Staat er 550 op je je athlon? Dat snap ik niet.
Voor MindZ: Er wordt maar 1 soort Athlonprocessor gemaakt bij AMD.
Nadat i gefabriceerd is kijken ze hoe goed i gelukt is (het fabricageproces is niet helemaal in de hand te houden).
Wanneer de hoogste stabiele snelheid vast is gesteld gaan de hem op een vaste multiplier vastzetten die lager is dan de hoogste snelheid(een veiligheidsmarge). Dit doen ze door weerstanden op de printplaat op bepaalde plaatsen te bevestigen.
Bij AMD is het fabricageproces boven verwachting goed uitgevallen zodat ze heel veel snellere processoren hadden en weinig "langzame" processors. IPV de snellere processors op de markt te dumpen (slechte marketing, goed voor ons) zetten ze vaak een erg goede core terug met snelheid door de weerstanden te veranderen van plaats.
Deze onderclockte processor gaat dan de deur uit zonder dat de prijzen van hun topmodellen inelkaar zakken.
Het kan dus zijn dat die "600 Mhz processor" een onderclockte Athlon is met en core van 650 of 700 of misschien wel 750.
Bunny (en ik ook trouwens) wil graag weten wat er op de core staat, daar staat op wat de processor werkelijk aankan. Ook het tweecijferig getal op de cachechips wat los staat van de rest van het serienr. is leuk om te weten. Dat laat zien hoe snel het cachegeheugen kan zijn. Bij Indigo is dat denk ik 3,3 of 3 ns.
Als je 1000 deelt door het aantal ns dan krijg je het aantal Mhz waarop het cache loopt. 1000/3,3=300 Mhz.(Cache loopt op 1/2 processorsnelheid bij dit model).
Sorry dat ik soms wat plaag; ik ben gewoon een vervelend ventje (Acording to my family, friends and neighbours

)