sterrenhemel PIC dilemma

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
ik wil een sterrenhemel maken met moodlight:
  • sterrenhemel wil ik gebruik maken van LED highpower 3w: aantal 2 tot ... 4. twinkel dmv PWM
  • moodlght RGB led strip wordt aangestuurd met handcontrol later met tijdfunctie. Ook PWM
mijn dilemma is het PIC (PWM) + software.
ik heb een eval kit (PIC45K20)van microchip met MPLAB. code taal van MPLAB is zo moeilijk en ik kom er gewoon niet uit. de reden dat ik dit probeer te doen is omdat ik 5 PIC16F727 hebt liggen.
ik kan niet eens op een eval kit code veranderen naar meerdere PWM outgang. laat gaan dat ik het later op een PIC16F727 gaan programmeren.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
#pragma code  
void main (void)
{
unsigned char brightness = 125; // = 0x7D
TRISDbits.TRISD6 = 0;
T2CON = 0b00000111;
PR2 = 249
CCPR1L = 0x7D;
CCP1CON = 0b01001100;
while(1)
 {
do
{
 brightness += 2;
CCPR1L = brightness;
PIR1bits.TMR2IF = 0
while (PIR1bits.TMR2IF == 0);
 } while (brightness < 250);
 Delay1KTCYx(63);
do
{
brightness -= 2;
 CCPR1L = brightness
PIR1bits.TMR2IF = 0;
while (PIR1bits.TMR2IF == 0);
} while (brightness > 1);
Delay1KTCYx(63);        };
} 

Met arduino code is geen probleem
http://arduino.cc/en/Tutorial/Fading
izzy

Mijn dilemma is dus PIC programmeren. Arduino taal is lekker makkelijk maar MPLAB taal is niet te doen (voor mij).
Wat raden jullie mij aan??? Bij arduino blijven en aantal PWM poort beperken op 6. Of tog hardcore (mislukken) code met microchip.

Onderzoek:
http://www.circuitsonline.net/download/cat/8
Proton software: duur.
SourceBoost: ondersteund geen pickit3
MikroElektronika: duur.

Moodlight wil ik comi doen met DCF77 info: http://www.picbasic.nl/
maar code’s van hem kan ik niet toepassen met MPLAB.
of http://www.arduino.cc/playground/Code/Time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:55
MPLAB taal bestaat niet. MPLAB is een IDE, waaraan je een aantal compilers kunt koppelen: C18, C30 en C32 die respectivelijk bedoeld zijn voor de PIC18 reeks, de PIC24 + dsPIC reeks en de PIC32 reeks (Hi-Tech heeft ook compilers die samen werken met MPLAB, maar die kosten een flinke duit, en de probeer versies zijn flink kreupel dacht ik).
Microchip heeft dus geen C-compiler voor de PIC16 reeks. En gratis ga je er ook geen vinden (op een paar kreupele probeer versies na), behalve SDCC. Ik heb echter geen idee hoe goed die werkt, op hun site staat:
Work is in progress on supporting the Microchip PIC16
Dus als je C wilt voor je PIC16F727's wens ik je veel succes ermee. ;)
Disclaimer: ik heb al jaren geen PIC16 meer aangeraakt, dus misschien is er nu wel al een goede compiler voor...

Wat betreft de "code taal van MPLAB", waarschijnlijk bedoel je daarmee de C18 compiler (die stond namelijk op de CD bij je eval-bordje), die is zo goed als ANSI-C dus als je er niks van snapt raad ik je aan een boek te gaan lezen. Die vreemde codes met een '#' voor zijn compiler directives.

Als je je pic's wil gebruiken, begin dan met de datasheet te lezen, en wat tutorials te volgen voor ASM. Microchip voorziet zelf in een hoop mooie voorbeelden. Wil je C, ga dan voor PIC18 en hoger OF investeer in een compiler naar keuze.

De code voorbeelden en tutorials die je gevonden hebt op de site van Fritz zijn allemaal voor proton pic basic, dus daar heb je dus echt wel de proton suite voor nodig. (voor de meeste volstaat de gratis versie)

Om je wat op gang te helpen, hier heb je wat app-notes van microchip zelf:
1, 2, 3, 4, 5

En arduino is speelgoed voor kleine kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Hoe groot moet je programma zijn? Met de gratis versies van mikroElektronica kan je tot 2K programma compileren (de veelgebruikte 16F628 kan je dus 100% gebruiken met de gratis versies), als je zo ver bent moet je al wel weten of je het al dan niet zijn geld waard is. Proton is gratis tot 50 regels code AFAIK, dus hier ben je afhankelijk van de complexiteit van je programma (maar naar mijn aanvoelen is het veelal minder dan de 2K).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:20

Santford

FP PowerMod
Ik heb ooit eens een simpel project gemaakt rondom de PIC16F690. Als compiler heb ik de lite versie van de H-TECH C-compiler gebruikt in combinatie met een PICkit 2 programmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven_cooreman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04-2020
Als je liever bij Arduino blijft, kan je eens kijken naar de vrij bekende TLC5940-chip van TI. Daarmee krijg je in 1 klap 16 afzonderlijke PWM-uitgangen, en er bestaat een heel goed gedocumenteerde library voor (zoek maar eens op "TLC5940 arduino")
Chip valt trouwens te samplen, en kost in de losse verkoop nu ook weer zoveel niet.

Edit: je kan er ook meerdere in cascade schakelen, qua refreshrate gaat dat goed tot ongeveer 10 stuks (=160PWM). Daarmee kun je je sterretjes al in afzonderlijke LED's maken :P
Ohja, ik heb zelf op deze manier mijn sterrenhemel gebouwd, als je meer uitleg nodig hebt roep je maar.

[ Voor 30% gewijzigd door steven_cooreman op 30-05-2010 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
mmm als ik zo lees dan gaan ik voor de Arduino ipv mplab. thx steven_cooreman.
Arduino heeft meer support dan mplab. Arduino hardware iets kost meer dan een pic16FXXX maar software is free.

THX iedereen met jullie inputs.
Pagina: 1