocust hebt. Altijd goed om te zien wat iemand "geleerd" heeft.

Ik zal ook even reageren op jouw opmerkingen.
#1: Het spiegelen gaat een beetje tegen mijn natuur in, omdat dat dus wel echt de werkelijkheid letterlijk verdraait :) Ik hou er niet van als een foto totaal bewerkt is in die zin dat hij niet meer van de werkelijkheid te onderscheiden is. Het is wel een creatief kunstwerk dan, maar ik ben daar nog niet klaar voor en wil liever bij de werkelijke foto zelf blijven. Misschien stel ik het nu wat te zwart-wit, maar ik vind het spiegelen maar niks. Kep het even snel geprobeerd en ik vond het direct storen dat het voor mij ineens een "onbekende" foto werd.

#2: ik moest even kijken wat je bedoelde, maar ik begin te snappen waar je naartoe wilt. Uiteraard wil ik niet als excuus gebruiken dat het mijn eerste keer panorama-shooting is, want compositie-bepaling heeft niks te maken met het-eerste-keer-panorama-shooting. Ik moet wel zeggen dat er veel aan de boven- en onderkant verloren gaat door het croppen.
Daarbij geef ik je compleet gelijk dat ik een wat rustigere compositie moet kiezen. Maar ik vond dat best moeilijk bij deze panorama, omdat je alles dichterbij haalt met inzoomen, en ik wilde juist die kom-vorming hebben (wat ik juist die diepte vind toevoegen). Als ik die voorgrond dan zou weghalen/croppen, dan zou het effect toch niet zo sterk zijn. Daarnaast vond ik het gele verkeersbord een leuke toevoeging omdat het aangeeft dat je daar moet rijden. Maar ik snap dat het als storend ervaren kan worden.

#3: merci! De een vindt de hand (mijn hand :) )een storende factor, de ander niet. Ik had em juist met opzet erin gedaan. Ik vind het een toevoeging op die diepte hebben. Wide angle is maar wide angle in veel gevallen ;)

#4: ja ik snap je punt van dat steunen op de rechterkant. Hier kon ik echt weinig aan doen. Nog meer naar rechts waren allerlei dingen die ik niet in beeld wilde. Hetzelfde geldt voor links, want dat was niet meer dan een void.

#5: er zijn zoveel mensen die niet van HDR houden....daar heb ik van geleerd in mijn vorige topic, vandaar dat ik het nu wat subtieler wilde doen. Daarbij heeft ieder natuurlijk zijn eigen smaak. Ik vond het een leuk effect hebben dat het ding maar knie-hoogte is, maar door de vertekening enorm groot lijkt.

#6: ja ik moet volgende keer OF minder inzoomen, OF met het statief werken. Ik heb namelijk alle panorama's gewoon uit de hand geschoten met een vaste belichting, alles met de 17-55 met de IS aan, maar heb niet echt gelet op het feit dat ik eventueel zou kunnen tilten tussen de opnames in. Ik heb er ook een paar weg kunnen gooien daardoor.

#9: de originele foto had die lagen juist helemaal niet, doordat de zon zo laag stond en zo fel was. En tja de 17-55 is geen ultra-contrast-wonder, dus alle lagen waren gewoon niet goed zichtbaar, vandaar juist die HDR oplossing. Ik vind eigenlijk niet dat alle lagen nu TE contrastrijk zijn, ik vind juist wel dat je ziet dat het steeds wat vager wordt naar de achtergrond. Ik had nu niet gewacht totdat de zon achter de wolken is nee.

#11: Ja ik snap nu waar je naartoe wilt met die composities en de effectenwerking. Ik wilde sowieso het meer graag helemaal erop hebben. Links afsnijden kan ik begrijpen en hier zal ik ook in het vervolg op letten.

#12: deze zou ik wat krap gekaderd vinden als ik nog meer water weg zou croppen. Ik snap het verstandelijk wel wat je boodschap is wat betreft die composities, maar ik vind het toch nog moeilijk me daar wat bij voor te stellen. Ik zal wel proberen dit in de gaten te houden. Misschien is het een kwestie van gewoon experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Over niet spiegelen: heel begrijpelijk, 't voelt ook altijd een beetje fout om te doen.

Composities bedenken met panorama's die uit meerdere afbeeldingen bestaan dat is gewoon erg lastig.
De volgende manier werkt voor mij meestal wel:
Rondlopen en goed kijken wat je ziet, tot je een goede plek hebt gevonden.
Dan kan je met gestrekte armen dmv je duimen/wijsvingers een "kader" maken en dit kader varieren tot je een goede beelduitsnede hebt. Zo dus: klikkerdeklik (dit wordt een briljante trapeziumcompositie zoals je ziet ;) )
Onthoud even wat de rand van je beeld is (van die ene boom tot dat watervalletje daar achter) en vergeet de boven/onderkant niet. Vervolgens je eventuele statief neerplanten op die plek en de goede lens/zoomstand kiezen.
Voor de zekerheid ga ik altijd wat wijder/ruimer zitten want snijden kan prima met zo'n hoge resoluties.

Een alternatief is eerst met een groothoeklens kijken wat je wil en dan met de telelens de losse afbeeldingen maken, maar dan beperk ik me vaak nogal snel tot die 2:3 verhouding van de zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
dat is inderdaad een goeie tip ja. ik heb maar 2 lenzen, 10-22 en 17-55 en gebruik meestal de 17-55 voor panorama's. je kunt natuurlijk ook je foto's maken in de portretstand waardoor je sowieso meer ruimte boven en onder hebt, maar je hoeft dan niet je pics wijder te nemen. Je hebt natuurlijk wel veel meer werk in het stitchen, want the panorama factory slurpt zoveel geheugen en cpu capaciteit, dat een handmatige stitching met 10 foto's gewoon erg lang duurt. maar ja, je moet er wat voor over hebben he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 07:57

Donnie

AKA DonCorleone

CS5 heeft ook briljante stitch capaciteiten, probeer het daar anders is mee (zit btw ook gewoon in cs4) maar nog niet zo goed als deze...

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Mooie serie. Nummer 3 met de hand daarbij trekt mij nog het meest aan. Leuk gevonden.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Cheiron, dankjewel :)

@Donnie, ik weet echt 0,0 van photoshop :'( De HDR-plugin schijnt ook vele male beter te zijn dan de photomatix van HDRsoft. Ik heb natuurlijk ali illegali dat proberen te cracken, maar het lukt me niet en ik heb geen zin om een bedrag met 3 cijfers uit te geven aan photoshop.

Ik had eerst photostitch geprobeerd maar te weinig opties. Universal Creations wees me op the panorama factory en ik heb gewoon een snellere PC nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 07:57

Donnie

AKA DonCorleone

Zag dat je mee gaat naar Emmen, dus ik regel wel wat voor je ;) Ze noemen me niet voor niets The Don :P

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
thanks!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Wanneer je panoramas maakt voor de extra resolutie is t sowieso aan te raden de afzonderlijke foto's in portretstand te maken. :)

Pagina: 1