Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Worden voor sommige laptops speciaal drivers geschreven?

Pagina: 1
Acties:

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Situatie: Ik kreeg de recoverypartitie van mijn laptop niet geïnstalleerd en had even een andere Windows 7 versie geïnstalleerd. Opeens had ik een probleem met een apparaat dat nooit eerder problemen vertoonde, namelijk de atheros ar5b93 wifi kaart. De driver voor de kaart was automatisch meegeïnstalleerd door de Windows setup. Volgens apparaatbeheer is er ook geen probleem met de driver, hij is up to date. Er staat wel een geel uitroepteken naast, en bij opmerkingen foutcode 10: this device cannot start. Ik had ook eerder de melding gehad dat de kaart niet aangesloten was. Vervolgens ben ik op internet op zoek gegaan naar drivers. Ik heb er van de Atheros website gehaald, en van de Packard Bell site, speciaal voor mijn type laptop (Easynote LJ61 RB 030 BE). Met geen van beide drivers kon ik het probleem oplossen. Apparaatbeheer bleef volhouden dat de drivers OK waren, het apparaat kon gewoon niet starten/was niet aanwezig.

Enkele uren later heb ik dan toch de recoverypartie kunnen installeren (dus alles origineel), en rarara, opeens zit die wifi kaart weer in mijn laptop :D

Vraag: Hoe kan het dat de Atheros kaart in Windows 7 Ultimate met geen enkele driver in werking te stellen is (ook niet met de ultimate 64 bits driver vanop de PB site), en dan in de Windows 7 Home Premium versie ineens vlekkeloos presteert. Stel nu dat ik ooit een andere versie van Windows op deze pc wil..

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-11 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het niet kunnen starten van een apparaat is wat anders dan het niet kunnen installeren van een driver. Is je installatiebron wel legitiem? Misschien dat een service niet draaide?

Ik ken wel het probleem dat je een wifi chip hebt en dat een fabrikant die gebruikt, maar een speciale driver heeft ervoor. Linksys heeft hier zo'n handje van namelijk. Wifi kaart van m'n vader had een RT61 chip, maar de driver van RaLink zelf wilde gewoon niet installeren (Windows vond dat er geen apparaat in stond beschreven ervoor), terwijl die van Linksys zelf 't wel deed. Verschil: device ID's in het .inf bestand. Misschien bij jouw ook het geval, hoewel het vreemd is dat de driver op de site van PB het ook niet doet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kan ook nog zijn dat PB er een standaard utility bijlevert die gebruikt wordt om de dan afwezige hardware switch voor je wireless te vervangen..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device