hp probook 4720s, lekstroom?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Ik heb deze laptop vandaag aangekocht, en merk net op dat de pc 'raar' aanvoelt (het tintelt in de vingers als je heen en weer wrijft, maakt ze wat gevoelloos) als hij op netstroom aangesloten is. Dacht eerst dat het de geborstelde aluminium was, maar toen ik iets later op batterij verder werkte merkte ik dat het weg was..

De laptop heeft een stopcontact met aarding nodig, en dat heb ik boven niet. Dus eerst dacht ik dat het daar misschien aan lag, maar vreemd genoeg gebeurt het ook als ik een external HD op mijn laptop aansluit wanneer die op batterij draait. De external werkt op een adapter, maar die is wel zonder aarding, dus daar kan het niet aan liggen.

Heeft iemand een idee hoe dit komt en kan het kwaad om er nog een week op verder te werken?
Moet ik me zorgen maken dat de laptop of apparaten die erop aangesloten zijn stuk kunnen gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door freekdl op 27-05-2010 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
freekdl schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 22:56:
Ik heb deze laptop vandaag aangekocht, en merk net op dat de pc 'raar' aanvoelt (het tintelt in de vingers als je heen en weer wrijft, maakt ze wat gevoelloos) als hij op netstroom aangesloten is. Dacht eerst dat het de geborstelde aluminium was, maar toen ik iets later op batterij verder werkte merkte ik dat het weg was..

De laptop heeft een stopcontact met aarding nodig, en dat heb ik boven niet. Dus eerst dacht ik dat het daar misschien aan lag, maar vreemd genoeg gebeurt het ook als ik een external HD op mijn laptop aansluit wanneer die op batterij draait. De external werkt op een adapter, maar die is wel zonder aarding, dus daar kan het niet aan liggen.
Die gedachtengang is onjuist. De stroom moet alsnog ergens weg lekken. De adapter heeft dus geen aarde, dus daar kan dat niet. Waarschijnlijk komt deze dus nu via de USB-poort ipv de adapter.
Heeft iemand een idee hoe dit komt en kan het kwaad om er nog een week op verder te werken?
Moet ik me zorgen maken dat de laptop of apparaten die erop aangesloten zijn stuk kunnen gaan?
Er zijn wel meer modellen geweest met dergelijke problemen, oa bij Dell. Echt gevaarlijk of schadelijk is het niet. maar fijn zou ik het ook niet vinden. Contact opnemen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Officieel mag je een stekker-met-randaarde alleen aansluiten op een stopcontact-met-randaarde. Mocht je je een middagje vervelen, dan kan ik zeker aanraden om de groengele kabel er bij te trekken!

De lekspanning die jij voelt is redelijk normaal, komt vaker voor bij laptops (erg leuk als je hem 's zomers op je zweterige blote benen zet >:) ), en kan niet echt kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mwa, of het geen kwaad kan weet ik zo niet. Mijn computers zijn jarenlang niet geaard geweest, maar ondanks voorzichtig zijn bij upgrades heb ik wel mijn deel aan defecte moederborden en geheugenreepjes gehad. Sinds mijn computers geaard zijn niet meer *touch wood*

Als je een apparaat aansluit op een niet-geaarde computer, en er is een verschil in lading, kan deze overspringen op je PC. Deze kan dan nergens naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
GENETX schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 23:20:
[...]

Die gedachtengang is onjuist. De stroom moet alsnog ergens weg lekken. De adapter heeft dus geen aarde, dus daar kan dat niet. Waarschijnlijk komt deze dus nu via de USB-poort ipv de adapter.
Ik ben er net achter gekomen :) Heb de laptop even in de badkamer aangesloten en daar had ik geen problemen.
Admiral Freebee schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 23:33:
Mijn computers zijn jarenlang niet geaard geweest, maar ondanks voorzichtig zijn bij upgrades heb ik wel mijn deel aan defecte moederborden en geheugenreepjes gehad
Kan je dat even verduidelijken aub? Bedoel je dan kapotgegaan door statische elektriciteit na aanraking of op een andere manier? Ik heb mijn vorige, zeer recente laptop net verkocht omdat die héél ondermaats presteerde. Na dagenlang zoeken en elimineren kon het volgens mij niks anders zijn dan een hardwarematig probleem. Op mijn tv zit ik ook met een vervelend probleem, namelijk scrollende balken die ik heel lichtjes zie bij sommige kleuren. Afhankelijk van de frequentie waarop mijn toestel werkt gaan ze sneller of trager en naar omhoog of beneden :) Volgens mij ook een aardingsprobleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Niet per se na een aanraking, maar schade door statische elektriciteit hoeft niet direct merkbaar te zijn. Maar ze gingen altijd wel op een vage manier stuk. Kan ook gewoon pech geweest zijn natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
Admiral Freebee schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 00:07:
Maar ze gingen altijd wel op een vage manier stuk.
I hear ya.. Zal maar eens beginnen zoeken hoe ik een aarding leg.

Bedankt voor de hulp iedereen.
Pagina: 1