Ik ben van plan om mijn computer weer eens te upgraden. Ik heb nu een E6600 en dacht eraan om een Quad te nemen. Ik dacht dan aan een Q6600 en deze dan van 1066 op 1333 te klokken (dus van 2.4 op 3.0 ghz). Dit had ik ook gedaan met de E6600, alleen werd dis dan 60-65 graden warm. Blijkt dat de E6600 een constructie fout heeft waardoor hij eigenlijk te warm word (dit kwam ik eens tegen op google). Iets van de thermal paste tussen DIE en metaalplaat wat niet 100% is. Heb dus de E6600 nu weer op 2.4 draaien en dan wordt die zo 45 tot 55 graden. Terwijl die dus dan rond de 30-35 zou moeten draaien.
Nu is mijn vraag (nergens kunnen vinden op google) of dat de Q6600 dezelfde constructie fout heeft, waardoor ik hem dan ook niet zo kan overklokken.
Als dat zo is denk ik dat ik toch liever een Q9xxx neem (kleinere core, minder verbruik). Wel minpunt is dat hij op 1333 draait en ik niet weet hoeveer ik mijn mobo boven de 1333 stabiel kan overkloken. Mobo is een Asus P5B-se en MEM is gewoon 800 Mhz DDR2. En een Q9xxx is meestal 2 keer zo duur als een Q6600. En ik denk dat de SSE4 en de 12 mb cache (i.p.v. 8 mb) niet echt merkbaar zullen zijn.
Als koeler heb ik trouwens zo'n ubermass ding met 12cm fan erop. De Scythe Mugen. Dus koeling is er zat.
Nu is mijn vraag (nergens kunnen vinden op google) of dat de Q6600 dezelfde constructie fout heeft, waardoor ik hem dan ook niet zo kan overklokken.
Als dat zo is denk ik dat ik toch liever een Q9xxx neem (kleinere core, minder verbruik). Wel minpunt is dat hij op 1333 draait en ik niet weet hoeveer ik mijn mobo boven de 1333 stabiel kan overkloken. Mobo is een Asus P5B-se en MEM is gewoon 800 Mhz DDR2. En een Q9xxx is meestal 2 keer zo duur als een Q6600. En ik denk dat de SSE4 en de 12 mb cache (i.p.v. 8 mb) niet echt merkbaar zullen zijn.
Als koeler heb ik trouwens zo'n ubermass ding met 12cm fan erop. De Scythe Mugen. Dus koeling is er zat.
NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.