• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:45
Hoi
Ik heb hier een (oude) pc staan met een AOpen AX4SPE moederbord.
Ik had steeds problemen om windows xp erop te installeren en na wat tests kreeg ik het vermoeden dat het aan de SATA aansluiting lag. Zodoende dacht ik aan een BIOS update.
Ik bleek nogal een oude BIOS te hebben uit 2003. Dus ik de nieuwste BIOS gedownload (oa voor SATA), serienummer van mijn moederbord gecheckt (dat moest) en de juiste BIOS via DOS en Hirens Boot CD (dus niet windows oid), geprobeerd mijn BIOS te flashen.
Tijdens dat proces gaf hij aan dat hij write-errors had. (zeker antivirus enabled?)
Toen het klaar was, herstartte ik mijn pc om te kijken of het gelukt was.

Resultaat: geen BIOS die meer opstart, ook geen biepjes. Alleen een rood LED lichtje die brandt.
Mijn idee: dat moederbord kan ik weg doen. Correct? Of is een nog een oplossing?

Oh ja heb ook nog geprobeerd de BIOS te resetten, zelfde resultaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Harribo op 29-05-2010 09:57 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Bios chip uit je moederbord halen en (laten) flashen met een externe programmer: http://www.flashbios.org/
Hotflashen is ook een optie.

• Harribo
job schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 10:05:
Bios chip uit je moederbord halen en (laten) flashen met een externe programmer: http://www.flashbios.org/
Hotflashen is ook een optie.
Ik heb dat gelezen inderdaad. Dacht ik ook aan als laatste optie.
Kost dat trouwens? Kan niet snel een prijs zien.
Kan ik die BIOS chip er zo uithalen? Ik lees dat ik daar misschien een tool (een tastbare :) ) voor nodig heb?

[ Voor 13% gewijzigd door Harribo op 29-05-2010 10:14 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Ik zit te googlelen of jouw bios chip er makkelijk uit is te krijgen en zie dat je moederbord 2 chips heeft?
Kijk ook eens in de handleiding of je moederbord geen bios fail safe optie heeft.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik weet niet hoe het met dat mobo zit, maar mijne heeft een bootblock.
Verkeerde flash is dan te fixen door een floppydrive aan te sluiten en daar een flop, met de correcte bios er op, in te steken.

Die begintie bij mij dan vanzelf te lezen en vraagt of hij mag gaan flashen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Harribo
job schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 10:17:
Ik zit te googlelen of jouw bios chip er makkelijk uit is te krijgen en zie dat je moederbord 2 chips heeft?
Kijk ook eens in de handleiding of je moederbord geen bios fail safe optie heeft.
Ik citeer:
" The board uses a dual-Bios design that allows for boot ups in cases of extreme overclocking or Bios failure, the only drawback is they should be removable just in case of both failing. The BIOS automatically switches to the secondary BIOS chip in case of failure."

Hij doet nu niets? Dus die switch naar de 2e bios chip gaat dus niet goed lijkt me(?).

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tja, ik heb ook eens zo'n dual BIOS board gehad, en dat ging uiteindelijk ook spontaan naar de verdoemenis door jawel... BIOS problemen. Heb je al eens het batterijtje eruit gehaald? Je hebt wel gereset zeg je, maar misschien enkel met de jumper.

• Harribo
Admiral Freebee schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 10:40:
Heb je al eens het batterijtje eruit gehaald? Je hebt wel gereset zeg je, maar misschien enkel met de jumper.
Ik vrees ook het ergste. Hij doet echt niets, alleen een ledje wat brandt.
Ik heb inderdaad enkel met de jumper gereset. Mis ik nog een andere manier dan?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De batterij er een minuutje uitlaten, met de voeding uit. Maar normaal voldoet de jumper hoor. Het is maar om uit te sluiten. Zie ook eens in de handleiding of er geen BIOS recovery mogelijk is door een bepaalde CD of USB stick in de computer te steken.

• Harribo
Admiral Freebee schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 10:53:
De batterij er een minuutje uitlaten, met de voeding uit. Maar normaal voldoet de jumper hoor. Het is maar om uit te sluiten. Zie ook eens in de handleiding of er geen BIOS recovery mogelijk is door een bepaalde CD of USB stick in de computer te steken.
Die batterij heb ik zelfs uren uit gehad, geen succes.
Bios recovery zie ik niet staan in de handleiding.
Alleen dingen die je kan doen als je wat ziet. Ik zie niets.
Kijk nog even op de site en anders gaat ie naar het kerkhof.
Pagina: 1