Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 10:42
Situatie: nieuwe desktop pc (Acer Aspire X3900) met Windows 7 home premium. PC via switch aangesloten op Ziggo kabelmodem. Gewoon bedraad 100Mb/s netwerk, wifi interface is uitgeschakeld.

Windows geeft in het netwerk service centrum aan dat de pc via een publiek netwerk is aangesloten op internet. Tussen het publiek netwerk en internet staat een rood kruis. Er is geen verbinding met internet, de netwerkkaart heeft het autoconfig IP-adres.

Volgens diverse instructies moet je om van netwerklocatie te wisselen (in dit geval van publiek netwerk naar thuisnetwerk) klikken op de naam van het netwerk. Maar, in tegenstelling tot in de instructies, is de naam van het netwerk helemaal geen clickable link.

Hoe kan ik toch voorelkaar krijgen dat Windows als netwerklocatie thuisnetwerk gebruikt?

Het gekke is dat een mini-laptop met Windows 7, aangesloten op dezelfde switch, wel van het kabelmodem een ip-adres, default gateway e.d. krijgt. Ik heb deze gebruikt op de desktop pc (volgend ip-adres in de reeks gegeven). Maar vanaf de desktop pc kan ik niet pingen naar de laptop, en ook niet naar het modem/router.
Vanaf de laptop kan ik wel pingen naar het modem, maar niet naar de desktop pc.

Op de switch (simpel 5-poorts Sweex geval) verschillende poorten geprobeerd, zonder resultaat. De lampjes branden wel, dus fysiek lijkt de verbinding in orde. Wanneer ik de netwerkkabel verwijder, ziet Windows dat ook.

Wat is er aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

gfgw schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 12:26:
Er is geen verbinding met internet, de netwerkkaart heeft het autoconfig IP-adres.

[...]
Wat is er aan de hand?
Autoconfig ip betekent dat er ook geen (geldige) gateway is, en daardoor kun je ook die netwerklocatie niet wijzigen.
Zorg dus eerst dat je een IP adres kan krijgen. Sluit je je Ziggo internet rechtstreeks op je PC aan (dus zonder eigen router)?
Dan zou het best kunnen dat die mini als enige kan verbinden.
maar eigenlijk heeft dit niet zo veel met Windows te maken, wel met je internet verbinding.

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 29-05-2010 13:30 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:17
Haal de stroom even van je ziggo kastje af, en start dan zowel je pc als je ziggo kastje opnieuw op. Het kabel modem van ziggo lijkt het vorige mac adres te onthouden waardoor hij niet met een nieuwe netwerkkaart wil verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Mis je niet een router in je opstelling ? Of biedt het Ziggo modem die functionaliteit al ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 10:42
boers706 schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 13:33:
Haal de stroom even van je ziggo kastje af, en start dan zowel je pc als je ziggo kastje opnieuw op. Het kabel modem van ziggo lijkt het vorige mac adres te onthouden waardoor hij niet met een nieuwe netwerkkaart wil verbinden.
Dat was 'm. Bedankt! _/-\o_

(Overigens wel vreemd dat dit nu nodig was. Het laptopje was al een tweede pc, waarbij dat niet hoefde. De nieuwe desktop is ter vervanging van de vorige desktop.)

[ Voor 18% gewijzigd door gfgw op 29-05-2010 17:11 ]