Batterij in knuffelbeer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-04 22:50
Beste tweakers,

Ik zit met iets wat ik totaal niet begrijp:

Ik ben op dit ogenblik 20 jaar, en net zoals velen had ik in mijn wieg een knuffelbeer die muziek kon maken.
(Voor het visuele, het was een kleine olifant van om en beide 30 cm)

Ff situatie schets (en ondertussen mijn halve leven :P )

Deze knuffelbeer is later uitgegroeid tot mijn favoriete beertje. Als kleine baby lieten mijn ouders het muziekje regelmatig spelen bij het slapengaan. Eens ik ouder was geworden, heb ik die olifant gedurende enkele jaren zo goed als dagelijks laten spelen voor het slapengaan.
Het muziekje duurt telkens een 30 tal seconden en kun je activeren door op zijn 'buik' een drukknop in te duwen)

Dan kwam de 'puberteit' enzo. En lag die beer op een kast.

Dan op 15 jarige leeftijd heb ik mijn huidige vriendin leren kennen. En na een jaar had zij mijn favoriete knuffel gekregen. Ook zij speelde dit liedje regelmatig af als ik er niet wast.
En ook nu nog (ja vrouwen e :+ ) slaapt ze regelmatig met die olifant, en laat ze zijn muziekje afspelen.

Nu vraag ik mij af hoe het in GODSNAAM mogelijk is dat die olifant na 20 jaar nog muziek speelt.
Die olifant is nu al paar keer gewassen ook, telkens die uit de wasmachien komt, zingt die wat krakkemikkelig. Maar na een paar keer komt die er weer door.

Da beest is toen in de tijd ironisch genoeg in de Aldi gekocht. (Gekend voor zijn goedkope producten en huidige medion computers ;) )
Producent of maker van deze knuffelbeer kan ik niet meer terugvinden.

Als er mensen zijn die een logische uitleg hebben hoe deze olifant nu nog muziek speelt, graag.
Batterij lijkt mij onlogisch, daar het beest niet veel weegt en het hoogstens kleine batterij kan bevatten.
Da muziekje is op zijn minst (denk zelf véél meer) duizend keer afgespeeld, en duurt 30 seconden.

Ik start dit topic puur uit interesse hoe zoiets te verklaren valt, en of het al dan niet abnormaal is. En ben niet van plan van die beer te openen, of mijn vriendin kilt mij :P

(Indien ik in het verkeerde topic zit, verplaats maar ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 15:26
Ik denk dat puur het indrukken van de knop genoeg energie levert voor het afspelen, vooral als het puur mechanish is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 16:19

Yor

Yor1313#2571

Speeldoosje-achtig iets in de buik van dat ding.

De druk van jou vinger op de aan-knop zal naar alle waarschijnlijkheid een veer spannen die dan de speeldoos aandrijft als hij weer ontspant.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

Daar zit toch echt een batterij in. Waarschijnlijk gewoon alkaline, misschien zelfs Lithium. En ja, die kunnen zo lang mee. Qua stroomverbruik is het echt minimaal, er zal denk ik een piëzo elementje in zitten. Dus niks spectaculairs ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.budgetronics.eu/N_art1082_Memo2_1.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Elektronicanet op 27-05-2010 23:13 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285165

Om zelf nog een vraag toe te voegen. Er zit dus een luidsprekertje in. Hij geeft zelf aan dat hij meerdere malen is gewassen. Gaat zo een ding niet stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

KoudeAardbei

Moderator

Anoniem: 285165 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 23:13:
Om zelf nog een vraag toe te voegen. Er zit dus een luidsprekertje in. Hij geeft zelf aan dat hij meerdere malen is gewassen. Gaat zo een ding niet stuk?
blijkbaar niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
Ik dacht ook aan het idee van zo'n speeldoosje. Maar het indrukken van dat knopje is zooo zacht dat het wel elektronisch moet gaan volgens mij... (Niet dat ik daar nu zo veel van ken)

En idd paar keer gewassen in wasmachine, en de eerste keren maakt die geen tot weinig geluid. En na een tijdje (enkele uren) werkt die weer perfect.

En ook al is verbruik minimaal, er kan niet meer dan een AAA batterij in zitten (wat al overdreven is) als ik uit ga van het gewicht.
En een alkaline batterij kan toch geen 20 jaar mee? of 1000x een liedje/melodie van om en beide 30 seconden afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Mijn gok op basis van deze nieuwe info: een CR2032 lithium knoopcel met een piëzo element uit de post hierboven :) Die kunnen wel 20 jaar mee, worden ook op moederboarden gebruikt voor de bios. :)

[ Voor 41% gewijzigd door Elektronicanet op 27-05-2010 23:20 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomzh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-11-2024
blijkbaar dus wel, of je moet hem opereren om erachter te komen, maar of je lief daar zo blij mee is... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
Dus als ik van bovenstaande info mag uitgaan, dan zit het er dik in dat de olifant aan het einde van zijn latijn aan het komen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Laatst online: 04-06 17:31
Jizzaa schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 23:22:
Dus als ik van bovenstaande info mag uitgaan, dan zit het er dik in dat de olifant aan het einde van zijn latijn aan het komen is?
hoeft niet persee, kan zeer lang meegaan hoor

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:02

Aganim

I have a cunning plan..

Een piëzoelektrisch speakertje is vrij simpel, kortweg een stukje (keramisch) materiaal dat buigt onder spanning en daarmee dus een trilling (geluid) veroorzaakt. Heel veel kan daar dus ook niet aan kapot. Wellicht dat het vocht van het wassen de werking tegengaat, zou verklaren waarom ie het weer doet als hij weer droog is.

Echter gaat mijn kennis hiervan ook weer niet zo ver, dus correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Lithium-luchtbatterijen hebben nog een veel hogere energiedichtheid dan li-ion (echt *veel* meer, meer dan 20 keer zoveel) en dat zijn al de meest energiedichte batterijen die we momenteel gebruiken. Vroeger stopte men in dat soort zooi wel dat soort batterijen, juist zodat ze lang meegingen. Ook hadden ze 0 last van zelfontlading. Dus ik weet behoorlijk zeker dat als je hem open zou maken, er een lithium-lucht, zink-lucht of andere alkali-luchtbatterij in zit.

En de totale playtime is niks, bovendien is het geluidsvermogen erg klein (in de orde van tientallen milliwatts). 30 seconden, 20 jaar lang, elke dag een keer, dat is maar 60 uur. Dat kan dus gemakkelijk in minder dan 1 Wh. Dat is een batterijtje ter grootte van een knoopcelletje.

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 28-05-2010 10:22 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik had vroeger een klein autootje, ook met een batterij (AA) en als ik die batterij er uit haalde kon ik nog steeds het geluidje afspelen. Vond ik toen altijd erg vreemd, en dus de batterij er maar uit gelaten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
_ferry_ schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:52:
Ik had vroeger een klein autootje, ook met een batterij (AA) en als ik die batterij er uit haalde kon ik nog steeds het geluidje afspelen. Vond ik toen altijd erg vreemd, en dus de batterij er maar uit gelaten :P
:P XD ...... doet mij eigenlijk denken aan mijn gestuntel paar jaar geleden voordat ik niet heel veel van electro af wist.....ooh leuk weggooi camera!! SLOPEN!!!!!.. batterij eruit en dan kan er niets mis gaan... JAHA!! amahoela dus he :P.. opdonder gekregen van de flits..

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-06 13:29
Ik had vroeger zo'n flik flak horloge ofzo met die gezichtjes. Die bleef ook maar doorgaan...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan je het olifantje, gezien zijn geringe grootte, niet eens een rontgenfoto laten ondergaan? Mogelijk dat je dan de inner workings leert kennen... ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
MAX3400 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 18:45:
Kan je het olifantje, gezien zijn geringe grootte, niet eens een rontgenfoto laten ondergaan? Mogelijk dat je dan de inner workings leert kennen... ;)
en hoe zou ik dat laten doen?

Mezelf ziek veinzen en de knuffelbeer mee onder de scanner te nemen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Jizzaa schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 18:48:
[...]

ziekenhuis gaan en vragen ??:P

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Jizzaa schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 18:48:
[...]

Ziekenhuis vragen? Student geneeskunde een kratje bier geven? Mogelijk een rontgen-apparaat op school, werk? Of het olifantje meenemen op vakantie en bij de douane door de xray >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-06 04:11

the mod man

iets van beeldmaker

Op de middelbare in vwo zes had iemand van de uni van utrecht een keer een rontgen buis meegenomen. daar kon je dan ook je mobieltje inleggen, klepje dicht, knop indrukken en je kon precies zien hoe je mobieltje er van binnen uitzag.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:39
Inkoppertje... Tandarts:-)

(Cave_boy krijgt waanidee dat Pinky & Brain een wereldwijde Knuffelverkoop hebben gestart 20 jaar terug met speciale kernenergie die opeens tot leven komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Is jouw hoofd 30cm? :o

Rontgen bij de tandarts is vrij "gericht"; kan me nog wel herinneren dat ze alleen al voor mijn onderkaak 4 foto's moesten maken om alles erop te krijgen. En nee, ik heb geen grote kaak... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Laatst online: 16:47

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Laatste nog een digitale horloge tegen gekomen die ik ooit in 1995 heb gekregen hij gaf de tijd nog netjes aan en ding ligt al 15 jaar in een doos schat ik.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Mijn gok zou ook zink-lucht of dergerlijke batterij zijn, dat zijn ideale batterijen voor zaken die heel lang meegaan en erg weinig energie verbruiken.
Het "probleem" van slecht spelen na het wassen is wellicht door het kortsluiten van de batterij, na het opdrogen is de kortsluiting weg en komt de batterij weer op kracht (ook zo'n leuke eigenschap van die kleine knoopcellen, nogal kortsluitvast en na wegnemen kortsluiting vlot weer op spanning).

Ingewanden via X-stralen checken is vast te doen als je iemand kent die geneeskunde studeert of die in een ziekenhuis werkt. Ik heb nog een vriendin gehad die medische beeldvorming heeft studeerde, die wist te vertellen dat je pas een échte medische beeldvormer/ster bent als je bepaalde zaken in de scanner hebt gedaan... uiteraard met foto's te bewijzen. En van iemand die in spoed werkt weet ik dat lange nachtshiften vaak interessant zijn om diergeneeskunde uit te proberen: een vogel die tegen het raam is gevlogen spalken, of voor een duivemelker een scan nemen van de slechte poot van een van zijn duiven... Alle apparatuur staat toch standby klaar.

[ Voor 42% gewijzigd door naftebakje op 28-05-2010 19:17 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
Denk dat het er wel een beetje over is om aan een kennis te vragen een knuffelbeer in te scannen voor me :P
Alvast bedankt voor alle antwoorden, en ik die dacht dat ik een speciaal beertje had |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Remmes_NT schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 18:37:
[...]

:P XD ...... doet mij eigenlijk denken aan mijn gestuntel paar jaar geleden voordat ik niet heel veel van electro af wist.....ooh leuk weggooi camera!! SLOPEN!!!!!.. batterij eruit en dan kan er niets mis gaan... JAHA!! amahoela dus he :P.. opdonder gekregen van de flits..
Haha, net hetzelfde zoals bij mij! Ik haalde ook eerst de batterij eruit, legde het hele ding open en wou dan de flits constant laten 'branden'. Wel, het enige dat er gebeurde was dat ik toch 'n flinke schok kreeg O-)

Heb trouwens ook nog zo'n knuffelberen en dergelijke ergens liggen die maar blijven werken. Ik heb me deze vraag dan ook al gesteld, maar ja, uiteindelijk vergeet je ze totdat je ze hier toevallig tegenkomt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320196

Elektronicanet schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 23:19:
Mijn gok op basis van deze nieuwe info: een CR2032 lithium knoopcel met een piëzo element uit de post hierboven :) Die kunnen wel 20 jaar mee, worden ook op moederboarden gebruikt voor de bios. :)
Bestonden die 20 jaar geleden ook al dan O-) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Laatst online: 16:47

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Remmes_NT schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 18:37:
[...]

Heb ik je geloof ik ook al vaker gezegd niet overal je shroevendraaier zomaar in steken! :+

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
Anoniem: 320196 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:31:
[...]

Dus volgens jouw bestond dit 20 jaar geleden nog niet? Dan klopt de uitleg van de anderen niet meer he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Anoniem: 320196 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:31:
[...]

Daar heb je wel een punt, de CR2032 zal nog niet zo lang bestaan. Maar Lithium cellen (in een andere vorm) waren er zeker al, heb ik zojuist gecheckt door de specs van een RTC BIOS chipje van een 286 mobo met geïntegreerde batterij (jaja!) te bekijken :)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
TerreurBV schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:59:
[...]

Heb ik je geloof ik ook al vaker gezegd niet overal je shroevendraaier zomaar in steken! :+
sst!!!! was een paar jaar geleden ja!!! :P... ik moet nu tegenwoordig mijn pc aanzetten doormiddel van schroevendraaier :P

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:21

NielsNL

DigiCow

Ik denk dat je sowieso even langs de dokter moet, een apparaat dat 20jaar probleemloos werkt, dat kan natuurlijk niet.
Het zit in je hoofd...

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Ik kom er dan ook steeds vaker achter dat de Aldi eigenlijk nooit echt troep verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47102

NielsNL schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 08:09:
Ik denk dat je sowieso even langs de dokter moet, een apparaat dat 20jaar probleemloos werkt, dat kan natuurlijk niet.
Het zit in je hoofd...
Net als tijd-ruimte buigen met wilskracht... super hiro!

litium cellen bestaan al behoorlijk lang, evenals ICs en piezo elementen. Ik vermoed een gelijkaardige opbouw als die muziekmakende varjaardagskaarten. Daar zit een in hars gegoten chip in met het muziekje erin gebrand. Zitten feitelijk vier draadjes aan: twee naar de litium cel en twee naar het piezo element. Menif 8086 heeft nog steeds een werkende bios batterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:27
PixelShooter schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:27:
[...]

Haha, net hetzelfde zoals bij mij! Ik haalde ook eerst de batterij eruit, legde het hele ding open en wou dan de flits constant laten 'branden'. Wel, het enige dat er gebeurde was dat ik toch 'n flinke schok kreeg O-)

Heb trouwens ook nog zo'n knuffelberen en dergelijke ergens liggen die maar blijven werken. Ik heb me deze vraag dan ook al gesteld, maar ja, uiteindelijk vergeet je ze totdat je ze hier toevallig tegenkomt :o
Hier nog een!
He, wat is dit!
-WHAM!-
Auw... xD

Ontopic:
Ik had zo'n beestje ook, en heb de mijne uiteindelijk opengemaakt op mn 16de en er zat een vaag knoopcellettje in...
En zo'n piezo element als druk knop.

[ Voor 12% gewijzigd door Zandpad op 31-05-2010 12:37 ]

Pagina: 1