[GIS, projecties] RD converteren naar OSM pojectie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een polygoon in Rijksdriehoek en die wil ik converteren naar de projectie die door OpenStreetMap wordt gebruikt.
OSM gebruikt de Google Mercator projectie (EPSG:900913)
Over de juiste projectiestring is wat onduidelijkheid. Ik zie strings die gelijk zijn aan WGS84 en strings die verschillen.

De bedoeling is dat de geconverteerde polygoon in MapWindow GIS wordt getoond. MapWindow heeft een plug-in die de OSM tiles ophaalt.
Die plug-in gebruikt deze projectstring:
code:
1
+proj=merc +lon_0=0 +lat_ts=0 +x_0=0 +y_0=0 +a=6378137 +b=6378137 +units=m +no_defs

Voor RD gebruik ik deze string:
code:
1
+proj=sterea +lat_0=52.15616055555555 +lon_0=5.38763888888889 +k=0.9999079 +x_0=155000 +y_0=463000 +ellps=bessel +towgs84=565.04,49.91,465.84,-0.40939,0.35971,-1.86849,4.0772 +units=m +no_defs

MapWindow gebruikt proj4.dll voor de conversie.
Als ik vervolgens de polygoon open, is die ca. 80-100 meter te Noordelijk.
Als ik van een duidelijk punt (kruispunt oid) opvraag van de OSM Tile en die vervolgens op www.openstreetmap.nl vergelijk, dan zijn die gelijk.
Ik ga er dan ook van uit dat de tiles wel op de juiste locatie zijn.

Ik ben al de hele dag aan het zoeken om een manier te vinden om de geconverteerde coordinaten te controleren, maar ik vind niets behalve bij OSM zelf.

Het meest waarschijnlijke is dat de projectstrings niet correct zijn, maar beide worden al tijden gebruikt.

Wie o wie komt dit bekend voor en heeft een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier heb ik een hele tijd geleden mee gestoeid en veel over uitgezocht maar ik kan me er eigenlijk weinig meer van herinneren. Samengevat vanuit mijn interne documentie:

Ik heb toentertijd alleen Google Maps gebruikt en het programma om Rijksdriehoek om te zetten naar de Google projectie was Qgis.Met Mapwindow is het me nooit gelukt alhoewel ik het wel heb gebruikt om het KML bestand te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet je zo nog wat de projectiestring was die je gebruikte voor de Google projectie?
MapWindow gebruikt sinds kort EPSG:900913, maar die lijkt nog niet officieel.
http://spatialreference.org kent hem (nog) niet.

Als je kijkt naar http://spatialreference.org/ref/sr-org/6627/ zie je dat de projectstring sterk lijkt op die van WGS84.

Edit:
Ik heb het uitgevogeld.
Ik moet eerst van RD converteren naar WGS84 en dan naar Google Mercator, dan krijg ik het bestand redelijk uitgelijnd met de OSM Tiles.
Er zit nog wel een afwijking in van 12-14 meter in Noordelijke en Westelijke richting, maar dat kan ook aan de tiles zelf liggen.

Overigens snap ik niet waarom ik het in twee keer moet doen, maar ik heb nu geen tijd om dat verder uit te zoeken ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2010 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:08

PeaceNlove

Deugleuter

Excuses voor de rotschop, maar ik ben laatst achter de oplossing hiervan gekomen. Het probleem zit hem in de RD string. Deze is niet helemaal niet goed gedefinieerd en daar komt de afwijking vandaan en aangezien zowat alle opensource GIS proj of een afgeleide daarvan gebruikt zit de fout dus ook overal.
Als je goed wilt zitten met je conversie naar 900913 kan het het beste ArcMap 9.3 of hoger pakken is mijn ervaring hiermee. Jammer alleen wel dat de licenties bij Esri niet voor iedereen weggelegd zijn\niet aan de opensoure wensen van mensen kan voldoen.