Ik heb een polygoon in Rijksdriehoek en die wil ik converteren naar de projectie die door OpenStreetMap wordt gebruikt.
OSM gebruikt de Google Mercator projectie (EPSG:900913)
Over de juiste projectiestring is wat onduidelijkheid. Ik zie strings die gelijk zijn aan WGS84 en strings die verschillen.
De bedoeling is dat de geconverteerde polygoon in MapWindow GIS wordt getoond. MapWindow heeft een plug-in die de OSM tiles ophaalt.
Die plug-in gebruikt deze projectstring:
Voor RD gebruik ik deze string:
MapWindow gebruikt proj4.dll voor de conversie.
Als ik vervolgens de polygoon open, is die ca. 80-100 meter te Noordelijk.
Als ik van een duidelijk punt (kruispunt oid) opvraag van de OSM Tile en die vervolgens op www.openstreetmap.nl vergelijk, dan zijn die gelijk.
Ik ga er dan ook van uit dat de tiles wel op de juiste locatie zijn.
Ik ben al de hele dag aan het zoeken om een manier te vinden om de geconverteerde coordinaten te controleren, maar ik vind niets behalve bij OSM zelf.
Het meest waarschijnlijke is dat de projectstrings niet correct zijn, maar beide worden al tijden gebruikt.
Wie o wie komt dit bekend voor en heeft een suggestie?
OSM gebruikt de Google Mercator projectie (EPSG:900913)
Over de juiste projectiestring is wat onduidelijkheid. Ik zie strings die gelijk zijn aan WGS84 en strings die verschillen.
De bedoeling is dat de geconverteerde polygoon in MapWindow GIS wordt getoond. MapWindow heeft een plug-in die de OSM tiles ophaalt.
Die plug-in gebruikt deze projectstring:
code:
1
| +proj=merc +lon_0=0 +lat_ts=0 +x_0=0 +y_0=0 +a=6378137 +b=6378137 +units=m +no_defs |
Voor RD gebruik ik deze string:
code:
1
| +proj=sterea +lat_0=52.15616055555555 +lon_0=5.38763888888889 +k=0.9999079 +x_0=155000 +y_0=463000 +ellps=bessel +towgs84=565.04,49.91,465.84,-0.40939,0.35971,-1.86849,4.0772 +units=m +no_defs |
MapWindow gebruikt proj4.dll voor de conversie.
Als ik vervolgens de polygoon open, is die ca. 80-100 meter te Noordelijk.
Als ik van een duidelijk punt (kruispunt oid) opvraag van de OSM Tile en die vervolgens op www.openstreetmap.nl vergelijk, dan zijn die gelijk.
Ik ga er dan ook van uit dat de tiles wel op de juiste locatie zijn.
Ik ben al de hele dag aan het zoeken om een manier te vinden om de geconverteerde coordinaten te controleren, maar ik vind niets behalve bij OSM zelf.
Het meest waarschijnlijke is dat de projectstrings niet correct zijn, maar beide worden al tijden gebruikt.
Wie o wie komt dit bekend voor en heeft een suggestie?