Hoi Tweakers,
Gisterenavond heb ik mijn pc een stevige upgrade gegeven:
AMD Phenom II X4 955 BE proc;
Gigabyte GA770TA-UD3 mobo;
4GB Kingston DDR3 valueRAM (van de Best Buy);
Windows 7 Home ed. 64bit.
De volgende componenten had ik al en heb ik opnieuw gebruikt:
Sapphire ATI Radeon 5770 1GB DDR5 graka;
Antec EarthWatts 500W PSU;
harddrives;
kast.
Het probleem waar ik sinds de upgrade tegenaan loop is het volgende:
Als de pc uit is en ik zet deze aan, krijg ik een piep te horen (POST) en start deze op. Daarna komt een melding: cmos checksum error. Ik kan kiezen tussen "load default" of "last known good". Daarna start de pc verder op, maar ben ik alle BIOS instellingen kwijt, inclusief datum/tijd instelling.
Als de pc aan staat en ik doe een reboot, komt er helemaal geen piep (geen POST?) en blijft het scherm zwart. Afgezien van de fans die draaien, gebeurt er dus niks.
De melding "cmos checksum error" blijft telkens terugkomen.
De BIOS versie van dit mobo is F2. Er is een F3 beschikbaar, maar die is (volgens de site van Gigabyte) alleen van belang als je een X6 core processor wilt gebruiken.
Kan dit probleem veroorzaakt worden door iets simpels als bijvoorbeeld een lege (of defecte) cmos batterij? Of kan er meer aan de hand zijn?
Alvast bedankt!
Sander.
Gisterenavond heb ik mijn pc een stevige upgrade gegeven:
AMD Phenom II X4 955 BE proc;
Gigabyte GA770TA-UD3 mobo;
4GB Kingston DDR3 valueRAM (van de Best Buy);
Windows 7 Home ed. 64bit.
De volgende componenten had ik al en heb ik opnieuw gebruikt:
Sapphire ATI Radeon 5770 1GB DDR5 graka;
Antec EarthWatts 500W PSU;
harddrives;
kast.
Het probleem waar ik sinds de upgrade tegenaan loop is het volgende:
Als de pc uit is en ik zet deze aan, krijg ik een piep te horen (POST) en start deze op. Daarna komt een melding: cmos checksum error. Ik kan kiezen tussen "load default" of "last known good". Daarna start de pc verder op, maar ben ik alle BIOS instellingen kwijt, inclusief datum/tijd instelling.
Als de pc aan staat en ik doe een reboot, komt er helemaal geen piep (geen POST?) en blijft het scherm zwart. Afgezien van de fans die draaien, gebeurt er dus niks.
De melding "cmos checksum error" blijft telkens terugkomen.
De BIOS versie van dit mobo is F2. Er is een F3 beschikbaar, maar die is (volgens de site van Gigabyte) alleen van belang als je een X6 core processor wilt gebruiken.
Kan dit probleem veroorzaakt worden door iets simpels als bijvoorbeeld een lege (of defecte) cmos batterij? Of kan er meer aan de hand zijn?
Alvast bedankt!
Sander.