3,25 GB RAM bruikbaar bij 64 bit Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een paar maanden terug mijn Toshiba Qosmio G30-126 laptop geupgrade van Windows Vista Ultimate 32 bit naar Windows 7 Professional 64 bit. Dit heb ik gedaan met een volledige format, er is dus niets van Vista achter gebleven.
Ik heb 4 GB (2x 2 GB) in m'n laptop zitten. Als ik naar de systeemeigenschappen kijk in W7 dan zie ik dat er 4 GB in zit en dat daarvan 3,25 GB bruikbaar in. Alsof ik een 32 bit OS aan het draaien ben, terwijl het toch echt 64 bit is (de systeem eigenschappen bevestigen dit ook).
Waarom is er dan toch maar 3,25 GB bruikbaar? De eerste verdachte waardoor ik RAM verlies is natuurlijk de videokaart. Er zit een GeForce 7600 Go in m'n laptop. Dat kaartje heeft 256 MB RAM onboard zitten en kan nog eens 256 MB system RAM gebruiken. Dan kom ik nog maar op 3,5 GB RAM uit, niet 4 GB. Waar is die laatste halve GB RAM heen gegaan?
Heeft het misschien te maken met het feit dat het moederbord niet meer dan 4 GB RAM ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
wat geeft je bios aan? Er is niet toevallig een limiet om het maximaal beschikbare geheugen gezet in Windows?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.oomah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 09:22
Het komt doordat je 4 GB + 256 MB onboard = 4.25 GB geheugen hebt. De videokaart gebruikt hiervan 2x 256 MB dus hou je volgens windows nog 3.75GB over.

Waar de andere 512 MB heen is...? Geen idee

[ Voor 13% gewijzigd door D.oomah op 27-05-2010 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 14:27
D.oomah schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 12:57:
Het komt doordat je 4 GB + 256 MB onboard = 4.25 GB geheugen hebt. De videokaart gebruikt hiervan 2x 256 MB dus hou je volgens windows nog 3.75GB over.
Das dus niet 3.25 zoals zijn Windows zegt...
Edit: je corrigeert je zelf al.

[ Voor 6% gewijzigd door Zandpad op 27-05-2010 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 09:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:34
Kan het niet gewoon zijn dat de memory remap functie niet aanstaat/ontbreekt in de BIOS. De laptop is standaard met 2GB geheugen uitgeleverd, waardoor de remap functie met die grootte niet nodig was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:32
Dit heb ik ook gehad, uiteindelijk was dit de oplossing voor mij:

In BIOS remapping AAN zetten.

Windows opstarten -> Start -> tik in: msconfig -> enter -> tabje Boot -> Advanced options -> Vinkje bij Max memory weghalen -> Reboot -> Windows zag en gebruikte weer 4GB.

Het schijnt dat Windows 7, in combinatie met Adobe programma's, een bepaalde Windows 7 update en bepaalde hardware (Don't ask) inderdaad met je geheugen gaat lopen klooien, en je dit soort dingen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 12:54:
Waarom is er dan toch maar 3,25 GB bruikbaar?
Heb je de FAQ gelezen?
Om het OS toch 4GB geheugen te laten gebruiken dient er aan de volgende eisen te worden voldaan:

1) 64bits OS
2) x86 CPU met 64bits instructieset
3) Chipset met remapping mogelijkheid (Intel 955, 965, 975 of enterprise chipset. Alle AMD chipsets die AMD64 cpu's ondersteunen)
4) BIOS met remapping functie (staat default uit, dus wel aanzetten)
5) 4GB geheugen installeren
Jouw laptop heeft een Intel 945PM chipset, welke geen remapping ondersteund:
The (G)MCH provides a maximum DRAM address decode space of 4 GB. The (G)MCH
does not remap APIC or PCI Express memory space. This means that as the amount of
physical memory populated in the system reaches 4 GB, there will be physical memory
that exists yet is non-addressable and therefore unusable by the system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok. Die faq had ik moeten lezen idd ja. Dan is dat het probleem. Niets aan te doen dan (behalve een nieuwe laptop halen dan). Dat is wel een beetje jammer dan eigenlijk. Bedankt voor die link iig Nielson.

Ik heb net toch nog in de BIOS gekeken (toen stond de post van Nielson er nog niet) en daar is gewoon 4 GB RAM zichtbaar. En ik kon geen Memory Remapping functie vinden (wat best logisch is, als ik de post van Nielson zo lees ;)).
Ook heb ik de tip van omgwtfbbq nog gevolgd om te kijken of daar het "limit memory" vinkje aan stond. Dat stond gewoon uit

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 13:50 . Reden: nog ff reageren op de post van omgwtfbbq ]

Pagina: 1