Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHDpro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 12:58
Ik heb sinds twee dagen een 500D. De afgelopen dagen werkte hij prima. Echter op dit moment is er wat vreemds aan de hand: hij maakt (bijna) zwarte foto's in de automatische modes (full auto, C-A, Av, Tv, etc) met live view uit.

Aanvankelijk dacht ik dat de hele camera het niet goed meer deed, maar video opnemen en met live view aan werkt het nog wel. Daarna merkte ik dat de foto's niet zwart waren, maar heel donker.

Het lijkt er bijna op alsof de licht sensor van de camera constant denkt dat ie tegen fel zonlicht moet fotograferen of zo, en dus absurde waarde's in automatische mode's selecteerd (sluiterwaarde van 1/4000 met f22 aperture). Toen ik dit eenmaal merkte heb ik in M (manual) mode nog een foto proberen te maken, en dat werkte prima (met redelijke default waarden). Wat experimenteren later bleek het probleem zich ook niet voor te doen met live view aan.

Ik heb geprobeert om in het menu alle instellingen te resetten & heb ook SD kaart, accu en lens verwijdert en teruggezet.

Het is misschien een heel simpel probleem (instelling of zo?), maar ik kom er niet uit. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Met gekheid: lensdop eraf halen

Zonder gekheid: post eens een voorbeeld (met intakte EXIF info in de foto)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:07

Chiron

Moderator Discord
Heb je EV op -max staan oid.? En gebruik je spot/center/of matrixmeting?

Met een voorbeeld + exif kunnen we wat meer.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHDpro
ajhaverkamp schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:54:
Met gekheid: lensdop eraf halen

Zonder gekheid: post eens een voorbeeld (met intakte EXIF info in de foto)
In Av (aperture priority) mode:

Met Live View aan (=niets aan de hand):
Afbeeldingslocatie: http://h.imagehost.org/0481/IMG_0227_liveview_aan.jpg
[sluitertijd = 1/90]

Met Live View uit (als je de brightness heel hoog zet zie je nog iets):
Afbeeldingslocatie: http://j.imagehost.org/0440/IMG_0228_liveview_uit.jpg
[sluitertijd = 1/2000]

Behalve de Live View optie heb ik tussen de twee foto's niets anders verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:54
Wat denk je van sluitertijd 1/90 en 1/2000? Die onderste is aanzienlijk korter belicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Nummer 1:

# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/50 second ===> 0.02 second
# Lens F-Number / F-Stop = 9/1 ===> ƒ/9
# Exposure Program = aperture priority (3)
# ISO Speed Ratings = 1600

Nummer 2:

# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/2000 second ===> 0.0005 second
# Lens F-Number / F-Stop = 9/1 ===> ƒ/9
# Exposure Program = aperture priority (3)
# ISO Speed Ratings = 100

Vind ik 't niet gek dat die plaat zowat donker is, dat scheelt nogal een berg licht.

Waarom dit gebeurt is wel interessant, kan je een 500D een reset geven?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHDpro
Dat het probleem in de sluitertijd ligt had ik al wel door. Alleen in Av mode kiest de camera die automatisch (toch? sorry als ik het verkeerd heb; dit is mijn eerste DSLR).

Edit:
De camera enkele keren gereset (via "Clear all camera settings" - of is er nog een andere reset methode?), maar dit heeft geen effect: bij het proberen van nog een foto te maken wil de camera nu 1/4000 als sluitertijd selecteren.

[ Voor 41% gewijzigd door GHDpro op 28-05-2010 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppie86
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
geeft de belichtingsmeter wel gewoon aan dat hij "juist" belicht? (pijltje in t midden) Of staat die op onderbelicht te knipperen?

Fujifilm X-Pro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsrace
  • Laatst online: 20-05 16:16

IJsrace

null

in het Av programma van mijn 400D moet je je ISO altijd handmatig instellen, misschien dat je hier iets over het hoofd ziet:
het zou kunnen zijn dat je camera twee instelling-combinaties onthoudt (1 voor met liveview en 1 voor zonder)

nevermind; bedenk me net dat de camera dan alsnog een bijpassende sluitertijd moet leveren wat dan een correcte belichting oplevert.

[ Voor 33% gewijzigd door IJsrace op 28-05-2010 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Lijkt me een gevalletje terug naar de winkel voor garantie, de lichtmeting is stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 12:36
Als het in de auto modus ook zo is zit er wel wat mis want dat ding schiet dan alleen maar prima platen qua licht. Heb zelf hier ook eentje liggen en je kan verder op dat moment ook niets fout instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHDpro
Hmm, heb ik weer :(

Ja, in full-auto modus zijn de foto's ook zwart (super donker). In Av mode is het enige wat op LCD en zoeker knippert de sluiterwaarde; om mogelijk aan te geven dat ie nog kortere sluiterwaarde wil maar dat niet kan.

Hopelijk duurt het niet lang om dit gefixed te krijgen (als het een garantie probleem is)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 11:51

Nulnulnix

BOFH

sluiterwaarde van 1/4000 met f22 aperture
Geen wonder dat de foto nagenoeg zwart is:
Superkorte sluitertijd
Diafragma staat feitelijk dicht (hoe hoger de waarde, hoe kleiner de opening)

Sluitertijd: Probeer eens op 1/125 ("normaal")
F: zo klein mogelijk; hang af van de lens; bv 2.8 of 4 o.i.d.

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:03

ThunderNet

Flits!

Heb je de lens-contacten al schoongemaakt? Dat kan namelijk nog een optie zijn. Als dat niet helpt is je lichtmeter gewoon kaduuk. En die mag gewoon niet kapot gaan, dus garantiekwestie/nieuwe :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 12:36
Nulnulnix schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 17:39:
sluiterwaarde van 1/4000 met f22 aperture
Geen wonder dat de foto nagenoeg zwart is:
Superkorte sluitertijd
Diafragma staat feitelijk dicht (hoe hoger de waarde, hoe kleiner de opening)

Sluitertijd: Probeer eens op 1/125 ("normaal")
F: zo klein mogelijk; hang af van de lens; bv 2.8 of 4 o.i.d.
Als het in auto modus ook is dan kan het niet kloppen, onafhankelijk van wat er ook ingesteld is. Heb zojuist even met een 500d getest en geen enkele instelling heeft verder invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
er wordt behoorlijk langs elkaar heen gepraat hier.... lijkt me vanaf post 1 duidelijk dat de lichtmeting raar doet bij alles behalve liveview.

Iedereen die zegt dat het aan de sluitertijd ligt en of aan het diafragma heeft niet goed gelezen.

Volgens moet is de volgende vraag, meet liveview op een andere manier (net zoals er ook op een andere manier gefocussed wordt?) dus bv meten door wat er op de sensor valt?
Kan je een 500D ook (zoals bij mijn 450D) op een andere liveview focus methode zetten (spiegel terug klappen en gewoon phase detect focus), misschien dat je dan ook weer op de normale manier meet en dus ook zo via liveview een donkere plaat krijgt.

Verder blijft misschien je metering lock hangen (knopje bij je duim met sterretje) check ook eens in je custom function menu de setting van dit knopje.

Maar het lijkt erop dat de meet unit gewoon kapot is....

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:09
Ik sluit me aan bij Thundernet: contacten schoonmaken en weer proberen. Krijg je hetzelfde resultaat dan is je lichtmeter kapot.
Bij liveview meet hij van de beeldsensor en niet van de belichtingsccd (kan niet omdat de spiegel omhoog is), vandaar dat hij het bij liveview wel goed doet en zonder niet.
(Ik denk dus ook dat het niet zal liggen aan de contacten van de lens, maar dat is net zoiets als resetten; altijd uitvoeren voordat je teruggaat naar de winkel, je weet maar nooit.)

Wel klote voor je. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHDpro
Heb hem vanmiddag bij de MM in Utrecht gebracht, daar deden ze niet moeilijk en kreeg ik gewoon een compleet nieuwe mee. Goede service dus van de MM (zeker omdat ik hem eigenlijk in een andere vestiging had gekocht).

Het probleem is dus daarmee opgelost.
Pagina: 1