Toon posts:

DC motor, stappenmotor of servomotor voor robot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik wil voor mijn eindproject een robot gaan bouwen, en heb een ontwerp in mijn hoofd zitten. Het komt erop neer dat het een rupsbandvoertuig van tussen de 3 en 7 kg zal gaan worden. Het tandwiel dat de rupsband gaat aandrijven zal een straal gaan krijgen van ca. 2 cm en zal twee motoren gaan krijgen (één aan elke kant voor een rupsband).

Nu heb ik op het internet een boel gezelen over dc, stappen en servo motoren gelezen, en ken nu wel zo'n beetje de voor en nadelen. Echter heb ik nergens echt een vergelijking gevonden waarin duidelijk naar voren komt welk type het beste is voor mijn type robot. De robot wordt in eerste instantie niet autonoom, maar het kan goed zijn dat ik dit later toch zal gaan inbouwen. Hierdoor dacht ik aan een stappen motor, zodat ik nog iets van feedback heb over de afgelegde afstand.

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elco-OS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-03-2021
Hangt er vanaf wat de robot moet kunnen en hoe goed de precisie moet zijn. Ik zou sowiso niet positie gaan bepalen aan de hand van de motoren aangezien dit snel al veel afwijking met zich meeneemt

Een servo motor zal t sowiso niet worden denk ik, aangezien die alleen in een bepaalde stand staan en dus niet ronddraaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huub8
het wordt een robot die over het internet kan worden bestuurd, met een webcam waarvan je dan het beeld op je computer ziet waarmee je hem ook bestuurd. Maar misschien zou ik wel standaard procedures willen inbouwen die dan autonoom gebeuren, zoals het over een object heen "klimmen". Dus ik dacht dat het dan wellicht slim was een stappen motor te gebruiken om zo gemakkelijker te bepalen wat er echt gebeurt door bepaalde code.

Edit: bijna vergeten, hij moet ook genoeg kracht hebben om een trap op te klimmen, ik weet niet of er veel verschil zit tussen stepper motors en gewone wat betreft kracht, anders zal ik waarschijnlijk voor de krachtigste gaan. w

[Voor 21% gewijzigd door huub8 op 28-05-2010 21:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:51
elco-OS schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:17:
Ik zou sowiso niet positie gaan bepalen aan de hand van de motoren aangezien dit snel al veel afwijking met zich meeneemt.
Zolang de motor geen stappen verliest, kan dit met een stappenmotor prima hoor! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huub8
@ laagvliegerke, maar hoe zit het met de kracht die beiden kunnen leveren (van een zelfde prijs)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-Three
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huub8
welk motor type levert het meest vermogen voor dezelfde prijs? Dus levert bijvoorbeeld een dc motor voor 20 euro of een stappen motor voor 20 euro meer vermogen/torque?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 304324

Voor het bewegen van rupsbanden is een DC motor met snelheidsregelaar net zo goed?

Voor het besturen van camera/grijparm of iets dergelijks kun je het beste een servo of een stappenmotor gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-Three
"dc-motor" is zo algemeen :) Strikt genomen is een stappenmotor ook een dc motor :P En een servomotor kan ook een dc motor zijn. Maar waarschijnlijk bedoel je een normale 'brushed' dc motor, spanning er op en draaien maar. Daar heb ik weinig ervaring mee. Zelf heb ik (op professioneel vlak) enkel wat ervaring met stappenmotoren (en sr-motoren). Voor zover ik begrepen heb, is het koppel afhankelijk van het ontwerp van de dc-motor. Maar normaalgezien kan je er sneller me draaien dan met een stappenmotor en heb je ook meer koppel. Ook de elektronica is simpelder. Dat zijn behoorlijk grote voordelen ten opzichte van een stappenmotor. Een groot nadeel is de precisie, dat heb je gewoon niet. Je kan wel een encoder op de as plaatsen maar dan maak je er in feite een servo van en heb je terug iets meer elektronica nodig.

Met een stappenmotor heb je meer controle, je kan de motor stap voor stap verplaatsen. Maar als het gewoon om te rijden is, is dit in feite niet nodig. Het grote nadeel is dat het koppel laag is wanneer de motor in beweging is, de meeste kracht heb je zelfs tot je beschikking wanneer de motor stil staat :) Daardoor is de maximum snelheid ook niet heel erg hoog. Maar dat hangt af van de motor en de belasting, bij een lage belasting kan je veel hoger in snelheid. Een trap oprijden beschouw ik niet als lage belasting ;) Al denk ik ook dat het niet de bedoeling is om dit aan een hoge snelheid te doen (zeker niet met een webcam)? :P De elektronica is ook iets ingewikkelder/duurder. Indien je voor een stappenmotor zou gaan, zorg dat je driver hebt met PWM-stroomregeling; meer koppel op de motor en minder verbruik. Een stappenmotor sturing is normaalgezien een open-loop regeling, wat wil zeggen dat je geen feedback hebt over de positie van de motor. Zolang je de motor niet overbelast, is er geen probleem, dit werkt prima voor zeer veel sturingen zelfs op industriële machines. Wat men tegenwoordig echter ook steeds meer doet, is het plaatsen van een resolver of encoder op een stappenmotor waardoor je er een soort van servo van maakt. Je laat de motor bewegen als een stappenmotor en controleert de positie, zodra er positieverlies begint op te treden ga je over op koppel-mode (servowerking). Zo combineer je het beste van beide werelden. Het nadeel is terug een iets duurdere elektronica (door de encoder of resolver) en iets ingewikkelder software. Daarom wordt dit niet gebruikt indien niet nodig.

Hoe sterk een motor precies moet zijn, zal waarschijnlijk ook wel afhangen van de constructie van de robot (o.a. overbrenging en gewicht). Een krachtiger motor is uiteraard duurder, groter en zwaarder waardoor je waarschijnlijk ook terug meer/zwaardere accu's nodig hebt. Maar met robots bouwen heb ik niet zoveel ervaring dus ik kan er ook niet zo heel erg veel over zeggen.

Ook nog leuk leesvoer over motoren: http://us.st.com/stonline...tor/tutorial/tutorial.htm

[Voor 3% gewijzigd door D-Three op 28-05-2010 22:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 19:45
elco-OS schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:17:
Hangt er vanaf wat de robot moet kunnen en hoe goed de precisie moet zijn. Ik zou sowiso niet positie gaan bepalen aan de hand van de motoren aangezien dit snel al veel afwijking met zich meeneemt

Een servo motor zal t sowiso niet worden denk ik, aangezien die alleen in een bepaalde stand staan en dus niet ronddraaien.
Een servo is gewoon aanpasbaar zodat het wel rondjes kan draaien :)

• huub8
Dan denk ik dat ik toch maar ga voor een standaard brushed motor * 2 (voor beide kanten). Nu zit ik alleen nog met het probleem dat ik niet weet hoe ik moet uitrekenen welke motor geschikt is voor mij, ook op het internet is niet echt iets te vinden. Mijn eisen:
- moet een trap op kunnen klimmen
- gaat 4 tot 8 kg wegen
- motoren mogen per stuk niet meer dan ca. 20 euro gaan kosten
- hij hoeft niet erg hard te gaan, maar zo snel mogelijk zou wel fijn zijn, zolang dat maar niet ten koste zal gaan ten opzichte van de eerdere punten

Kan iemand mij op weg helpen met iets van formules en tip? zoal wat een goede verhouding voor de tandwielen zou zijn?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:42
Ik heb voor mijn profielwerkstuk een robot met gemodificeerde servomotoren gebruikt...
Het "stokje" wat de "potmeter" aandrijft van de positie is erin weggehaald. Dus hij stopt niet.

Maargoed, om een trap op te klimmen zijn servo's niet echt geschikt nee. Beetje klein.

Je kunt altijd nog met toerentellers feedback maken... Want die robot reed ook scheef als je hem op "rechtdoor" rijden zette.

• huub8
ok, maar nu moet dan dus uit zien te rekenen welke motor ik moet hebben wat betreft de verhouding tussen vermogen en snelheid... Iemand die hier iets van formules voor heeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-Three
huub8 schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 12:15:
ok, maar nu moet dan dus uit zien te rekenen welke motor ik moet hebben wat betreft de verhouding tussen vermogen en snelheid... Iemand die hier iets van formules voor heeft?
Ik denk dat zoiets moeilijk te bepalen is, overbrenging en dergelijke spelen ook een rol. De DC motoren zullen waarschijnlijk niet rechtstreeks de wielen aaandrijven, je zal best gebruik maken van exemplaren met een gearbox. Misschien ben je beter af op een "robotforum" :)
Toch heb ik met google enkele bruikbare links gevonden:
http://translate.google.d...&sl=de&tl=en&hl=&ie=UTF-8
http://translate.googleus...qb__a3ceBHzf6qiTiEfLT74bg
http://www.societyofrobots.com/mechanics_dynamics.shtml

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-05 19:09

AlexanderB

7800 rpm

www.dutchrobotgames.nl ? :)

simpele motoren voor die gewichtsklasse zijn die van ruitenwissers en electrische ramen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 22:30
AlexanderB schreef op zondag 30 mei 2010 @ 14:49:
www.dutchrobotgames.nl ? :)

simpele motoren voor die gewichtsklasse zijn die van ruitenwissers en electrische ramen...
Ruitwisser is je beste optie van voor 20 euro heb je niet veel. een Servo motor is niets meer dan een gewone "DC-motor" met terug koppeling. Voordeel daarvan is dat hij stuk rechter rijdt. Maar niet strict noodzakelijk.

Als je de trap op wilt rijden heb je een flink koppel nodig en voor 360graden rond draaien ook (veel slip). Ik denk dat je aan een koppel van minimaal 5Nm moet denken op de wielen. Als hij niet snel hoeft te zijn kun je er een flinke gearbox aan hangen.

Ik heb zelf een robot gebouwd die ook de trap op kan rijden en weegt minimaal 25 kg (weet niet exact) daar zitten motoren in met een koppel van 0,7Nm ongeveer en een overbrening van 20:1.

http://www.youtube.com/watch?v=HYTgEIFg7cc

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huub8
Ok, maar wat zou een motor dan ongeveer gaan kosten die in staat is mijn robot (met een redelijke versnelling) tot een snelheid van ca 5km per uur te brengen en die hem een trap op kan laten klimmen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyrus The Virus
kijk eens bij conrad. of ga langs bij autoslopen.

http://stores.shop.ebay.nl/zwiebelkoenig__W0QQ_armrsZ1 deze heeft veel voor mooie prijs (ik heb MY1016)

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huub8
Helaas zijn er hier geen autoslopen in de beurt zover ik weet, maar ik zal nog eens rondvragen/zoeken. Helaas is mijn budget niet al te groot, dus goedkoper is wel beter. Op conrad hebben ze de volgende motor,http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=244023

De specificaties van de motor (naar mijn idee zonder de "gearbox", maar dat is me nog niet helemaal duidelijk) zijn als volgt:

Type 33 G-50 · Nullaststroom: 0,1 A · Max. draaimoment: 200 mNm · Piek draaimoment: 600 mNm

Er zit dan vervolgens een gearbox aan met een verhouding van 1:50. 50 * 200 mNm = 10 Nm toch? Dus dan is die motor toch geschikt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 12:54
Je kan ook naar de Action oid. gaan en daar een accuboormachine of een accuschroefmachine kopen. Deze kosten tussen de 7,5 en 20 euro en zijn voorzien van:

- Krachtige motor
- Overbrenging voor een hoog koppel
- Accu
- Snelheidsregelaar

Lijkt me voor jouw doeleinde zeer geschikt!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huub8
Zijn die motoren uit die boormachines dan zelfs al gebruik je alleen de motor en overbrenging nog steeds goedkoper dan als je een soortgelijke motor met overbrenging bij conrad koopt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyrus The Virus
huub8 schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:59:
Zijn die motoren uit die boormachines dan zelfs al gebruik je alleen de motor en overbrenging nog steeds goedkoper dan als je een soortgelijke motor met overbrenging bij conrad koopt?
Denk het wel het is alleen moeilijk er achter te komen wat die motoren leveren. En vaak zijn het kunstof tandwielen en die zullen dat koppel niet zo leuk vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robertstoppels
Die motortjes en accu's zijn natuurlijk niet van de beste kwaliteit, en maken iets meer lawaai dan duurdere motortjes, maar de tandwielen zijn iig. niet van kunststof.

Ik heb reeds een cheap-ass accuboormachine en een schroefmachine gesloopt en beide keren waren de tandwielen van metaal. Probeer ze alleen niet te demonteren, want je krijgt ze heel moeilijk weer goed inelkaar!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huub8
ok, maar is het dan wel zeker dat die motoren sterk genoeg zijn voor mijn robot?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robertstoppels
Ik zou zeggen dat de motor + overbrenging van een boormachine ruim voldoende is.

Laten we stellen dat die (goedkope) boormachines een koppel hebben van 15Nm op de uitgaande as (dus na overbrenging). Meer of minder kan ook, staat waarschijnlijk wel op de verpakking van de boormachine. (duurdere accuboormachines kunnen wel 70Nm hebben!!)

Als de boormachine rechtstreeks aan de as van je rupsband wordt bevestigd deel je dit getal door de straal van je rupsbandwiel (2cm = 0.02m) --> 15 / 0.02 = 750N.

Als de rupsbanden deze kracht volledig kunnen wegzetten tegen de grond (dus niet gaan slippen) zou dit betekenen dat de motoren (per stuk) een voorwaartste kracht van MAXIMAAL 750N kunnen opbrengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:08
Robertstoppels schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 08:40:
(duurdere accuboormachines kunnen wel 70Nm hebben!!)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robertstoppels
Gaaf! Lijkt me dus wel duidelijk of een (dubbele) boormachine toegepast kan worden in een robotje van 7 kg :9
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee