Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Help

ik kom net terug van een vakantie en ik haal voor vertrek altijd alle stekkers uit de apparaten, zo ook mijn pc.

Na terugkomst stop ik de powerkabel terug in pc en zie plots ( pc stond open ) een fikse vonk en rook.
Ik had de powerknop niet uit staan achter op de pc en ik denk dat hij een powersurge kreeg na aansluiting.

Als ik nu de pc aanzet, zie ik wel een ledje branden maar een licht knetterend geluidje en geen actie bij de fans.

hoe kan ik testen of zien wat het is. ik zie zo geen schade of schroeivlekken.
Ook wil ik mijn hd en gpu testen op andere pc of dat beschadigt is ( ik ben geen wiz op it gebied ) dus mijn volgende vraag, kan ik mijn hd schijf zo aansluiten als 2e op een andere verouderde pc , om te kijken of de data nog erop staat.
Gellukig pas geleden alles gebackupt , maar wil het graag even weten.

alvast bedankt

Trespa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waar kwam de flits en rook vandaan ? Als je dat niet weet ruik dan aan de onderdelen. Zo komt je er achter welk onderdeel de rook en flits gemaakt heeft, dat is dan ook het onderdeel dat kapot is.

Zelf vermoed ik de voeding.

Edit: Als het de voeding is kan je mazzel hebben dat alleen die kapot is. Als je pech hebt heeft ie 1 of meerdere onderdelen meegenomen.

[ Voor 23% gewijzigd door PilatuS op 28-05-2010 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de vonk was niet bij of in de buurt van de voeding , maar meer beneden bij de aansluiting van de harde schijf.
Na loskoppelken hd en gpu, geeft de pc geen reactie behalve dan dat ene ledje achter het merk.

ik snuffelde meteen aan de hd, maar kon niet echt een duidelijke rooklucht ruiken.

kan ik een oudere voeding aansluiten op de mobo om te testen, of loop ik dan kans de voeding ook te beschadigen

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2010 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die mogelijkheid is natuurlijk altijd aanwezig, maar ik acht die kans heel erg klein eerlijk gezecht. Probeer iig zonder hdd aan te zetten en je hdd in een externe behuizing te backuppen (meestal <20eu te koop). Kijk wel ff of je een kleine(veelal rode) stekker hebt of een breede aansluiting. kleine aansluiting moet je een SATA behuizing kopen, breede stekker moet je IDE kopen. (Of natuurlijk een combinatie kabel).

EDIT:
Heb een voorbeeld kabel toegevoegd :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2010 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAR_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 09:46
Probeer alle drives en hdd en dergelijke los te koppelen en vervolgens op te starten. niks? probeer dan maar inderdaad je voeding te verwisselen en ook zo kaal mogelijk opstarten. Als hij vervolgens ook niet opstart lijkt mij dan je moederbord ook overleden is.

Je hardeschijf kan je er inderdaad gewoon bij prikken in je andere pc, als hij niet kapot is tenminste zelfde geldt ook voor je grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

even een tip om dit te voorkomen:
zet je pc niet open!

werkgeheugen kan HEEL (en ik zeg expres HEEL in hoofdletters) slecht tegen statische elektriciteit. Gaat ie vonkjes maken enzo.

Als je werkgeheugen kapot was zouden je fans alleen nog wel werken en dat is niet het geval. Ik gok ook voeding, of misschien vonkte het op de aansluiting van je voeding op je moederbord?

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik meende de vonk niet bij mijn voeding te zien , maar meer bij het stekkertje van de hdd, maar het gaat zo snel en je schrikt, dus het kon ook achter de stekker zijn en op het mobo zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Northbridge kan ook nog doorgefikt zijn. Had je een USB apparaat in de computer zitten toen je de stekker erin deed? Deze kan ook voor een stroom piek zorgen.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee geen usb dingen, alleen muis was aangesloten die usb is , maar deze was door stekkertje omgezet naar pff hoe heet dat ....niet usb , zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
ps/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

w4rguy schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:03:
even een tip om dit te voorkomen:
zet je pc niet open!

werkgeheugen kan HEEL (en ik zeg expres HEEL in hoofdletters) slecht tegen statische elektriciteit. Gaat ie vonkjes maken enzo.

Als je werkgeheugen kapot was zouden je fans alleen nog wel werken en dat is niet het geval. Ik gok ook voeding, of misschien vonkte het op de aansluiting van je voeding op je moederbord?
Wat een onzin, Zie antec skeleton die is helemaal open dus continu stof...

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Klopt idd niet. Stof veroorzaakt geen ESD. Veel mensen, waaronder ik, hebben hun kast open staan of hebben zelfs helemaal geen kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Klopt idd niet. Stof veroorzaakt geen ESD.
Uiteindelijk kan stof wel kortsluiting veroorzaken. Als het heel veel word gaat het geleiden en kan het dus problemen geven. Maar goed, daar moet het dus enorm veel voor zijn.

@TS. Check je moederbord eens op schade. Kijk of de condensatoren nog heel zijn en of je ergens brandplekken ziet. Controleer ook de andere onderdelen even. Als er echt vonken en rook waren moet dat ergens te zien zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 28-05-2010 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heren,

ik ben eruit waar de vonk vandaan kwam: een transistortje ( zal het even zo noemen ) op mijn harde schijf is doorgebrand en heeft zwarte vegen uit geslagen.

Nu start mijn mobo ( alles afgesloten ) niet goed op, dus ik schat in dat de powersupply ook niet echt lekker werkt ( omdanks een verlicht ledje op mobo )

Plan: ik koop morgen een nieuwe hd en voeding ( van de best buy van mei ), als het dan nog niet werkt, fiets ik razendsnel terug en koop alle onderdelen nieuw van de best buy high end system.

Ik laat de lui van de zaak ook even kijken naar de voeding, wellicht kunnen zij meteen al zien dat het goed/niet goed is.

iig, bedankt voor de reply's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elco-OS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-03-2021
Ik hoop niet dat de schakelaar op 110 V stond van de voeding? heb het wel eens zien gebeuren ook vonken e.d en diverse onderdelen doorgebrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 22:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Tegenwoordig slikken PSU's alles tussen zo'n 100 en 250 volt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1