Meerdere harddisks gelijktijdig klonen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-09 21:28

P-e-t-j-e

dapper oranje: wortheldje

Topicstarter
Wij hebben hier een hele hoop dezelfde systemen in voorraad staan voor een extern bedrijf. Die moeten we van tijd tot tijd uitrollen om de systemen in een dochtervestiging te vervangen. Tevens hebben we een klant waar we vaak dezelfde nieuwe systemen uitrollen. Om nu niet elke keer een nieuw systeem uit te hoeven installeren maak ik een kopie van het vorige systeem.

Momenteel installeren we 1 systeem, patchen het helemaal, updaten de antivirus etc etc. Vervolgens zet ik er een sysprep op waardoor hij bij het rebooten alleen vraagt om de windows serial. Daarna activeren en klaar is repelsteeltje. Vervolgens copieer ik een ghost image naar de server en ga de overige systemen via een usb stick onder dos een drive naar de server laten mappen om het image weer terug te zetten naar de volgende PC.

Ik hoor nu iedereen roepen 'ghost multicating' maar dat werkt niet goed. Hij loopt vaak vast en tevens moet ik dan alle computers aan gaan sluiten en opstarten met een bootdisk. Ik heb op internet gekeken voor een harddisk-copier maar dat is zo'n beetje vanaf de 1000 euro (4 of meer disks). En dat is erg boven budget.

Nu is mijn vraag: kan ik zelf met behulp van een PC en 1 of meerdere PCI-SATA-kaartjes (en ook IDE als dat kan maar ik weet niet of die er zijn) een disk-copy-systeem bouwen zodat ik 1 schijf gelijktijdig naar meedere schijven kan clonen, en dan het liefst ook nog een beetje goede doorvoer....

Any ideas anyone???

doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb het nooit geprobeerd, maar in theorie zou op een Linux doos iets als
code:
1
dd if=/dev/sdb | tee /dev/sdc | tee /dev/sdd | tee /dev/sde | tee /dev/sdf >/dev/sdg
de disk sdb moeten kopieren naar sdc, sdd, sde, sdf en sdg tegelijk. Dit is wel een lowlevel copy, dus ongebruikte sectoren worden meegecopieerd, en de doelschijf mag niet kleiner zijn dan de bronschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Hmm... ben niet zo'n guru op het gebied van Li-U-nix. De schijven zullen veelal hetzelfde zijn maar daar heb ik geen garantie voor :-(

Zijn er nog windows/dos oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Ghost multicast maar dan gratis: http://clonezilla.org/

Boot de machines van 't netwerk en restore de image via multicast :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Met clonezilla heb je weer meer PC's nodig, 1 PC per doel harde schijf. Maar zoveel kost een PC niet zou ik denken, zeker niet als het niet een recent model hoeft te zijn.

Affijn, er zijn nog heel veel meer clone utilities, die je kunt booten van USB of CD, en die je evt ook nog kunt scripten.

http://www.thefreecountry.com/utilities/backupandimage.shtml
Wikipedia: Comparison of disk cloning software

Echter geen van die tools zie ik iets hebben om vanaf 1 bron diks naar meerder schijven te copieren (als ze het al hebben is het niet een heel zichtbare feature), voor een redelijke prijs.

[ Voor 30% gewijzigd door leuk_he op 28-05-2010 18:53 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

P-e-t-j-e schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 10:51:
Nu is mijn vraag: kan ik zelf met behulp van een PC en 1 of meerdere PCI-SATA-kaartjes (en ook IDE als dat kan maar ik weet niet of die er zijn) een disk-copy-systeem bouwen zodat ik 1 schijf gelijktijdig naar meedere schijven kan clonen, en dan het liefst ook nog een beetje goede doorvoer....

Any ideas anyone???
Tuurlijk kan dat... Of zou een machine voor jan-met-de-korte-achternaam meerdere SATA-poorten hebben? Desnoods schaf je een dedicated PCI-e kaart aan zoals een Areca (let op: kost geld) en dan trap je een commando af om source te kopieren naar destinations.

Zie niet helemaal het probleem om dit zelf te hebben bedacht...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 18:43:
Tuurlijk kan dat... Of zou een machine voor jan-met-de-korte-achternaam meerdere SATA-poorten hebben?
Ik denk het wel maar meestal max 2 of 4. En ik dacht met PCI kaartjes meerder schijven tegelijk te kunnen doen. Dus bijv 3 kaartjes met 4 sata-poorten = 12 hd's tegelijk (bron op de interne sata)
MAX3400 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 18:43:
Desnoods schaf je een dedicated PCI-e kaart aan zoals een Areca (let op: kost geld) en dan trap je een commando af om source te kopieren naar destinations.
En PCI-e heeft als voordeel boven PCI dat hij hogere doorvoer kan hebben met meerdere disks of zo??

Dat 'commando af om source te kopieren naar destinations' is nou juist het probleem. Ik kan bij wijze van onder windows ook wel aan de gang gaan om te kopieren in windows explorer :/ . Hij zal echter voor elke schijf apart een copy-thread opzetten dus de bron-disk krijgt het wel heel zwaar.

Het probleem is dus nou juist dat hij het tegelijk naar alle schijven moet schrijven, net als een soort van raid controller. Er zijn genoeg clone programma's te vinden, maar niet die tegelijk naar meerdere destinations kunnen schrijven,en dan ook nog een goede doorvoer hebben (DMA?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

wat je dus eigenlijk wilt is een 8 disk raid 1 opzetten, daar alles in 1x heen kopieeren, en dan de raid 1 array verbreken zodat het weer losse schijven zijn.

de beste manier om dat te doen zou ik zo 123 niet weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Mensen, excuses voor de late reactie. Wilde toch nog even posten hoe ik het heb opgelost voor eventuele medetweakers die voor hetzelfde dilemma zitten:

Hoewel het raid-principe me wel aanspreekt (heb het nog niet uitgeprobeerd. Geen idee hoe lang de rebuild duurt en of je schijven dan zomaar los te gebruiken zijn - er wordt denk ik wel ergens info over de raidconfig op de schijf weggeschreven??)

Uiteindelijk heb ik het toch een aantal dezelfde P4-systeempjes met onboard PXE-networkboot ondersteuning gepakt om deze via ghostcast te clonen. Hierin heb ik de nieuwe lege schijven geplaatst. Vervolgens heb ik een ghost bootfile gemaakt die ik via een DHCPserver en TFTPserver heb klaargezet voor de clients. Bij het starten wordt bij gebrek aan een bootsector op de HD automatisch vanaf het netwerk geboot. Deze laadt de symantec ghost console client die vervolgens aanmeldt bij mijn ghostserver. Van daaruit stuur ik de images via ghostcast naar alle systemen. Even wachten en klaar is kees.

Door allemaal dezelfde systemen te gebruiken voor het clonen (reboot na het clonen uitzetten! anders boot hij van disk terwijl de schijf in een 'verkeerd' systeem zit) is de stabiliteit verbeterd. Het clonen gaat nu prima als ik de server en de clients gewoon op een eigen switch zet zonder internet verbinding.

Voor de computernamen en serials heb ik een 2delige oplossing: voor de computernaam draait hij bij het opstarten een AutoIT-scriptje dat de naam veranderd en voor de serial wordt een officiele keychanger van microsoft opgestart. Deze activeert ook meteen het systeem na het wijzigen van de key.

Al met al dus geen oplossing zoals ik hem in gedachten had (offline, zodat ik niet hardware afhankelijk ben) maar in ieder geval een werkende situatie.

Bedankt zover voor de reacties!

Pagina: 1