partitieprobleem Kubuntu installatie (Dualboot)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb een notebook met daarop de standaard Toshiba image geinstalleerd, Windows 7.
De huidige harde schijf is daartoe in 4 stukken ingedeeld, we hebben dus SDA 1, 2, 3 en 4.

SDA2 is de normale C drive onder Windows, ongeveer 465gb groot van de aanwezige 500. Ik wilde hier 100gb vanaf nemen om een partitie te maken vanwaar Linux gaat draaien. Ik heb die partitie dus geresized naar een grootte van precies 100gb minder. De overige partities zijn voor restore werkzaamheden en die moeten absoluut intact blijven.

Probleem:

De partitioner in de Kubuntu installatie heeft die 100gb netjes apart genomen maar labelt deze vrije ruimte nu als 'unusable'! Ik kan er niks mee doen, geen partities maken, niet formatteren, helemaal niks! Ik ben bang dat als ik de installatie nu afbreek dat ik iets sloop... wat te doen?

- edit -

Crap...

http://www.linuxquestions...kubuntu-dual-boot-801319/

die 4 aanwezige partities zijn waarschijnlijk allemaal primaire partities en 4 is de limiet.
Ik moet dus een primaire partitie verwijderen, ondanks dat Linux geen primaire nodig heeft om te booten.

De indeling:

SDA1, NTFS, 1572mb / 524mb in use
SDA2, NTFS, 365140mb / 215774mb in use
- unusable, 100000mb
SDA3, NTFS, 24043mb, 16823mb in use (dit is waarschijnlijk mijn recovery partitie)
SDA4, NTFS, 9349mb, 7793mb in use (geen idee wat dit dan is?)

Welke kan ik veilig verwijderen denken jullie? De ruimte is geen issue, het gaat blijkbaar puur om het verwijderen van een primaire partitie.

[ Voor 30% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-05-2010 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Je hebt dat resizen toch wel vanuit Windows zelf gedaan hoop ik?
Anders is waarschijnlijk je Windows 7 naar de knoppen, en kun je een complete reinstall doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
lolcode schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:03:
Je hebt dat resizen toch wel vanuit Windows zelf gedaan hoop ik?
Anders is waarschijnlijk je Windows 7 naar de knoppen, en kun je een complete reinstall doen.
Nee, dat is niet nodig, al eerder gedaan. Windows gooit er een chkdsk overheen bij het booten en past dit zelf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
Ik bedacht me ook ineens dat je maar max. 4 partities per schijf kon hebben. Start een (K)Ubuntu LiveCD, en kijk eens wat er op de partities staat. Wat er zoal opstaat kan ik niet voorspellen, ergens zal er wel een Recovery inzitten, maar waarvoor de andere 2 dan zijn weet ik niet.
Let wel een beetje op dat je na het aan te passen nog de recovery kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Crisis averted voorlopig, ik heb de partitie terug geresized naar zijn originele grootte en toen een reboot gegeven. Windows draaide een checkdisk om de file integrity te controleren en bootte daarna weer netjes in Windows zonder problemen.

Ik wil toch een dualboot maken, maar hoe ga ik dat nou doen zonder iets te slopen? Zou ik een partitie kunnen omzetten van primair naar logisch zonder dat dit problemen oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoKo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 14:21
HTT-Thalan schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:19:
Crisis averted voorlopig, ik heb de partitie terug geresized naar zijn originele grootte en toen een reboot gegeven. Windows draaide een checkdisk om de file integrity te controleren en bootte daarna weer netjes in Windows zonder problemen.

Ik wil toch een dualboot maken, maar hoe ga ik dat nou doen zonder iets te slopen? Zou ik een partitie kunnen omzetten van primair naar logisch zonder dat dit problemen oplevert?
Wat ik heb gedaan is het volgende:

- Partitie resizen naar 100 gb minder.
- (K)Ubuntu live opstarten
- In console fdisk op je /dev/sda
- in fdisk "p" kiezen. Dit print je tabel layout.
- Partities 1-4 zijn primair. 5+ zijn de extended partities.
- Controleer de types van de partities. NTFS is 72 (dacht ik)
- Verwijder alle partities die je niet nodig hebt.
- Opnieuw opstarten en (K)Ubuntu installatie je lege partitie laten gebruiken

/edit

Windows 7 zet standaard de recovery partitie 1 en windows op een volgende partitie (weet niet zeker of dat een een primarie of logical partitie is)

/edit 2

Ik lees je post nog een keer goed, wat zegt windows 7 zelf ik je Disk Management? Hoe staan de drive letters?

Op mijn windows 7 systeem heb ik de eerste partietie van 100 mb voor Recovery, de tweede is C:\
Ik snap nu ook dat linux niets met je vrije ruimte kan omdat het geen entry kan maken in je paritie tabel. Meestal maak je 3 primary aan en dan /dev/sda4 een extended waarin dan /dev/sda5 en verder komen te liggen.

Maar ik weet niet of er iets bestaat om een primary partitie naar een logical kan verhuizen

[ Voor 25% gewijzigd door WoKo op 27-05-2010 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
WoKo schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:35:
[...]

Wat ik heb gedaan is het volgende:

- Partitie resizen naar 100 gb minder.
- (K)Ubuntu live opstarten
- In console fdisk op je /dev/sda
- in fdisk "p" kiezen. Dit print je tabel layout.
- Partities 1-4 zijn primair. 5+ zijn de extended partities.
- Controleer de types van de partities. NTFS is 72 (dacht ik)
- Verwijder alle partities die je niet nodig hebt.
- Opnieuw opstarten en (K)Ubuntu installatie je lege partitie laten gebruiken
Snap ik - ik heb echter ook gelezen dat wanneer een schijf 4 primair partities bevat, er per definitie geen partities van welke type dan ook bij kunnen. Ook kan ik niet bepalen welke partities dan weg zouden kunnen, naast de C schijf zijn er 2 die sowieso erg veel data bevatten, dan blijft alleen die partitie van 1500mb over maar ik weet niet waar die voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
Als je dan toch met die LiveCD bezig bent, kijk dan ook even precies wat er op die 3 partities staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:48

MartinMeijerink

Computerrorist

Noteer even het begin en einde van partitie 3, door in te tikken:
code:
1
fdisk -ls /dev/sda

Daarna verwijder je gewoon partitie 3.
Verklein partitie 1 weer, zoals je eerder gedaan hebt.
De ruimte tussen partitie 1 en partitie 2 kun je nu partitie 3 noemen.
De ruimte die eerst partitie 3 was is nu ongebruikt, bij een evt. herinstallatie kun je met fdisk de originele partitie 3 weer terugzetten, en heb je ook je recoverypartitie weer helemaal terug.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb nu gewoon de eerste 2 partities verwijderd en daar 1 EXT4 en 1 Swap van gemaakt. Weg met Windows, ik wilde een dualboot maar Windows levert me elke keer alleen maar problemen op :r
lolcode schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:44:
Als je dan toch met die LiveCD bezig bent, kijk dan ook even precies wat er op die 3 partities staat.
De eerste kon ik niet vinden onder linux, zal wel een bootloader oid zijn geweest. De 2 andere partities zijn beiden recovery, en heb ik laten staan. Ze zijn meegenomen in Grub en die list ze beide als 'Vista bootloader'.

[ Voor 54% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-05-2010 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
Swap? Is dat nodig dan? :P
Anyways, ik denk dat je een goede keuze heb gemaakt. Ik wilde ook eerst dual-boot met Vista en Fedora, maar dat wilde niet helemaal, uiteindelijk gewoon van "oke doei Vista" en toen XP op een PATA schijfje gezet wat ik nog had rondslingeren (voor de games), en Fedora over Vista heengezet. Ben nog steeds erg blij dat ik die keuze heb gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb mijn desktop een half jaar dedicated op Linux gedraaid en had windows toen al gedag gezegd (500 euro kostende retail licentie van Vista Ultimate kado gedaan aan mijn vriendin). De notebook werd pre-installed met 7-64 geleverd dus ik dacht kom ik geef het nog een kans, misschien maak ik er een dualboot van, want toshiba had toch wel wat aardige tooltjes meegeleverd.

Helaas. Bill maakt de 'WoW' experience niet waar!
Pagina: 1