router vervangen

Pagina: 1
Acties:

• dark.druicca
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-02 14:40
hallo,

Ik wou graag me router vervangen omdat er onregelmatige fouten zijn en de printerserver werkt niet optimaal

Huidige router: DLink, DI-524UP, is een router met 4lan poorten, wifi en printerserver.
6 computers, waarvan 4 via lan, waarvan 2 op een switch
Printer: HP Laserjet M1005 MFP,

De DI-524 ondersteund dus printerserver, maar ze zijn geen instelmogelijkheden in de router.
je moet handmatig de printer installeren op elke pc en daarna de poort zo instellen dat hij naar adres gateway print.
nadelen:
  • geen terugkoppeling of opdracht gelukt is.
  • geen ondersteuning voor scannen
Nu daar kan ik nog mee leven, maar het printen blokkeert na 1-2-3blz, afhankelijk van welke pc of zware foto's of niet. Op pc krijg je geen foutmelding dus die denkt dat alles geprint is.
Dan maar de printer rechtstreeks aangesloten en dan heb je niet dat probleem.

Af en toe loopt het wifi ook vast, maar dat is te verhelpen met de router eens te resetten.

Nu had ik graag een server opgesteld om die router te vervangen.
voordelen: betere instelmogelijkheden printer + controle op afwerking opdracht
scanmogelijkheden benutten.
firewall, antivirus...
NAS

Ik had gedacht aan een simpel atom bordje met een pci ethernet kaart erin,
de ene kant internet, andere kant verbinding netwerk via switch

Op het bordje een simpel hd met linux-distributie,

Nu verschillende vraagjes hierover.
- stel wifikaartje op de server, kan dat als accespoint gebruikt worden?
- bestaat er goede software om de scanner te delen via netwerk

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-02 11:10
Als ik jou was zou ik eerst eens kijken naar een D-link router die beschikt over SharePort (zoals de DIR-855). Je kunt daar een USB apparaat op aansluiten en via alle systemen waar SharePort op geinstalleerd is gebruik maken van dat apparaat. Ik gebruik het zelf in combinatie met een HP printer / scanner en dat werkt als een zonnetje. Wellicht een veel goedkopere en eenvoudigere oplossing dan een printerserver neer gaan zetten. Daarnaast kun je er ook een USB HDD aanhangen als je dat een keer nodig hebt, zelfs telefoons zijn te koppelen. In de userreviews kun je er het een en ander over lezen!

Owja, ik heb het thuis in gebruik op Win7 64 bit, Vista 64 en 32 bit en Win XP 32 bit. Via alle systemen kan ik scannen en printen. Ook al heeft HP nooit drivers vrijgegeven voor Vista/Win7.

Desktop | Server | Laptop

• dark.druicca
bedankt voor de tip,

Het ziet er een deftige router uit,
wel prijzig, maar daartegenover staan al zijn functies.

Ik vermoedt dat een mini-ITX + kast ook zelfde bedrag zal vragen: 150 euro,
maar het stroomverbruik van zo'n server 7/7 mag je dan ook niet vergeten.

Het is de eerste keer dat ik van SharePort hoor, zal rustig eens wat reviews lezen.
Nu nog de vraag of SharePort ook onder linux en OS X werkt, maar dat zullen de reviews hopelijk uitwijzen.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-02 11:10
Dlink heeft ook goedkopere varianten die shareport ondersteunen hoor. Volgens mij werkt SharePort enkel op Windows dus dat kan nog wel eens een issue worden voor je ;) Volgens mij staat er op dlink.nl bij de downloads van de DIR-855 een shareport manual. Als ik het goed in staan daar de systeem specs, daar zullen de besturingssystemen vast ook wel genoemd worden!

Desktop | Server | Laptop

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Rupie schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:12:
Dlink heeft ook goedkopere varianten die shareport ondersteunen hoor. Volgens mij werkt SharePort enkel op Windows dus dat kan nog wel eens een issue worden voor je ;) Volgens mij staat er op dlink.nl bij de downloads van de DIR-855 een shareport manual. Als ik het goed in staan daar de systeem specs, daar zullen de besturingssystemen vast ook wel genoemd worden!
En op Mac

• dark.druicca
Het zal dus in de DIR... serie worden, linux schijnt sporadisch met sommige printers te werken door fixed ipadres. Nu zal het wel overleven dat enkel me netbook geen printer heeft (doet het nu ook niet)
Mac krijg ik de indruk, hoe latere versie, hoe beter de software.
en verbruik onder de 10W, waar ik met me miniserver nooit in de buurt van ging geraken.
De 855 kost wel bijna dubbel als de 655 maar heeft ook betere specificaties, zal dus beetje afhangen van betaler (lees: ouders)

[ Voor 5% gewijzigd door dark.druicca op 28-05-2010 23:41 ]

Pagina: 1