Toon posts:

Overstappen van Server2003 naar 2008?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sindskort in het bezit van een leuk op de kop getikt servertje voor thuisgebruik.
De specs van deze Dell Poweredge zijn o.a.
-CPU Intel E2180 @ 2.0 Ghz Dual Core
-1GB DDR2 533 geheugen, inmiddels 4GB DDR 667 geheugen (Dual Channel)

De reden voor de geheugen uitbreiding naar 4 GB was in de eerste instantie om voorbereid te zijn op een mogelijke installatie van Server 2008. Echter kom ik zoveel simpele configuraties tegen van een Server 2008, welliswaar een Small Business versie hiervan, welke allemaal rond het gegeugenverbruik zitten van 3,8 GB.
Enkel de rollen als Exchange, File, Print , soms SQL worden hiermee vervuld. Het gevolg is dan, dat deze servers redelijk traag worden als je ze overneemt voor remote beheer.

Ik zou zelf graag over willen stappen naar S2008, maar vraag me af of ik mij ga ergeren aan het geheugenverbruik als ik zelf de rollen (Fileserver, Backupserver, RDP, Ps3 Media Server, Ventrilo server en mogelijk misschien Exchange later) ga gebruiken.
Zelf heb ik geen ervaring met het installeren van een Standard versie van S2008 waarin je zelf aangeeft welke rollen hij moet gaan vervullen (dus enkel file, ps3, RDP, backup). Ik kan me voorstellen dat hij dan enkel met de rollen die ik nodig heb aanzienlijk minder geheugen verbruikt dan een SBS versie waar alle rollen standaard in aanstaan.

Weet iemand toevallig wat een kale Std Server 2008 (gezien er geen SQL , Exchange, etc ) op draait ongeveer verbruikt aan geheugen?

PS.
Mijn server ondersteunt maximaal 4GB.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Na opstarten van mijn PC of laptop (beiden 2008R2 Enterprise), ben ik dik 400MB aan RAM kwijt... En dat is dan echt een kale install, geen roles als DHCP, DNS, etc. geinstalleerd en als enige verder mijn muis-software geladen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:10:
Na opstarten van mijn PC of laptop (beiden 2008R2 Enterprise), ben ik dik 400MB aan RAM kwijt... En dat is dan echt een kale install, geen roles als DHCP, DNS, etc. geinstalleerd en als enige verder mijn muis-software geladen.
Mijn server (2003) verbruikt nu dus 203 MB , natuurlijk worden de rollen backup en ps3 streaming nooit tegelijk gedaan. 400MB zeg je, kan ik er dan van uitgaan dat er zonder Exchange/SQL of gelijktijdige load van Streaming/Parren/Backup rollen er hoogstens 1 GB (op basis van jou 400MB kale load)verbruikt zal worden en mijn server via RDP snel blijft? Is mijn CPU wel snel genoeg? Het is een E2180, wel 64BITS. 2.0Ghz.. ik zie alleen servers met Xeon CPU's en SBS2008, dus echt vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

Ik ga het misschien gewoon even proberen op een andere harddisk, een clean install 2008, is het niets dan gaat de 2003 weer aan.

• LordMorgoth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

De requirements voor Windows Server 2008 R2:
http://www.microsoft.com/.../system-requirements.aspx

en voor de volledigheid de requirements voor SBS 2008:
http://www.microsoft.com/sbs/en/us/system-requirements.aspx

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

Verwijderd

Topicstarter
De requirements zijn mij bekend, maar dit is niet wat er wordt verbruikt meestal.
Ik vraag me dus af hoeveel geheugen jouw server 2008 std verbruikt, en wat je hebt draaien..?

• MAX3400

MAX3400

#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 71,-€ 142,-
6Western Digital Caviar Green WD5000AACS, 500GB€ 52,76€ 316,56
1Plextor PX-800A 18x€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM Stacker 810€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-X38-DQ6€ 0,-€ 0,-
1Arctic Cooling Freezer 7 (Socket 775)€ 0,-€ 0,-
1Logitech UltraX Flat Keyboard€ 19,42€ 19,42
1Logitech G5 Laser Mouse€ 0,-€ 0,-
1Intel Core 2 Quad Q9450€ 0,-€ 0,-
1XFX GeForce 8800 GT 512MB DDR3 Extreme€ 0,-€ 0,-
1Tagan TG600-U25€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 477,98

Goed, bovenstaande is mijn PC... Ik vind die snel zat met Server 2008 (je hoeft dus geen Xeon te hebben). Vermoed alleen wel dat jouw E-CPU in eerste instantie de bottleneck gaat worden bij de operaties die je wil doen (rar etc) tenzij je voldoende tijd hebt om te wachten. Daarbij raadt ik je wel aan om meer geheugen erbij te zetten want hierdoor zal je minder hoeven schrijven naar je pagefile (die staat op disk en is dus bakkkkeeennnn trager dan geheugen).

Als ik mijn PC flink gebruik (FireFox, 20 tabs met auto-refresh), WinRAR (50 tot 100GB tegelijk uitpakken) en ook nog wat andere dingen open heb staan, gebruik ik toch al snel 1.5GB RAM. En zodra ik mijn Hyper-V machines aan heb (al doen ze verder niks), dan ben ik al door mijn 4GB geheugen heen en moet ik dus gaan swappen.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 28-05-2010 19:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 19:42:
[table width=100% border=1 bordercolor=#dcdcdc fontsize=12 cellpadding=4]
Bedankt, duidelijk verhaal.
Veel rarren doe ik niet, een paar films per week, wel draait er continu Ventrilo Server en ben ik altijd ingelogd via RDP en gebruik ik voornamelijk Office applicaties. Fileserver enkel 's avonds en paar keer per week streamen naar PS3, dat nooit tegelijk zal zijn met Parren/Rarren.

Ik kan volgens mij rustig concluderen, dat 4GB icm met deze processor niet heel traag zal zijn met de functies die ik zal gaan gebruiken. Hyper-V zal ik niet gaan gebruiken en het backuppen gebeurt vooral 's nachts als ik slaap eens in de week.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2010 22:08 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik weet niet wat jij dagelijks doet, maar by default krijgen mensen van mij 2 gb op hun 2k8(R2) VM. De argumenten moeten al goed doorwegen alvorens dat hoger komt te liggen.

Kaal (OS + scom agent + hyper-v tools + IIS zonder connecties + .net) = 400 a 500 Mb ram ongeveer.

You don't need eyes to see, you need vision

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Draai hier thuis Windows Server 2008 R2 op Athlon64 2500+ singlecore met 2 GB geheugen.

- Fileserver
- Backup server
- Twonky Mediaserver
- PS3 Mediaserver (maar wordt niet meer gebruikt wegens aanschaf van een Dune Mediaspeler dus de PS3 speelt geen media meer af.)
- SabNZBd (usenetdownloader)
- IIS (FTP)

En dat gaat prima, staat het grootste deel van de tijd duimen te draaien. Maar zelfs als SabNZBd PARS repareert en bestanden uitpakt, stream ik nog makkelijk een full HD film naar mijn Dune.

PS3 Mediaserver die flink moet transcoden in hoge bitrate voor je PS3 kost je wellicht meer CPU maar dat gaat met jouw CPU waarschijnlijk ook wel lukken.
Ventrilo kost nauwelijks geheugen en of CPU, maar voornamelijk bandwidth

verder RDP ik naar de server en surf regelmatig met Chrome om even wat op te zoeken, of middels FileZilla wat bestanden te uploaden naar mijn broer (voornamelijk zelfgemaakte films in HD)

En Exchange: ach, dat trekt ie ook wel met 4GB geheugen. Ik neem aan dat je er geen tig mailboxen aan hangt. Vraag jezelf toch maar eens af of je het echt nodig gaat hebben in een thuissituatie. Er zijn gratis alternatieven genoeg om eigen mailserver te draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door akimosan op 29-05-2010 20:21 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01 23:02
ik heb hier een SBS2008 server draaien met 6GB geheugen, en dat is zeker niet overdreven, er wordt 5,5GB gebruik (Fysiek geheugen)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zeg er liever bij welke processen dan de meeste mem vreten?
Als je SQL of Exchange aan hebt staan dan is het kaassie: store.exe pakt bijvoorbeeld graag je geheugen als jij of een andere app het toch niet doet ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MAX3400

MAX3400

alt-92 schreef op maandag 31 mei 2010 @ 15:21:
Als je SQL of Exchange aan hebt staan dan is het kaassie: store.exe pakt bijvoorbeeld graag je geheugen als jij of een andere app het toch niet doet ;)
En anders beperk je ze toch in hun geheugengebruik? Moet je alleen wel redelijk recente versie draaien. ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mwa, SQL kun je sinds tijden al kortwieken, en Exchange ook (2003).
Zo recent hoeft dat dus niet eens te zijn :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
ok dank allen, ik ga vh weekend std 2008 proberen , mijn bevindingen zal ik terugkoppelen!
Pagina: 1