Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naveci
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2022
geachte tweakers,

Ik heb een probleem met mn nieuw aangeschafte linksys router.
Dit betreft een WRT610N.
De situatie is als volgt: Ik zit (helaas) nog aan een KPNcontract incl. ISDN vast en heb daarom een Linksys WAG200 in mn meterkast staan als modem en router. Deze router komt echter boven niet goed door met z'n wifi. Omdat ook meer een meer apparaten hier thuis met wifi-n kunnen omgaan besloot ik de WRT610N erbij te kopen om die voorlopig als access point neer te zetten. Ik heb tweakers al doorzocht en ook de HOWTO doorgelzen, maar zonder resultaat. Dit lijkt namelijk meer een linksys probleem dan dat ik het basisprincipe verkeerd toepas.

Ik krijg deze echter niet goed geinstalleerd.
Mn huidige router heeft als ip 10.0.0.1 en alle apparaten krijgen ip's via de DHCP vanaf 1.0.0.100 to aan .150.
1) De nieuwe router geeft in eerste instantie al problemen als ik het ip van dat appparaat wil veranderen. Standaard staat deze op 192.168.1.1 , maar zodra ik deze in iets anders omzet krijg ik na de apply.cgi pagina het apparaat niet meer te pakken. Een hard reset moet dan uitkomst bieden om weer toegang te kunnen krijgen.
Overigens, als ik de boel handmatig instel. Dus ip van gateway, ISP DNS en subnet etc invul moet ik ook een ip voor internet geven :S
Als ik hem dit automatisch laat invullen krijg ik alles goed maar onder internet vult hij dan in: 10.0.0.101. :S
Als ik in mijn eerste router kijk is de bijbehorende mac dat van mn nieuwe router. Vaagheid of is dit goed???

2) Goed, dat laat ik maar even voor wat het is. De DHCP van de nieuwe staat uit en als het goed is zou dan mijn aangesloten pc het wel goed moeten doen (IP van de WAG200 krijgen). Dit is me na lange tijd eindelijk gelukt. Helaas alleen via LAN (krijg dan een 192 ip vd nieuwe router) en dus nog niet via WLAN :/ Een switch had ik hier al staan, dus hij is nog steeds nutteloos bezig.
Via WLAN ontvang ik een 169 ip. Ik zie de 2e router dus wel, maar kan niet goed connecten en dus uiteraard geen internet.
Overigens heeft de eerste router een wifi-g signaal met wpa2 sleutel.
De 2e router heeft dezelfde sleutel voor beide netwerken. Eentje staat ook op wifi-g met een iets andere SSID.
De wifi-n heb ik met mijn netbook nog niet kunnen vinden (andere laptops zodalijk even checken) met zelfde sleutel maar andere SSID.

Zoals net vermeld kan ik het wifi-n signaal nog niet vinden. Maar dit is een nieuwe netbook, dus ik zal dat zo ook nog even moeten testen met andere laptops en stickies om te kijken of dat niet aan een instelling van mijn netbook ligt.
Wat in ieder geval wel opviel is dat ook het terugplaatsen van een configuratiebestand (tja.. ik ben al uren bezig, dus wil niet elke keer weer ALLES opnieuw doen) soms niet helemaal lekker verloopt. Dan moet ik hem soms toch even loskoppelen van de stroom.

Dus.. alles behalve soepel en ik vermoed dat het de router zelf is die schuldig is aan deze stroefheid. Als ik kijk naar firmware versie dan meent deze up2date te zijn met de linksys website.
Betekent dit een telefoontje naar linksys of zijn er mensen met goede oplossingen? :P

In ieder geval heel erg bedankt voor uw aandacht en voor mogelijke oplossingen =)
mvg,
Segura

P.S. Ik heb me nog niet ingelezen in custom firmware. Enerzijds omdat ik ergens las dat deze router nog niet ondersteund werd, anderzijds omdat ik niet weet of de orginele ook terug te plaatsen is, of dat je je garantie compleet verkloot.
P.S2. Ik zal later nog proberen screenshots bij te leveren, maar dat is voor mij nu even niet mogelijk.

EDIT1: Ontvang een 192 ip als ik op de nieuwe router zit. Had eerder geschreven dat dit een 10 ip was.
Daarnaast is het niet mogelijk om een pc te zien die aan de eerste router gekoppeld zit, maar ook andersom is dat niet mogelijk. Firewalls staan uit in de 2e router. Evt. ander issue?

[ Voor 4% gewijzigd door naveci op 27-05-2010 21:13 . Reden: Info corrigeren en extra toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:14
je moet de kabel van je modem naar je nieuwe router in 1 van de 4 lan poorten stoppen.
Dus bij je WRT610N niet je WAN poort maar een LAN poort gebruiken.
Dan idd DHCP uitschakelen en eventueel het adres aanpassen
succes

Thanks Mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naveci
O mijn god.. wat kan t leven soms simpel zijn. Ik zal nog even verder testen, maar sommige dingen lijken al opgelost te zijn :o _/-\o_

EDIT: ja, u bent koning.. en ik voel me weer verschrikkelijk simpel =D

Thnx again =)

[ Voor 25% gewijzigd door naveci op 27-05-2010 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:14
graag gedaan :D

PS de titel koning is vleiend maar niet nodig!

Thanks Mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Segura schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:56:
Overigens heeft de eerste router een wifi-g signaal met wpa2 sleutel.
De 2e router heeft dezelfde sleutel voor beide netwerken. Eentje staat ook op wifi-g met een iets andere SSID.
De wifi-n heb ik met mijn netbook nog niet kunnen vinden (andere laptops zodalijk even checken) met zelfde sleutel maar andere SSID.

Zoals net vermeld kan ik het wifi-n signaal nog niet vinden. Maar dit is een nieuwe netbook, dus ik zal dat zo ook nog even moeten testen met andere laptops en stickies om te kijken of dat niet aan een instelling van mijn netbook ligt.
Die WRT610N heb je als ik het goed begrijp ingesteld staan als volgt: 2,4GHz band op 11g only en de 5GHz band op 11n only of mixed 11a/n. Om het 5GHz signaal te kunnen "zien" moet je wireless netwerkkaartje dit natuurlijk wel ondersteunen, check dit eerst even anders ben je op zoek naar instellingen voor niets.
bosgoed schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:19:
PS de titel koning is vleiend maar niet nodig!
_O- Ik las dat wat snel en dacht dus dat er stond "PS de titel koning is vleiend maar niet genoeg!"

[ Voor 4% gewijzigd door Nivk op 27-05-2010 22:22 . Reden: hoofdpijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naveci
Die WRT610N heb je als ik het goed begrijp ingesteld staan als volgt: 2,4GHz band op 11g only en de 5GHz band op 11n only of mixed 11a/n. Om het 5GHz signaal te kunnen "zien" moet je wireless netwerkkaartje dit natuurlijk wel ondersteunen, check dit eerst even anders ben je op zoek naar instellingen voor niets.
Dat snap ik idd ook nog wel :P
Probleem is dat ik het uitgezonden N-netwerk niet kan vinden op 2 laptops met beide een Draft-N wifi kaart :/
De wifi G etc gaat dus nu allemaal wel goed, ik zit dus alleen nog met het niet kunnen vinden van de wifi-n. Ik heb niks in de instellingen van de configuratie kunnen zien in beide NIC's. Ik ga zometeen nog even een wifi-n usbstick proberen, maar ik verwacht niet dat die hem plots wel zou zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Volgens mij snap je het toch niet helemaal, Draft-N kaartje betekent niet dat dat kaartje ook de 5GHz ondersteunt. De WiFi standaard 802.11n kan gebruikt worden in de 2,4GHz en 5GHz band maar het is geen vereiste om beide frequenties te ondersteunen om als 802.11n capabel genoemd te worden. Hoogstwaarschijnlijk ondersteunt jouw kaartje in je laptops dus wel 802.11n 2,4GHz maar geen 5GHz (of je zit te ver weg aangezien het bereik van de 5GHz veel minder is dan de 2,4GHz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naveci
Nivk schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 14:19:
Volgens mij snap je het toch niet helemaal, Draft-N kaartje betekent niet dat dat kaartje ook de 5GHz ondersteunt. De WiFi standaard 802.11n kan gebruikt worden in de 2,4GHz en 5GHz band maar het is geen vereiste om beide frequenties te ondersteunen om als 802.11n capabel genoemd te worden. Hoogstwaarschijnlijk ondersteunt jouw kaartje in je laptops dus wel 802.11n 2,4GHz maar geen 5GHz (of je zit te ver weg aangezien het bereik van de 5GHz veel minder is dan de 2,4GHz).
Ik zal de freq. dan eens gaan verzetten naar 2.4 ghz. Want de router staat praktisch naast me op dit moment en hij is met meerdere laptops niet te detecteren. Ik weet overigens niet of die andere laptops volledig n-capabel zijn of dat het draft-n is.
Thnx voor t advies in ieder geval en weer wat geleerd =)
Pagina: 1