Twee monitoren: probleem tijdens booten

Pagina: 1
Acties:

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-01 09:34
Ik heb twee monitoren aan de pc hangen sinds gisteren. De primary monitor is met hdmi verbonden, de tweede monitor via dvi. De primary monitor is ook als primary in Windows 7 ingesteld.

Echter als ik de pc opnieuw boot en ik heb de tweede monitor uitstaan dan zie ik geen BIOS meldingen in beeld komen. Hij blijft hangen op het bootmenu en ik zie dus niks in beeld. Ik ben dan verplicht de secundaire monitor die uitstond aan te zetten om alsnog het bootmenu te zien en Windows te booten. Daarna komt pas beeld op de primary monitor.

Is dit normaal dat een monitor die uitstaat gebruikt wordt om daar het beeld naar toe te sturen tijdens vroege boot en dat de monitor die via hdmi verbonden is en wél aanstaat zwart blijft?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-02 17:05
Wat voor beeld opties heb je in je BIOS? Misschien is dit gewoon in te stellen? Dat hij bijvoorbeeld over alle video outputs naar buiten zend (wat meestal al het geval is denk ik).

Verder, zitten beide onboard (of op dezelfde grafische kaart), of zit de 1 op het moederbord en de ander niet?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:09

ResuCigam

BOFH

Ja heel normaal, de meeste (alle?) videokaarten kennen een primaire aansluiting waar je dus o.a. je BIOS ziet. Dat jij in windows de andere monitor als primair hebt ingesteld staat hier los van.

We do what we must because we can.

• SAICRJMPM
Het is een losse grafische kaart met dus een dvi en hdmi uitgang.

Ok bedankt. Dan zal de DVI uitgang dus wel primair zijn.

Wel vreemd. Ik gebruik de oudere, kleinere monitor als secundaire monitor die heeft alleen dvi. Dus in deze opzet heb je een groot probleem als je van een bootmenu gebruik maakt. Je bent dan verplicht altijd beide monitoren aan te zetten anders zie je je menu niet.

Overigens:
als ik alleen de primaire monitor verbindt en wel via hdmi zie ik wel de BIOS meldingen. Dus ook al staat de tweede monitor uit toch detecteert de kaart dat er een stekker in de dvi uitgang zit en stuurt daar beeld naartoe ongeacht dat hij toch zou kunnen weten dat de monitor uitstaat

[ Voor 27% gewijzigd door SAICRJMPM op 27-05-2010 17:11 ]

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-02 19:50
ResuCigam schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:04:
Ja heel normaal, de meeste (alle?) videokaarten kennen een primaire aansluiting waar je dus o.a. je BIOS ziet. Dat jij in windows de andere monitor als primair hebt ingesteld staat hier los van.
Dat is niet waar!
Ik heb hier twee schermen op DVI aangesloten, en TV soms op HDMI.
Als alle drie de apparaten aanstaan tijdens de boot zie ik op alle 3 POST BIOS verschijnen.
SAICRJMPM schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:09:
Het is een losse grafische kaart met dus een dvi en hdmi uitgang.

Ok bedankt. Dan zal de DVI uitgang dus wel primair zijn.

Wel vreemd. Ik gebruik de oudere, kleinere monitor als secundaire monitor die heeft alleen dvi. Dus in deze opzet heb je een groot probleem als je van een bootmenu gebruik maakt. Je bent dan verplicht altijd beide monitoren aan te zetten anders zie je je menu niet.

Overigens:
als ik alleen de primaire monitor verbindt en wel via hdmi zie ik wel de BIOS meldingen. Dus ook al staat de tweede monitor uit toch detecteert de kaart dat er een stekker in de dvi uitgang zit en stuurt daar beeld naartoe ongeacht dat hij toch zou kunnen weten dat de monitor uitstaat
Dat komt omdat kaarten detecteren dat er een stekker aangesloten is op de poort, niet of het beeldscherm wel voeding krijgt... Welke grafische kaart gebruik je?

[ Voor 47% gewijzigd door Zandpad op 27-05-2010 17:13 ]

• SAICRJMPM
Zandpad schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:11:
[...]

Dat is niet waar!
Als alle drie de apparaten aanstaan tijdens de boot zie ik op alle 3 POST BIOS verschijnen.

@TS welke grafische kaart heb je?
Radeon HD3600 series.

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-02 19:28
ik heb zelf een 4850 en mijne laat de bios ook op 2 beelschermen zien ..

• Zandpad
Kun je iets specifiekers zijn?
HD3600 is de serie.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:09

ResuCigam

BOFH

Zandpad schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:11:
[...]
Dat is niet waar!
Dan geldt het niet voor alle maar wel voor veel kaarten.

We do what we must because we can.

• SAICRJMPM
Zandpad schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:14:
[...]

Kun je iets specifiekers zijn?
HD3600 is de serie.
Helaas kan ik dit niet vinden in Windows. Windows heeft het overal over de HD3600 series.

• Zandpad
SAICRJMPM schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:17:
Helaas kan ik dit niet vinden in Windows. Windows heeft het overal over de HD3600 series.
Als je dit even download:
Everest Ultimate editie! KIES VOOR .EXE (BOVENSTE).
En dan even uitvoert, dan kun je dat programmaatje openen en links op "Scherm" klikt, en vervolgens "GPU" aanklikt staat het bovenin onder apparaat beschrijving.

[ Voor 4% gewijzigd door Zandpad op 27-05-2010 17:21 ]

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:51
Of je download gewoon GPU-Z veel gemakkelijker ;)

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-02 10:05
Het lijkt er gewoon op dat de hdmi poort niet wordt gebruikt tijdens het booten. als je secundaire op de dvi uit staat, vind hij geen scherm..?!

wat doet je pc als je alleen de monitor met hdmi aansluit en de dvi echt doet loskoppelen?

[ Voor 24% gewijzigd door steffex op 27-05-2010 17:29 ]

• Zandpad
BastiaanCM schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:24:
Of je download gewoon GPU-Z veel gemakkelijker ;)
GPU Z laat alleen de serie zien, niet welke versie specifiek...
Probeer maar!

• SAICRJMPM
Zandpad schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:21:
[...]

Als je dit even download:
Everest Ultimate editie! KIES VOOR .EXE (BOVENSTE).
En dan even uitvoert, dan kun je dat programmaatje openen en links op "Scherm" klikt, en vervolgens "GPU" aanklikt staat het bovenin onder apparaat beschrijving.
Het is de HD3650 !!

• SAICRJMPM
stef-o schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:28:
Het lijkt er gewoon op dat de hdmi poort niet wordt gebruikt tijdens het booten. als je secundaire op de dvi uit staat, vind hij geen scherm..?!

wat doet je pc als je alleen de monitor met hdmi aansluit en de dvi echt doet loskoppelen?
Als secundaire op DVI uistaat vindt hij geen scherm ja, beide zijn zwart. Doe ik secundaire aan dan zie ik daar het boot menu.

Koppel ik secundaire echt fysiek los dan zie ik wel bios meldingen op hdmi scherm.

• Zandpad
Gebruik de edit knop even, de moderators zijn niet zo blij met dubbelposts.
Als je dus de kabel fysiek loskoppelt van de DVI connector laat hij wel POST zien op HDMI?
Dan zul je er of mee moeten leven of de schermen van connector wisselen...
Wel gek trouwens, dat HDMI voor DVI gaat.

• SAICRJMPM
Zandpad schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:37:
Gebruik de edit knop even, de moderators zijn niet zo blij met dubbelposts.
Als je dus de kabel fysiek loskoppelt van de DVI connector laat hij wel POST zien op HDMI?
Ja.
Dan zul je er of mee moeten leven of de schermen van connector wisselen...
Wel gek trouwens, dat HDMI voor DVI gaat.
Ik ga wel wisselen. Ik koop een hdmi/dvi kabel en verbindt de kleinere monitor met die kabel met de hdmi uitgang op de kaart. Grote monitor doe ik dan weer via dvi.

• Zandpad
Ik weet er niet het fijne van, maar kwalitatief kan DVI minder goed een signaal leveren dan HDMI, wat zeker op grote resoluties (>720p) voor problemen kan zorgen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

>> VB
Pre-Windows BIOS screens hebben niks met het OS van doen.

[ Voor 85% gewijzigd door alt-92 op 27-05-2010 18:48 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• vorda
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-02 15:07
Zandpad schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:59:
Ik weet er niet het fijne van, maar kwalitatief kan DVI minder goed een signaal leveren dan HDMI, wat zeker op grote resoluties (>720p) voor problemen kan zorgen.
Wil ik wel eens de logica achter horen. Afaik is beiden digitaal en met exact dezelfde vorm van encoding.

• Zandpad
vorda schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:02:
[...]

Wil ik wel eens de logica achter horen. Afaik is beiden digitaal en met exact dezelfde vorm van encoding.
Ik weet niet meer precies hoe het was. Ergens hier op GoT is een topic over welk signaal nou beter was. Naar mijn idee was het HDMI. En geluid via DVI is vrij irritant zonder een speciaal hulpstukje?

• vorda
Wat heeft geluid er ineens mee te maken? :S Er zit geen geluid op een DVI kabel.
Voor zover ik weet gaat dit topic (en jouw comment) over beeldkwaliteit, geluid komt er niet aan te pas.

Ik zal even zoeken achter dat topic, kan boeiend zijn. Link het me ook maar mocht je het tegenkomen.

edit: niet gevonden, als je het toch vindt laat je het maar weten, maar ik heb een vermoeden dat je jezelf er gewoon uit wilt praten :)

[ Voor 40% gewijzigd door vorda op 27-05-2010 21:31 ]

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:27
vorda schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:02:
[...]

Inderdaad. DVI is gewoon HDMI maar dan zonder geluid. Het zou voor de TS alleen een probleem kunnen vormen als hij via zijn primaire monitor geluid afspeelt, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk.

• Zandpad
vorda schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:11:
Wat heeft geluid er ineens mee te maken? :S Er zit geen geluid op een DVI kabel.
Voor zover ik weet gaat dit topic (en jouw comment) over beeldkwaliteit, geluid komt er niet aan te pas.

Ik zal even zoeken achter dat topic, kan boeiend zijn. Link het me ook maar mocht je het tegenkomen.
Hij heeft zn tv op HDMI (met geluid neem ik aan), en hij gaat nu naar DVI voor beeld. Dan verliest hij zijn geluidsverbinding dus! Vandaar...
Er zijn koppelstukjes van Ati waarmee je wel geluid via een Ati kaart kan sturen naast DVI.

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Dat weet je niet, dat gok je maar. De TS spreekt echter wel over 2 monitoren, wat aan zou kunnen duiden dat dit dus niet over tv gaat.

• vorda
Zandpad schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:28:
[...]

Hij heeft zn tv op HDMI (met geluid neem ik aan), en hij gaat nu naar DVI voor beeld. Dan verliest hij zijn geluidsverbinding dus! Vandaar...
Er zijn koppelstukjes van Ati waarmee je wel geluid via een Ati kaart kan sturen naast DVI.
Opnieuw volledig off topic. Laten we gewoon voor het nageslacht concluderen dat als het over video gaat, DVI == HDMI.
(en dat "ik denk dat ik ooit eens ergens gelezen heb" een zeer slechte onderbouwing is van een standpunt)

ps: dat van ati is omdat het eigenlijk een hdmi poort is die ze omgezet hebben in een dvi slot, je stuurt nog altijd geen geluid over een DVI kabel, zoals ik gezegd had.

[ Voor 13% gewijzigd door vorda op 27-05-2010 21:35 ]

Pagina: 1