Hi abonnement stopzetten = laatste maand als prepaid??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gebeurt er hier iets vreemds, of is dit normaal?

Ik heb onlangs mijn abonnement stopgezet bij Hi, het abonnement liep tot 1 mei.
Nu zijn de gesprekskosten gemaakt in de maand april als een vorm van prepaid in rekening gebracht.

Kennelijk moest ik weten dat als mijn abonnement stopt op 1 mei, dat de bundel dan al stopt op 1 april, en de kosten van 1 april tot 1 mei (de einddatum van het abonnement) dus kennelijk soort van prepaid apart in rekening worden gebracht. Dat terwijl de 1244 informatie in april nog zegt dat de bundel pas 50% (bijv) gebruikt is.

Dit moest ik kennelijk zelf op Hi hebben gezien, want dit vertellen deden ze niet bij mij. Volgens de lieftallige servicedesk medewerkster was dit vanzelfsprekend en was het vreemd dat ik dit niet begreep. Het staat immers toch ook allemaal duidelijk op Hi.nl... Ze wilden uiteraard ook niets doen voor tegemoetkoming of klantvriendelijkheid.

Normaal? Of is mij bij de Hi servicedesk een kletsverhaal opgehangen?

De kosten zijn zeker niet schokkend, maar het voelt een beetje als naschoppen.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 16:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kennelijk is dit heel normaal voor Hi, om de ex-klant in de laatste maand nog even stevig te pakken....

Je abonnement loopt nog door, maar je belbundel niet! Ook 1244 geeft aan dat je nog een belbundel hebt, terwijl dat dus niet zo is. De gemaakte kosten vallen dus geheel buiten de bundel, en dat gaat je kosten...

Dus: Niet bellen (sms, internet, etc) in je Hi opzegtermijn!

Hier meer van dezelfde Hi gevallen, waarbij de in rekening gebrachte kosten flink kunnen oplopen!
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=25&t=74986

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2010 13:03 . Reden: correctie url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:28

ManiacsHouse

Scheisse!

Wat is dit voor vreemde bedoeling? Ik neem aan dat je voor die maand ook gewoon hebt betaald? Dus je bundel van te voren is betaald. Dan dienen ze daar de belkosten van af te halen en niet nog eens extra in rekening te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ManiacsHouse: helaas, volgens hun logica heb je in de laatste maand van je contract geen belbundel meer. Dus alle kosten die je maakt vallen buiten je bundel en worden apart in rekening gebracht.

Dit vertellen ze niet, staat niet in de brief die ze sturen naar je met de bevestiging dat je contract per datum X afloopt, en het is ook niet te vinden op Hi.nl.
Toch is het wel zo, en kan het je dus flink centjes kosten.

Je had dit moeten deduceren uit het feit dat je bij je *eerste* maand afrekening dubbel hebt betaalt, en dat dat betekent dat je je belbundel vooruit betaalt. Je betaalt je bundel vooruit, dus begin (7) april heb ik betaald voor de bundel in april. Wanneer je hem echter stop zet, heb je kennelijk toch geen bundel meer, terwijl je wel een contract hebt.

Zelfs voor een ervaren IT analist zijn hier staaltjes logisch redeneerkunde benodigd die ik in ieder geval niet voor elkaar krijg, en met mij velen ben ik bang.

Ik concludeer voor mijzelf dus dat ze het gebruiken om nog een keer flink te kunnen verdienen aan een klant die ze toch al verloren hebben. Schandelijk natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 11:43 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:31

Sorcerer8472

Mens sana?

Damn, na afrekenen per minuut en "eerst het nieuwe tegoed, dan het oude opmaken" heeft men een nieuw trucje verzonnen: abonnementskosten en bundelkosten totaal loskoppelen om het lekker onoverzichtelijk te maken... Dat ondoorzichtig maken is uiteraard bedoeld om weer een paar procentjes extra omzet op een klant te scoren, want daar gaat het natuurlijk om.

Hi heeft het zelf over een abonnement dat ingaat op 1 januari waarbij de eerste factuur op 15 januari ingaat en het eerste bundeltegoed geldig is van 1 januari tot 15 januari (niet eens naar rato volgens mij!)

Dus in de eerste 2 weken heb je veel meer tegoed dan nodig en in de laatste 2 weken heb je geen tegoed meer, want volgens mij vervalt dat ook nog eens bij opzegging van de bundelstructuur, waardoor je die laatste 2 weken telkens buiten de bundel belt.

Zover ik kan inschatten kan dit wel volgens de voorwaarden, maar het is zeer zeker niet netjes. Uiteindelijk betaal je per maand berekend een paar euro meer. Wat echter niet in de haak is, is dat hun eigen systeem wel aangeeft dat je nog tegoed over hebt. Dat inclusief de slechte communicatie is gewoon fout.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, die twee weken constructie herken ik eigenlijk (nog) niet.

Wat fact finding:
Mijn eerste Hi rekening in mei 09 ging abonnement april 1x naar rato tot 30.04, en 1x normaal (mei dus) onder kopje "Periodieke kosten mei 09"
Dus bundel over mei 09 heb ik begin mei 09 betaald, en terugwerkend een flink deel van april.
Dus bundel april 2010 betaald begin april 2010.

Dus zou je verwachten dat de gesprekskosten in april 2010 dus in de bundel zijn.
Er staat zelfs ook dat "periodieke kosten april" op de rekening van april.

Ik snap Hi met hun claim helemaal niet meer nu.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 12:35 . Reden: kleine correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 21:16

DataGhost

iPL dev

Ik denk dat ik nu weet waarom ze zijn overgeschakeld van een bedrag naar een percentage in de tegoed-smsjes.

Maar hoeveel betaal je normaal en hoeveel heb je de (een na) laatste factuur betaald? Als dat bedrag opeens een stuk omlaag is gegaan kunnen ze het misschien nog aannemelijk maken, maar ik veronderstel, aan je reactie te zien, dat dat niet het geval is?

Edit:
Ah, op die trosradar link die je gaf staat ook een leuke post van Hi Webcare: http://forum.www.trosrada...e9199afe62ebb8a3f#p981701
Hier leggen ze uit dat je dus in je eerste maand al genaaid wordt door een hele bundel af te tikken welke je vervolgens effectief half kan gebruiken (tenzij je in de tweede maand de *hele* bundel PLUS het gedeelte van de maand ervoor opmaakt), waardoor ze op het einde van het abonnement kunnen zeggen dat je wel gewoon 12 bundels hebt gehad maar dat je bundel voor het laatste deel niet meer bestaat. Effectief heb je dus 12 bundels betaald en 11,5 bundel kunnen gebruiken. Als ze het netjes deden lieten ze het synchroon lopen of lieten ze je in ieder geval het weggevallen deel van je bundel uit de eerste maand (had je immers betaald) gebruiken. Misschien had ik dit beter niet kunnen zeggen want ik zie ze er voor aan deze laatste methode te gaan gebruiken, om het lekker ontransparant te houden voor de klant.

Misschien dat je het 'onbruikbare' deel van de bundel uit de eerste maand terug kan vorderen (namelijk: bundel - (deel van de bundel tussen ingaan abo en eerste factuur)), maar daar heb je nu natuurlijk niet veel aan en het dekt zeker je kosten niet. Je zou dan daarna dat teruggevorderde deel van de bundel weer moeten betalen voor het laatste deel van je abonnement en dan zouden ze je gesprekskosten daarmee moeten verrekenen, ofzo.

[ Voor 70% gewijzigd door DataGhost op 01-06-2010 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de webcare medewerker rekent iets voor, maar de manier waarop ik werd afgerekend is volgens mij anders. Die halve maanden constructie lijkt voor mij niet te kloppen. En de eerste maand is heel netjes naar rato in dagen afgerekend. Echter blijven ze wel de buiten-de-bundel structuur toepassen voor de laatste (nu gehele!) maand. Wat vreemd is.

De rekening van april 2010 was in ieder geval qua inhoud en hoogte heel normaal. Ik heb voor zover ik kan zien netjes de bundel van april vooruit heb betaald. Ze zetten op de afrekening geen datums er bij, welke bundel je nu precies betaald. (vreemd eigenlijk) Maar gezien de eerste rekening waar ik in mei 09 wel 2x heb betaald, voor april 09 naar rato, en nog een eentje - dus vooruitbetaling mei 09 - heb ik dus ook vooruit voor de bundel in april 2010 betaald.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2010 23:14 . Reden: kleine aanvulling + correctie (2x) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok: Ze doen iets (voor mij) vreemds met het verrekenen van de kosten.
De bundel betaal je vooruit, maar het verrekenen met een bundel doen ze achteraf met de komende maand.
Het verrekenen van je allereerste belletje gebeurt dus met je 2e bundel.

Stel je contract loopt af op 1 mei. Dus zien in mei (die maand heb je geen bundel meer, je contract is dan immers afgelopen) dat je X euro gebeld hebt in april, en dan verrekenen ze dat met een mei-bundel die je niet meer hebt - en voila: jij op kosten gejaagd met buiten-de-bundel kosten.

Maar hoe zit het dan met de eerste bundel, je weet wel, die eerste afrekening waar je 2x je bundel betaalde?
Niets. Je eerste bundel wordt dus niet gebruikt voor verrekening. Je bundeltegoed wordt wel meegenomen naar je 2e maand bundel, dus technisch gezien ben je niets extra's kwijt - nog niet althans.

Eene Winster lijkt een en ander te bevestigen bij het Tros Radar Forum (link zie boven). Hij schrijft:
"Ten eerste zegt KPN dat niet de datum van het bundeltegoed dat gegeven wordt op de factuur wordt verrekend met dezelfde datum die bij het verbruik vermeld staat.
Een bundeltegoed waar staat 1 t/m 31 maart, wordt dus niet verrekend met het vebruik in die periode, maar met het vebruik dat op diezelfde factuur daaronder ook vermeld staat."
Nu kunnen ze je natuurlijk pakken in de laatste maand van je contract. Tijdens de afrekening van de laatste maand heb je uiteraard geen bundel meer voor de nieuwe komende maand (je hebt je contract immers opgezegd) dus val alles uit je laatste maand van het contract buiten je bundel!

Ofwel, als Hi zegt "Je contract loopt af op 1 mei" bedoelen ze dus te zeggen dat "De factuur die je in mei gaat ontvangen over de kosten van april vallen buiten je contract."
Dus je opzegtermijn maand is puur technisch, want je kan in je opzegtermijn maand niet meer gebruik maken van een bundel. Dus als je op 31 maart je abonnement opzegt, kan je per 1 april niet meer bellen met een bundel. Je betaalt dan wel in april nog je bundel en verrekent je daarmee je kosten van maart, maar meer niet. Je kan er niet meer mee bellen.

Evil! Firma List ...

Moraal en samenvatting kennis tot nu toe:
- Je gemaakte kosten van de afgelopen maand worden verrekend met de bundel van de dan lopende maand.
- Je opzegtermijn maand valt geheel buiten je bundel!
- Je allereerste bundel wordt nooit gebruikt voor verrekenen, maar alleen voor overdracht naar je 2e maand.
- Hi is evil.

Nu de uitdaging voor de lezer thuis: Wie kan deze redenatie terug vinden op Hi.nl? Ik niet.

[ Voor 180% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 23:09 . Reden: edit met voorlopige conclusies. typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Damned dit zuigt wel heel ernstig zeg. Dat ze het zo doen zal me niet verbazen. Ze moeten ergens je weer extra geld afhandig maken.
Dat men er zich op beroept dat het in de voorwaarden staat vraag ik me af. Vraag is ook of hoe ze het doen wel door de beugel kan. Meen me te herinneren dat er recent iets in de 2de kamer over was, dat tarieven en rekeningen van mobiele providers duidelijk en overzichtelijk moeten worden. Men verdient dus blijkbaar centen door administratieve trucks uit te halen en slechte voorlichting te geven.

Ik zal eens op mijn rekeningen gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik kon het niet vinden. Het staat op mijn rekeningen niet omschreven dat ze het vooruit verrekenen, maar op de factuur van maand x worden de kosten van x-1 verrekend met de bundel van maand x. Het staat ook letterlijk onder elkaar. Dus technisch gezien klopt de factuur dus met deze bizarre logica en deze bijzondere Kpn/Hi werkelijkheid.

Maar dat is natuurlijk oplichting door obfuscatie / verduistering van feiten door KPN en Hi. Je kan dit mijns inziens ook niet weten komen zonder eerst genomen te worden met buiten-de-bundel kosten nadat je contract verlopen is.

Ze zeggen dit ook niet aan de telefoon wanneer je opzegt, het staat niet in de brief die je ontvangt met de bevestiging dat je contract afloopt per datum y, 1244 beltegoed-info weet dit niet, en ik kan dit niet online vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik heb de AV er eens op na gelezen, maar er word over deze rare manier van rekenen niet over gezegd. Enige dat ik kan vinden is dat na de vaste contracttermijn (bijv. 1 jaar) je contract overgaat naar een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van 1 maand.
Nergens staat er in de voorwaarden dat als je een jaarcontract afsluit je maar 12 'bundels' krijgt. Er staat dus ook nergens dat aan het eind van die 12 bundels de koek op is en je flink mag gaan dokken.

Enige wat er staat is dat dat als je maar een deel van een maand van een contract gebruik maakt je 1/30 deel maal het aantal dagen van die maand dient te betalen. Hieruit concluderende zo men je in de maand april je dus gewoon 1/30 x (aantal dagen dat abo nog loopt) = bundel voor april.

1:12 Tarieven en vergoedingen
1 De Contractant is aan Hi vergoedingen verschuldigd voor door hem van Hi
afgenomen Diensten volgens de daarvoor vastgestelde tarieven. De bedragen
worden verhoogd met BTW en eventuele andere van overheidswege opgelegde
heffingen.

2 De tarieven kunnen bestaan uit eenmalig verschuldigde bedragen, maandelijks
of anderszins periodiek verschuldigde bedragen, Verkeerskosten en bedragen
die zijn verschuldigd voor Aanvullende Diensten. De tarieven worden door Hi
bekend gemaakt, onder meer via haar Internetsite.

3 Hi kan eventuele vergoedingen die verschuldigd zijn voor het gebruik van
Contentdiensten of andere diensten van derden op last van deze derden bij de
Contractant innen. Hi staat er voor in dat de Contractant met de betaling van
deze vergoedingen aan Hi jegens die derde bevrijdend heeft betaald.

4 Voor zover maandelijks aan Hi verschuldigde bedragen ten behoeve van Diensten
niet over een volle kalendermaand verschuldigd zijn, wordt voor elke dag
1/30 deel van het maandbedrag in rekening gebracht, tenzij daarvan in een
Aanbiedingsvorm expliciet wordt afgeweken.

5 Voor de bepaling van de verschuldigde bedragen zijn de gegevens van Hi
beslissend, tenzij wordt aangetoond dat deze gegevens niet juist zijn. Hi dient
bij de vaststelling van deze gegevens de zorgvuldigheid in acht te nemen die
daarbij verlangd mag worden.

De redenatie dat KPN/Hi op 1 mei zou zien dat je in april hebt gebeld maar geen bundel meer zou hebben klopt niet. Je hebt tot 1 mei een contract voor het afnemen van een bepaalde dienst. Daarbij hoort ook dat KPN jou voor een x-bedrag belminuten levert zoals afgesproken. Wat KPN/Hi hier doet is simpelweg contractbreuk. Ik zou het er zeer zeker niet bij laten zitten en gewoon niet betalen of storneren die handel.

[ Voor 11% gewijzigd door ManiacsHouse op 02-06-2010 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

a.b.c.: begrijp ik dan goed dat ze die eerste bundel een maand te vroeg in rekening brengen, en dat je de eerste maand dus dubbel tegoed hebt?

Bij Hi kun je je bundel 1 maand meenemen, maar in een nieuwe maand maak je eerst je oude tegoed op, dus als je in de eerste maand niet 2x je tegoed opmaakt, dan gaat die eerste maand in feite helemaal verloren. Klopt dat?

ManiacsHouse: die dingen uit de AV die jij citeert zijn niet van toepassing als a.b.c.'s verhaal klopt, want dan begint de bundel gewoon een maand te vroeg en klopt het naar rato gebeuren (voor zover het überhaupt van toepassing is als de opzegtermijn telkens strak een maand is en bundeltegoed en abo gelijk lopen).

[ Voor 30% gewijzigd door Sorcerer8472 op 02-06-2010 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ManiacsHouse: eerste maand is netjes naar rato van het aantal dagen in rekening gebracht (nagerekend, klopt tot op de cent)

@Sorcerer8472: Ze brengen de allereerste (naar rato dus) bundel in de tweede maand in rekening. Je bent je eerste bundel technisch gezien niet kwijt, want die neem je automatisch mee naar tweede maand. Niets verloren, maar er is ook niets op verrekend. En je belt in je eerste maand natuurlijk nooit twee bundels leeg...

Stel ingang begin april: dan betaal je die ingangsbundel over april (naar rato) dus begin mei. Ze brengen echter de tweede bundel op dat moment ook in rekening. Dus ook voor mei alvast vooruit. Vervolgens zetten ze meteen daaronder de kosten van april. De kosten van april worden dus verrekend met de bundel van mei!

@ManiacsHouse en anderen:
Door bovenstaand creatief verrekenen hebben ze in de laatste maand dan effectief 1 bundel te kort (die 1e bundel van je eerste maand die nooit is gebruikt voor verrekenen schuift *alles* logisch gezien 1 maand terug natuurlijk) en ben je de klos. De kosten van je laatste maand vallen dan buiten je contract volgens hun.

Stel: Je zegt je abonnement op in eind maart. Je hebt een maand opzegtermijn, je contract verloopt dan per begin mei. De kosten van april worden echter begin mei in rekening gebracht. In mei heb je geen bundel meer (je hebt immers opgezegd) en ziet KPN en Hi dat de kosten van april buiten je bundels (en dus zelfs contract) vallen. Je hebt in April wel een bundel betaald, maar dat is hiervoor in hun ogen onrelevant.

De wondere wereld van KPN / Hi.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2010 08:51 . Reden: edit voor duidelijkheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

a.b.c.: je zou dus in feite kunnen zeggen dat je door deze wonderlijke constructie overgebleven minuten van de vorige bundel ook niet kunt meenemen. Tenminste, in de laatste maand dan, want je krijgt geen nieuwe bundel en de "vorige" heb je al opgemaakt, dankzij het feit dat je in de eerste maand effectief 2 bundels (of 1,rato) op je bordje krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Nu zit ik misschien compleet verkeerd te denken... Maar berekend Hi voor de laatste maand van je contract (de opzegmaand) dan geen standaard bundelkosten? Zoals ik al eerder zei heb je tot einde contract je contractuele verplichtingen, echter heeft Hi deze simpelweg ook.
Men kan natuurlijk niet zeggen goh in april heb je (bijna) alles buiten de bundel gebeld omdat je weliswaar nog wel een contract had maar wij je lekker puh geen bundel geven. Lijkt mij dat dit niet zo maar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Sorcerer8472: Ja je zou minuten over kunnen houden, maar die minuten ben je voor zover ik begreep aan telefoon officieel kwijt wanneer je je contract opzegt / je belbundels stoppen. Buiten je contract (en volgens hun zijn de kosten van de laatste maand buiten je contract!) heb je geen bundels en dus geen rest minuten.

@ManiacsHouse: Geen standaard bundelkosten worden berekend. Je hebt geen bundel in je laatste maand. Die bundel van je laatste maand is al gebruikt voor verrekenen van 1-na-laatste maand. Gezien dat je na het einde van je contract geen bundel hebt, kunnen de kosten van je laatste maand niet worden verrekend volgens hun.

Over de "lijkt me dat dit niet zo maar kan"... KPN/Hi kan natuurlijk zeggen wat (en verrekenen hoe!) ze willen. Zij zijn immer het grote bedrijf, met een machtiging van je, en met hele korte lijntjes naar BKR - en jij niet. Ze liegen niet - heel technisch gezien - het is obfuscatie van feiten. Tenzij je toevallig veel centjes en een advocaat hebt die er een principe zaak van wil maken.... maar dat zullen er niet veel zijn.

En tot dan is het toch goed verdienen voor ze. Ik ben immers niet de enige, er zijn elke maand weer nieuwe mensen die er in stinken. En je merkt het pas als je je contract opzegt, maar dan ben je toch al ex-klant.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2010 23:05 . Reden: edit - iets minder beledigend richting telecom bedrijf. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Maar als je minuten over hebt uit een vorige bundel mag ik toch aannemen dat die wel verrekend worden?
Maar dan nog blijft het kul en klopt het niet. Wat ik al eerder aangaf heb je een contract waarbij je voor een bepaalde periode voor een x bedrag een product afneemt. En dat geld ook voor de laatste maand. Dan dienen ze je gewoon de gebelde kosten tegen 'bundeltarief' te verrekenen lijkt mij.

Dat ze een machtiging van je hebben kan allemaal wel zo zijn, maar die kun je ook intrekken of het betreffende bedrag storneren.

Maar ziet het er bij ts dan ook zo uit? Dit is een rekening van mij van een 2 maanden geleden.

Bedrag (€) BTW
Hi bel en sms E 25 01.03 - 31.03 21,01
Verdubbel je SMS! staat aan 01.03 - 31.03 0,00
Hi Eindeloos Online 01.03 - 31.03 8,36
Totaal periodieke kosten 29,37

Verbruik 06.02.10 - 07.03.10
(hier staat dan het verbruik over de bovenstaande periode)

Als ik het goed begrijp word dus de bundel van 01.03 - 31.03 gebruikt om de periode 06.02.10-07.03.10 af te dekken? En zou dus bij mijn einde contract ik ook genaaid worden?

[ Voor 39% gewijzigd door ManiacsHouse op 02-06-2010 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja overige minuten uit maand x-1 gaan mee naar maand x. Maar alleen als je uberhaupt een bundel hebt. Dus in je laatste maand heb je er niets meer aan.

>En dat geld ook voor de laatste maand.
>Dan dienen ze je gewoon de gebelde kosten tegen 'bundeltarief' te verrekenen lijkt mij.
Ja, ik ben het met je eens. Iedereen is het met je eens, het is logisch, maar het is niet zoals KPN/Hi het doet. Ik kan er niets aan veranderen. Je hebt je bundels gehad, je hebt je bundels betaald, maar het verrekenen van de kosten gebeurt op het moment dat je geen bundel meer hebt. De laatste maand had je ook een bundel, die bundel is alleen gebruikt voor het verrekenen van de maand ervoor.

Het bedrag kan je storneren, maar ze hebben hele korte lijntjes met BKR e.d. Dus als je in de toekomst nog een hypotheek of ander GSM abonnement wilt (ik noem maar eens wat) dan kan je maar beter betalen.
Als ik het goed begrijp word dus de bundel van 01.03 - 31.03 gebruikt om de periode 06.02.10-07.03.10 af te dekken? En zou dus bij mijn einde contract ik ook genaaid worden?
Voor zover ik begrijp: ja. Je beschrijft het zelf al in je voorbeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2010 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Echter nu word er op het trosradar-forum door Hi-Webcare hiernaar verwezen. http://www.hi.nl/upload/u..._sms_vanaf_1juli_2009.pdf
En wat word daar in de voorbeeld rekening gezegd: Abonnementskosten betaal je vooraf voor de hele maand.
Ook staat er ergens iets in de AV over vooruitbetalen. M.a.w. Hi liegt de zaak voor.

Op het forum word door een aantal mensen gesproken over de geschillencommissie. Aangezien ik nu bij voorbaat al weet dat Hi mij gaat naaien (en dat doen ze nog op meer punten zoals de FUP van 'Eindeloos' Online) lijkt mij dat ik dit nu al bij de geschillencommissie zou kunnen neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ze zeggen zelf dat je vooruit je bundel betaalt. En je betaalt ook vooruit voor je bundel!
Je betaalt toch begin mei voor je bundel in mei?

Ze *verrekenen* alleen ook vooruit. Ze verrekenen begin juni de kosten van mei met juni - die je op dat moment al vooruit aan het betalen bent. Dus ze zeggen heel correct dat je vooruit betaalt!

Ze zeggen niet dat je door vooruit betalen ook vooruit gaat verrekenen. En daardoor in de problemen komt. Maar ze hebben bij mij over de telefoon duidelijk geïmpliceerd dat ik dom was dat ik dat niet begreep: dat het logisch is, dat het zo op de factuur staat, dat het logisch is als je vooruit betaalt dat je dan geen bundel meer hebt op dat laatste moment. En... het staat toch ook allemaal op Hi.nl!? Juist.

Je betaalt ook niet terug. Was dat maar zo. Dat is namelijk logischer als ze hun zelfde factuur layout willen aanhouden. Dan zou je nu begin juni de kosten en de bundel voor mei betalen. Dat is natuurlijk veel logischer.
Maar je betaalt nu vooruit voor juni.

En ik heb niet het abonnement waar je naar verwijst. Het wissel iets per abonnementsoort, dat schuift wat in weken. Maar ik begrijp dat verder dezelfde constructie geldt.

Ik kan ze niet op liegen betrappen, maar wel verduistering van feiten. Ze communiceren het minimum, maar wat ze zeggen is niet verkeerd. Het klopt allemaal. En zelfs op de factuur met deze kennis zetten ze het heel netjes onder elkaar. Bundel juni, kosten mei, te betalen.

Ze hebben alleen een niet-intuitieve manier gevonden voor rekenen waardoor je altijd in de problemen komt, en dat je dit door de communicatie vooraf niet kan voorzien. En ze verduisteren natuurlijk feiten als ze zeggen, contract loopt af 1 mei, en niet vermelden dat je dan in april niet meer in je bundel kan bellen. Maar je contract loopt af op 1 mei, zoals aangekondigd, en de factuur is de factuur.

Ik voorzag dit in ieder geval niet. Maar misschien moest ik meer studeren. Je basisaanname moet zijn: je wordt gepakt door je telecomprovider. Nu aan jou de uitdaging om alleen nog te doorgronden hoe, en de uitdaging om ze dan voor te zijn en het Toch goed te doen. Dat ga ik volgende keer zeer zeker proberen te doen... Mijn leermomentje.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2010 09:02 . Reden: edit: correcties, met toevoeging over niet liegen, geleerde les ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrt
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 20:43
Betrof dit eigenlijk een contract stopzetting (bellen dat je contract gaat beëindigen) of een contractsovername (dus overstap met nummerbehoud naar bv. vodafone)?
Ik ben overigens benieuwd wat Hi webcare hierover zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Net als dat je achteraf (aan einde contract) een rekening krijgt voor buitenbundelkosten kan men ook gewoon je de kosten doorberekenen volgens de bundelprijs. Je hebt simpelweg een contract met ze dat zij bepaalde diensten leveren voor een x bedrag.
Het zal allemaal wel kloppen wat ze zeggen, maar dat doet een overvaller ook als hij zegt 'ik zet pistool op jou hoofd jij mij geld geven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@brrrt: Beëindiging van contract, geen overname, geen nummerbehoud, gewoon alles stop.

@ManiacsHouse: ja, als ze toch zo bijzonder verrekenen zou het netjes zijn als ze nog een keer een extra bundel in rekening brachten voor je laatste maand zodat je niet vreemde losse (extra) kosten krijgt. Een bundel voor na je contract, om de bijzondere rekenwijze te verwerken.

Volgens mij rekenen ze gesprekskosten die je normaal zou betalen als je over je bundel heen gaat, dus het is niet zoals prepaid zoals ik dacht toen ik de topic startte. Het was dus geen wereldschokkend bedrag, wel flink boven wat ik normaal betaalde, en ze maken je effectief natuurlijk wel een bundel afhandig van je eerste maand die niet op het einde terug komt. Ook al is je beltegoed technisch gezien opgeteld bij de bundel van maand 2, je hebt hem nooit voor verrekening.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2010 13:31 . Reden: correctie ]

Pagina: 1