Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 19:00

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Beste mensen,

Na een half jaar te via een detacheeringsbureau te werken heb ik een jaarcontract aangeboden gekregen. Persoonlijk vond ik het bruto salaris aan de lage kant. Mijn leidinggevende wil mij graag behouden maar ik heb aangegeven dat ik op dit moment nog niet tevreden met het aangeboden jaarcontract. Ze zijn naar zeggen heel erg tevreden en hebben bij veelvuldig navragen eigenlijk nog geen opmerkingen.

Het jaarcontract betreft:

Functie Test Engineer
13e maand: 8,33 % van jaarsalaris
24 vakantiedagen en 14 verletdagen
50% pensioenbijdrage
2000 euro Bruto p\m
154 euro reiskostenvergoeding p\m (is direct het maximale)
40 uren per week

De werkzaamheden betroffen het afgelopen half jaar:
- Zowel hardware als softwareontwikkeling

Mijn eigen gegevens:
Leeftijd 25 jaar
Hoogst afgeronde opleiding: HBO Technische Informatica

Loonindex
Omdat ik de functie 'Test Engineer' niet direct terug kon vinden kwam ik uiteindelijk uit op de volgende functienaam. Het enige wat punt wat niet geheel overeenkomt voor mijn gevoel is 'manager'. Bij deze term zie ik namelijk een persoon die mensen aanstuurt.

Analist / programmeur - De Analist / programmeur is verantwoordelijk voor de kwaliteit van geautomatiseerde applicaties. In de praktijk worden de volgende hoofdzaken geleverd: probleemdefinities, applicatie-ontwerpen, operationele applicaties, beheersinstructies voor applicaties en technische documentatie. Voor het goed kunnen aanpakken van probleemsituaties is kennis van ICT op MBO-niveau nodig. De functie valt onder de verantwoordelijkheid van de Manager Appllicatieontwikkeling.

code:
1
2
3
                                           primair    secundair
uw beloning                                26.524     1.223  
een marktconforme beloning          44.300 - 45.300   2.300 - 2.400

De uitkomsten zijn gebaseerd op een 38-urige werkweek.

Tweakers
Ik had vorige week via het forum "wat verdient een ICT'er gemiddeld' al heel wat betere cijfers(lees gemiddeld 2450 p\m + betere voorwaarden gevonden. Maar mischien hadden enkel mensen met een beter inkomen hun gegevens geplaatst.

Tegenbod
Mijn voorstel aan het bedrijf was om naar 2200 bruto per maand te gaan omdat ik niet de hoofdprijs wilde vragen maar ook niet mezelf in de vingers wilde snijden. We hebben hier afgelopen week nog uren over gesproken maar zijn er niet uitgekomen. Ze gaven keer op keer aan dat ze het net als mij wel aan de lage kant vonden. Ze konden echter voor mij geen uitzondering maken op dit moment omdat dit zou leiden tot teveel discussie leiden onder de rest van het personeel.

Jullie mening ..

Wat vinden jullie van het aangeboden contract want mijn eerste indruk was dat ik het aan de lage kant vond. Op dit moment wil ik eigenlijk niet tekenen omdat ik dan het gevoel heb dat ik niet marktconform word betaald.

[ Voor 77% gewijzigd door Emiel1984 op 29-05-2010 10:52 ]

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Ik denk dat het salaris voor een junior tester ongeveer marktconform is.
Dit kreeg ik 3 jaar geleden ook bij een detacheringsbureau, maar dan ook nog met de mogelijkheid om te leasen of dat om te zetten in km-vergoeding.

Destijds was de markt natuurlijk wel beter.

Het hangt ook van je werkervaring af, is dat alleen een half jaar of werk je al langer in de automatisering?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
2000 per maand ligt in de orde van de gangbare startsalarissen voor HBO-ers bij de grote IT bedrijven. Daar heb je een leaseauto erbij en vaak een euro of 90 netto onkostenvergoeding. Jij hebt een 13e maand (waarde 160 euro bruto), een reiskostenvergoeding die het gemis van de auto deels compenseert. Ook heb je een 38-urige werkweek i.p.v. 40. Ik vind het onder de streep een concurrerend aanbod.

Dat half jaar werkervaring zie ik niet terug in je salaris, maar het is ook maar een half jaartje. Wel belangrijk: zit er in het komende jaar nog een beoordelingsmoment? Of blijf je nog een heel jaar op het aangeboden salaris hangen? --> totaal anderhalf jaar op startsalaris is wel wat lang. Vaak hebben starters bij de grotere werkgevers in anderhalf jaar al 2x een beoordeling/loonsverhoging. Ik zou vooral hierop letten. Het is namelijk maar zeer de vraag of er na afloop van het jaarcontract wel een dubbele loonsverhoging in het budget zit. Vaak komt het erop neer dat gewoon een "enkele" verhoging wordt geboden en dan heb je structureel een achterstand van 50 a 100 euro opgelopen.

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:03
De 'marktconforme' beloning die door jou wordt gepost is ruimschoots te hoog als je het mij vraagt. Uit je verhaal kan ik niet opmaken of je afgezien van je half jaar detachering nog meer werkervaring hebt, wanneer dat niet zo is dan denk ik dat het voorstel zo verkeerd nog niet is.

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Als er een leaseauto bij zat was ik tevreden geweest. Een eigen auto brengt namelijk veel kosten met zich mee die je met een leaseauto niet zal hebben.

Ik ben op dit moment ook een half jaar aan het werk maar heb tijdens de studie al ervaringen opgedaan in projecten die niet gerelateerd waren aan de studie. Daarnaast zeggen ze dat ze erg tevreden met mij zijn en pak ik eigenlijk de werkzaamheden op die niemand aanneemt omdat het onbekent gebied voor ze is. Afgelopen week kreeg ik enkel goede reacties en dat is niet anders geweest in de rest van de periode.
Ze hebben echter niet met mijn collega's en leidinggevende een gesprek gehad over mijn werk. Ik heb zelfs een aanbod gekregen om te solliciteren op een functie waar ze iemand voor zoeken met minimaal 5 jaar werkervaring maar deze functie past voor mijn gevoel niet op de lijn die gaat leiden naar het punt waar ik naartoe wil gaan groeien. Met die functie ga ik echter wel 2 functieschakel omhoog.

De eerste beoordelingsronde is volgende maand. Hier mag ik niet aan mee doen. Over een jaar volgt pas de volgende beoordelingsronde. Er is echter verteld dat het minimaal 2 jaar duurt voordat je een schaal kan verhogen maar dan moet ook op alle punten maximaal scoren. Dit jaar was is de gemiddelde stijging 3%.

Ik vond de marktcomforme beloning ook aan de hoge kant maar zoals ik al in de TS had gepost komt deze ook niet 100% overeen met mijn functie. Omdat ik via tweakers op een gemiddelde uit was gekomen van 2450 per maand had ik een tegenbod gedaan afgelopen week van 2200 euro om een middenweg te zoeken.
Ondanks dat hun en mijn leidinggevende het huidige bedrag ook aan de lage kant vonden komen ze niet met een tegenbod en zijn we enkel in gesprek over hoe ik aankomende maand nog aan het werk kan blijven zodat dit verder doorgespeelt kan worden.

@t_captain. Het is net andersom. Het betreft een 40 urige werkweek en de berekening is gebasseerd op een 38 urige werkweek.

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Zo'n loonindex berekening klopt vaak niet. Er wordt vanuit gegaan van een groep die dan bijvoorbeeld 0 - 3 jaar werkervaring heeft. Je salaris wordt dan niet vergeleken met andere die ook precies starten en vooral in de eerste jaren kan het behoorlijk stijgen.

Ik denk dat het aangeboden salaris redelijk is, maar eigenlijk wel licht wat beter kan. Je hebt je het afgelopen halfjaar bewezen en om die reden zou een salaris van rond de 2200 wel moeten kunnen. Het argument van de werkgever slaat eigenlijk nergens op (tenzij ze heel slecht betalen) want wie maakt zich nou druk om die 100 a 200 meer en hoe weten anderen jou salaris? Volgens mij is je salaris prima te verklaren door je ervaring. Afhankelijk hoe je het wilt spelen zou je een lijst van salarissen van andere collega's met < 2 jaar ervaring kunnen vragen om te achterhalen of hun argument ergens op slaat.

De werkgever probeert denk ik kosten te besparen. De vraag is; Hoe sterk sta jij? Heb jij deze werkgever echt nodig of heb je alternatieven? Ik denk dat ook bij andere bedrijven kijken wel verstandig is. Ik denk dat je werkgever je niet wilt laten gaan, want iemand nieuw vinden en inwerken kost veel tijd en geld (veel meer dan die 200 euro). Je zou dit ook kunnen melden aan je huidige werkgever om wat meer de druk op te voeren.

Verwijderd

Nog een vraag: Waarom de functie test engineer? Is dit een bewuste keuze of simpelweg een functie die daar is vrij gekomen?

Bij een studie Technische Informatica is een functie als Software Engineer gebruikelijker.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Emiel1984 schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 13:47:
Als er een leaseauto bij zat was ik tevreden geweest. Een eigen auto brengt namelijk veel kosten met zich mee die je met een leaseauto niet zal hebben.
[...]
@t_captain. Het is net andersom. Het betreft een 40 urige werkweek en de berekening is gebasseerd op een 38 urige werkweek.
Een leaseauto kost je ook een boel geld. Vaak heb je een stukje eigen bijdrage, en vergeet de bijtelling niet.
Je moet je persoonlijke situatie narekenen. Maar in het algemeen: het ontbreken van kosten voor een leaseauto + de 150 euro reiskostenvergoeding komt een eind in de richting van een leaseauto.

Bij de gemiddelde 40-urige werkweek krijg je een stuk of 27 vakantiedagen. Sommige bedrijven 24, andere 29. In het algemeen iets daartussenin. Jij hebt 38 vrije dagen per jaar. 11 extra dagen = 88 uur / 52 weken = 1.7 uur per week, dus werkweek van ongeveer 38.3 uur. Vandaar mijn conclusie van een 38-urige werkweek.
Overigens: meestal worden werkweken van 36 en 38 uur op die manier geimplementeerd: je werkt gewoon 40 uur maar bouwt een aantal ADV dagen / verletdagen op.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Hoe lang zit je al in het testvak? Als je net begint is het helemaal niet zo'n heel slecht aanbod, ik ben met 1850 begonnen als tester. Had ik er echter wel een leaseauto bij, maar ook wel veeeeeeeeeeel minder vakantiedagen(25 ipv 38) dan wat jij nu aangeboden krijgt.

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Ik vond mijn tegenbod van 2200 persoonlijk ook niet te hoog gegrepen. Ik heb nu nog de luxe dat ik niet financieel afhankelijk omdat ik voor het beginnen van deze baan al had besloten dat ik wat meer van de wereld wilde gaan zien. De intentie was om na de studie weg te gaan. Echter was ik er op dat moment niet aan toe. Wilde alles nog veel te veilig spelen omdat ik net een financieele tegenvaller had gehad door de crisis. Inmiddels kan ik deze knoop doorhakken en wil/kan ik wel wat spaargeld (van voor deze baan)opmaken om deze 'droom' te verwezelijken.

Ik heb zoals Xenith ook het gevoel dat het bedrijf het gewoon probeert. Toen ik ze namelijk een aanbod deed om via mijn huidige werkgever verder bij hun te gaan om het netjes af te kunnen handelen kreeg ik de reactie dat ze mij dan net zo goed direct 3k per maand konden gaan betalen omdat dat dan goedkoper was. En het zou voor mij ook "veel beter zijn om direct bij hun te gaan werken"...

Ik heb medelijden met mijn huidige leidinggevende want hij heeft geen inbreng en ik weet dat hij me eigenlijk niet kan missen op dit moment in het project waar ik mee bezig ben. Daar zat ik afgelopen week wel flink mee in de maag. Inmiddels met mijn ouders ook een gesprek hierover gehad omdat ze een eigen bedrijf hebben. Ze hebben mij verteld dat ik me in ieder geval niet rot moet gaan voelen als ik maandag niet ga tekenen ( en dus het niet netjes kan afronden omdat ik pas vorige week een voorstel voor het jaarcontract in mijn handen kreeg). Daarnaast snapten ze het ook niet helemaal waarom ze zo moeilijk doen om die 200 euro die ik extra vroeg en ze daar eigenlijk geen tegenbod op hadden gedaan.

@Xenith Deze baan kwam idd per toeval op mijn pad. Toen ik een half jaar geleden aan het rondkijken was heb ik deze baan aangenomen omdat er in het bedrijf ook wordt ontwikkelt. Ze vertelden mij daarbij dat bestaand personeel de voorkeur heef op een open vacature. Maar de baan als Test Engineer is in het bedrijf zo breed dat ik op die plek meer ervaring op doe en het bevalt me eigelijk een stuk beter dan ik er over dacht een half jaar geleden.

@ t_captain Bedankt voor de info. Weer wat geleerd. :)

@marceltuit Ik ben een half jaar geleden begonnen via een soort van detacheringsbureau. Echter vraagt dat bedrijf geen (afkoop)geld van de daadwerkelijke werkgever als deze de persoon over wil overnemen na 6 maanden. Op dat punt sta ik dan nu ook. Je kan me dan zien als starters maar ik heb mij zelf al helemaal ingewerkt en ben afgelopen 3 maanden bezig geweest met het programmeren in een programmeertaal welke niet eerder gebruikt is door het bedrijf. Daar heb ik mij zelf in eigen gemaakt.Daar heb ik dus geen enkele cursus voor gevolgt danwel aangeboden gekregen.

Ze waren vorige maand op zoek naar een persoon die parallel aan mij kon meewerken omdat de deadline was verschoven. Dit was een ervaren programmeur maar heb ik uiteindelijk 'ingeleerd' om de nieuwe taal te begrijpen. Daarnaast had ik het raamwerk al zo goed als af.

Daarom denk ik dat het niet helemaal eerlijk is als ik nog steeds als starter wordt gezien na alle werkzaamheden die ik binnen het bedrijf gedaan heb. Maar ik snap wel dat ik niet de hoofdprijs kan vragen en zoals ik in het vorige bericht had gepost is er geen kans op extra beoordelingsgesprekken. Zelf met aankomende beoordelingsgesprekken kan ik niet meedoen omdat ik (na januarie) nu pas (eventueel) in dienst ga bij het bedrijf.

[LTS][MTS][HTS]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

2k bruto vind ik wel errug weinig eerlijk gezegd. En als ik jou was zou ik lekker nog een tijdje detacheringsklussen doen, je leert enorm veel en je zit nergens aan vast. Ik dacht dat ik na 10 maanden bij mijn eerste opdrachtgever ook redelijk 'ervaren' was, nu zit ik inmiddels bij de derde en ik leer nog steeds heel veel ;).

Overigens moet je niet teveel kijken naar die salarissen van Tweakers e.d., lijkt me niet echt een doorsnee beeld geven (iemand die 1900 bruto verdient gaat dat echt niet plaatsen).

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2010 01:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:10
Het is opzich geen gek startsalaris, maar wanneer je goed genoeg bevonden bent na een half jaar om een jaarcontract te krijgen en men de mate van tevredenheid zelf aangeeft, denk ik dat het nu aan de krappe kant is.

Wat ook van belang is om te weten in welke regio van Nederland jouw bedrijf gevestigd zit. Als je bijvoorbeeld in de randstad zit, is het echt te weinig, terwijl in het oosten van Nederland het prima is om mee te starten.

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:19
je zou ook een voorwaarde kunnen stellen dat je wel meedoet aan die beoordelingsronde van volgende maand als ze het salaris niet omhoog gooien. dan heb je alsnog goed kans om omhoog te gaan als je 2 beoordelingsrondes hebt gehad, inplaats van die ene van volgend jaar.

https://bettyskitchen.nl

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

De hoogte van je salaris kan ik niet voor je beoordelen.Van mij daarover dus geen uitspraken, maar neem in je afweging ook de volgende aspecten/vragen mee:

Vindt je het werk dat je doet leuk, zit je goed in je vel en leer je er van?
Wordt je uitzicht geboden op zelfontwikkeling? Krijg je een persoonlijk ontwikkelplan (POP)
Is er perspectief (in relatie met die POP) dat je kan doorgoeien in functie, verantwoordelijkheid en salaris?

Een half jaar is echt nog niet zo veel ervaring. Richt je er in eerste instantie op dat je ervaring opbouwt. Vlieguren maken dus. Belangrijk hierbij is dat die werkervaring iets toevoegt aan je bestaande ervaring en dat je je ontwikkeld in de richting die je op wilt. Zet dus in op persoonlijke ontwikkeling en groei. Die POP gesprekken zijn hiervoor een mooie katalysator. Vraag ook om halfjaarlijkse gesprekken waarin je concreet je ontwikkeling omschrijft en die laat koppelen aan salarisgroei.

Is hierbij een jaarcontract een issue? Ik denk van niet. In het begin van mijn loopbaan zou ik mezelf niet eens vast willen leggen. Misschien hangt het je na een half jaar wel de keel uit, en dan ben je (met wat vakantiedagen) in minder dan een maand vertrokken. Bij een onbepaalde tijd contract zit je snel aan twee maanden vast. Gebruik de eerste jaren dat je werkt om rond te kijken bij verschillende werkgevers/functies. Dan kom je er ook beter achter wat je leuk vindt of niet. En bij iedere andere plek heb je weer nieuwe onderhandelingen en gesprekken. Als je in dit licht naar je besluit kijkt, dan zie ook dat arbeidsvoorwaarden, ofschoon niet onbelangrijk, relatief minder zwaarwegend worden. Immers, je huidige of toekomstige werkgever is nooit je laatste werkgever. Zie die werkplekken dus meer als een tijdelijke tussenstop in je ontwikkeling, waarbij een scheve schaats snel gecorrigeerd kan worden met een switch naar een andere baan (niet teveel natuurlijk).

Succes met je beslissing!

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Pagina: 1