UEFI (Engels) (Unified Extensible Firmware Interface) is de vervanger voor het BIOS (basic input output system).
UEFI is (naar mijn mening) op korte termijn noodzakelijk, en de vraag is waarom er zo weinig over bekend is en er zo weinig voor ontwikkeld lijkt te worden.
Facts
UEFI is een vervolg op het door Intel ontwikkelde EFI, waarmee aangevangen werd rond 1995.
EFI wordt al een tijdlang door Apple gebruikt voor Macs, lees bv. dit topic.
Waarom urgent?
De huidige BIOS kan in veel gevallen geen harde schijven groter dan 2,1 TB aan:
De enkele topics op GoT die over EFI gaan zijn naar mijn mening veel te karig voor iets dat op zeer korte termijn belangrijk gaat worden.
Onlangs werd een 3TB schijf van Seagate aangekondigd waar ook werd genoemd dat EFI urgenter wordt (de quote hierboven is daaruit genomen).
Drivers
(U)EFI werkt met drivers die tijdens het starten van de computer toegang bieden tot de hardware.
Een voordeel is dat je binnen enkele seconden, en vóórdat je het daadwerkelijke OS (Windows, Linux, etx) start, al gebruik kunt maken van een omgeving waarmee je bijvoorbeeld kunt browsen.
Een ander voordeel is dat het opstarten met (U)EFI sneller zou kunnen dan het doorlopen van de BIOS.
Ik vind dit persoonlijk een groot voordeel wanneer je een ssd gebruikt: het doorlopen van de bios duurt nu al in sommige gevallen langer dan het opstarten van je OS.
MSI heeft een tijd geleden een moederbord met EFI aangekondigd, maar het lijkt erop dat het produktiemodel ervan uiteindelijk toch is uitgerust met een klassieke BIOS en er momenteel geen kant-en-klare EFI-borden te krijgen zijn. Maar misschien vergis ik me.
Ontwikkeling
Gelukkig is er al een redelijk aantal bedrijven dat is aangesloten bij het zgn. Unified EFI forum, een belangrijke site dus.
Wat namen die meedoen:
nieuws: Intel en Microsoft samen in EFI en het einde van BIOS (2003)
nieuws: Artikel met uitleg over firmware, BIOS en EFI (2004)
nieuws: Voorlopig geen EFI voor Microsoft Vista (2006)
nieuws: 'Intel wil EFI onderdeel van Santa Rosa-platform maken' (2006)
nieuws: Intel wil meer aandacht voor EFI (2006)
nieuws: MSI introduceert zes P45-moederborden (eerste aankondiging borden voor consumenten met EFI)
nieuws: MSI brengt efi-update uit ter vervanging van P45-bios (de beloofde EFI firmware voor die borden)
nieuws: Seagate bevestigt komst 3TB-schijf
Waarom dit topic?
Ik vermoed dat EFI op korte termijn veel in het nieuws gaat komen.
Het lijkt me daarom goed dat er een topic geopend wordt om informatie te delen en vragen te kunnen stellen.
Alle input is welkom!
Wat ikzelf als eerst ga doen is eens kijken hoever MSI nu is met die borden waar een EFI-bios (ze noemen het Click Bios) voor beschikbaar zou komen.
UEFI is (naar mijn mening) op korte termijn noodzakelijk, en de vraag is waarom er zo weinig over bekend is en er zo weinig voor ontwikkeld lijkt te worden.
Facts
UEFI is een vervolg op het door Intel ontwikkelde EFI, waarmee aangevangen werd rond 1995.
EFI wordt al een tijdlang door Apple gebruikt voor Macs, lees bv. dit topic.
Waarom urgent?
De huidige BIOS kan in veel gevallen geen harde schijven groter dan 2,1 TB aan:
Ook 32 bits OS's zijn beperkt tot schijven van 2,1 TB, aangezien de 32-bits-LBA (logical block addressing) niet meer aankan.Nodig een guid-partitietabel, of gpt, voor het master boot record van de grote schijven. Ondersteuning hiervoor is afhankelijk van het bios. De opvolger van de huidige bios-structuur, de zogeheten extensible firmware interface, of efi, ondersteunt deze techniek.
De enkele topics op GoT die over EFI gaan zijn naar mijn mening veel te karig voor iets dat op zeer korte termijn belangrijk gaat worden.
Onlangs werd een 3TB schijf van Seagate aangekondigd waar ook werd genoemd dat EFI urgenter wordt (de quote hierboven is daaruit genomen).
Drivers
(U)EFI werkt met drivers die tijdens het starten van de computer toegang bieden tot de hardware.
Een voordeel is dat je binnen enkele seconden, en vóórdat je het daadwerkelijke OS (Windows, Linux, etx) start, al gebruik kunt maken van een omgeving waarmee je bijvoorbeeld kunt browsen.
Een ander voordeel is dat het opstarten met (U)EFI sneller zou kunnen dan het doorlopen van de BIOS.
Ik vind dit persoonlijk een groot voordeel wanneer je een ssd gebruikt: het doorlopen van de bios duurt nu al in sommige gevallen langer dan het opstarten van je OS.
MSI heeft een tijd geleden een moederbord met EFI aangekondigd, maar het lijkt erop dat het produktiemodel ervan uiteindelijk toch is uitgerust met een klassieke BIOS en er momenteel geen kant-en-klare EFI-borden te krijgen zijn. Maar misschien vergis ik me.
Ontwikkeling
Gelukkig is er al een redelijk aantal bedrijven dat is aangesloten bij het zgn. Unified EFI forum, een belangrijke site dus.
Wat namen die meedoen:
- AMD
- American Megatrends Inc.
- Apple Computer, Inc.
- Dell
- Hewlett Packard
- IBM
- Insyde
- Intel
- Lenovo
- Microsoft
- Phoenix Technologies
nieuws: Intel en Microsoft samen in EFI en het einde van BIOS (2003)
nieuws: Artikel met uitleg over firmware, BIOS en EFI (2004)
nieuws: Voorlopig geen EFI voor Microsoft Vista (2006)
nieuws: 'Intel wil EFI onderdeel van Santa Rosa-platform maken' (2006)
nieuws: Intel wil meer aandacht voor EFI (2006)
nieuws: MSI introduceert zes P45-moederborden (eerste aankondiging borden voor consumenten met EFI)
nieuws: MSI brengt efi-update uit ter vervanging van P45-bios (de beloofde EFI firmware voor die borden)
nieuws: Seagate bevestigt komst 3TB-schijf
Waarom dit topic?
Ik vermoed dat EFI op korte termijn veel in het nieuws gaat komen.
Het lijkt me daarom goed dat er een topic geopend wordt om informatie te delen en vragen te kunnen stellen.
Alle input is welkom!
Wat ikzelf als eerst ga doen is eens kijken hoever MSI nu is met die borden waar een EFI-bios (ze noemen het Click Bios) voor beschikbaar zou komen.
[ Voor 7% gewijzigd door ByteDelight op 27-05-2010 16:52 ]
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com