Hoe een soort van Drobo intern

Pagina: 1
Acties:

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-02 13:02
een aantal jaar geleden heb ik hier op het forum de vraag gesteld of het mogelijk was om een raid te maken van verschillende schijven, waar ik (als de opslag vol begon te raken) gewoon een schijf bij kon zetten, of een schijf uit kon halen een grotere ervoor terug kon zetten en gewoon verder draaien

Nu zag ik dat er iets was als een drobo die presies doet wat ik zo graag zou willen
helaas zijn de drobo's nog een beetje aan de hoge kant geprijst en krijg ik er op die manier nog een extra kastje bij met z'n eigen stekker in mijn al overvolle stekkerblok

Weet iemand mischien een pci kaart / software / iets waarmee in het zelfde kan doen als de drobo maar dan lekker in m'n coolermaster stacker
Ik ben al een paar dagen aan het zoeken geweest, maar ik kom er niet achter wat voor soort raid drobo gebruikt, andere zeggen weer dat je beter een aantal grote harde schijven kan gebruiken en in raid 5 kan zetten, maar als die dan vol zit (oke duurt wel een poos) zit je weer met het zelfde probleem

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 05:28

nAffie

...

Met unRAID kan je ongeveer hetzelfde doen als een Drobo, alleen draait dat van USB stick op een aangepast Slackware OS.

Je hebt dan nog steeds wel een aparte kast, mobo cpu etc voor nodig, maar je kan nu wel verschillende harddisks combineren en je setup uitbreiden als je weer ruimte nodig hebt...

nAffie in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"
jos707 in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

meh.

• creon
zo iets zoek ik dus, maar dan gewoon onder windows of op een apart pci kaartje
extra kast is geen optie, dan kan ik net zo goed een drobo aanschaffen
ik heb een mooie grote kast met meer dan genoeg plaats voor harde schijven
mis alleen nog "iets" wat die schijven aan elkaar koppeld

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Unraid.

Zfs file systeem, solaris, open solaris en freenas.

Ubuntu raid 5, deze kun je laten groeien (grow of growing). En de lvm kun je uitbreiden.

Gemakkelijkste is unraid en freenas.

(in de toekomst krijg je ook nog gtrfs file systeem).

• creon
sorry unraid is een apart systeem dus extra kast -> kan ik netzo goed een drobo ernaast zetten
ubuntu is niet echt windows, dus ook geen optie - weet wel dat linux steeds mooier en makelijker wordt, maar wil gewoon windows blijven gebruiken

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Hoewel 't ook als compleet systeem te krijgen is, is Unraid zelf in principe gewoon het os. Maar als je bij Windows wilt blijven dan kijk eens naar Windows Home Server, daarin zit ook een intelligente vorm van redudante data opslag.

[ Voor 5% gewijzigd door Nielson op 28-05-2010 16:25 ]

Pagina: 1