Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyranys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-02-2024
Ik had het al een keer ergens gelezen dat al die contrast ratio's fel overdreven zijn en niet echt van toepassing zijn op de echte wereld aangezien de contrast ratio met name door omgevingslicht fel naar beneden wordt gehaald.

Maar toen bedacht ik me dat ik dat eigenlijk ook eens kan testen. Ik heb m'n DSLR bovengehaald en mijn huidige Sony Wega klv-26hg2 LCD eerst op wit beeld, dan op zwart beeld gezet en beide keren een foto genomen van het beeld met diafragma f/2.8 op ISO 100. Dit heb ik een keer gedaan bijna volledig in het donker, en een keer met de gordijnen open en dus met daglicht. De camera wil telkens dezelfde belichting, dus hij past zijn sluitertijd aan totdat hij dezelfde belichting krijgt.

De resultaten van de sluitertijden vind je hieronder:

Overdag:
Wit: 1/250 = 4ms
Zwart: 1/5 = 200ms

In het donker:
Wit: 1/250 = 4ms
Zwart: 2" = 2000ms

Hieruit kan je afleiden dat de "real world" contrast ratio van mijn scherm overdag 1:50 is (200 gedeeld door 4), en in het donker: 1:500 (2000 gedeeld door 4).

Ik ga vanmiddag of mogelijk morgenmiddag naar de winkel om daar te kijken naar de nieuwe 37PFL7605H van Philips en ik ben van plan daar hetzelfde testje te doen (maar dan dus enkel overdag). Ik ben benieuwd wat daar voor contrast ratio uitkomt. Ik gok niet 1:500.000 zoals geadverteerd!

Wat denken jullie? Heeft deze test enige waarde? Had ik het anders moeten aanpakken?

[ Voor 4% gewijzigd door Thyranys op 27-05-2010 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Los van het gebruik van een digitale camera is dit nog steeds niet de echte contrast ratio. Een ANSI test zou uitsluiting kunnen geven (Checkerboard patroon waardoor je wit en zwart tegelijk op het beeld hebt en daarmee dus dynamisch contrast negeert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-05 14:33
Ik heb geen flauw idee hoe ze eigenlijk precies contrasten meten (alleen dat het inderdaad gaat om het verschil tussen zwart en wit), maar volgens mij gebeurt dat echt niet door sluitertijden te gebruiken en die door elkaar te delen. Sowieso lijkt het mij nergens op te slaan dat een contrastratio in het donker anders zou zijn dan in het licht, niet voor het scherm zelf in ieder geval, alleen voor je ogen misschien.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyranys
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 13:07:
Los van het gebruik van een digitale camera is dit nog steeds niet de echte contrast ratio. Een ANSI test zou uitsluiting kunnen geven (Checkerboard patroon waardoor je wit en zwart tegelijk op het beeld hebt en daarmee dus dynamisch contrast negeert).
Geen idee wat een ANSI test is (zoek ik even op), maar mijn huidig scherm heeft helemaal geen dynamische contrastaanpassing, dus in die zin maakt dat niet uit).
Mute schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 13:07:
Ik heb geen flauw idee hoe ze eigenlijk precies contrasten meten (alleen dat het inderdaad gaat om het verschil tussen zwart en wit), maar volgens mij gebeurt dat echt niet door sluitertijden te gebruiken en die door elkaar te delen. Sowieso lijkt het mij nergens op te slaan dat een contrastratio in het donker anders zou zijn dan in het licht, niet voor het scherm zelf in ieder geval, alleen voor je ogen misschien.
Ik ga ervan uit dat ze bolometers (lichtmeters) gebruiken of iets dergelijks. In mijn testje doet de camera dienst als lichtmeter. Weliswaar redelijk onnauwkeurig, maar een camera ziet echt wel het verschil tussen 1:50 en 1:200 bijvoorbeeld.

Wat het donker vs. daglicht betreft, dat slaat dus WEL ergens op, want een scherm reflecteert licht. De contrast ratio van de TV zelf verandert niet, maar hetgeen je ogen *zien* verandert wel, en daar gaat het toch om?!

Als jij met een lamp in het scherm gaat schijnen (of dat nu overdag of 's nachts is), dan ga je die lamp gereflecteerd zien in je TV, hoe donker die ook staat ingesteld. Dus van zodra je omgevingslicht hebt (lampje achter de tv die licht reflecteert op die muren die op hun beurt licht reflecteren naar de TV) of gewoon daglicht, dan zal je TV een deel van het licht reflecteren dat erop valt.

Stel dat een TV ongeacht het omgevingslicht 1000 lux uitstuurt ('lux' is een eenheid voor lichtintensiteit, ik heb geen idee hoe groot 1 lux is, maar dat doet er niet toe want het gaat hier over verhoudingen) als hij op wit staat, en 0,001 lux als hij op zwart staat. In dit geval zal die een contrast ratio hebben van 1:1.000.000. Stel nu dat je omgevingslicht hebt, en hiervan valt 10 lux op je TV die hiervan 1 lux reflecteert. Het licht dat van je TV op je ogen valt is dan bij wit beeld 1000 + 10 = 1010 en bij zwart beeld 0,001 + 10 = 10,001 lux. De contrast ratio is in dit geval dus 1 : 1010 / 10,001, en is dus 1:101!! Een heel wat lagere contrast ratio dan in het donker!

Je kan dit al intuitief aanvoelen als je je realiseert dat als je je TV in de tuin zet, het beeld helemaal niet zo goed te zien is als 's avonds in het donker. Dat is niet omdat je TV slechter presteert in het donker of zo, maar simpelweg omdat er teveel omgevingslicht op de TV en dus ook op je ogen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Omgevingslicht staat los van de contrast waarde van je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyranys
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 13:23:
Omgevingslicht staat los van de contrast waarde van je scherm.
Zoals de titel van dit topic al min of meer aangeeft, gaat het me hier juist om wat je OGEN zien, en hiertoe is omgevingslicht WEL belangrijk. Of kijk jij niet met je ogen naar een TV? :)

Mijn intentie is om een paar mensen er van bewust te maken dat die geadverteerde contrast ratio's niet zo heel veel zeggen als je niet in een kamer kijkt met pikzwarte muren en zonder enige andere bron van licht.

[ Voor 25% gewijzigd door Thyranys op 27-05-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quicky schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 13:25:
[...]

Zoals de titel van dit topic al min of meer aangeeft, gaat het me hier juist om wat je OGEN zien, en hiertoe is omgevingslicht WEL belangrijk. Of kijk jij niet met je ogen naar een TV? :)

Mijn intentie is om een paar mensen er van bewust te maken dat die geadverteerde contrast ratio's niet zo heel veel zeggen als je niet in een kamer kijkt met pikzwarte muren en zonder enige andere bron van licht.
Jouw redenatie gaat echter ook niet op; in een donkere kamer vallen slechte contrast waardes juist extra op (als we er vanuit gaan dat we de zwartwaarde de belangrijkste van de 2 waardes vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyranys
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 13:29:
[...]Jouw redenatie gaat echter ook niet op; in een donkere kamer vallen slechte contrast waardes juist extra op (als we er vanuit gaan dat we de zwartwaarde de belangrijkste van de 2 waardes vinden).
Ik ben het er natuurlijk mee eens dat slechte contrast waardes in het donker extra opvallen (mede daarom wil ik ook een nieuwe TV), maar desondanks vind ik het belangrijk dat men (inclusief mijzelf) zich ervan bewust is dat je in 99% van de gevallen niet in een 100% verduisterde ruimte zit te kijken. Ik denk dat de meeste mensen ofwel een lampje aanhebben, ofwel wat restanten straatverlichting op hun scherm hebben vallen. En in dat geval maakt het dus niet uit of je nu een TV van 1:500.000 of 1:5.000.000 koopt, want dat verschil ga je toch nooit merken.

Een quote van een site die het hier ook over heeft:
One last point that is critical is the impact ambient light has on perceived contrast ratio. Ambient light kills contrast ratio on any and every display. If you make out the beige carpet below your flat panel, your contrast ratio is being negatively impacted. If there is 1 lux of ambient light in the room (i.e. a small candle), the max perceivable contrast ratio is 500:1. A dimly lighted room with 30 lux of lighting would squash the maximum perceivable contrast ratio to 50:1 [2]. Unless you have a completely dark room covered in black velvet, you'll never be able to perceive the high on/off contrast ratios claimed by manufacturers — those numbers are meaningless otherwise.
Dat laatste is dus mijn punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyranys
Ambilight en een contrast ratio van 1:5.000.000 samen adverteren is dus eigenlijk vrij onzinnig. Want van zodra je de Ambilight aanzet wordt de contrast ratio die je ziet verlaagt tot misschien 1:1.000 of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Als je wil zien hoe ze contrast ed. meten is deze video zeer de moeite waard:
http://www.hardware.info/...TZsQ/Monitortest_special/
Pagina: 1