OS X word gigantisch traag en log

Pagina: 1
Acties:

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:11
Sinds eind 2008 heb ik m'n eerste mac, een Macbook Pro Unibody Late 2008. Nu heb ik eigenlijk al sinds het begin veel problemen met deze Macbook. Aangezien het m'n eerste Mac is, ben ik bijna op een punt aangekomen dat ik gewoon weer terug naar Windows wil aangezien het gewoon niet werkt.

Als eerste heb ik veel problemen met de hardware gehad. Het scherm dat niet goed en mooi aansloot, videokaart die gewoon op zwart gaat wanneer er een game word gespeeld en een Superdrive die mega veel lawaai maakt bij het opstarten. Ik ben al 2 keer terug geweest en was beide keren m'n laptop 2 weken kwijt. Iets wat ik me niet kan veroorloven met m'n studie. Een aantal dingen zijn opgelost, maar sommige dingen blijven terugkomen. Ook reageert m'n trackpad niet meer goed op het indrukken (normale muisklik), ook dit is al een keer gerepareerd, maar dit blijft terugkomen. Al met al heb ik het idee dat ik gewoon een maandagmorgen model heb. Mijn vraag of ik gewoon een nieuwe kon krijgen omdat ik er al zoveel problemen mee had, werd afgedaan met:
"Helaas meneer, dit kan alleen als er 2 grote reparaties gebeurt zijn. Dat betekend moederbord vervangen bijvoorbeeld". Jammer, maar helaas...

Dan om maar over te gaan naar mijn probleem:
Met de software is het ook slecht gesteld. Ongeveer 4 maanden geleden heb ik een complete reinstall gedaan omdat de laptop gigantisch traag en log werd. Waarom weet ik niet, maar het was zo.

Zo gezegd, zo gedaan, helaas had dit weinig effect. Het was niet allemaal supersmooth zoals ik verwachte na de reinstall, maar het was iets beter. Helaas is het nu weer zo slecht als eerst. Scrollen door webpagina's in Chrome gaat traag, Photoshop, Fireworks, Lightroom, Flash of enig ander Adobe CS4/5 programma opstarten duurt minstens 3 minuten. Ook het volledig opstarten van iWork duurt naar mijn mening veels te lang. Daarnaast heeft hij veel moeite met het afsluiten van programmas. Wanneer je wat meer dingen tegelijk doet en wat meer programma's open hebt staan, gaat hij compleet over de zeik en kan je soms gewoon 2 minuten wachten totdat hij weer reageert. Al met al is de laptop gewoon gigantisch traag. Ook animaties met Expose gaan happerend en niet vloeiend. Iets intypen in spotlight gaat niet mooi (tekst loopt achter op mijn input). Ook zie ik het strandballetje gewoonweg veels te vaak.

Nu vraag ik mij af waar het aan ligt, de HD is het niet, ik heb al een test gedaan en dat ging gewoon goed. Is het de software? CS4/5 bevat megaveel Flash, wat een gigantische faal is van Adobe op de Mac, maar dat heeft toch niets te maken met bijvoorbeeld Pages? Ligt het aan m'n Font library (592 lettertypen geinstalleerd zegt Lettertypecatalogus), kan bijna niet zou ik zeggen.

Of eis ik gewoon teveel van m'n laptop? Als ik dit op m'n desktop doe die ongeveer dezelfde specs heeft met Windows 7, dan kan hij dat makkelijk aan... Ligt het gewoon aan gebugde Snow Leopard? Volgens mij was Leopard een stuk sneller dacht ik, maar dat weet ik niet zeker.

Specs:
Snow Leopard 10.6.3
Macbook Pro Unibody Late 2008
2.4 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB 1067 MHz DDR3
WD5000BEVT (schijnbaar bijzondersnelle 5400RPM schijf)

Ik ben iig door al dit gezeik bijzonder teleurgesteld in Apple, ik dacht dat het allemaal snel bleef en dat de laptops een goede bouwkwaliteit hebben, maar het valt me allemaal bijzonder tegen. Ik heb er meer problemen mee gehad dan met m'n vorige Dell XPS...

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02 12:12

Flappiewappie

Hier nog meer

Zet er dan iig 4gig in.

En traag, ja dat is relatief. Ik heb soms ook dagen dat mijn Mac rete traag is. Wat programmas sluiten of een reboot en dan is het weer prima. Bij mij is vaak het werk geheugen een probleem.

2 of 3 grote programmas naast elkaar is gewoon teveel voor 2gig. (en dan bedoel is CS5/iTunes/Safari) dan zit het in feite al vol als je nog een MSN/Pages/preview/torrentprogramma/twitter programma open hebt staan.

Hier staat wat

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Hoewel ik zelf mijn macbook pro (late 2008) verkocht heb omdat ik niet tevreden was met OSX heb ik dit nooit ervaren. Photoshop was razendsnel en eigenlijk is ie nooit langzamer geworden.
3 minuten opstarttijd is ook van den zotte, dus je zou haast aan een hardwareprobleem gaan denken.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Flappiewappie schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 11:18:
Zet er dan iig 4gig in.

En traag, ja dat is relatief. Ik heb soms ook dagen dat mijn Mac rete traag is. Wat programmas sluiten of een reboot en dan is het weer prima. Bij mij is vaak het werk geheugen een probleem.

2 of 3 grote programmas naast elkaar is gewoon teveel voor 2gig. (en dan bedoel is CS5/iTunes/Safari) dan zit het in feite al vol als je nog een MSN/Pages/preview/torrentprogramma/twitter programma open hebt staan.
Bij mij draait iTunes, Safari, Adium, Mail, iCal, Skype, uTorrent, Office 2008 en iPhoto gewoon goed naast elkaar hoor. Heb geen uitzonderlijke specs: 2.26 Ghz MacBook unibody met 2GB ram op een extern scherm van 1680 * 1050 px.

Kan het niet zo zijn dat je software gebruikt die een memoryleak veroorzaakt onder OS X? Anders zou ik naar een hardwarematig probleem gaan kijken. Staat er een error in de opstartlogs?

[ Voor 5% gewijzigd door tobiasvs op 28-05-2010 11:24 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 22:19
Was de macbook ook traag direct na je re-install, dus zonder dat je extra programma's hebt geinstalleerd?

Zoja, dan kan het een hardware probleem zijn. Een aantal ideetjes:
- Installeer anders eens OSX op een externe USB HD, dan kan je het e.e.a. vergelijken.
- Of installeer windows mbv bootcamp, is dat ook traag?
- Al naar je console messages gekeken, zitten daar niet toevallig HD fouten in?
- Draai eens memtest voor je geheugen

Zit er niet Adware ofzo op je laptop, of buggy opstartitems?

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-01 21:35

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Voor de programma's die je gebruikt heb je wel erg weinig geheugen.

Je kan waarschijnlijk vrij snel in je Activity Monitor zien wat het probleem is. Gaat de cpu naar 100%, zit je geheugen 100% vol en zie je veel page ins / page outs enz.
Installeer anders eens OSX op een externe USB HD, dan kan je het e.e.a. vergelijken.
Is OSX dan niet standaard trager? Ik kan me niet voorstellen dat een HD over USB dezelfde performance kan halen als intern.

[ Voor 32% gewijzigd door swtimmer op 28-05-2010 11:25 ]

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

592 Fonts is trouwens wel erg veel. Dit zou volgens mij de boel best kunnen vertragen (in ieder geval de font-menu's met live preview van het lettertype). Schakel anders onnodige fonts uit.

Vraag: gebruik je VMWare Fusion 3? Ik heb 't namelijk wel gebruikt en het heeft zo'n 30 seconden aan mijn boottime toegevoegd, ook na uninstall.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• TheJVH
rvtk schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 11:24:
Was de macbook ook traag direct na je re-install, dus zonder dat je extra programma's hebt geinstalleerd?

Zoja, dan kan het een hardware probleem zijn. Een aantal ideetjes:
- Installeer anders eens OSX op een externe USB HD, dan kan je het e.e.a. vergelijken.
- Of installeer windows mbv bootcamp, is dat ook traag?
- Al naar je console messages gekeken, zitten daar niet toevallig HD fouten in?
- Draai eens memtest voor je geheugen

Zit er niet Adware ofzo op je laptop, of buggy opstartitems?
Ik heb Windows 7 (RC dan wel maargoed) erop staan en die is retesnel, dus volgens mij is dat het niet. Na de reinstall was hij volgens mij vrij snel maar wat ik me herinner is dat hij al snel veel trager werd. Vooral het installeren van CS4 had veel impact op de performance...

Een klasgenoot heeft exact dezelfde laptop en draait ook CS4, bij hem is het ook vrij traag maar nog veel sneller dan bij mij...

EDIT: @boven:
592 fonts is dus inclusief alle bold, licht, italic fonts. Dus Helvetica Neue is al goed voor 20 fonts :) . Als ik een reinstall doe dan zal ik wel het aantal fonts een beetje in de gaten houden, of een font manager als Fontcase.

Volgens mij heb ik op deze instal nog nooit VMWare gebruikt :) .

[ Voor 14% gewijzigd door TheJVH op 28-05-2010 11:32 ]

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 22:19
swtimmer schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 11:24:
Is OSX dan niet standaard trager? Ik kan me niet voorstellen dat een HD over USB dezelfde performance kan halen als intern.
Klopt, het is over usb trager dan via de HD. Maar als het aan de HD zou liggen (lijkt me niet na bovenstaande post van TS), dan zou je wel makkelijk het verschil kunnen merken. Ik bedoelde het meer als makkelijke manier van nieuwe install proberen.

offtopic:
Toch draait OSX erg fijn vanaf usb disk, viel me echt op.

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:22

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Kans dat je laptop ook trager werkt is dat de bootamp partitie wordt geïndexeerd door mac os x. Beste wat je doet is onder systeemvoorkeuren -> spotlight en de rechtertab nemen (privacy in mijn geval). Klik op het plusje en selecteer de bootcamp hd. Het indexeren van die partitie is in mijn ogen nergens voor nodig en jammer dat mac os x die standaard niet toevoegd in die lijst.

Deze truuk helpt ook tegen de vele strandballen.

offtopic: voor elke linuxdistro geldt dat ze gek zijn op ram. Dat is het eerste dat ik indertijd veranderd heb aan mijn macbook late 2007. 4 GB ram is hemels als er veel virtuele machines openstaan.

Battle.net: NagaByrd#2844

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:04
nagasy schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 12:17:
offtopic: voor elke linuxdistro geldt dat ze gek zijn op ram. Dat is het eerste dat ik indertijd veranderd heb aan mijn macbook late 2007. 4 GB ram is hemels als er veel virtuele machines openstaan.
offtopic: OSX is dan ook geen Linux distro, maar meer geheugen kan nooit kwaad..

2GB geheugen, maak daar ééns vier GB van? Is niet zo duur meer. Daarnaast ben je wel 'de eerste' die echt meld dat het snel trager wordt, en traag als str*nt is, lijkt me dan een hardware probleem denk ik, dat er dus iets stuk is.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
De enige keer dat bij mij mijn unibody echt traag werd was toen de HD kapot was, onder windows via bootcamp was daar niets van te merken. Ook diskutil gaf niets raars aan. Maar er zaten toch wat kapotte sectoren op de blijkbaar precies op het punt waren waar OSX veel aan het lezen en schrijven was. HD vervangen en het probleem was verholpen.
Overigens heb ik er ook 'maar' 2 gb inzitten. Photoshop/Illustrator/iTunes/Safari tegelijkertijd naast elkaar gebruiken met grote image files is geen enkel probleem.

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01 11:33
Heb ook een Macbook met 2 GB, maar die is niet zo traag zoals jij meldt. Ook niet als ik CS4 open heb staan met Word en Keynote, met Safari en iTunes.
Alleen flash in Safari is soms echt killing, ik weet nu niet of dit door de browser komt of door mn geheugen, maar dat wil nooi echt lekker soepel werken.

• TheJVH
Hoe kan ik controleren in OSX op die bad sectors? Anders op Windows doen met HD Tune? Is daar een goed appje voor op OS X?

Overigens is Flash altijd traag, dat is puur omdat Adobe geen goede ondersteuning bied.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Killzone schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 09:17:
Hoe kan ik controleren in OSX op die bad sectors? Anders op Windows doen met HD Tune? Is daar een goed appje voor op OS X?

Overigens is Flash altijd traag, dat is puur omdat Adobe geen goede ondersteuning bied.
Smart Reporter installeren?

Dan weet je elk moment of je HD's gezond zijn. :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Flash op OSX is inderdaad drama. Verder ervaar ik niet de traagheid van mijn 2007 pre-unibody macbook die jij hier noemt. Alhoewel ik wel met CS3 werk. Vaak werk ik parallel met PS, LR, Textmate, Preview, Transmit, Transmission, Safari, Terminal, Quicktime, Itunes, Vmware met Windows (MATLAB, Word). Geeft geen kick, alhoewel ik wel vermoed dat Leopard snappier was.

In het verleden had ik ook problemen met flash. De mac werd er niet zozeer traag van, maar begon wel flink te blazen. Vaak wordt dit veroorzaakt door flash popups die op de achtergrond draaien tijdens additioneel browsen. Dit programma werkt geweldig (http://clicktoflash.com/). Alle flash enabled content wordt pas geladen wanneer je erop klikt. Scheelt een hoop energieverbruik en resources.

Heb je diskutility al een check laten doen? Anders eventueel Apple Hardware Test opsnorren. Moet ik ook nog doen aangezien hij over een paar maanden uit garantie gaat. Maar ik kan het voor mijn model niet vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door Oyster op 01-06-2010 09:30 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Je zou inderdaaad ook eerder aan een hardware probleem denken, zelfs als ik mijn hele dock open inclusief Matlab met berekeningen aan wordt ie nog niet traag.

(toch gek, Matlab kan wel een hele constructie doorrekenen maar soms crasht Flash op een afbeelding..)

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ga eens naar een Apple Store, en leg je probleem uit?
Welke programma's heb je geinstalleerd? Ik draai een Early 08, ook slechts 2 gyg, maar ik kan alles tegelijk draaien dat zeg maar vertragend zou moeten werken, zonder enorme verslechtering in snelheid (apperture 3, Office 08 en iMovie tegelijk lukt prima). Ik vrees bijna voor je hardware, of toch een rare gebruiksvorm...

Heb je al eens PRAM en NVRAM gereset?

Ik heb niets te melden.

Pagina: 1