Toon posts:

E8400 overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 578 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik was vanavond van plan mijn E8400 te overclocken...
Dus ik na het lezen van vele tutorials vandaag de gok maar gewaagd, ingelogd in de bios e.d.

In de bios stond de FSB op 333, dus ik zette deze eerst op 350. Dit ging gewoon goed, toen naar 400 (zou ik op 3.6GHZ uitkomen) en toen starte de pc niet meer op. Bleef hangen bij opstarten bij de tekst "Checking USB Configuration...".
Dus ik als de gesmeerde bliksem bios gereset en toen startte die weer op..
Heb het nu weer terug gezet op 333mhz maar hij staat nu op 3GHZ bij systeemeigenschappen terwijl hij eerder op ik meende 3,26 ghz stond en ik hier zeer graag 3,6 of zelfs 4,0 ghz wil zien staan.
Overigens ,via het programmatje CPU-Z zie ik nu ook staan dat multiplier op 6x staat ipv de ingestelde 9x.. :-(

Wat heb ik niet goed gedaan?

Krijg nu na de reset overigens ook een error met opstarten: CPU FAN ERROR (en 5 piepjes). Dit kan komen omdat die pc waterkoeling heeft, en dus geen fan op de processor... Maar een functie om de error uit te zetten in de bios heb ik nog niet gevonden!

Momenteel heb ik het volgende in de bios ingesteld:

\\\\
CPU Ratio setting 0.90
Ai overcloking: manual
FSB Strap to north bridge: auto
FSB Frequency: 333
PCIE frequency: 100
DRAM Frequency: DDR2-667mhz
\\\\

Volgens mij stond hij eerder met dezelfde instellingen op 3,26 ghz te draaien maar dit weet ik niet zeker.

Ik heb 3 geheugen bankjes erin, waarvan 2 bankjes één kit is (met 800).. Het andere bankje weet ik niet op hoeveel die draait (staat er niet op). Zou het kunnen dat hij daardoor vast is gelopen, stel dat die op 667 draat?

Mijn specs:
Vista 64bits
Moederbord: Asus P5K SE/EPU
Processor: E8400
Watergekoelde pc

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2010 03:43 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 03:41:
Heb het nu weer terug gezet op 333mhz maar hij staat nu op 3GHZ bij systeemeigenschappen terwijl hij eerder op ik meende 3,26 ghz stond en ik hier zeer graag 3,6 of zelfs 4,0 ghz wil zien staan.
Overigens ,via het programmatje CPU-Z zie ik nu ook staan dat multiplier op 6x staat ipv de ingestelde 9x.. :-(

Wat heb ik niet goed gedaan?
Wellicht is het handig om je eerst eens in het overclocken te verdiepen. :) Zie ook Overclocking & Tweaking FAQ.
Je processor draait standaard op 9x333Mhz = 3.0Ghz. Er kan dus nooit 3.26 ofzo gestaan hebben. Die 3Ghz die nu aangegeven wordt is dus correct.
Dat de multiplier op 6 staat komt door de Intel Speedstep. Als de CPU het niet druk heeft schakelt ie een paar tandjes terug om stroom te besparen. Zodra het druk wordt gaat ie stapsgewijs weer naar de 9.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 28-05-2010 06:28 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je cpu loopt standaardop 333 x 9 = 3,00 GHz.. dus hier is niets vreemds, stond hij eerst anders, dan komt dat omdat het in je bios toen al overklokt was.

die mutiplier komt door C1E en Eist.. deze klokken de processsor terug als je hem niet volledig belast..
onde cpu configuration kun je deze uitzetten.

in je main pagina van je bios kun je halt on: no errors instellen..

overigens heben we niet veel aan je specs zo. hoeveel geheugen en op welke snelheid?

het niveau van je startpost doet wel een beetje onder voor wat we hier op tweakers verwachten,
Google had antwoord kunnen geven op al je vragen...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Je FSB verhogen is toch geen overklokken ;)

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:24
En waarom dna niet XeNeRgY?

Ontopic:

De startpost is niet duidelijk genoeg, hoe waren je voltages ingesteld etc.
ook is hier op tweakers een post over de Wolfdale processors probeer het daar eens want als iedereen een topic gaat openen wordt het hier een gekke boel vind je niet?

en wat nedernakker al zegt. google :)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• D_H_R 1908
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-01 21:52
Dat gepiep kan je uitzetten bij de hardwaremonitor in bios , gewoon cpu fan op ignore zetten.

Verwijderd

Ik heb mijn E8400 ook overgeklockt, misschien heb je hier wat aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/05/28/1275028950-730.jpg

Verwijderd

Topicstarter
@ Detonator.

Jij draait hem ook op 9x400mhz, zo had ik hem ook ingesteld maar dan start hij niet meer op en blijft hij bij usb check in de bios hangen.

Wat voltages betreft, die had ik op auto laten staan... Zit daar het probleem misschien?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2010 11:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 06:28:
je cpu loopt standaardop 333 x 9 = 3,00 GHz.. dus hier is niets vreemds, stond hij eerst anders, dan komt dat omdat het in je bios toen al overklokt was.

die mutiplier komt door C1E en Eist.. deze klokken de processsor terug als je hem niet volledig belast..
onde cpu configuration kun je deze uitzetten.

in je main pagina van je bios kun je halt on: no errors instellen..

overigens heben we niet veel aan je specs zo. hoeveel geheugen en op welke snelheid?

het niveau van je startpost doet wel een beetje onder voor wat we hier op tweakers verwachten,
Google had antwoord kunnen geven op al je vragen...
Waar kan ik dat C1E en Eist instellen in de bios?
Ik heb 3 geheugenbankjes erin...
1 kit van 2x1GB op 800 en 1 van 2gb waar ik weet niet op welke snelheid die draait (staat er niet op)

• Sebedees
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-12-2025
Kijk nadat je de FAQ hebt doorgenomen eens op dit topic: [OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/info Topic - Deel 3 Dit gaat helemaal over het overclocken van deze processor.

Je moet je echt inlezen voordat je verder gaat. Als je je cpu overclockt op auto voltage kan het misgaan.

Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Sebedees op 28-05-2010 12:02 ]

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/tu4ztt-6.png[/img]

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11-2025

MeltedForest

Lenny-t

Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 11:27:
@ Detonator.

Jij draait hem ook op 9x400mhz, zo had ik hem ook ingesteld maar dan start hij niet meer op en blijft hij bij usb check in de bios hangen.

Wat voltages betreft, die had ik op auto laten staan... Zit daar het probleem misschien?
Verdiep je er eerst eens wat meer in. Je wilt zo min mogelijk op auto hebben staan, dat kan alleen maar voor problemen zorgen.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-01 11:44

TheNephilim

Wtfuzzle

Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 11:16:
Ik heb mijn E8400 ook overgeklockt, misschien heb je hier wat aan:

[afbeelding]
Die E8400 van mij loopt ook 3,6Ghz, maar dan op 1.272v ... die van jou veel lager. Heb de voltages op auto gezet, dat regelt m'n moederbord (Asus P5E Deluxe). Heb jij ze zelf bewust lager gezet?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:29
Ja, vooral spanningen regelt een moederbord niet accuraat, om de stabiliteit te verzekeren. Met wat stresstesten kan er gemakkelijk nog wat af, de mijne draait op 3,8GHz (425x9) op 1,200V. :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• 1337LutZ
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-07-2025
Lees eerst maar eens je Mobo handleiding, staat netjes alles in ;)

• ArnoAG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
Wat betreft de CPU fan error, die kan je uit zetten in de bios, ik weet niet wat voor bios jij hebt maar bij mij staat het bij de hardware monitor, je hebt daar verschillende opties voor fans. De cpu fan moet je op Ignore zetten.

Incompl te

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zou je idd aan willen raden om eerst eens de FAQ en het andere topic wat door Sebedees genoemd wordt door te lezen en ook te begrijpen, dat zal je vragen hier schelen :) Als je er dan nog niet uitkomt kan je voor het specifieke probleem waar je dan tegenaan loopt een topic openen.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.