Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• icyx
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Topicstarter
Op een laptop die oud is, maar nog wel aardig werkt wil ik eigenlijk opensolaris installeren. Dit omdat ik wat meer wil spelen met zfs + zones. Opzich allemaal geen probleem natuurlijk, maar aangezien de laptop a) een kapotte CD-drive heeft b) niet via netwerk kan booten c) niet via USB kan booten, moest ik een manier zien om osol te installeren. Dit heb ik gedaan door de disk in VirtualBox te hangen, en een image te maken naar de physical disk. De VM werkt ook naar behoren, so far so good.
Wanneer ik de disk in mijn laptop hang, kan ik niet meer booten, ik krijg dan de volgende foutmeldingen:

Belangrijkste mededelingen in tekst:
Notice: error reading device label
This device is not bootable! It is either offlined or detached or faulted. Please try to boot from a different device.
spa_import_rootpool: error 19
Cannot mount root on $PHYSICAL_ID (van VirtualBox) fstype zfs

panic: vfs_mountroot: cannot mount root
Foto van de volledige tekst

Nu komt dit omdat ZFS denkt dat het een device id (devid) nodig heeft om te kunnen functioneren. Dit devid is afhankelijk van je fysieke hardware. Laat deze nu net anders zijn omdat ik in Virtualbox installeer, en op mijn laptop wil runnen. Zie ook http://defect.opensolaris.org/bz/show_bug.cgi?id=4755
In dit topic staat ook het een en ander aan oplossingen aangeven, maar dit voldoet niet in mijn situatie. Het gebruikelijkst is namelijk om de osol livecd te booten, de zpool te importeren, en vervolgens weer te exporteren. Dit zorgt er namelijk voor dat de devid word geupdate. Gezien mijn bootopties gaat dit dus niet lukken. De opties op grub te patchen leveren bij mij een kapotte grub op, dan kan ik dus helemaal niet meer booten.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan aanpakken? Kan ik opensolaris niet forcen om mijn devid te negeren ofzo?

Edit: Met -kv als extra boot opties zie ik de vmdk id van virtualbox, maar ook een id die denk ik van mijn laptop is;
/pci@0,0/pci-ide@1f,1/ide@0/sd@1,0

Nu gaat iedereen er dus blind vanuit dat je met een import/export van de rpool (wat bij mij niet mogelijk is) je devid wel weer fixt. De zin "ZFS should be able to reset your device ID automatically after an export". Er is echter nergens iets te vinden over hoe je dit manueel doet. Weet iemand dit?

icyx wijzigde deze reactie 27-05-2010 21:18 (11%)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 09:57
Ik weet zo geen manier om de devid van je zfs pool aan te passen, maar was het met virtualbox niet mogelijk om een custom device id op te geven? Dan zou je deze gelijk kunnen maken aan het device id van je laptop hd en zou het moeten werken.

Een andere optie is gewoon de hd van je laptop in een ander systeem te hangen en daarmee te installeren naar je laptop hd.

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Topicstarter
De optie van de custom device ID's zou ik even na moeten kijken, maar ik vermoed dat dit niet zo gemakkelijk is.
De tweede optie kan niet, dat is namelijk hetzelfde als het direct in Vbox hangen. Of je device ID nu veranderd van VM -> mijn fysieke situatie, of van een andere fysieke -> mijn fysieke situatie. Dit heeft dus geen zin. Niemand heeft hier dus problemen mee gehad? :p

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Topicstarter
Uiteindelijk toch maar op de bekende manier opgelost. Een klasgenoot had een externe CD drive waarmee ik de osol cd kon booten. Daarna is het bekend, maar voor de volledigheid:
code:
1
2
zpool import -f rpool
zpool export rpool

Hierna is de device ID geupdate naar het fysieke ID.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True