Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287484

Topicstarter
Ik schakel altijd tussen one shot AF en AI servo AF, dus de eerste gebruik ik bij stilstaande onderwerpen en de tweede bij bewegende. AI focus AF gebruik ik eigenlijk nooit, maar volgens de manual, dit wel als meest optimale klinkt. In de modus AI Focus AF schakelt de AF-modus automatisch van 1-beeld AF over op AI Servo AF als het onderwerp in beweging komt. Als het onderwerp in beweging komt nadat het in de modus 1-beeld AF is scherpgesteld, signaleert de camera deze beweging en schakelt de AF-modus automatisch over naar AI Servo AF. Heeft deze modus ook nadelen, anders laat ik hem voortaan altijd in deze stand staan.
Gebruikte camera: Canon 50D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-07 12:03

ThunderNet

Flits!

Jij weet natuurlijk beter dan de camera of een object stil blijft staan of niet. Terwijl het analyseert, kun jij zeker weten dat een gebouw niet gaat bewegen (aardbevingen daargelaten). Jij hebt uiteindelijk gewoon meer inzicht over de situatie dan de camera, ik zou daar mijn keuze dan ook op baseren.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287484

Topicstarter
ThunderNet schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 17:58:
Jij weet natuurlijk beter dan de camera of een object stil blijft staan of niet. Terwijl het analyseert, kun jij zeker weten dat een gebouw niet gaat bewegen (aardbevingen daargelaten). Jij hebt uiteindelijk gewoon meer inzicht over de situatie dan de camera, ik zou daar mijn keuze dan ook op baseren.
Eens, maar waarom dan niet de AI focus AF stand gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik gebruik eigenlijk vrijwel altijd AI Servo en als je de AF soms wel vast wilt hebben houd ik gewoon de * ingedrukt om de AF vast te zetten en compo te maken.
Verder verschilt het erg situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:08

breinonline

Are you afraid to be known?

Anoniem: 287484 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 18:21:
[...]

Eens, maar waarom dan niet de AI focus AF stand gebruiken?
Omdat hij niet zo nauwkeurig werkt als de losse standen, zich kan vergissen. Als het zo fantastisch werkte dan had Canon alleen die stand ingebouwd. Juist omdat deze stand niet altijd de juiste inschatting maakt kan je zelf kiezen voor stilstaand of bewegend beeld.
Scirocco schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 18:28:
Ik gebruik eigenlijk vrijwel altijd AI Servo en als je de AF soms wel vast wilt hebben houd ik gewoon de * ingedrukt om de AF vast te zetten en compo te maken.
Verder verschilt het erg situatie.
Het * zet alleen je belichting vast dacht ik, stopt niet de AF?

[ Voor 29% gewijzigd door breinonline op 28-05-2010 20:00 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320813

breinonline schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 19:58:
[...]

Omdat hij niet zo nauwkeurig werkt als de losse standen, zich kan vergissen. Als het zo fantastisch werkte dan had Canon alleen die stand ingebouwd. Juist omdat deze stand niet altijd de juiste inschatting maakt kan je zelf kiezen voor stilstaand of bewegend beeld.

[...]

Het * zet alleen je belichting vast dacht ik, stopt niet de AF?
Op nikontoestellen kan je het gedrag van die gelijkaardige knop instellen, zelfs op de goedkoopste modellen. ik neem aan dat een 50D dat dan ook wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Anoniem: 320813 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:48:
[...]

Op nikontoestellen kan je het gedrag van die gelijkaardige knop instellen, zelfs op de goedkoopste modellen. ik neem aan dat een 50D dat dan ook wel kan?
um, je hebt gelijk. Ik dacht dat het op de 1000d niet kon, maar ook al:
In custom function 9 you can define the function of the AE lock button and the shutter-button half-press. The buttons' exact behaviour will also depend on the metering and focus mode you are in.

Custom Function 9
Setting
Shutter button half-press AE Lock button
0 AF AE lock
1 AE lock AF
2 AF AF Lock, no AE lock
3 AE AF, no AE lock

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
breinonline schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:52:
[...]
um, je hebt gelijk. Ik dacht dat het op de 1000d niet kon, maar ook al:

[...]
De 1000D kan dat indd gewoon.
Daarom vind ik de 1000D ook een hele goede instapper omdat hij eigenlijk alle basis dingen kan, maar alleen trager is qua AF, fps etc. Verder zijn de optie´s gewoon minder uitgebreid, bijvoorbeeld alleen iso 100,200,400,800,1600 en niks tussen die waarden.
Maargoed dat is een andere discussie ^^

Dat de AI Servo minder nauwkeurig is dan One Shot bijv. heb ik nog niet gemerkt, weet je dat zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Minder nauwkeurig is misschien niet het juiste woord. Bij AI focus AF maakt de camera een inschatting of het onderwerp beweegt of niet, of in beweging komt en baseert daarop de AF instelling. Die inschatting kan wel eens verkeerd zijn. Zie het als de automatische modus, die maakt helemaal geen slechte foto's, echter als je leert op Tv/Av/M te schieten worden je foto's vaak beter (in ieder geval meer zoals de fotograaf ze bedoeld had). De 1D serie heeft bijvoorbeeld ook geen AI focus AF.

AI Servo is even goed als One Shot in mijn beleving, maar de vraag van de TSer ging over AI focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-07 13:03
Ik heb hem vrijwel altijd op AI focus staan, met de reden dat hij altijd bij stilstaande voorwerpen de juiste AF pakt. Ook pakt hij vaak (niet altijd) de juiste AF bij bewegende voorwerpen. Zo kan ik bij onverwachte situaties snel een foto maken met een grote kans dat de AF goed is. Als ik bewust bewegende voorwerpen ga schieten, zoals bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd zet ik hem natuurlijk wel op AI servo.

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Pagina: 1