Gigabyte GA770TA-UD3 hardnekkige cmos checksum error

Pagina: 1
Acties:

• alt1579
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Gisterenavond heb ik mijn pc een stevige upgrade gegeven:

AMD Phenom II X4 955 BE proc;
Gigabyte GA770TA-UD3 mobo;
4GB Kingston DDR3 valueRAM (van de Best Buy);
Windows 7 Home ed. 64bit.

De volgende componenten had ik al en heb ik opnieuw gebruikt:

Sapphire ATI Radeon 5770 1GB DDR5 graka;
Antec EarthWatts 500W PSU;
harddrives;
kast.

Het probleem waar ik sinds de upgrade tegenaan loop is het volgende:
Als de pc uit is en ik zet deze aan, krijg ik een piep te horen (POST) en start deze op. Daarna komt een melding: cmos checksum error. Ik kan kiezen tussen "load default" of "last known good". Daarna start de pc verder op, maar ben ik alle BIOS instellingen kwijt, inclusief datum/tijd instelling.
Als de pc aan staat en ik doe een reboot, komt er helemaal geen piep (geen POST?) en blijft het scherm zwart. Afgezien van de fans die draaien, gebeurt er dus niks.

De melding "cmos checksum error" blijft telkens terugkomen.
De BIOS versie van dit mobo is F2. Er is een F3 beschikbaar, maar die is (volgens de site van Gigabyte) alleen van belang als je een X6 core processor wilt gebruiken.

Kan dit probleem veroorzaakt worden door iets simpels als bijvoorbeeld een lege (of defecte) cmos batterij? Of kan er meer aan de hand zijn?

Alvast bedankt!

Sander.

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
Mogelijk een lege cmoss batterij, gewoon even vervangen voor een andere, dan sluit je dit in ieder geval uit. Clear cmos of desnoods een biosflash zal anders waarschijnlijk je probleem oplossen.

je kunt vooraf anders ook even overleggen met de shop waar je de spullen hebt besteld, kunnen ze ook aanbieden om een ander bord te sturen. Anders loop je de kans dat ze jou de schuld geven van je bios in de war flashen.

• alt1579

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
CMOS batterij vervangen, helaas bleek dit niet de oplossing. Ik heb nu maar een RMA ingestuurd.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:37
alt1579 schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 08:33:
Er is een F3 beschikbaar, maar die is (volgens de site van Gigabyte) alleen van belang als je een X6 core processor wilt gebruiken.
Niet alleen dat maar ook "2. Support GIGABYTE On/Off Charge"

Heb je hem uberhaupt wel geprobeerd die F3 BIOS?

• alt1579

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
Hoi chim0,

Ik heb gisteren inderdaad de BIOS naar F3 getild om uit te sluiten dat deze corrupt zou zijn. CMOS ge-cleared en opnieuw geladen met failsafe settings uit de nieuwe BIOS. Helaas blijft het gedrag ongewijzigd.
Vanmorgen heb ik nog maar weer een nieuwe batterij gekocht en geplaatst, maar helaas.
Ik zou nog wel één ding willen proberen voordat ik mijn pc uit elkaar sloop en het moederbord RMA stuur, en dat is een andere PSU. Alleen, die heb ik dus niet. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door alt1579 op 01-06-2010 17:24 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:37
Batterij is het niet, dat is bijna onmogelijk. Die dingen gaan superlang mee. Voeding is het ook niet want dan krijg je niet zo'n piep. Ik denk dat het eerder het geheugen is.

• alt1579

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
Kan een defect in het geheugen zorgen dat de POST al blijft hangen of niet plaatsvind? Want er komt helemaal geen piep, niks. Ik zal eens een reepje verwijderen en dan eens testen. Overigens, ik heb in Windows ook een geheugentest laten uitvoeren en die gaf geen fouten.

[ Voor 20% gewijzigd door alt1579 op 01-06-2010 19:13 ]

Pagina: 1